Ia mana te nunaa_Bulletin n°20 FT Editorial juil-aout 79.pdf
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-
IOMUARAA
1
Ua rau e ua rau te mau tumu ohipa rerahi 0 tei "wpu i na avle e 3
i mairi ia tatou, oia hai.
Te maitiraa no Europa 0 tei fuitemaii
tetoparurshio
te faito
o te pupu 0 te pee rahi 0 te faatereraa 0 te fenua nei.
Te tere 0 Giscard 0 tei faatupu i te tapearaa i na Y8uti e 25 0 te
pupu lA MANA TE NtJNAA.
Te faahoiraa torol 0 te mau sero 0 te apooraa hau, e to ratou bQamaiti faa-houraa ia ratou iOO i roto i taua apooraa hau ra. Te oreroraa parau
a te papai parau rahi 0 te pupu lA MANA. .TE NUNAA i te apooraa rahi 0 te fao.ua
i te taime matamua 0 tei ohipa hia na roto i te reo maohi.
o te mau tumu parau rarahi ia 0 ta outou e taio i roto i taie vel
numera 20.
IEDITORIALI
Ces trois .derniers moi. ont ~t~ fertiles aft Ev~nement8 important.
élections europ6ennes qui ont vu la dEbaele du front uni, voyage de Gilcard
qui a vu l'emprisonnement de 25 militants de la Mana Te Nunaa, la dissolution
du Con.eil de Gouvernement et la réélection du mime conseil de gouvernement
avec le premier discours en Tahitien prononcé l l'Assemblée Territoriale par
le Secrétaire Général de la Mana Te Munaa. Ce numéro 20 du bulletin parlera
essentiellement d'une partie d. ces évènement. et de l'analyse que le parti
en a tiré.
no
te
hoe
hau
manahune
O'
~(RE
N° al -----------,
1. - EcUtolUat
- Ei omuaraa
1---
2.- Avaitt le 10 juht
- Des chimères aux mensonges
- Gaston Flosse, trompé et trahi
- Gaston Flosse à la recherche d'un pucelage politique
3. - Uec..:üo~ du. 10 jU-Ût
- la dégringolade
- Msultats
4 • - V-i.e du. pa!tÜ.
- Voyage aux iles marquises
Commission syndicat
Commission économie
- Conférence de presse de Maître Tubiana
Communiqué
5. - V.i6lie
de G.i6CA/ld
- Bas les masques
2 •- Na. mua -i. te 10 no üu.nu
- E haavare tei muri i te mau opuaraa morohi noa
- E taata ahoahoa mau oe e Flosse.
- Tera te hamani ino ia Flosse
1---
1-
~
3•- MaU.iJr..aa. no te 10 no Uwtu.
- Ua t~tapou te "Front Uni"
4. - Te OIt.O.JtQ.a. a. te pu.pu.
- Te tere farereiraa matamua i to te fenua enata
- Tomité pu paruru i te mau rave ohipa
- Tomite imiraa faufaa
5. - TeJLeJUta.a. G,uCA/ld I. PolUrtdUz.
- Ua itehia te hohoa.
1-----------------
Bu.Udin ti.Jr.l a 2000 ex.
ISSN 0153-6869.
---1
-(
[...
DES CHlMERES AU'' < MEnSONGES.
Non Monsieur le Vice-Président9 vos propos et ceux de vos collègues
de l'Assemblée Territoriale ne font plus illusion.
Il ne suffie pas d'accabler le colonialisme de tous les maux pour se
refaire une virginité politique. L'argument est usé.
Il ne suffit pas de quémander aux électeurs un nouveau répit de deux
ana pour voir enfin le statut miracle porter ses fruits.
Non Monsieur le Vice-Président, bien avant le statut miracle vous et
votre groupe et vos amis du Rere Ai'a et V08 amis UDR auriez pu donner aux Polynésiens des occasions d'espérer.
L'ancien statut vous donnait déjl le droit d'intervenir dans de larges
domaines tels que la fiscalité, le foncier, le transport interinsu1aire, l'inergie. Qu'avez-vous fait de ce droit?
Et vous voulez que l'on espère aujourd'hui que vous ferez avec le
nouveau statut ce que vous pouviez déjà faire avec l'anc i en 1
- un impôt sur la fortune et la richesse.
- un statut des terres qui donne le moyen à ceux qui le désirent de
cultiver dans des conditions économiquement correctes.
- l'interdiction de spéculer sur les terres comme certains le font
que vous connaissez bien.
- l'appropriation par le.territoire des leviers économiques nécessaires à son développement : transport interinsulaire - énergie - crédit
En vingt ans de pouvoir partagé avec le Tahoeraa Huiraatira, vous n'avez rien fait. En deux ans de nouveau statut nous n'avez rien osé entreprendre
de sérieux.
Car la vérité est là : VOtû Uu lu otaBudu g)[.06~U 6olLtu.nu qui
dA.JUg en;t en )[.éaLUé le teM.J..;tohte.
Jamais depuis vingt ans les écarts de richesse ont été aussi scandaleux entre les plus riches que vous.aidez et les plus pauvres à qui voua faites
la charité avec l'argent des contribuables français.
A vrai dire Monsieur le Vice-Président, nous craignons que les théorie.
préfabriquées venues d'ailleurs c'est vous qui les appliquiez en ce moment car le
cours des évènements qui découle de votre politique et de celle de Gaston Floaue
(c'est la même) est tragiquement fatal aux polynésiens.
En changeant de statut vous n'avez changé que l'apparence des choses,
par le contenu de votre politique qui continue de favoriser une minorité malgré
tous vos beaux discours.
r
La Société que vous construisez depuis vingt ans e~ Polynésie n'~9t
pas faite pour les polynésiens mais pout les capitalistes •
• L'écolep et vous le savez bien, n'est pas faite pour les polynésiens
mais pour les enfants des milieux aisés et francophones,
L'économie n'est pas faite pour lei polynésiens mais pour une poignée de grosses fortunes que vous protégez parce que c'est cela
votre politique ainsi que celle de Gaston Flosse.
Aussi est-il compréhensible que le peuple de ce pays se sente trompé
et vous le dise dans les réunions publiques car malgré l'ignorance dans laquelle
vous l'avez maintenu pendant vingt ans d'activité politique, il commence à r~aliser qu'il y a dans toute votre affaire et dans toute votre politique quelque
chose qui ne tourne pas rond.
.
Le problème n'est pas de savoir si un jour la Polynésie sera indépendante, mais bien quand elle sera indépendante et quelle sera cette indépendance.
Le problème est aussi de savoir dans quel état de désagrégation économique sociale et politique vous laisserez la Polynésie à ceux qui auront la grande responsabilité de la mener sur le chemin de la dignité, de l'égalité et de la souveraineté.
la Mana Te Nunaa.
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---------
GASTON FLDSSE,
TRCM>E ET TRAHI 1 ---------'"""""':""-
Faire ça à lui, Gaston Flosse, le meilleur défenseur des intér~ts
de la France dans le Pacifique, fidèle parmi les fidèles, soutien in~branlabl.
du capitalisme local, grand amoureux de la Mère Patrie et de ses subventions 1
C'est trop fort 1
Accorder la confiance du Gouvernement de Paris à une bande de girou~
ettes qui a longtemps oscillé entre l'autonomie interne et l'indépendance qui
ont fait voter contre le Général de Gaulle, contre Pompidou, contre Giscard,
alors que lui, Gaston a toujours fidèlement servi le Général, Pompidou et
Giscard ! Quelle ingratitude !
Gaston est amer, de l'amertume qui naît du sentiment profond de
l'injustice, des vertus mal récompensées, de l'amour fidèle et sans faille
soudain bafoué; en ~omme ~ton ~ou66Ae du ~entiment d'êtte t40mp~ ! Cocufia
par cette droite métropolitaine dont il a servilement .défendu les int~r@ts ct
qui l'abandonne désormais au profit d'une clique douteuse qui a plusieurs foi.
déjà changé de protecteur •.•
Mais l'amertume de Gaston est déculpée par l'attitude des autonomi.tes eux-mêmes. En effet, depuis bien longtemps la politique de Gaston était
claire et nette en matière budgétaire. Il s'agissait dans le cadre de son
statut d'autonomie de gestion de 6~e payeA pa& t~ ~o~buabt~
de F~e
to~ t~ ~eAV~C~ t~~x
que les riches capitalistes et spéculateurs
locaux, fidèles soutiens de l'UDR, refusaient de payer par l'impôt sur le
revenu.
Or voilà-t-il pas que c' ~t exactement la. po?{;t{que.qu'adoptent
depudA deux an6 t~ auto nomi.6t~ ! .
Finis les beaux discours Vanizétiens sur la rigueur budgétaire, la
nécessité de faire payer les riches, le devoir sacré du territoire de payer
ses propres services ••• c'est la grande braderie des conventions. Flosse 1uimême n'aurait pas fait mieux. Il en est tout bouleversé.
En ~otm1e,apltè,6 avo-Ut ~é..du,i;t le p1otec.U.ult gouveAneme.nta.t
de. Fto~~e.
vo@. t~ AAtPtwwtu 'lM ru déMbent 40n p..'LOg!UWt!i.. Même en politique, il
y a des limites à la trahison et à l'ignominie.
Et voilà notre Gaston, cocu par les autonomiates, trahi par son protecteur métropolitain, réduit à se raccrocher à une branche chiracquienne qui
craque un peu plus à chaque sondage •••
C'est dur la fidélité!
Mais enfin, sur le plan philosophique, Gaston Plosse peut se ra.sur.r.
il peut même ~'e.n.oMueillht d'avo-Ut ame.n€~u am4 autonom.i.6.ty a app.U.zuVt lA
po~ue
qu'ilP1écon~~,
la politique dei capitali.tes, la politique de 1.
main tendue (tendue mais "digne" 1) de l'assistance et de la départementalisation de fait.
Bravo Gaston
la Mana Te Nunaa.
05.06.79
------,--
GASTON FLOSSE A LA RECI-ERCHE n'UN PUCELAGE POUTI~.
Décidément Gaston Flosse donne dnns le petit commerce des attaques
personnelles, de la démagogie facile et des arguments de petite politique.
Tout est bon pour engraisser sa soupe électorale : les m~tres carrés de moquette du bureau de Maco, l'ameublement du salon d'Alec At4, ~~nsieur FloBse
ne lésine pas sur le détail.
Tout y passe. Les soldes des Conseillers de Gouvernement~ particulièrement celle dès Conseillers Tevane et Leeaill lui provoquent un urticaire verbal très tenace.
Les impôts indirects qui augmentent de 2~5 % ; la vignette automobile
qui augmente terriblement sur les grosses cylindrées lui arrachant des effets
oratoires poignants sur le triste sort des plus défavoris~6 qui se d~placent
comme chacun sait en Mercédes ou en Renégade.
Allons Gaston! Un peu de pudeur, un peu de tenue, 'lrotrecouplet sur
Simone Veil transformée pour la circonstance en avorteuse cri~inelle dépasse
quelque peu les bornes de la décence. D'autant que Jacques Chirac votre GOLDORAK UDR a couvert en tant que premier ministre les agissements de Simone Veil
son ministre de la Santé en Septembre 1974.
Allons Gaston, vous vous plaignez des 3.572.000 F que reçoivent par
an les conseillers de gouvernement Maco Tevane et Emile Lecaill en 1979, mais
vous oubliez d'ajouter qu'en 1976 VOTRE budget -car c'est vous qui étiez au
pouvoir- allouait à ces mêmes personnes qui étaient alors VOS ptoP1e4 COn4eitteA4 de. gou.veJOtemen..t la coquette sou:mede 3.016.000 Fep par an, cela a du aiguiser leur appétit au point de vous trahir en 1977.
Allons Gaston 1 Vous êtes bien mal placés pour vous plaindre du poids
des impôts indirects qui accable les petites gens car toujours en fouillant
dans VOTRE budget de 1976 on peut découvrir que vous avez engagé le territoire
dans 4.6 ~d'em~
somme la plus importante jamais empruntée par le
territoire en un an. Et pour rembourser vos emprunts qul n'ont i~
~~v~
qu.'à ~~
V04 CQpain& C4~te&.
que faire sinon augmenter les imp8t8
indirects puisque vous refusez ainsi que la majorité des autonomistes un impôt
v~bte
4~ te.~e.venu.
Alors, soyez un peu sérieux Monsieur Flosse !
Vous déplorez aujourd'hui les conséquences de VOTRE PO~4ue
ET de
cette du F~ont Uni. Mais vous êtes aussi responsable que les autres, n'essayez
p~s de raconter des sornettes ! Le Barrage de Papenoo, vous avez vous aussi
financé les études de 1972 à 1976.
Allons Gaston, un peu de mesure. Vous êtes satisfaits lorsque l'on
dénonce les combines du Golf d'Atimaono car c'est l'oeuvre des autonomistes,
mais vous oubliez de dire que VOUA avez vot€ pDU4 Le Qol6 en 1961 et de 12 a
16 VOUA avez cOn;Unué a pa.yeJI. a MQn4.{.W/t BREAUV 18 mil..UcM pM an pour qu'il
tonde son gazon aux frais du contribuable polynésien.
Vous oubliez aussi de dire que .ta. meJtvuttwe Mute. dU c.otunu
de rada, ~'~t vo~e che6-d'oeuv~~3 milliards d'engloutis dans une opération
de grand prestige (que certains pays développég hésiteraient à réa~iser) pour
quoi faire.
- pour permettre aux capitalistes de la voiture de continuer à
importer leurs voitures
- pour permettre à une société de concassage de prospérer
- pour permettre aux banques de s'enrichir en prêtant de l'argent
aux futurs possesseurs de voitures
- pour permettre aux compagnies Mobil et Chevron d'importer toujour8
plus de carburant et d'augmenter leurs profits
- pour permettre enfin aux assurances de continuer 1 faire leur
beurre •••
Et tout cela ave~ 2 ~uU
à votre place.
d'em~
que le peuple remboursera
Et tout cela pour constater que le petit peuple que vous prétendez
défendre avec des sanglots dans la voix et qui circule en truck ne peut mame
pas passer sur ce chef-d'oeuvre de votre politique. Arrivé au Maeva Beach, il
tourne à gauche .•. Mais à force de tourner à gauche, le petit peuple commence
à comprendre que finalement son destin et son salut·c'est à gauche qu'il le
trouvera.
Allons Monsieur Flosse, un peu de retenue daus vos critiques.à l'é~
gard d'une politique dont vous êtes depuis 20 ans ~4~
~~pon4abte que.te
F~ont Uni. Ne jouez pas au puceau9 ce n'est plua de votre âge, et votre pasaé
politique que personne n'oublie vous l'interdit.
la Mana Te Nunaa
7.06.79
~STOP
QUelQues
f[ieht~
plus
Loin ...
~
-----------
LA DEGRlf',t()lADE, , •
c'est plus qu'un avertissement, c'est la dégringolade •..
En l'espace de 15 mois, passer de 22000 voix à 16000 voix, soit
enregistrer une perte de 6000 voix c'est un verdict sans appel pour les autonomistes. Essayer de camoufler cet échec en évoquant le peu d'enthousiasme des
électeurs et électrices pour cette consultation semble un quelque peu abusif
car, on enregistre des taux de participation honorables.
Comment au contraire ne pas percevoir dans les 48,5 % d'abstentions
de Papeete, les 51,5 % de Faaa l~ 6{gn~ avant co~~
de la débandate étec-
to/tate
QLU M. pltépMe pOWl. le F/tont Un{_,
Comment ne pas se souvenir du temps où le RDPT à lui tout seul rassemblait plus de 70 % des voix des polynésiens parce qu'il représentait véritablement les aspirations des masses à une plus grande justice, à une plus
grande dignité à une plus grande place du polynésien dans la société polynésienne
Aujourd'hui, de reniement en abandon, de compromission avec les capitalistes en concessions à la bourgeoisie locale, de convention en subvention,
nous voilà rendus à la mesure exacte de la politique préconisée de tous temps
par l'UNR - UDR - RPR - Tahoeraa. Cette po~que
~t contJt.~e
aux ~ntéJt.êt6
du peuple polyné6~en.
Il le sent confusément et s'il reporte encore, en espérant
le changement, ses suffrages sur le RPR c'est tout simplement qu'il n'a pas encore bien compris qu'une même politique économique, sociale et culturelle produit les mêmes effets ... mais il apprendra, la Hana Te Nunaa est là pour l'y
aider.
La tentative des autorités politiques et administratives de minimiser
les progrès des suffrages indépendantistes au travers de la Mana Te Nunaa est
de bonne guerre. Ne voit-on pas un journaliste aller jusqu'à supputer le poids
de l'électorat métropolitain qui aurait augmenté malencontreusement les suffrages de la Mana Te Nunaa. Se préoccupe-t-il avec autant de zèle, ce journaliste,
des milliers de métropolitains favorables au CEP et des électeurs métropolitains
conservateurs de tout poil qui apportent régulièrement leur soutien à leurs correspondants locaux de l'UDF ou du RPR?
En vérité le-6 6oltce.-6 de. Gauche 6Wl. le teJtJt-Lto.Ute. quelles que soient
les différences d'apprécia tion sur la tactique électorale ont p/tog/[~-6é e.n l' ~pace. de. 15 mo~ de. 3400 ·6U66Itage6 (score des candidats la Hana en mars 1978) à.
4903 -6u66/tag~ (score des listes PS et PC en 1979) et cela, sans que nous ayons
pu mener une campagne active au-delà des îles du vent.
Quant aux rêveurs qui espéraient secrètement assister à une régression
de la Mana Te Nunaa à cause de ses options affichées de parti indépendantiste,
leurs illusions ont été largement dissipées.
L'idée d'indépendance socialiste autogestionnaire de la Polynésie fait
son chemin, les élections à venir le confirmeront. Il serait aussi hasardeux de
sous-estimer comme les commentateurs l'ont fait l'influence du Te Taata Tahiti
Tiama qui a manifestement été gêné par le choix tactique du vote nul sur son
propre bulletin.
Face aux partis conservateurs UDR et UDF dont on a chaque jour plus de
mal à distinguer les détails qui les séparent, commence à prendre forme une force
cohérente qui propose enfin une. atteJt.~ve
au pO(J.vo~ de. l' Mgent et à l'abW-
M.ment de l' ~dent{;té. de la euttWl.e,
p/top/te. pay-6.
du /tôle éconolÛque
du Polyné-6ie.n dan6 -6on
la Mana Te Nanaa.
12.06.79
1 SCRUTIN
Inscrits
LOCALITE
---------PAPEETE
14.957
:
79.1
ru 10 JUIN
Votants
7.711
672
186
1.825
64
]4
la Mana 78
(3)
UDF
UDR
: 79-78
:(1)+(2)-(3)
3.722
2.550
544
+
314
+
57
649
1.04e
65
+
13
+
20
+
'79
+
109
%
-:----------: -------: ---:-------: -----:--------:FAAA
117 ;
1.48]
1.044
278
: + 274
+ 98.
6.805
3.305
435
:-------:-------: ----:---:------:-----:-------:-------:--'--PUNAAUIA .
210
+
8
3.186
1.883
831
630
235
: +
19
44
---------: -----: ------: --------: ---:-----:------: ------:--_._-: -----PAEA
2.500
167
1.555
29
851
351
123
: +
73
+ 59
----------: ----:------:
----:--:-------: ---:
:--------:PAPARA
1.896
1.229
112
32 :
378
559
76
: +
68
+ 87
:-----:----:
----:---:----:----:- -----:--~---:----TEVA r UTA'
52]
2.155
1.418
106
26 :
701
67
+
65
+ 97
:----:
---:
----:-----:-----:-------:--TAIARAPU OUEST
1.533
952
76
20 :
3]6 :
486
47
+
49
+ 104
:-----:
---:----:----:---- ------:------:-----:------:
TAIARAPU EST
2.700
HITUA
].987
---:-----:--:---182
4.065
1.878
0 TE RA
1.283
-------:------:MAHINA
2.457
1.545
---------:------:----:
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:
--:--'--44 :
409
560
138
: +
88
:
+ 64
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33 ~
743 :
401
193
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54
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194
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12.111
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36
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2.548
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: +
---------:-'--- ------------------:------------:
627
1.897
107
ILES SOUS LE VENT:
8.774
5.301
2.069
.--------_----------0_---1.577
2.519
,-----------------~-------------------+ 118 ~
+ 380
31
883
MARQUISES
-------:-----:--------:-:
160
----:
4.137
- .
533
---_.-: -----:----:
766 :
--------:-------:~"----------+ 1.544:
+
46
3.358
:-------------VOYAGE
AUX
ILES
MARQUISES.
Pour la premlere fois dans l'histoire du parti, deux camarades se sont
rendus officiellement a~~ îles Marquises du 30 Avril au 8 Mai 1979. En effet, ce
déplacement résulte d'une décision de notre congrès du 2 Décembre, 1978 qui avait,
on s'en souvient, demandé au comité directeur de faire le maximum pour r.encontrer
nos frères marquisiens. Cela fut fait sous la forme de deux voyages programmés,
l'un vers la fi~ avril 4!but mai aux îles du groupe sudJ l'autre se fera vers le
mois de novembre aux îles du groupe nord,
Partis en petit avion à 06h 00 du matin et après escale à TAKAPOTO et
NAPUKA, nous sommes arrivés à RIVA-OA à 12h 30 heure locale. (Les îles Harquises
ont 1/2 heure d'avance sur l'heure de Tahiti). Nous y fûmes accueillis par Fiston
et sa femme qui joueront une part très importante dans la réussite de notre séjour.
Notre première impression a été notre petitesse devant la nature imposante du relief de ces îles et la beauté du paysage. Cette impression s'est renforcée lorsque
nous avons rencontré les Harquisiens dans leur vie quotidienne, dignes et fiers
d'être marquisiens.
A TAHUATA où nous nous sommes rendus d'abord, nous avons consacré le
maximum de notre temps à des discussions individuelles car plus profitables sur
le plan des échanges dfidées que de grandes réunions publiques. Nous avons essayé
de vivre, l'espace de quelques jours, la vie quotidienne de ce peuple éloigné de
tout. Réveillé très tôt, l'homme se rend à cheval à son "faaapu". Le cheval est
omniprésent et sert pour tout. La journée de travail se termine souvent en début
d'après-midi. Les femmes quant à elles s'occupent des travaux domestiques,de la
préparation des enfants pour l'école, du "maa" de midi et de menus autres travaux.
En dehors de ces petits "faapu" pour la subsistance de la famille, les deux grandes
productions à Tahuata sont le coprah et le café qui une fois récoltés seront vendus
sur les 2 ou 3 goélettes qui sillonnent sans arrêt les eaux marquisiennes. Deux
anecdotes méritent à notre sens d'être contées. La premi.ère concerne une pomme que
l'un de nous avait dans son sac de voyage et qui était convoitée par TE ANI~ l'institutrice du village. Cette dernière en bonne pédagogue souhaitait la prendre afin
de la montrer à ses élèves puis de la leur faire goûter car ces derniers n'avaient
jamais de leur vie vu une pomme de pommier et à plus forte raison n'en connaissaient ni l'odeur ni la saveur. La pauvre pomme a du être découpée en plus de 20
morceaux pour satisfaire tout le monde. La seconde anecdote résulte de notre inquiétude à la vision d'attroupement de femmes sur les trottoirs du presbytère.
Elles étaient assises et affairées à sortir d'un sac ,des boules et à les placer
sur un carton. Cela se passait toujours l'après-midi: Pour calmer notre inquiétude
on nous a expliqué que ces femmes jouaient au loto ou au bingo, jeu introduit aux
îles marquises par les prêtres de l'Eglise Catholique Romaine. Il en est ainsi de
tous les après-midi et seules les ferranesjouent et misent une certaine somme d'argent. Ce qui peut apparaître comme cocasse ou triste c'est qu'à. chaque fois, une
partie de la mise (5 CFP/20, 5 CFP/IOO •••) est placée de côté et destinée à la
paroisse qui tolère ce jeu d'argent à cette condition. Les perdants dans l'affaire
sont toujours les mêmes. Avant de quitter Tahuata, nous avons une petite pensée
pour les habitants de la vallée de HANA TE TENA que nous avons rencontré et avec
qui nous avons discuté trop peu de temps à notre sens. Il s'agit en effet d'une
vallée très difficile d'accès, peut-être la plus difficile des îles marquises nous
a-t-on dit, ouverte sur la houle du large ,à l'est. Seule une petite entaille de
l,SOm dans la falaise, sert de quai de débarquement et d'embarquement et ceci n'est
possible que par temps calme. Lorsque nous y étions, la mer était calme, les creux
de la houle avoisinnaient les 3 mètres. Nous pensons à tous ces millions gaspillés
en Polynésie et même pas un tout petit quelque chose pour désenclaver cette ·vallée.
Il suffirait peut-être d'un ou deux millions pour permettre à ce peuple travailleur
d'être totalement heureux.
A HIVA-OA, juste en face, le conseiller-maire qui est toujours dans la
à l'Assemblée Territoriale, quelqu'elle soit, a tous les crédits qu'il
souhaite. Ainsi, 80 millions lui sont attribués pour réaliser une digue à TAHAUKU,
majorité
une vallée juste après celle de ATUONA le chef-lieu. Toute la population est massée
à Atuona et il n'y a pas un chat à Tahauku, pas un chat sauf le consei1ler-maire,
sa famille et "ses" terres. Charité bien ordonnée commence toujours par soi-même
n'est-ce pas Monsieur leeoD.eill.~ire-secrétaire
général de Mai~agent
d'Air
Polynésie-restaurateur-commerçant-producteur de télévision-de courant e1ectriquestockeur et revendeur de gas-oi1-fabricant de parpaings ••• et président directeur
général du conseil paroissial élu démocratiquement Il ouf 1 Nous en passons de
belles et des meilleures. Ce contraste avec Tahuata se prolonge également dans la
mentalité d'une grande partie des habitants d'Atuona qui est constituée de petits
fonctionnaires et autres "feia ravai" qui sont des relais d'opinion de choix pour
notre PDG consei1ler-maire. Par contre, la vallée de.PUAMAU située à quelques trois
heures de piste de Atuona en jeep nous a de nouveau rapproché de la véritable nature du peuple marquisien travailleur, aimant sa terre et fier d'être roarquisien.
Nous nous sommes efforces tout au long de ce séjour de présenter lA MANA
TE NUNAA, son idéologie, sa perspective, ses militants, de la façon la plus claire
possible. Nous avons la ferme conviction d'avoir semé des graines et que désormais
il ne tient qu'à nous de les arroser, c'est-à-dire d'être en constante relation
avec nos camarades des marquises, pour que notre parti puisse grandir à son rythme.
Nous voudrions pour mettre un terme à ce premier commentaire, remercier particulièrement au nom du parti Te ani et Tetahi à Tahuata ainsi que Fiston et Huguette à
Hiva-Oa qui ont tout fait pour que notre séjour soit des plus efficaces. Nous voulons également encourager nos camarades qui auront à affronter tous les jours les
pouvoirs de l'argent et du dogme sous de multiples formes dans ces îles marquises
qui nous ont chaleureusement accueilli et qui avec les autres tles de la Polynésie
bâtiront l'avenir de nos enfants dans la dignité.
TE VE'A
IcoMml/llon
EconomiE 1
\
,
INSTITUEE
PAR DECISION
..
DE NOTRE CONGRES VU 2 VECEMffRE 1918.,
, la commission économique du parti s'est effectivement
réunie tous les lundi soir de J6 heures à 18 heures au local depuis la
mi-janvier 1979. D'emblée, les camarades faisant partie de cette cOmnUssion
ont estimé que .ta.. c.on~tSa.nc.e. théoJvL.que. du méc.arU.-6mu éc.onomiguu Ua,U:.
néc.eo~~e.
à une meilleure compréhension des évènements pratiquesd~ tous
les jours. En conséquence, une première approche de l'analyse historique
de K. Marx qui nous ~ple
~tre l'outil nécessaire à cette réflexion, a
été décidée. Les travaux entamés depuis sont en bonne voie et aboutiront
à la CJtéati.ond'un doc..umen:t <5 ynthULque..
c.R.aÂ.JL et a .ta. polttée. du. IMuirwn
de. casasades •
Cependant, en plus de l'aspect "formation", la commission ne
néglige pas pour autant les aspects pratiques de la vie de tous les jours.
Ainsi, tant que cela se révè1era possible, un effort particulier sera fait
pour c.omme.Mvr. tant da.n6 .ta.. pILe.66e. éCJr..i;te. quo:tUü.e.nne. que. MM
notJr.e 6u..Ue ....
tin me.n§uei tous les évènements économiques susceptibles de faire progres-"
ser la réflexion du maximum de camarades.
A titre d'exemples, l'étude du budget du territoire a été programmée afin de montrer aux camarades que ce document n'est pas aussi'neutre qu'on veut le faire croire. Au contraire, il s'agit d'un acte politique
et comme tel, il imprime une certaine perspective à la vie de tous. Cette
dernière apparaît sur les lèvres des "dirigeants" actuels comme étant l'autonomie du territoire alors qu'en fait il .s' Mil tout 6lmp.e.e.ment d'une. in·
tégJta..il.on c.omplète. au. ~l{6tème. c.apd.a1i.6te. FM.YlcaM et Intvr.rr.ationa.t.
Parallèlement à la définition du contenu et des perspectives du
budget actuel, les camarades de la commission proposeront à la réflexion
de tous, no.:tJc.e.tc.S e.de. déve..toppe.men:t éc.onomique. .saM lequel auc.wte: ind~pen...,
da.nc.e.ne. .s eJr..à. v i.a.file.•
En effet, nous pensons que ce n'est pas en accroissant notre
dépendance vis -à vis de l'extérieur, en favorisant une consommation individuelle sans contrôle pour le profit de quelques uns et en augmentant
sans cesse notre dette publique pour financer des budgets de "fuite en
avant" (vers le bas) que nous arriverons à nous diriger nous mêmes.
Il nous faut au contraire rechercher et définir un nouveau
type de développement économique qui puissent permettre à terme de maîtriser le8 outil~,de notre indépendance économique sans laquelle toute
indépendance ne serait qu'utopie.
Voilà dans quel sens cette c~iaaion
travaillera cette année
et tenter d'apporter sa .petite contribution à notre bataille commune pour
l'indépendance socialiste autogestionnaire de la Polynésie.
[cOmml/ilon
lynDICAT)
Le C~3
du 2 Décembre lfJ78 a -z-)u!'1;itué au sein du p<ZPtides
Camtieeioru: charqéee de préoùeer ta poeùtrùon du parti dans diff~r>e:rrt;s'
domainee jugés ùnportani-e poUr' le développement de l: 'aotrùm poUti~.
VoilYi un premier travail
de la Conmùeeion "Défense des Travail-
l:eu1" S"•
Le syndicali~e c'est te eomOat deô tAavaitteu46 exploités
contre les patrons profiteurs et exploiteurs.
L'objet de la formation .yndicale la Mana Te Nunaa est de donner
aux travailleurs exploités une~e eo~e les p4t&on& afin de gagner ce
combat.
Notre formation syndicale pourrait @tre uniquement thlQ4ique,
COImIleà l'école
1°) Les délégués,
2°) Le contTat de travail,
3°) Les conditions de travail, etc".
Elle pourrait aussi être seulement ~u.e
: on "rentre" dans
le patron et après on voit venir; on se fie à notre expérience passée •••
La formation uniquement théorique est pour les inteltectuel4
id~teô
et ~es~eux : elle leur évite d'aller risquer leur propre em~
ploi sur le terrain. La formati"onseulement pratique est basée sur L'upf ...
~tntR ttion em~ue
~ elle est pour les paresseux qui ne veulent pas se
donner la peine de réfléchir avant le combat, et risquent ainsi l'emploi
de leurs camarades.
Noble. méthode Mt .sc.ie.rt.tiU-llu.e. On analyse la situation dans la
pratique de tous les jours, on en dégage une théorie du combat, et on met
cette théorie en pratique. Puis on analyse la nouvelle situation créée par
notre pratique, et on modifie la théorie pour l'adapter aux nouvelles données du combat. Et on met à nouveau en pratique notre théorie modifiée.
C'est un examen permanent des conditions de la victoire. Et la fin du cycle pratique ----+ théorie ~
pratique, c'est la victoire.
Nous allons donc ana1yaer une situation, nous préparer à l'action, et passer à l'action si les condition~.de la victoire sont réunies.
Pui'snous réexaminerans notre trl~orîedu combat à la lumière de notre première expérience pratique sur un cas concret,
La première étape de notre
fo~tion
sera donc :
1.-
POUR FAIlR
ABOUTIR UNE REVENDICATION.
LA METHODE A UTILISER
Avant de présenter une revendication, nous devons analyler la
situation en faisant une enquête parmi n08 camarades
J.-
Cette revendication est-elle soutenue par tous nos camarades'!
Si out, on peut continuer. Sinon. on.doit rechercher le soutien de tous,
ou renoncer à la revendication ~'il est ~ossible
à obtenir. D'où la
1'Vte. !t.èq.te. :- P!t.Ue.nton.s M1l.teme.n.t du 1te.'d~M
~olLte.nuu pail la..
ma..54e.du tJw.vo.l.UetJJtA.
2.- Le patron est-il en position de force? Par exemple, les
affaires vont vraiment mal, et il aurait intérêt à nOU8 mettre à la porte
pour les améliorer : dans ce cas, les conditions de la victoire ne sont
pas réunies; il ne faut pas revendiquer. n'où la 2~m% !t.~a.te. N'attaquonA
que. &J. MM .60tmlU lu pR..u..6 6ow.
3.- Ces deux règles sont évidentes. Pourtant, elles sont souvent
violées par des camarades syndicalistes qui présentent une revendication
qui n'intéresse pas leurs camarades, ou vont au combat, la fleur au fusil
car ils se croient les plus forts. Avant de crier: "on en a 1JIarre1",
nous devons faire une enquête pour être stir que nos caxnaradessont avec
nous. Avant d'affronter le patron, nous devons enqu@ter aur ses moyens de
riposter, et les étudier; c'est Bl!Ulementalors que nous saurons si nous
sommes les plus forts. D'où la 3ème. }tèq&e. : Ne 4oYOM pM i.déa.U,§tu, ~
6lÛ6 0tt6 du enquête..$'.
Cela, c'est la phase préparatoire de la revendication: nous
avons analysé scientifiquement la situation, en respectant les 3 règles
d'or. Si des enquêtes sérieuses nous ont convaincu que nous avons le soutien de nos camarades, et que le rapport de forces nOU8 est favorable,
nous devons passer à l'action.
II.- L'UTILISATION DE "LA METHODE POUR FAIRE ABOUTIR UNE REVENDICATION.
Le vieux code du travail que nous subissons encore en Polynésie
a prévu une p!tocédWLe.obR..i.gatcilr.e.de règlement des "différents collectifs"
(articles 209 à 2J8). Nous devons subir cette procédure obligatoire, dont
le hut est de nous emp@cher de faire grève. Mais si nous savons bien l'utiliser, cette procédure nous permettra de faire aboutir nos revendications
NOM de.'cJon4donc 4ystéma.U.que.ment &' ut!.U:.qeJr.. chaque fois que le patron refuse une juste ~evendication. D'ailleurs, la loi dît bien que cette procédure est o~ligatoire. Le patron ne peut pas se plaindre quand nous l'utili·
sons.
Le tableau qui sera publié dans notre prochaine édition énumère
pas à pas tout ce qu'il faut faire pour que la revendication aboutisse.
Mais avant de le regarder, il faut faire quelques observations générales.
1. - No.tJc.e méthode. ut :6cienll~.{que. ~ à chaque étape du développement du conflit, nous devons nous assurer que le4 condit{pn§ oblective§
du 4uccè§ sont remplies. Si nous &vons le sentiment d'~tre les moins forts;
nous devons décrocher, et dire pourquoi à nos camarades : il serait stupide d'aller au combat avec la certitude de perdre.
'
2,- Notlte. méthode. e..6t con~ète : nous assurer que les conditions"
objectives du succès sont Templiea, c'est 6~e. du enq~ête§ sur le moral :
de nos camarades, sur 1& situation du patron, et comparer le rapport de
'
forces qui r~ltede
ces deux données. Il ne s'agit pas de s'imaginer qu'o~
est les plus forts. Et le moyen de faire des enquêtes, c'est de tenir des .
assemblées.
3. - No;tJte métFwde ut o6iec;U;ve ~ nous-combattons pour nos ca~
marades, et grâce à l'appui de nos camarades: sans eux nous ne sommes
rien qu'une poignée de travailleurs faciles à éliminer. Nous devons donc
teniJL du M4e,mbtéu gêné.tta1u à chaque étape du processus de développement du conf1:tt, p-out' noua assurer que neua .1lcgllons-l~ bien à la masee de
nos camaradess que no~ revendication8 GOnt bien le reflet de leur volonté.
Ne pas leur impoa~r notre volonté, Perdre le contact pour un syndicali8te~
c'est se cond~ner : le patron le guette; s'il le trouvep il le mettra
dehors.
4. - f..!atJ!,eméthode. e.M pop«ta.!lJ...e ~ dans nos assembIêea , llOyOn6
4implu et mode4teô ~ pas de mots intellectuels que personne ne comprend.
Pas de bavardages pendant une heure comme un perroquet sur son perchoir.
Ce qu'il fautf c'est un dénat ~ ceux qui ont quelque chose à dire doivent
être entendus. Ceux qui ont des questions à poser doivent rece.voirdes réponses, s'il y ft un votei il doit @tre précédé d'un débat bien clair: on
doit savoir pourquoi on vote,
5. - NobLe mUhode MX: démoc)ut!;.lll.lle. t La décision vient de l' Assemblée Générale, NOUA ne deVQM p<t& 6 OJ!.c.e!(. ta. dé.cJA.wnp et par exemple
risquer une grève qui fait peur à nos camarades. Si à un stade du procea=
sus de développement du conflit nos camarades se dégonflent~ nous ne devons pas leur imposer notre point de vue : noù~ irions à la défaite, Nou~
devons-simplement leur exposer l'influence de leur décision sur la suite
du processus, Puis nous devons prépaI'erle retrait de la revendication.
Une retraite organisée est nne victoire~
·-----------------------~Icrl~ImaR ~a-------------------Mardi soir 7 Bont s'est produit un évènement t~l~viluel int6r8sœant.
Au programme : publicité du député maire Juventin sur 88 nouvelle brigade op'~
ciale anti-jeunes. L'exemple du shériff de Mahina fait fcole. Ainsi, apprend~
on de la bouche du.Maire, grâce A ma nouvelle brigade de police les jeunes oe
tiennent tranquilles, il n'y a plua d'agression, la 6écuritê du citoyen eot
assurée, c'est merveilleux, je reçois tous les jours des lettres de remercioments, mes administrés ont vraiment de la chance d'avoir un maire aussi
efficace.
Ce premier volet n'a rien que de tr~Q normal, la publicit€ gratuitement assurée par FR3 à un notable UDF n'a rien d'extraordinaire.
Et puis tout à coup~ dans la fouléap aloro qu'on ne s'y mttend pa6
du tout, interview du directeur du Foyer de MOria Vaea Neuffert éducateur
spécialisé et sp€cialiste des problèmes de délinquance. Que pensœz-voue da
la politique actuelle de répression dan. les communes à l'égard des jeunee ?
Réponse: vous savez, la répression n'a jamais réglé les problèmes, ellœ aurait plut8t tendance à en créer d'autres. La délinquance en Polynésie eat un
problème de société et les solutiono sont d'une autre nature que lès brigadœa
anti-jeunes. Bravo !
Mais que se pa3se-t-il doue à FR3 ?
D'où vient ce vent de liberté?
-----------CXH=EREtR
DE PRESSE·œ MAITRE nBINIA,
-------
Le lundi 06 Aont à J Sh 30 se tenait au domicile de Madame Chiug.
mAre de Charlie Ching à Hamuta une conf~rence de preSI2 organisée par maître
TUBIANA, avocat défenseur de Charlie CHING et les familles des détenus au
procès d~ Te toto tupuua. Invité par le8 familles et l'avocat à ~tre présent
à cette conférence de presse, la Mana te Nunaa avait délégué un membre du
Comité Directeur pour représenter le parti.
De 1Sh 30 à 19h 30, en présence des journali.tes de la presse écrite
(l'absence de FR) fut très remarquée), maître Tubiana a présenté leo conditions
de détention des prisonni2rs tahitiens de la centrale de Fresnes en inoiDtant
a) sur les textes de loi. archalques et anti-d&!o~ratiqu.e qui régissent encore aujourd'hui les cours criminelles dans les territoirea
d'Outre-Mer et·qui lui ont fourni de nombreux arguments pour introduire un pourvoi en easaation.
b) sur la nature politique des actes commis par le. prisonniers et
de leurs motivations abondamment développées lors du proc~9.
Pour mattre TUBIANA qui se refuse à porter un jugement de valeur
sur les actes criminell, le mobile politique ne fait aucun doute.
c) sur les conditions actuelles de détention de. prisonniers qui,
après avoir été éparpillés parmi toua les autres "droit commun"
de Fresnes sont regroupés actuellement en 2 groupes (grâce à
l'action des avocats) mais sont toujours sous le régime des
droit-communs ; de plus, toutes autres visites que celles de
leurs proches parents sont interdites. Ces parents étant domiciliés en Polynésie, toute visite leur est pratiquement interdite.
En attendant l'arr~t de la cour de cassation, mattre Tubiana et les
représentants des familles demandent donc
1.- que les prisonniers de Fresnes bénéficient du·statut de prisonniers politiques.
2.- que le droit aux visites soit largement ouvert l tOUD ceux qui
en France désirent rencontrer les prisonniers.
 l'issue de cette conf6rence de presse, Ia Mana Te Nunaa a publi'·
un communiqué paru,dana la presse le 08.08.79.
Avant l'ouverture du procêa de CMrlie Ching, la 11aua Te N'Il11a4
Il
dénot~é les textes de lois archalques qui régissent la cour criminelle du·
territoire et s'opposent à la mi~e en oeuvre d'une véritable jU9tice démocratique en Polynésie.
En laissant à chaque inculpé du pxocès la responsabilité de ses
actes, nous constatons néanmoins que la crime perpetré en 1977 n'avait pour
motif ni le vol, ni aucun autre mobile traduisant la recherche d'un profit
ou intérêt peraounel. Il s'agit donc bieu d'un mobile politique abondamment
exposé par les iuculp's et leurB avocats au moment du proc~8.
Nous constatons de plus qu'aucune preuve matérielle de la participation de .Charlie Ching à l'assassinat n'a. été apportée au cours du procès.
Par contre, Charlie Ching a avoué lui~e
avoir. tenté de saboter des
objectifs militaires (~avires et avion •••• )
Ces faits nous conduioent à demander aux juridictions
ccympétentu
1) l' adop.tWrt ItapÙle de. .ta. .t~g-i.4.e.a.tioYL en v1Auewt en FlULitce.en
ma,tièJte de C.OM C/Wnbte.Ue.
-
3 J l' oc.:tJw.f.. de peJtm4 de v,uLte cw.x. '(.lIVi.AOnn1gJÛI .t.a.Jti.,Uw de. FJtutlu
POM tcLLte peJL60Me .te .6 otuc..Ua.nt.
Tout en condamnant les moyenl choisis par les prisonniers de Frasne.
pour faire aboutir leurs revendications politiques, la Mana T~ Nunaa souhaita
que la justice française les reconnaissent pour ce qu'ils sont.
la Mana
07.08.79
Te Nun.aa.
-------------BAS
LES
~
1
Taneth que toute la faune politique au pouvoir et toute la eonfr6rie
mercantile et capitaliste se presSAit autour de Gilcard d'Estaing pour le couvrir de baisers unanimes de reconnaissance, vingt·cinq wilitants de la Mana Te
Hunaa étaient emprisonnés illégalement pour avoir tent' de donner par voie de
banderoles une note discordante au concert glorieux de louanges au Pr6sident
de la Ripublique Française.
Voilà bien symbolisée la situation politique actuelle du territoire.
Sur le fond, et comme noua l'avous toujour. proclamé, un.accord parfait entre Ea'Api, Here Ai'a~ UDR, aur la politique l mener dan. le territoire
enrichir les riches, assister les pauvraG avec l'argent du contribuable françai.
et la complicité de Giscard.
En faÇ&de, sur le devant de la scène, Un jeu subtil pour tr~r
la
population: UDR attaquant:les autonomistes, autonomiotes s'attaquant.entre eux,
Taufa jouant au syndicaliste, Haulsaire jouant l l'Ange Gabriel pourfendant le
dragon de l'égoisme et des .appétits de la elaue priviUgUe et Giscard ~nbsant tout ce beau monde avec des discours creux sur la ju.tice aGciale et la
démocratie libérale.
En coulisse, Il où les choses serieuses Be passent, la où les vrais
discours sont prononcés, tout ce beau monde se retrouve au coquetall •.mondain
de Valéry et Anémone dans les jardins du ,palais du souverneur. On y retrouve
pèle-a~le les spéculateurs foncier., les spéculateurs commerciaux, les capitalistes, les monopolistes, les homme. politiques tenus en laisse par l'argent,
les jeunes cadres à échine souple et 1 promotion rapide et qua1ques bronz6s
bénéficiaires du .ystème et donnant A toute la confrérie la caution polyoisienne
de leur bronzage.
Tout cela, loin des zones plébelennes .et iuaalubrel, loin de la popu- .
lace et de ses soucis de fin de mois, loin de cette jeunesse. d6linquantA qui de
temps l autre empêche les bourgeois de dormir. '
Maia de toute manière qu'attendre d'un Président de la R6publique de
droite s'appuyant localement sur une udnorit6 privi16gi6e accrochée à ••• privilèges ? Peut-on imaginer, pour le Pacifique, autre chose que ce.qui .'est
passé en Indochine, en Algérie ou ailleurs ? La défense des intér8ts d. quelques privilégiés face au besoin de justice, d'égalit~, d'identité réclam6 par
tout un peuple.
L'issue de cette politique'du double langage: celui de la Té16 et
celui du coquetelle, nous la connaissons, elle va dans le aens de l'Histoire,
c'est l'Indépendance.
la Mana Te Nunaa fera en sorte qu'elle soit socialiste et autogestionnaire.
la Mana Te Nunaa.
23.07.79
Lora de la visite du Préaidene de la République Française eu Polyné9io:
la Mana Te Nunaa a mBnifest~ son hoBtilit~ 1 la politique menée actuellement
dans le Pacifique par le gouvernament françcais et ses valets-UDR et autonomis·
tes locaux.
Mercredi lB Juillet après-midi, un militant ~tait appréhendé et détenu
illégalement par les forces de police pour la seule raison qu'il transportait
une banderole hostile à la politique impérialiste de Giscard.
Jeudi 19 Juilletp vingt cinq militants de ta Mana Te Nunaa s'apprltaient a manifester dans le calme et la dignité leurs sentiment8 à l'aide de
banderoles ont été appréhendés et incarcérée: au mépriQ de la loi.
_ la Mana Te Nunaa dénonce ces abus de pouvoir qui démasquent 10 vrai
visage d'un prétendu libéralisme prêt à intGrdire par la force lorsqu'il en a
les moyens, toute manifestation d'opposition.
la Mana Te Nunaa continuera à manifester dans -le-calme et en toute
occasion son désaccord avec la politique d'assistance menée par le gouv~rnamant
français et dclamée par les élus du territoire. Pour l'heure, la Mana Te Nunaa
dépose une plainte collective auprès du juge d'instruction pour séquestration
et détention arbitraire de 25 militants.
la Mana Te Nunaa constate une fois de plus la parfaite harmonie d,e
fond qui unit le Tahoeraa, le Ea Api, le Rere Ai'a, tous rassemblés autout de
Giscard d'Estaing pour louer ses mérites et son libéralisme, et se rlaffirme
comme la seule véritable opposition organisée à la politique de Giscard Sand
flosse Teariki.
la Mana Te Nunaa
23.07.79
MACO
L!QUIERRE
-
+
JUVIE~TltiJ
LAW
-----
E HAAVAFE. TEl r-uRI
MAI 1 TE MA.U'OPUARAA MJRCtfI
t(}A. -------
E te Mono Peretiteni e, a faaea na oe e totoe mau hoa 0 te Apooraa
Rahi i te faanevaneva i te nunaà na roto i te faa04venaveraa i ta outou mau
tiàororaa.
A faaea na i te pari e, te mau fifi 0 te nunaa i teie mah4na, no roto
maL La i te tau faatitiraa. Ua morohi te reira huru pariraa. Ua vai tahaa noa
ta outou poritita aveia ore.
A faaea na i te taparu, i te nunaa ia tiai â e piti matahiti, ei reira
oia e maere ai, i te hoturaa 0 te papature.
A faaea, e te Mono Peretiteni. Hou à tupu temeio ~i ai te papature
api l vai ra i roto i to outou rima, te mana no te faaite i te nunaa maohi e,
ia tiaturi mai ia oe, i ta oe pupu, i to oe mau hoa Rere Ai'a e RPR.
l roto i te ture tahito no te faatereraa. e mana to outou i roto i te
mau tubaa rarahi, no te faatereraa i te Fenua. E mana to outou ia haamau i te
mau tute, e mana to outou ia haamau i te ture fàturaa e faahoturaa i te mau fenua rarahi, e mana to outou ia faanaho i te tereraa 0 te mau faurao na te mau
motu, e mana to outou no te tapeà, ei faufaa na te fenus, te mau puai uira-mori
arahu-paù-auahi. Eaha ta outou i rave, ia au i taua mana to outou ra 7
E i teie mahana, te titau nei â outou, i te nunaa ia tiaturi â, i te
ohipa 0 ta outou e rave, ia au i te papature api e 0 ti ore e ravehia ia au i
te mana l horoàhia ia outou, i roto i te papature, ei mana no te :
- Haamauraa i te tute l nià i te faufaa e te mau ona rarahi.
- Faatureraa i nià te mau fenus rarahi 0 tei horoàhia'tu i roto i te
feià e hinaaro ra i te faaapu, ia au i te hoê faanahoraa e fanie ai
tei faaapu.
Opani etaetaraa, ia hoohia te fenua ei imiraa moni, e ua ite outou
e 0 vai ma taua feia ra.
- Tapèaraa mai i roto i te faatereraa a te Fenua nei, te mau pu rarahi
no te faahoturaa e haafaufaaraa : faurào no te mau motu - puai uiramori arahu - pàu auahi, fare moni.
E piti ahuru matahiti to outou faatereraa i te fenua, 0 outou e te
Pupu Tahoèraa Huiraatira. Eaha ta outou paatoà i haamau ? E aore. E a piti matahiti te papature, te taia nei outou i te haapapu i to'outou ohiparaa.
Eaha te tumu ? 0 teie ia : Ua virio outou, i roto l te herepata à te
mau ona rarahi, 0 tei mau i te faatereraa no te Fenua nei.
piti ahuru matahiti to outou iteraa, i te atea noaraa 0 te faufaa a
te mau ona, 0 ta outou e turu nei, riro atu ai ei area anoano tei faataaê i te
ona e te veve e te feia rii ta outou e paru nei, i te huàhuà e topa mai nei,
mai roto mai i te moni 0 ta outou e h4ere nei e taparu, i te nunaa Farani e tutehia ra.
Ta matou e peapea nei~ ua faahiti pai oe~ e te l~no Peretitenit e ia
ara tatou i te mau aratairaa oti nos, i te hamanihia e to rapae. A tae boi e 1
o te poritita tipée hoi ta 'oe e rave nei. Na te 'ohipa i faaite mai e, ta 'oe
poritita e ta ta 'oe hoa 0 Flosse, hoê a la huru, e ua riro ei fifi no te nunaa
maohi.
l te tauiraa te papature, ua taui atoà outou i te paa, aita ra te ro~
toraa 0 ta outou aratairaa poritita, tei tamau a 4 te haamaitai i te pae iti ros
o te nunaa, noaltu â, 0 te navenave 0 ta outou mau tia'ororaa.
Te oraraa vaamataeinaa 0 ta outou e patu nei, a piti ahuru matahiti i
teie nei, ua riro ia, ei maitai no te feia ona
H~~
: Te fare haapiiraa, e ua ite papu outOll,cere roatu no te nunaa maohi, note mau tamarii fanauhia i roto i te mau utuafare maitatai, e tei
ite i te reo farani •
• Aita te faahoturaa 0 porinetia, i riro ei haamaitairaa i te orara,a
o te maohi, ua riro ra, ei maitai no te mau pupu iti taata noa 0 te mail nei i
te rahiraa no te mau faufaa 0 te Fenua nei, e 0 ta outou e paruru nei no te mes
e, 0 te reira 0 ta outou poritita e ta Gaston Flosse.
la ite mai outou e? te papu nei i te nunaa maohi e, ua haava~ehia ratou i teie mahana, e, i roto i ta outou mau putuputuraa e te nunaa, te sni ra
to ratou reo ia outou ia haamarama ia ratou. E piti ahuru matahiti to outou
haapoiriraa ia ratou, i nià i te aratairaa poritita,o teie Fenua. E i teie taime, te ara mai nei ratou e te haamata mai nei, i te ite e i roto i ta outou aratairaa poritita, te vai nei te hoê ohipa huru ê.
Te fifi, eita i te feruriraa i te tau e tiama ai 0 Porinetia, i t~ men
e , e tiamà mau hou 0 Po ri.net i a , ia tae i te tau mau ra. Te feruriraa 'l'ai teie
taime 0 teie ia : Eaha te tiamaraa e rave no Porinetia ? Te fifi, ia tae i taua
taime ra, eaha te faito ino 0 ta outou e vaiho mai, no te oraraa vaamataeinaa~
haafaufaaraa e aràtairaa poritita i te feia e mau i te faatereraa i taua taime
ra, no te aratai i te nunaa maohi i nià i te eà no te tura, te aifaitoraa e te
mana aratairaa.
j
la Mana Te Nunaa.
- HIRAC
GII A
..;._____;-----
E TAATA AH')At{)A Mi\U DE E FLOSSE1
E taata ahoahoa mau oe e Flosse, i te mau parau atoà 0 ta oe i faaohipa no te àro atu i to oe mau hoa otonomi, i maùhaa na oe no ta oe porititaraa.
la faahiti oe, te rahiraa metera terevete 0 te mau piha toroà â Maco
e â Alec ATA aita ia maiahia ia oe te mau huàhuàrii. Te moni atoà a te mau mero
apooraa hau, ta Maco e ta Lecaill 0 ta De e faa-hapa uana nei.
Te tute 0 te maraa nei i te faito 2,5 i nia i te hanere. Te tute i
nia i te mau pereoo e amu rahi nei i te mari 0 ta oe faa-riro nei e mea tano
ore, no te feia 0 ta oe e paruru nei, oia hoi te feia e tere nei na nia i te
MERCEDES et te RENEGADE.
Me paruparu mau e te haehaa 0 ta oe mau parau a faariro atoà ai oe
ia Simone VEIL i te vahine taparahi taata. Na to oe hoi GOLDORAK CHIRAC i poihere maitai i taua opuaraa ra 0 te haa-maruaraa tamarii, i te tau a faatere
hau ai 0 CHIRAC, i te matahiti 1974 ra.
Te amuamu nei i teie moni 3 mirioni 572.000 farane 0 tei aufauhia
na Maco e 0 Lecaiii i te matahiti 1979. Te haamanào ra oe i te matahiti 1976
i roto i ta oe tapura haamauaraa, ua. ho)toa Oe.na. Maco e 0 Lecail.t
3 m.-i.JUoni
016.000 6aJLa.ne, 1to oe 10. mau meJt..oapootuta. ho..u 1.:ta.ua. :taJJ. Jt..a. Te tumu paha
ia 0 Maco e 0 Lecaili i faarue ai ia oe, no te monamona 0 te moni avaè mero
apooraa hau i te matahiti 1977 ra. Ua monamona Jt..Oa:ta oe na hoa 1 ta oe 6aanahotuta..
E Flosse, e tiàraa papu ore rpa to oe no te papa~
~ ta oe mau HOA
i te parauraa, e mea aroha roa te feia riirii, inaha ia hio faa-houhià
ta oe tapura haa-mauaraa no te matahiti 1976 te itehia nei, e ua faao oe te
fenua nei i roto i te hoê aitarahuraa 4 miria 600 roirioni, ohipa 0 tei ore â
i ravehia i te area 0 te hoê matahiti, i te fenua nei.
otonom1
Na hea ra ia to oe mau HOA otonomi ia tapura i te faa-hoiraa i taua
tarahu ra, e haamaraa ia i te tute huna, 0 ta to oe mau HOA ONA e ore e hinaaro e aufau, i nia i ta ratou mau faufaa. Eita hoi oe e hinaaro e haamau i tetute i nia i te faufaa.
A faa-riro na ia oe ei talata paari. Te parau nei oe e poritita ino
ta te Front Uni. Hoe â ta outou poritita, hoê â to outou haparaa, eiaha e huri
i nia i te tua 0 te Front Uni.
Na roto ia
o ta te
te faa-tarahuraa i te nunaa i te tino moni ra e 2 miria,
1te .tLU:eHUNA 0 tana. e au6au nel 1 tele tMme.
YlWta.a. e 6a.a.hol na. )toto
E te parau nei oe na roto i te hoê reo aroha, e na roto i te faa-taheraa i te hoê roi mata haavarevare e mea aroha roa te nunaa i te hamani ino a
to oe mau HOA OTONOM1. Teie ra, ia tae mai taua nunaa ra na nia i te pereoo matainaa i te maaraa purumu i Outuroaoro e na te pae aui ia ratou i te tere.
E ia pinepine roa te nunaa i te tere na pae aui, e haamanào ia oia,
tei te pae aui iho â tona purumu. E tel te pae AUI 10. te nunaa.
E Flosse, a piti ahuru matahiti to outou raveraa i teie ohipa, hoê
â to outou hapa 0 pute mâ, e 0 puha mâ, ia amui hia PUTE PUHA MA. eita e moè
faahou.
la Mana Te Nunaa.
---------lERA
TE
~I
"100
lAFLOSSE.
Ua riro hoi te tavini 0 te hau Parani i roto i P~"tifita i te punuhi a,
te taata paruru i te hau Farani, paruru i te mau faufaa a te mau ona 0 te fenua
nei, te taata 0 tei faa-ite i tons here tuutuu ore i te haq ruetua, e i tans mau
moni tauturu. Ua topa ia taata i roto 1 te hamani ino.
A faatae hoi te faa-tereraa hau 0 Pari i tona tiaturiraa i te hoê pupu tasta papu ore i roto i ta ratou aratàiraa poritita i nia i te parau 0 te
otonomi interne, e te tiamâraa, te mau tasta a tei àro noa na i te tenerara
De Gaulle, àro ia Pompidou, àro ia Giscard. E hama.n.i. bt.o mau :te te 6aa.-:teItelr.C".!:
halL FaI!.CtYU. -Ut F.e.o.6.6 e .
E inoino rahi to FIasse, i te mea e tavini papu e tavini 0 tei faaruru i te mau ati atoà i te porititarsa no te faatereraa hau a Farani, e i teie
mahana te topa nei i roto i te hamani inoras, mai te hoe potii a tei haa-paehia
e te faa-tereraa 0 te pae atau no Farani. Te vai nei ia 0 Flosse i teie taime
i roto i te rima 0 te feia papu ore 0 tei àra nos na i te faa-tereraa a te pae
atau 0 Farani 0 ta Flosse i paruru uana noa na.
Hau roaltu â te inoino 0 Flosse i iteraa e te rave nei te faa-tereras
poritita, oia hoi te faa-aufauraa i te hau Farani i te mau haamauaraa atoà 0 te
mau piha toroà 0 te fenua nei, 0 ta te mau ona e~hinaaro e aufau na roto i te
tute i nia i ta ratou faufaa.
o~f
Tavera iho na te reo 0 Vanizette, i te parauraa e faa-aufau i te ona
i te tute i nia i te faufaa ravea ia no te aufauraa i te mau haa~auaraa 0 te
mau piha toroà 0 te fenua nei. l teie taime ua pa4emo :taua opua&aa ~ { ~
i
te maana hohonu e te paopao. Eaha ia tei toe mai ia Flosse, 0 te tarere noaraa
i nia i te hoe amaa raau pê 0 te faa-nahoraa 0 tana pupu R.P.R. a Chirac 0 te
mauu noa ra, e 0 te ineine roa ra i te fati.
E tià roa ra ia Flosse i te faa-fahiahia iana iho i te mea e ua rave
tona mau HOA otonomi i tana aratàiraa poritita, oia hoi te a~
PQ~
o te tolWJr.aa. wa. te. polC-UUa. t4pg!W.. "te. tapaJtWtAA na IWto i te. hanahana, E
tia roa ia Flosse ia parau 0 taù teie poritita. E pO~
hoi teie no te oaanahoJta4 MATA l NM fARANT.
la Mana Te Nunaa.
05.06.79.
-------
uo. TITAPOU TE IIFRONT-~I
1/
(TE TITAPOURAA RAHI 1• 1) ------
Ua titapou te 'Amuiraa no te Pae Rahi". Ua vaitaha noa te reira i mua
i te mata 0 te Nunaa. Eita'tura i te parau faa-ara noa mai ta Flosse i poro,
22.000 reo i te maitiraa Auvaha Fenua no Mati 1978, 15 ava'e i muri mai, i"te
maitiraa Apooraa Rahi no Europa, ua topa mai i te 16.000 reo, 6.000 reo i raro
mai. 0 te faito ia i roaa i te Amuiraa Pae Rahi. Te na ô ra te reo 0 te Amuiraa
Pae Rahi : "Eita pai te feia maiti i te mea anaanatae roa i teie maitiraa. 0 te
tumu ia i topai ee f.ito" reo ote amuïraa
rahl
• A tae hoi e 1 E faito rahi tei haere e maiti, ia au i te hioraa a te hau.
pu
Eaha te itehia nei ? Teie ia : e 48,5 i nia i te 100 te faito taata i
ore e haere e maiti i Papeete, i Faaa e 51,5 i nia i te 100 tei ore e tae e maiti,
Eita anei te reira i te tapao papu no te hèhèraa te nuu maiti 0 te Amuiraa Pae
Rahi.
1 te tau a ruperupe ai te RDPT,
70 i nis i te 100 reo e rosa ia'na.
Eaha te tumu ? l te mea e, te avei'a ta'na i haamau ua ti'a i te pae rahi no te
nunaa manabune maohi. E parau tià tei roto i te tapura a te RDPT. Te aratai ra
taua tapura ohipa ra i te mmaa manahune maohi. i nia i te ea e ite hiai oia i
roto i ta'na tura e to'na oraraa vaa-mataeinaa i nia i to'na iho fenua. i Porineda.
1 teie mahana eaha te aratairaa a te mau tia faatere ? Te tuutuu nei
i te tavaha no te faatereraa, e ua tae roa i te faarue roa'tu, i teie taime. Te
fasau-huna nei i te parau e te mau ona, e te tauturu nei i te mau ona 0 te fenua
nei. Te faa-oti nei i te mau parau faaau e te hau Farani ma te taparu atu i te
moni. Eaha te taaêraa 0 teie poritita, i te poritita i arataihia mai e te UNRUDR-RPR-Tahoêraa Huiraatira. E aratairaa poritita teie, 0 tei hahiê i te ea e
hiaaihia nei e te nunaa manuhune maohi. Ua tiarepu roa te feruriraa 0 te nunaa
i teie mahana. E na roto i ta 1na perehahuraa i te parau tia, ua manao oia 'e , -e
taui i ta'na maitiraa. E inaha ua horoa i to'na reo i te Pupu RPR. Eaha te tumu
no teie huru tauiraa ? E papu ore i te mea e, aita oia i maramarama, i te auraa
mau no te poritita. Aitia oia i taa maitai ep te aratairaa poritita no te haafaufaaraa, no te oraraa vaamataeinaa e no te hiroa turoueita i to'na haruraa i
te RPR e taui ai, hoê â huru te RPR e te UDF .•. Etau rà to te mau mea atoa •••
E na la Mana Te Nunaa e tauturu ia'na ia marama oia.
Rave rau te mau haafifiraa i imihia e te mau tià poritita e te mau"tià
no te faatereraa hau no te arairaa i te nuuraa i mua te aroraa no te tiamaràa 0
te haahia nei e LA MANA TE NUNAA. Ei hioraa : te na ô ra te afata teata e, aue
àe te mau popaa i maiti, i paiuma ai te reo 0 la Mana Te Nunaa. A tae hoi e 1 No
te pae aui anei na tauatini popaa i Porinetia nei, 0 te turu nei i te Pû Tamatamataraa atomi ? E mea maere mau ia ? Tei papu ia matou, te rahiraa 0 te popas i
te fenua nei, ua maiti ratou i ta ratou pupu i Farani, oia hoi te UDF e te RPR.
Te itehia nei e te Duai nei te pae aui i Porinetia nei nos'tu te hioraa
a teie mau teuteu 0 te Rau. 15 avae i mairi ae nei, 3,400 reo i roaa ia La Mana
Te Nunaa. 1 teie taime, 4.903 reo i roaa i te pae aui. Ua haapuai noahia ia te
farereiraa i te nunaa i na motu noa no Nia Matai.
E ara, e tei moemoeâ, i te hiaraa no la Mana Te Nunaa. Ua manso huna"
noa outou e, i to la Mana Te Nunaa pororaa i te tiamaraa, e topa mai to'na reo
i raro. A hio i te faito i roaa mai : 1978 : 3.400 reo - 1979 : 4.903 reo.
Tiamaraa Hau Manahune Rave Amui. 0 te ea ia e taraihia nei e la Mana
Te Nunaa. E, e aano teie ea, e e manina atoa oia. Na te mau maitiraa i mua nei
e faaite mai. Te tarai atoa mai nei te Pupu Taata Tahiti Tiama i ta'na ea no te
tiamaraa. Eiaha ia aramoinahia i teie feia e moemoe nei i te hiaraa no te aroraa
no te tiamàraa. Ua fifi ta'na opuaraa ia maiti i nia i ta'na iho tapura, te manao
ra, te aratai nei ihoa ia i roto i te tiamaraa.
Eaha te taaêraa i roto i te UDF e te RPR ? Aita e taaêraa. E otaa
hoê to raua. Te tia puai mai nei ra, te mau nuu api, no te arairaa i te faatitiraa â te ona, 0 tei taataahi te tura 0 te maohi, to'na hiroa-tumu e ta'na
faufaa i roto i to'na iho fenua.
la Mana Te Nunaa.
12.06.79 •
.,.,-;
AUTONOMI
A
~ANFLOj!f_
--~-----
TE TERE FAREREIRAA MAT~
1 TC Te ,FeliA ENATA. ---
-~~
Mai te 30 no Eperera e tae atu i te 8 no Me 1979~ ua ratere atu e
piti nau tià rauti i te mau fenua Enata. 0 te taime matamua hoi teie, i' roto
i te aai no la Mana Te Nunaa, i tae tino roa ai te tahi na til rauti i teie
mau motu. Teie nei tere, e faaotiraa ia na te Apooraa Amui no te 2 no Titema
m.1978, 0 tei ani i te Tomité Faatere ia imi uàna i te mau rav'elno te haere~
raa e farerei tino ros i to tatou mau taeàe no Ensta. Ua tapurahia e piti tere
i teie mau motu : te,~hoê i te hopea no Eperera e te omuaraa no Me i te mau motu Apatoèrau, e te piti i te avaè Noema i te mau motu apatoà.
Ua faaruè te manureva iti i te hora 6:00 i te poipoi, tapae atu i
Takapoto e Napuka, e i te hora 12 e te afa ua tae Btu i Nuku Hiva (ia ita ta~
tou e afa hora hau to Enata ma i niA i te hora no Tahiti). Ua faariihia mai
maua e Fiston e tons hoa vahine, e na raua i haamanuia i te taatol no teie
tere i Enata ma. Eaha te hioraa matamus i a mai i roto la maus. 0 teie : 0
to maua ia haihai i mua i te anoano no te natiure, te nmtomato no teie WiU f.lWtu
e te ùnaùna no te fenus. Ua iri puai faahou mai a teie hioraa i nil ia maua i
te taime a farerei ai i te nunaa Enata i roto i to ratau or8raa i te mau mahana atol, tel faaitemaii
to ratou tura e to ratou haapeu i te riroraa ei nunaa Enata.
o Tahuata ta matou vahi matamua i ohipa. Te rahiraa 0 to matou taima
i reira, ua ohipahia ia, na roto i te farerei tino tataitahiraar i te tsat., i
te mea e, ua manao matou e, e mea faufaa ae te reira huru faréreiraa i te aparauraa i mua i te hoê nahoà rahi. Ua tamata matou i te hio hohonu, i teie are A
pote noa, i te oraraa no teie nunaa 0 tei atea la tatou. 1 te poipoi ros, ia
ara te taeàe, e fano atu oiap na nià i tana puaahoro-fenua~ i te faaapu. Te
puaahorofenua, tei roto roa oia i te oraraa 0 to Enata, e 0 oia te taururu
rahi i te mau taime atoà eite mau vahi atol. l te omuaraa no te taime avatess
ua faàea ia te ohipa. Te ohipa a te vahine, 0 te faanahoraa ia i te utuafare,
te faaineineraa i te tamarii, no te haere i te haapiiraa, te tunuraa i te maa
no te taime avatea, e te raveraa i te mau.ohipa rii huru rau i te utuafare.
Taaê noa'tu ai teie mau faaapu rii iti, tei riro ei tauturu i te utuafare no
te pae maa, e piti hotu rarahi to Tahuata, te puha e te taofe. E hoohis teie
na hotu, i nià i na pahi e piti, e aore ra e toru, 0 te tere tamaura na teie
mau motu.
E piti aai iti teie ei hioraa na tatou
- 0 teie te aai iti matamua : e apara to roto i te pute a te hoa
hoa ratere to matou. Ua ite 0 Tenai, te vahine haapii tamarii no Tahuata, i
taua apara nei e te faahinaaro noara oia i te reira. Te tumu no tona faahinaaroraa, no te faaite ia L ta'na mau t-amarii haapii, .e ia tamata atol hoi ratou
i taua apara ra, i te mea e, aita ratou i ite aè nei i teie hotu, aita atol
hoi i hauà aè nei i tona noànoà, e aita atoà i tamata i te monamona no toua
mas. E piti ahuru e tiahapa tamarii i roto i taus piha haapiiraa ra, ua tapù~
pùhis te apara, hoê â faito, ia n~henehe i te taatoà ia tamata.
- Te piti 0 te aai, 0 teie ia : Ua ite atu matou i te mau vahine i
te putuputuraa i mua i te opani tomoraa no te aua nohoraa 0 te perepitero. Ua
haafatata atura matou no te hio i te tumu no teie .haaputuputuraa. E mea parahi
i raro teie mau vahine. Mai roto mai i te.hoê pute, iritihis mai nei te tahi
nau poro e ua aplpàhia'tura i nil i te hoa .vauvau-iri-parau-paari. E tupu teie
ohipa i te taime avatea anae. l te mes e te'hio maere noara matou, i te tumu
no teie ohipa, faaite mai nei te hoê vahine ia matou e, e pereraa moni teie
ohipa, na te mau perepitero Tatorita Roma.! af.i mai i taua haut!
ra i Euata ma. 1 te·mau avate. atol, a hautihia taie pareraa. 0 te mau vahine
anae ra te hauti i teie pere e te tuu i te moni. t. mea aroha i roto i taie
pereraa, 0 teie ia : ua faariihia teie pereraa • te paroita i te mea e, e tuhaa
tei faataahia i nià i te mau tuuraa moni atoà~no te hautiraa ei moni na te paroita. Hou matou e faarue atu ai i te aire nO Tahuata, ua manao matou e haere
poto noa tu e farerei i te nunaa no te faa-iti no Ranatetena. Ua farerei mau
matou ia ratou, no te pote ra 0 te taime, ua tlaJ oioi. E mea fifi roa, ia tere atu i roto i teie faa. 0 teie paha te aire iti fifi roa, ia ratere atu no
te fifi 0 to'oa ava tomoraa. E, e mea hamama noa oia i nià i te are miti rarahi, e te matai tamau 0 te pupuhi noa mai, mai te hitia-o-te-ra mai. Te vahi
tapaeraa a te poti uta taata, e mea iti nainei roa, e mea taraihia i raro i te
hoê mato : 1 metera e te afa ta aano. la mitibia, aita roa e nehenehe e tapiri
i teie vahi. l to matou tapaeraa, e mea hau te miti, i te parauraa, e toru,metera ia te Are i te teitei. la feruri tatou i teie rahiraa mirioni e haamauà
haapao-ore noahia nei, e aita roaè e maa tauturu iti no te arai i teie fifi 0
teie faà. E nunsa itoito te ora ra i teie faà. Ahiri e piti noaè mirioni, tei
faàtaàhia no te arai i teie fifi, aui boi ia ratou i te oaoa e.
Hiva Oa te Motu hio mai ia Hanatetena. Tei raira te nohoraa 0 te Mero
Apooraa Rabi e Tavaua Oire 0 te parahi tamau nei ite pae rahi, i te Apooraa
Rahi, no'atu e 0 vai te.~
rahi. 0 te tumu ia i maiti noahis ai~ i te mau
tau atoà, te moni 0 tana e ani no toua nunaa. Inaha ua maitibia e 16 mirioni
tara, no te haamau i te boê pa no te paruru i te faa no Tahauku, e faa teie i
pihai iho noa mai, i te oire no Atuooa, te oire pu. Te taato! 0 te nunaa tei
Atuooa te nohoraa, e i Tahauku, aore e nunsa i reira, aore e nunaa, tera ra
tei reira te mero Apooraa Rahi e Tavana Oire te faaearaa e toua utu.fare e
tona mau fenua. Te matamehai 0 te aroha, ia .roha ia ia oe iho hou aroba atu
ai, i to taata tupu. Eere anei e te Mero Apooraa Rahi-Tavaoa Oire-Papai Parau
Rahi no te Oire-Tia no te taiete manureva Air Polynésie. Fatu fare tamaaraa-Hoo
taoa-Hoo Afata teata-Fatu mori uira-Hoo mori arahu-hamani "parpainga" ••• G peretiteni rahi faatere no te apooraa paroita, 0 tei maiti manahu~:hia e te taatoà. Auê. E pau te aho ia taio i to'oe mau tiàraa i roto i te orataa 0 to '08
nunaa. E, teie huru amiimii, tei roto roa ia i te feruriraa 0 te nunaa no Atuona i te mea e, e mau rave ohipa rii ratou na Fe Hau e, e feia ravai atoà hoitei reira. Riro atura ratou ei teuteu no te binaaro e te feruriraa 0 o.teie
Raatira Rahi Faatere Mero Apooraa Rahi e Tavana Oire.
la tae atu matou i
PUAMAU, na te pereoo, e mea taàê roa ia te nunaa i reira. Ua piri faahou Atur.
matou i te huru mau 0 te naturaraa 0 te nunaa Koata 0 tei here i toua ail a tona tiaraa nunaa Eoats.
l te roaraa no teie tere farereiraa i to Boata, ua haapuai matou i
te haamaramaraa i teie nunaa i te aveià e te aratairaa a la Mana Ta Nunaa, e
te àroraa 0 tans mau ti! rauti. Te tiaturi papu nei matou e, ua ueuebia te huero maitai i teie mau motu. Na tatou e haa ia tupu ruperupe te reira. E tupu ta
tatou pupu i te rahi i teie mau motu, ia tamau tatou i te taamu ia tatou i te·
nunaa Eoata. Ei opaniraa i teie mau parau rii tuatapapa no te tere i EData ma,
te hioaaro hohonu nei te manâo e haamauruuru, i nià i te ioà no la Mana Te Nu~a ia Teani e ia Tetahi i Tahuata, e tae noa'tu ia Fiston raua 0 Huguette i
Hlva Oa. 0 rat ou tei haa no te baamanuia maitairaa i teie tere i Enata ma. Te
ani uàna nei te manào i te taatoà, no te mau til rauti ia haa no te aroraa i
te puai 0 te ona, e te mana faaroo noa'tu e, aaha te huru no teie mau mana i
te mau Motu Euata. ·Ua faarii oaoa mai teie nunaa i te parau dl. ! dà ia haa
tamau a te taato&, no te mau motu no porineeia, no te paturna i te oraraa 0
amuri ai, no to tatou huasi i roto i te tura, no to ratou tiaraa, ei nunaa
maohi.
~-------~-1tM11"E
J TEMAU
RAVE
CHIPA.
---~----
PU~
Ua fuoti te apooroWl 8SiJi no te 2 no titf31!!.B 1978 ia b.aauu i roto
i te pupu lA MANA TE NUNAA i .te·mau tocite ohipa no t. tuatapaparu i t. MU
tumu parau aore i matara maitai.
Teie ia ta te tomite paruru rave·ohips i feruri.
la rÏi'oHU te pB ~arururu
DO te paruru
~Wl i'6W ohipa 8i ~i~·u··
ia'ua i te mau fatu ohi~& 0 ta faatiti nai ia'na.
œ··rzwS OIdpa
Ta furiro nei 0 Il MAKA i tsi. ohipa ai ohipa faut .. raki MU 1W t.
i t. l'11ft ohipa i roto i tau au iairaa.
f•• tI_ma ru
! rave rabi rave'a
no ta faeohipa i teie moibaa
,. ~ MtA pWtPAAAA ,,«ha no!" Tei. b.
a) .aiti i te ..u tia rave obipa (d'l'SUl)
b) te .au parau faaau i rotopu i te rave ohipa e ta fatu ohipa
.)
te. orar ..
2.- Mt4 6~
ohipa ui
0 te
rave -ohipa i..roto i tala ohipa .
O~~. T.ie la :
laaetaeta i t. ~-naaa
tino a to t. l'oroa aro Ai i ta fatu
te faruri oe ; i sm'i iho tA a fand ai.
B feruri saite na tatou i teia na raveru 8 pitie Ua ri~ te raveraa mat8818 .i moiAaa ohie a te ohipa ora UA te tahi pa. feia ..raaar.. ",
Paraparau DOa te vaha, .iaha ra e haèrè atu i mua no ta ri.ria ia fifi te ·Lair.. IIOni.
t. piti 0 te raw ru ceia i& toua auraa : faahupebupe i te fQruri, e tiaturi D.ô& i nia i ta puai 0 t. nana. ADre atoa ia e .. itai a l'Ou.
mai na roto i teie raveru.
$. - TA TATOU RAVEA f RAVE.
Feruri maltai i t. ~ere 1'.. ·0 te mau ohipa 0 te mau ~b.na'to'a.la
0 te mau oMps
ei raira e rava··
._i ai te .,ibaa • lUI
DO te aroraa. laaohipa te .,1,.....
_ te 'lUtaar.e. raai. tai·i te tarer.. 0 ta aro- raa. E taui ia tau! te .aihaa a te enemi. la ua reira hia a tae noa'tu l te
sanuiaroa 0 ta ..u Obipa.
ta' a maitai ta tere ru
Taia te bobo'. DO ta tatou aroraa
oM,.
---1••
faruri -~
...ohipa
te raira te ri.
Mai ta raira ta tatou faruriraa i t. faahaere. 1nahea ia tatou i.
faan.bo.
1 (Tf RAVEA e. RAVE lA UPOOTIA TE MAU ARO~~
1
Bou a ara ai hiopoa maitai tatou i te terera.o ta-tatou ohipa. la
tuu his ia te hoe mataara no te raira ohipa, ia mat.ra maitai ta ohipa e fifi ra.
· 1.- TUlLe . ~
: Te ,turu hia ra mei teie dtauraa e te taatoa .,
Mai te peu é E faanuu a ia i mua. Mai te peu ra AlTA in. imi his ia te turu a
ta taatoa e da ai. Aita hoi ra e fdrue atu ia.
TEIE te .:twt.e. maJ;amua, no ta tatou ohipa
TAATOA0 TA TATOU E AM.
TE OHIPA E TURU HIA E TE
2.- Te ~
Q te. 6~
: Te puai ri te fatu ohipa mai taie te
huru : .ua.topa te hotu a te fatu ohipa. Ebba ia e aro no te mea e mana toUIA
no te vaiho ia tatou i te ohipa.
rue.
Te. pU.<.
a. «tuile.
IAIQY i te FAru OHIPA.
ElABA E AM HAl TE KEA E KEA PARUPARU AI
«
3.- Te. toM 0
6~
: Te manalo noa ne i paha tatou e mea rave
ohie taie .na feruriraa e piti i tatara hialtu i mua nei. Te topa noa nei a te
tahi .. u tia paruru rave ohipa i roto i taie na hape e piti (ohipa turu ore
hia a te Eaatoa, faito ore raa i to tatou puai.
maitai
TUe. te .to1tU. 0 te. Me. ia haapao lUaitai tatou i feruri maitai, faito
titorotoro maitai. Mai te peu e ua .faro, E ARO TA.
II.-1 FAAOH1PARAA 1 TE MAU MOIHAA
1
1 Porinesia nei ; te faatere hia nei à tatou e te boe ture ohipa
ruau. Te ani maira te mau irava 209 e tae atu i te 218 ia rava tatou·i te tahi
maa farereiraa faaafaro i te peapea. la rave hia teie ohipa e tia ai. 1 muri
iho mai te peu e ua tala maitai ia tatou, e faatupu ia hoe faaearaà raa ohipa.
E mana to tatou iarave i teie ravea.
e rave
Hou e pupu hia'tu ai te hoe tapura haamaramaramaraa no te wau ohipa
hio mata na tatou i teie mau parau :
1.- E moihaa feruri maite hi. e te turu hia e te taata ta tatou e
rave.
- E ara mai te peu e manuia
- E faarue mai te peu e ohipa faufaa ore.
Aita e faufaa e ara no te hoe opuaraa papu ore ia haa ma ramarama hia
rà te taato'a.no te aha e faaru'e ai.
2.- E moihaa ohie ia fafa.
la fafa maiti hia te morara 0 te mau rauti
te tiaraa.o te enemi
(fatu ohipa). Na teie fafa raa a faaite mai te ohipa e au ia rave hi••
Eiaha roa'tu e feruri mama i te aroraa.
3.- E mo.üuta. OOpu.. la ara tatou no· te mau rauti atoa taie ra ia turu
hia tatou e ratou i te mau.taime atoa 0 te aroraa e tia ai. Eiaha tatou ia riro ei tia rave ohipa aore e turu hia ra e te rave ohipa. 0 ta te fatu ohipa i
~ e hio maitai mai. Te taime tatou e fa.rue hia.ai e te rave ohipa tatou e
huri hia ai i rapae i te ohipa.
4. - Mo:Ül44 M 4. taa.to4 : la putuputu pinepille hio te taatoa i roto
i ta aroraa. Biaha ra teie mau putuputu raa ia riro.ei vahl faateiteiraa i tœ
mau ti'a. e faaroo noa mai te rave ohipa.
la riro ra ei ~araparauraa 1 rotopu i te mau ti'Q e te rave ohipa.
la maramarama te·taatoa i nia i te mau ohipa stoa e tia ai.
s. - Na. te. .ta4tpg. e. 6a,ag:U : ra od te mau tau' a ru parau e ia maramarama te taatoa ; ei reira e faaoti hia ai te ohipa e rave. Na te taato'a 0
te taata e faaoti. E ARO faahou mai te mea e te reira te faaotiraà~ E faaruS
mai te .a e te raira te faaoti ru. Mai te me. e e furue ; la faanabo maite
hi. tG reira eiaha il.riro-,ei fiti. Na. raira tatou i te ohiparatl ad' ui.
1'"""------------lOMXTE
IMIRAA
F~AA
------------
El IMIRAA 1 10'10 1 TA TATOU TIAMA aM.
Na te apooru
AMUI no t. 2 no Titama 1978, 1ulam.aui teie tomite.
Ua putuputu te tomite faaravairaa
fauf.. i te pu i te mau monire
ahiahi atoa mai te hora maha e tae atu i te bora ona DO te tuapapapa i tele
tumu parau faufaa rabi na ta tatou TIAMARAA. Mai teie te ohipa i te faata&
raa hia i teie tomite.
Ua ite hia te faufas rahi DO te boe tuatapaparaa hohonu no nia i te
tere ras 0 teie mabana. Ua rave ato'a hia mai te puka a K. Marx ei Mbihaa fs-'
ruri no teie ohipa.
1 teie mahana te tere maitai nei te ohipa a teie tomite e te faaineine hia nei te hoe parau feruriraa na te taato'a. 0 ta mau rauti.
A ti'ai noa ai tatou i te otiraa 0 teie parau, e neneihia'tu i te
mau taime e au i roto i te ves 0 te fenua nei, aore.ia i roto i ta tatou ve.,
te mau parau faufaa no te tereraa 0 te ohipa 0 te fenua nei i roto i tatou
oraraa i te mau mahana'toa. Na te reira mau parau e baamaramarama ia tatou i
nia i teie tumu parau.
E au ia tatou iho e te nunaa maohi ia faanaho ia tatou !ho imiraa.
l te taime tatou e ineine ai i te faanaho raa ta tatou iho imiraa faufaa e
manuia ai ta tatou tiamaraa. E imi ia teie tomite ohipa i te mau 'eA'atoa ia
roaa mai te imiraa ia faufaa hia ta tatou tiamàraa iuaha Aore e tiamà raa mau
mai te peu e e ita tatou e ora i. tatou iho.
Teie ia te ea e tere hia.nei e teie tomite ohipa. Te fmi.nei oia i
roto i taua amaa ohipa e ferut'i nei i te mau .ravé.a~,~'a.ia mana te nunaa
maohi i roto i te tiamaraà a te hau manahune.
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UA ITEAHlA TE ~
l te taeraa mai te peretiteui ~ te hau· Parani 0 Gilcard d'Eltaiug
te itearaahia te ruraa ote mau ti! 0 te mau pupu : Bara Ail, Ba Api» UDB. no
ta ratou apaparaa oaoa e te haa~uruuru
i te peratiteai no tana mau haamaitai la ratau. l taus rubana ra te tupu atoa ra te tapearaa dl ore i Da
maro reuti e 25 no te pupu lA MANA TE NUNAA, 0 tei riro i nota au ore i roto
i ta ratou himene arueraa, ia Giscard.
'
Mai te IA MANA. TE NUNAA e puhara no. ra i ta 1I&U taiS atol, te .. u
tahosraa : EA API, HEU AIA, UDR, 0 te rave nei 1 i te poritita faa-onar&a i
te ona, tauturu i te feia riirii i te moni a te _u rave ohipa no te femsa
Farani na roto i te tururaa a te perotiteui Gitcard •
.1, nia i te tahua àroraa poridta te famai nei te mau bohoa tuts
Te UDR 0 te lro nei i te mau dl OtOIlOmi, 0 Taufa 0 te faa-àua paruru nei i
te feia rave ohipa, te tomitera taitei 0 te funro ra iua mai te 003 merahi
tiai, e 0 Giscard i te haamaitai mai te ha. atua i te tutoàra 0 toua ..u HUI
RAATlRA na roto i tana mau oreroraa parau.
I roto i te maru 0 te rui, ta atuta ra, te inuinu ra·, te aparau ra
o Valéry 0 Anémone i roto i te eus 0 te nohoraa'o te tomitera teitei. Ua amui
mai te HUI ONA e ua rau hoi te huru 0 t.u.amau ona ra : te ona fenua, te 0118
mari, te oua pereoo uira, e te vai atura, amui atol mai te mau tià poritita
to te Otonomi. to te Udr, amui atol mai te mau ui api 0 te hinaaro nei Da
roto i te ravel ohie i te titau i te mau tiaraa teitei, e 0 tei au hoi i te
auraro i te faatereraa ONA. Te vai atol ra vetahi mau ravarava 0, te aJ nei
i te hoo atu i to tatou aià.
Tei te atea e roa te nunaa • toua mau tubaa oire toua mau tiabapa
toua mau fifi 0 te mau hopea ava~, atea i te mau ui api e vai nei i roto i te
taa ore 0 toua oraraa.
E daturi i tatou i te .paretitan! 0 tai haazau hoi i toua tiaturiraL
i nia i te mau mana 0 te fenua nei 0 te paihere nei i te mau HUI OKA. Ua faatupu i te mau fifi i iteahia i te fenua Initia-taina, i Algerie 0 tana atol
ia e haamaura i te tenua neï, te parururaa i te .au hoa ona hau ae i te paruru i te oraraa hau, te parau ti! no te taatol, ta aifai toraa, te tiàraa 0 ta
te nunaa maohi e titau uana nei.
E piti noa ibo eà e vai nei
- Te faatereraa a te oua, e ta ratou mau faanahoraa no ratou iho.
- Te fatereraa tiama hau manahuoe
mai nei.
TE FMTERAA
0 ta
te tau i mua ia tatou e tiai
TIAMA HAU MANAHUNE 0 ta IA MANA TE NUNAA ia hu
fâ mau oia.
ra Mana Te Nuna a ,
23 no Tiurai 1979.
Mi, h
'-1_
«.
Fait partie de Ve'a a te nunaa 1979-1980