Ia mana te nunaa_Bulletin n°3 FT Editorial avril 1977.pdf
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-
èditorial
AVRIL 77
NOM vO-tu à. nouveau. e.n. p.e.eA..ne..c,ampagne. UecX.o!t.ttte.. pOWl.
ILe..n.ouve.teJ'Li.cu> COn6eill.eJl..6 teJuU:toJUaux. •. POWL nOM Ta Mana. Te.
NUMa le.. pJtobi.ème.. cu>t .6,ûnpie.. Ii. ne.. .6' agU petA de.. changeA de.
peMonna.ge-6 tna-L6 de ehcmgeA de.. po.tWque... A quo-t lJeJtv,t}L(J.J.;te.n
e6 -6 e...t de ILemp.ta.ceJI. tel co Me-W.eIL pM tel autlte. u. ta même. potitLque était app.e.,iquée.
NOM ·a.U.On.6 exam-tneA lu 1Lê..6uLta.;t6 de ce..t:te. po.tU:1.que.
menée de.puJA 19 aM paIL .tcu> UI1.6 et i.cu> a.u..V'LCU> dans .te. domme.
de. 1.' a.gIL-tcIlP+""n I.J(JIJ~ COn6:taXelLOM ch.[66JtCU>a 1.' appu-i qu'e..e.le.
l'le. plto-6Ue. qL(' aux. IUChCU> PIW{JIIA-l',MM/!.UI ~1!.-hJUeM, aux. c.a..pUa..,.
Wtcu> ei: aux. .6pécu.e.a.:te.U!l..6.Qua.n.:t aux pe;t0t6 aglL-icui-te.wu, .6an6
:te.Jt!t..e., 110U.6 VeJlJWI1.6 cCIY/me.nt ,Lt6 .bon;(: e.x.ploLtû pM cCU> pILopuêtaAJtu e...t comment i.' agJUCl.t.ftt.Ur..e.. Mt dans i. f ))npo.6.6-tbilUé
de. .6e.
dév e.toppeJt.
NOM phOpOI.>Vt.OM en6-t11 une 1.> ê;ue. de. me.l.>Wl.e..6
pILOpltU a
peJtmeftJl.e aa,X br..a.vcUJ:1_e1lMde. la, tVLJte de. j OU,VI.pteA..nem~ .tewr.
ILÔ1.e.dans nobte. TvuU:toi.JLe. eX de. pfw6dvI. da of(.uJ..t de. ie.UJt tltava,u.
(
Le. Se.C!Lê.ta.bLe. généJr..a..t
Jacque..6 H. VROLLET
omuaraa
E-te. a taro« -t noto I: te. t.a.u ma..LtUtaa no :te. oaaa.,u. i te
0 te. ApoolLa.a.-RaJU.. Te. opu.aJt.a.a.a la Mana. Te. Nuna.a. e eJte.
no te. :ta.u-t i :te.:taa:ta, no te. ;t.cuU M )..te po!t..ULta. O-Ut-La,
eahà na pa-i. te. 6a.u6aa. Lo: :tfJ.U1 noa i te. raato: mal, xe. peu e);ta_
ma.u Ua
e taullu.a.
te. polLLtu.:a ?
A hio l1a taxo« i te. mau ohipa. 1.. navehi»: mM e .ta..ua mM
po~a
fLa ua 19 ma:taJU-ü -t ,tde. ~tu.El hiOlLa.a. :te 6aa.apu.
o vai: ma tu malia.-i ma.olLi ILa. te mau, 6atu, -6enua ltaJLaJ!A., te nUa
Olta e .:te.
hoo 6eYl.Utt. Nt.e..a :te oUa 6aa.a.pu !LU M. 6e.nua one,
e. lie J.JJ.. -ta-tou e nahea naxou. la. amuh-i.a e. te mau 6a:tu. 6 e.nua e
no te. cha eA..ta :te. 6aa.a.pu e JUJ.peJt.upe.I. te. 6enua. nu.
E hoho!t..a. atoa':tu matou i ra matou mau manao no nJ.-à. ,{_ te
, mau fLaveà. e au La: fLavehla 110 :te. pMWW.. i .:te nUa 6aaapu 110 xe.
haLtpaPIJ, i :to !t..a.to u tialta.a. i :tç. Â P,YlW' VI qJ,_ e no te ha.ama.:ta.<. -ta
6anao /uüo« .l ro: ft..a:t.ou fllUjA.t.
oUa
Te. Papa.-i. Pa.Jt.au RalU
Jacque6 H. VROLL1t
no
te
hau
manahune
lA
ARGilllENTS
MANA TE
SPECULATION
NUNAA
ARGUMENTS
FONCIERE
Voici un exemple de spéculation foncière scandaleuse. Il y en a
beaucoup d1autres.
De 1966 à 1976, plus exactement, du 26 mai 1966 au 10 août 1976,
Monsieur Y a acheté ou acquis des droits au éours de 9 opérations sur
2 121 hectares 87 ares et 82 centiares pour une somme de 21 409 000 FCP.
Nonsieur Y, aU cours de ces m~mes 10 ans, a vendu 247 hectares 57 ares et
60 centiares au cours de 193 opérations pour une somme de 339 861 000 FCP.
Cela lui assure un bénéfice de 318 461 000 FCP pour une activité de 10 années,
soit une moyenne de 31,8 millions par an ou encore 2,65 millions par mois
en signant seulement quelques papiers.
Il est à noter que ces plus values spéculatives sont nettes
d'impôt sur le Territoire, puisqu'il n'existe ni l'impôt sur le revenu, ni
l'impôt sur les plus values.
Les solutions possibles
la ~~na Te Nunaa considère que les Polynésiens possèdent une
grande richesse: leurs terres. Il faut qu'ils la conservent, pour eux et
pour leurs enfants. Qu'est-ce qu'un Polynésien qui n'a plus de terre où
construire sa maison, où planter son uru, ses bananiers et ses taro ?
Pour cela
lQ - Nous mènerons une étude complète sur le problème foncier.
2Q - Nous lutterons avec la plus grande énergie contre tous les
spéculateurs qui dépossèdent les Polynésiens de leurs terres. Des mesures très
strictes seront prises pour·ernp~cher que des parasites s'enrichissent de
façon immorale en spéculant sur les terres des autres.
3Q - Nous instituerons un impôt foncier sur les grands domaines
non mis en val.eur ,
4Q - Nous instituerons un impôt sur les plus values spéculatives.
5Q - Par un zoning agricole nous protègerons les intér~ts des
agriculteurs et de l'agriculture face aux appétits ~es spéculateurs.
la Mana Te Nunaa
Avril 1977
Références
Transcriptions hypothécaires 1e Monsieur y Service des Domaines
(ces documents sont accessibles au public).
;x
IMIRAA'MÔNI 1 NIA 1 TE FENUA 0 TE MAORI
Teie hoe hioraa no te ohipa imiraa moni i nia i te fenua
.0
te maohi.
1\18.i
te 26 no 1I'1e
1966 e taemaii
te 10 no A tete 1976
Ua hoc mai te hoe taata e 9 f'enua , E ~··121ta:fenua no te faito moni
ra e 21 400 000 farane. Ua tapupu oia i taua mau fenua ra e ua hoc
oia 193 tuhaa, teie ia 247 ta no te faito moni ra e 339 861 000 farane.
Teie ia talna moni api e 318 461 000 farane no teie noa
area matahiti hoe ahuru. Aita ia te fenua i pau i te hoo. No te hamani
noa i te tahi mau parau teie ia te faufaa i roa'a i teie taata :
10 matahiti
1 matahiti
1 avale
318 461 000 farane
31 800 000 farane
2 600 000 farane
(
E nehenehe atoa tatou ia parau e aita teie taata i tutehia
no teie irniraa moni ta 1 na i nia i te faufa 1 a fenua 0 te mau ruaohi•..
Teie ta la llianaTe Nunaa e hinaaro nei
la tapea mau te nunaa oeohi i ta'na faufala fenua eiaha ia riro ei
imiraa moni na vetahi è,
E fenua to te maohi ra, ua ite hia ia oia ei ruera no te nunaa. Bi reira
ia oia e parahi ai, e tanu ai i talna mau mala •.•
No reira
0 la
Mana Te Nunaa i mana '0 ai
1Q - la tuatapapahia te parau no te faturaa fenua.
2Q
la arohia teie mau taata e itni 11ei i te moni i nia i te fenua 0
te maohi. Na te ture ia e haam.au i te hoe ture no te parururaa i
te fatu fenua e i te fenua nei.
3Q - la ha'amauhia te hoe tute i nia i te mau fenua rarahi tei ore i
fa 1 ahotuhia.
4Q - la halamauhia te hoe tute i nia i te api a teie feia ona.
la l\1àna Te Nunaa
Eperera 1977
Parau fa'ahprora'a : Mau puta no te Piha Toroa e haapa'o nei i te mau
ohipa fenua. Te vaj nei ~eip. mau parau.
(
, '
, .
(
(
r
•
.t,
. -~:-.' ,LES'" 200
e ,
HI~~IONS·DU· GQLF D'ATH'lAONO
En 1967, le Gouvt::rneur est saisi
d'A timaono de deux demandee'. :
pa~ le propriétaire
du domaine
Coopération
12 - un pr~t de 30 miilions de FCP auprès de la 'Caïsse'Centr.alé·de
pour la construction
E~onomique (C.C.C.E.) avec la garantie du Territoire
'd 1 uri golf: in ternat.i.ona l ·de·;t8 trous,
~,.. . ....".
.,
..
2Q -'une
subvention territoriale
ànnuellè:de 12 500 000 FCP'pour l'entretien
de ce golf, ver-sée.
la:' $.ociété Tahitienne de Participation
I~obili~re
(SoT.P.:!;.) gé:r;'~te..du·.goÜ, par l'intermédiaire
de l'Office
de Dévé Lcppement du Tourisme.
:",. ''''
"
(
a
:.
dossier
l.
Par lettre
nQ l 029 du 31 janvier 1968, le Gouverneur transmet le
·à.'1' Assemblé~ Territoriale
à majori t~· au t.onomd
e te .. ~
r
La CAFES(Commission des Affaires Financières,
E'c~n9~q~e~ .e·t..·So·c:ikies)
de l'Assemblée Terri t'oriale sur le rapport nQ 48':"68présèi:rte:' par Dani.el. MILLAUD
approuve les deux demandes le 29 février .. 1968.
. ".
"
l
','
.:
, Le jour' même",'deux délibérations
sont prises par l'Assemb~ée Te~rit9riale
par Jean .MILLAUD accordant satisfaction
au propriétaire
d'Atimaoho.
' .. :"
,''7
présidée
Cette affaire
appelle
plusieurs
questions
.
1Q - Dans une perspective
(
~:--, ~~"-
sans réduire
'c'est-à-dire
autonomiste comment parler de véritable
autonomie
le. déséquilibre
de la balance commerciale du' T"erii tof.ro,
sans PRODUIRE
en premier lieu dans le .se·cteur agricole?
.
.1,;
1
: .~
2Q - Commentfavoriser la production alors que le plus beau,domaine agricole
de l'îlè
est livré à la futilité
d'un sport de milliardaire.?
3Q - Pourquoi ne pas avoir classé Atimaono zone agricole'protégée
ainsi
toute 'opération:sur
ce' domaine qui ne soit
et empêcher
Pas agr-i.coLe 7
42 - Commentimaginer que des responsables
autonomistes qui prétendent
défendre les' peti tes gens, enrichissent
ainsi avec'l' argent, de. t~)Us, un
gro~.~capitaliste
de près 'de 200 mi.Ll.LonsFCP de subventions en 10
7
Est-ce cela l'autonome
7'
Pour qui l'autonomie?
ans
Arguments la
Mana Te Nunaa
28 novembre 1976
Références
Délibération
Délibération
n~ 68-35
nQ 68-36 <iu 29 :';vrier
1968
~UR ORA HUlRAA-POPO NO ATI~~ONO
..
Matahiti 1967, e piti aniraa ta te fatu no Atimaono i faatae atu
i te Tavana Rahi ra :
1 - 30 mirioni farane moni tarahu i te Afata-pu-tauturu i ~e tereraa faufaa,
o ta te Apooraa-Rahi e tia no te haamani i te mahora-huiraa-popo no e
18 apoo.
2 - 12 500 000 farane môni'tauturu na te Apooraa-Rahi i te'matahiti-no te
atuatu i taua mahora ra, 0 te aufauhia'tu i te totaiete-tauturu i te mau
ohipa faatia, na roto mai i te fare manihini.
1 te 31 no tenuare 1968, ua faatae'atu te ,tavana rahi i teie mau
aniraa i te Apooraa-Rahi pae rahi autonomi. Na te tomite~haapao ~ te mau
tereraa faufaa 0 te Apooraa-Rfu~i i farii mai i teie mau aniraa ta Daniel
MILLA.UD i tuu atu i mua i te Tomite i te 29 no tenuàre 1968.
l taua mahana ra ihoa, haamanahia ihora na aniraa nei e te ApooraaRahi, 0 Jean Hillaud te pereti teni i reira t~i f'ard.i, i te opuaraa a te
(
fatu fenua.
E ui ra na ia tatou
1 - Nahea te hoè faatereraa autonomi mai te peu eita e tia i te fenua nei
ia faahotu ia'na iho ?
2 - Nahea ia faahotu mai te peu e tapeàhia te fenua no te mau hautiraa a
te ,feia ona ?
3
No te aha i faataa ai ia Atimaono ei fenua faaapu e i muri ae e faatupu
i te hoè ohipa e ere i to te faaapu ?
4, - Nahea ia feruri i te mau tia 0 te pae autonomi tei poro no te tauturu
i te feia rii e faaona noa i te feia ona Da roto i te horoàraa ia ratou
i te hoè tino moni tei taeahia i te 200 mirioni no na matahiti 10,
oia te moni 0 te Nunaa.
Te reira anei te autonomi ?
No vai ma te autonomi ?
la ~~
Te Nunaa
28 no novema 1976
Faahororaa
Faaotiraa numera 68-35
Faaotiraa numera 68-36
(.
1
1
LE
Ril..PPORTINTROUVABLE
DE
RENE
DUMONT
----_._-----~--_._~~----Invité par majorité autonomiste du 7 juin au 26 juin 1969 pour
étudier les problèmes de l'agriculture, René DUMONT, Professeur à l'Institut
National d'Agronomie, spécialiste des problèmes agricoles des pays du TiersMonde a remis un rapport d'une centaine de pages éur l'économie rurale.
Ses recommandations principales
lQ - imp&t foncier,
2Q - taxe sur les plus values foncières (spéculation),
(
3Q - imp&t général sur le revenu,
42 - détermination de zones agricoles, forestières, d'élevage,
5Q - regroupement par zone des principales productions,
6Q - crédit à plus long terme de la SOCREDO,
7Q - assistance technique aCcrue du Service de l'Economie Rurale,
8~ - reforestation,
protection des sols,
9Q - aide aux coopératives de production et de commercialisation,
lOQ - aménagement de l'indivision,
Ll." - remembrement
et regroupement des propriétés (Tuamotu),
12Q - instauration du statut du fermage et du métayage.
Aucune de ces propositions n'a été retenue ni par les autonomistes
ni par l'U.D.R •• Pourquoi?
(
Pourquoi avoir fait venir René Dumont dont les options socialistes
ne pouvaient déboucher que sur des propositions de ce genre si c'était
pour cacher son rapport afin de l'oublier au plus t&t ?
la Mana Te Nunaa
novembre 1976
Références
Rapp~rt Dumont 1969
, ,
TE
PARAU
TUATAPAPA
A
DlmONT
TANE .
Ua·ani te Apooraa Autonomi ia DUNQNT ia h~~re.~i i Tahiti
mai te 7 no tiunu e tae noa atu i te 26 no t iunu ..
no 't~ tua tapapa i
te' pa rau no te faapu, e tàata ~ravihi hoi teie no te ao nei.
Teie te mau turnu rarahi no ta'na parau
1 - Tute i te mau fenua rarahi,
2
Tute i te mau moni api no te hooraa i te mau fenua,
3 - Tute i nia i te mau api ato' a.,-,
4 - Tatuhaa i te mau fenua (faapuraa, f~amuraa animara,
tanuraa raau) ,
5 - Tatuhaa i te mau ma'a tanu,
6
la tauturu mau te SOCREDO i te feia e fa'afaufa'a nei
i .tefenua,
7 - la tauturuhia te feia faapu ete' Piha Toroa no te Faapu,
8 - Tanu fa'arahi i te mau ra'au no te'parurura'a i te fenua,
9 - -Tauturu i te mau taie te faapu e te mau taie te hoo,
10 - Fatura'a no te fenua,
Il - la
tapiripirihia te mau fenua,
12
te ture e'paruru'nei i te taata e tarahu nei
i te fenua no te faafaufaa.·· .'
Haam~
(
'Aita roa te Apooraa àutonomi aore ia U.D.R. i faaohipa
noa ae i teie mau titauraa. No te aha ?
No te aha i huna ai i te mau tuatapaparaa a René Dumont
tei faahaerehia mài i te fenua nei no tau-ohipa ra ?
la ~'Iana Te Nunaa
novema 1976
Faahororaa
Tuatapaparaa Dumont 1969
MATIT BASSE
DE
L'ETAT
SUR
NOS
200 MILLES
P.ourqu.oile G.ouvernement Français a-t-il fait v.oter l.ors d'une sessi.on
ext~a.ordinaire du Parlement en juillet 1976 la l.oi nQ 76-655 qui étend la
souverain~té de la France à 200 milles de :t.outesles côtes françaises ?
Parce que à la Conférence Internationale ,sUr Je droit de la mer un
accord risquait de se réaliser sur des textes' applicables à l ','ensembledes
états, membres de la conf'érance, ,P~r_contre, pour le cas où une législation
nationale sur le sujet serait en vigueur, elle pourrait servir de rempart à
l'application de la législation internationale.
En effet, l'article 136 du pr.ojet de ~égislation internationale stipule
LES TERRITOIRES SOUS DOMINATION ETRANGERE ou COLONIALE OU QUI N'ONT PAS
UN STATUT ri;AUTONOMIE RECONNU FAR L'O.N~U:, LES DROITS RESÜLTANT DE LA CONVENTION INTERNATIONALE DOIVENT BENEFICIER AUX POPULATIONS DE CES TERRITOIRES
MAIS NE PEUVENT EN AUCUN CAS ETRE EXERCES PAR LES ADMINISTRATIONS METROPOLITAINES OU ETRANGERES1I •.•
,"POUR
Cela veut dire en clair que si la légiSlation internationale était
appliquée sans qu'une loi nationale n'intervienne en cette matière, c'est
le TERRITOIRE qui disposerait du droit sur les 200 milles des eaux patrimoniales so i t sur 5 miLl i.one de krn2 d "océan,
Avec l'applicati.on de la l.oi 76-655 c'est l'ETAT FRANCAIS qui exerce
ces droits. Qliro1d.on sait c.omme le dit Joseph }mrtray, c.onseiller écon.omique
et s.ocial dans s.on rapport que 1Il'exploitatiQn industrielle des fonds marins •••
riqque de j.ouer un rôle déterminant dans le déve'I.oppement industriel de la
fin du siècle", dela représente une grave hyp.othèque p.our l'avenir de notre
Territoire.
(
Aucune personnalité politique du Tërrit.oire n'a protesté c.ontre cette
loi 76-655 qui retire qe fait les compétences Territoriales du domaine maritime.
'la f1ana Te Nunaa demande
l - Le retour aU Territoire de la jouissance de ses droits légitimes
sur ses 200 milles.
2 - La signature entre le Territoire et i~~.ouvernement central d'une
convention permettant d'enVisager l'exploitation commune des 200 milles au
profit des populations du Territ.oire et non des trusts capitalistes.
3 - La révision du rôle du C.N.E.X.O. sur le Territoire et son insersion
dans le plan de développement économique du Territoire défini par les élus du
Territoire.
Arguments
Références
Rapport J. .fIiartray
Rapport confidentiel
Articles journaux
.octobre 1975
juin 1976
17/8 - 18/8 - 20/8/1976
la Mana Te Nunaa
avril 1977
:UA ~IR.O TA
TATOU FAUFAA l\fOANA III. fARANI
TE PARfi.UNO TE 200 NAIRE
No te aha te mau ti'a e faatere nel la Farani i teie rnahana i faaue
al 1 te apooraa depute i te ava'e tiurai 1976 ra ia maiti i te ture numera
7 6-655 tei ani ia fatu 0 FA.rani i te,200 maire 0 te mau moana
L ~_,
haa&ti i tona mau fenua ?
No te mea ia 'e i te Apooraa-Raha a te Hau-Amui no nia i te faturaa 0
te mOana ua faaotihia te hoe parau faaau tei 'parau e e nehen~he te mau ture
i haamana hia e te mau hau, e haafifi i te mau faaotiraa ture a te hau amui.
Inaha i roto i te opuaraa turc a te hau amui i te irava 136 te ani nei
oia
"IA FATU TE Mt1.UNUNAiI.0 TE t,lI~U FENUA E FAl..
TEREHIA NEI E TE Mll.UHAU EE
1 TA 'RAToU F.h.UFAAMOAl'lANOA TU E AlTA Til.Rll.TOUE FAATERERAA. MJTONOMI".
Teie ia te aura a no teie parau no tatou : mai. te peu a mana te ture a
te hau amui e mai te peu e aita e ture 'ta te hau farani no nia i te moana
o tatou iho ia te fatu i ta tatou faufaa moana ; oia ia, e 5 mirioni kilometera tuea.
Teie ia te tumu mau i haamana ai te hau farani i teie ture 76-655.
Te na ô nei hoi te feia aravihi e, i te hope'a no teie tenetere e ite maitai
hia ai te faufaa no te moana. Tei hea'tura ia tatou i reira ? Ua riro ta tatou
faufaa.
Aita hoè ae tia no te fenua nel 1 patoi i taua ture 7~-655 tei iriti
i te fenua nei i rapae i te faatereraa 0 te mau faufaa moana.
No reira te.ani nei la ~fana Te Nunaa
.. :
,
'
1 - la faahoihia mai' te mana faatere i te fenua nei no nià i te tW1aa (
moana 200 maire.
2 - la haamauhia te hoè faaauraa i rotopu i te hau farani e i te fenua
nei no te faaohipa i te mau faufaa moana 0 te 200 maire ei maitai no te
nunaa eiarm ra no te feia ona.
3 - la feruri faahou te tereraa ohipa 'a te Pu maimiraa i raro i te
moana (C.N.E.X.O) ia au i te hoè aratairaa no te faahotu i te fenua nei 0 te
haamauhia e te mau tia mai tia 0 te f'enua nei.
la Hana Te Nunaa
Eperera 1977
Mea iritihia mai teie mau
~rau na roto i t~
Tuatapaparaa a Nartray
Parau huna
Parau i veahia
atopa 1975
tiunu 1976
17/8
18/8
HALTE
AUX
IRRESPONSABLES
Les majorités se succèdent à l'Assemblée Territoriale mais rien ne
change dans le fond. Tous les groupes politiques ont appliqué depuis 19 ans
la même politique. Celle dictée par les capitalistes, les spéculateurs, les
manipulateurs qui travaillent dans les coulisses. Lorsqué l'on établit le
bilan des actions menées dans le secteur de la production depuis 19 ans, on
est saisi de vertige.
Les agriculteurs qui ne possèdent pas de terre sont réduits à être
exploités par les gros propriétaires fonciers ou à aller cultiver en montagne
dans des conditions difficiles à imaginer.
Aucun statut de fermage et du métayage n'est venu en 19 ans les
]Fotéger contre les abus des propriétaires terriens.
(
Les spéculateurs par contre font fortune avec la terre des autres.
Prenons l'exemple de Monsieur y bien connu sur le Territoire. Il a acheté entre
1966 et 1976 ou acquis des droits sur 2 121 hectares de terres pour une somme
de 21 400 000 FCP. Pendant ces mêmes 10 ans, il a revendu 247 hectares de terres
pour une somme de 339 861 000 FCP. 11 a d.onc réalisé uniquement dans ce secteur
d'activité un bénéfice de 3~8 461 000 FCP en dix ans soit une moyenne de
2 600 000 FCP par mois.
"
Aucun impôt sur les plus val~es sRéculatives n'est venu en 19 ans
freiner l'appétit de ces spéculateur~ i!1!Rrcductifs.
,Les capitalistes terriens so~t largement subventionnés par le
Territoire'avec l'argent de tous. Et si le vulgaire Tetuanui a toutes les
peines du monde pour obtenir un petit emprunt pour s'équiper en vue de produire,
le propriétaire du domaine d'Atimaono lui n'a aucun mal à obtenir 30 millions FCP
d'emprunt sans intérêt auprès de l'Office de Développement du Tourisme pour
construire sur les plus belles terres agTicoles de Tahiti un golf à 18 trous.
(
L'élégance va jusqu'à obliger l'Office de Développement du Tourisme
à contracter à la place du capitaliste l'emprunt des 30 millions auprès d'un
organisme de crédit de Fr~nce et de payer à la place du capitaliste les intérêts
de cet emprunt.
En plus de cette aide aSsez exceptionnelle, l'Assemblée Territoriale
consent à subventionner pendant 10 ans ce capitaliste pour l'entretien de ce
golf. 12 500 000 FCP par an sont ainsi prélevés chaque année sur le budget du
Territoire pour aider le proprÙtaire du golf à ].ientretenir. (cette subvention
a été portée à 18 millions depuis quelques années soit l million par trou de
golf !).
Voilà l'oeuvre imp~ri~~ble réalisée par l'Assemblée Territoriale
autonomiste (avec l'approbation des autres groupes politiques) pour promouvoir
l'agriculture dans le Territoire (Délibérations nQ 68-35 et 68.36 du 29 février 1968).
Non contents de stériliser les meilleures terres agricoles de Polynésie
qui constituent le domaine d'A timaono, _ç:es12.!·étendus
responsables autonomistes
accordent avec l'argent prélevé sur toute la population plus de 150 millions de
subventions à un capitaliste bien connu d~ Territoire et lui accorde un prêt
gratuit de 30 millions.
QUt:lle magniilque préfiguration de notre "autonomie" !
•
1
fIlaisenfin, il faut faire sérieux et dormer l'apparence de gens de
progrès. Alors en 1968 on fait venir sur le Territoire un expert des problèmes
de développement rural dont les options socialistes sont bien connues : René DUMONT.
Au bout de un mois de travail un rapport de 90 pages est remis sur le bureau de
l'Assemblée Territoriale autonomiste de l'époque. Tout y est. Ce rapport constitue
un programme complet de développement de l'agriculture et de l'élevage dans le
Terri toire • .
Aucune des 12 recommandations de René D~10NT n'a vu le moindre début
d'application depuis 1968. Pourquoi? N'est-ce pas parce que les privilèges de
certains élus et hommes influents en eussent souffert ?
Qu'on ne vierme pas nous dire que nos élus ne savaient pas ce qu'il
fallait faire. Le rapport Dill10NTest clair. Tous nos élus qui disent défendre la
veuve, l'orphelin et le petit Tetuanui défendent en réalité les intérêts des
capitalistes, des possédants et des spéculateurs.
Enfin la grande affaire de demain, celle de nos richesses océaniques
aura été traitée avec la même désinvolture par toutes les majorités qui se sont
succédées à l'Assemblée Territoriale.
(
Les crédits alloués au Service Territorial de la Pêche étaient en
1976 de 41,9 millions de FCP dont 36,1 millions en traitement du personnel.
Dans ce secteur qui représente tout l'avenir du Territoire, nos élus
investissent moins que la so~~e qu'ils affectent à leur propre traitement:
185 000 FCP x 12 x 30 = 66 000 000 FeP.
Nos élus ont laissé s'installer sur le Territoire le C.N.E.X.O.
sans négocier avec Paris son intégration dans le processus de développement du
Territoire. Nos élus ont laissé le C.N.E.X.O. organisme d'état qui ne reçoit
ses directives que de Paris, coiffer le service Territorial de la Pêche et
l'étouffer au point qu'il est probable que ce service Territorial disparaîtra
au cours d'une prochaine réorganisation.
Quelle merveilleuse préparation de notre future "autonomie".
Le secteur-clé du développement économique du Territoire passant progressivement
sous le contrôle d'organismes d'Etat. Voilà une bien ClITieuse façon de préparer
l'autonomie.
Nos ressources de la mer elles-mêmes, par la loi 76-655 votée par
le Parlement en ,juillet 1976, deviennent du domaine de l'Etat sans qu'aucun
~nos
hommes politiques ait protesté. Et voilà l'avenir du Territoire déterminé par les décisions du Gouvernement Central.
Curieux autonomistes de gestion, internes ou Français toujours,
quelle autonomie nous ont-ils préparée ? Certainement pas celle que la grande
masse de leurs électeurs attendent.
la ffuna Te Nunaa
Avril 1977
(
ATIRA l TE FEIA PAPU ORE 1
, Ua rau,pae rahi i faatere ae nei i te,Apooraa-Rahi e aore roa e
tauiraa. Hoè anae â poritita ta te mau pupu poritita'toà u~ 10,matahiti i teie
nei. Oia te poritita a te feia ona, a te feia imi moni, a te feîa ite i te pere.
•
la tuatapapahia
e tae roa mai i teie nei.
. '1 . :.ÀJ .
te pae t'aahcburaa, aita e oh i.pa maitai i ravehia
,Te feia faaap~ fenua ore"ua riro ia ei fanaoraa na te mau fatu'fenua~ -aor e ia, e haere i nià l te mouâ , i te mau vahi fifi roa ..f~aapu al.
",
. ..
"
Aita 'hoè ae ture i lJ~~uhia no te paruru 1 te feia,faaapu e i te
mau tiaau-fenua i itehia l te fenua nei e inaha nei. Te,mau fatu-fenua anae ra
teie e fanao noa nei.
"
',;!:
Area 0 te feia imi moni r.aua'onahia ia i te fenua 0 vetahi è.
Ei hioraa na tatou te vai nei hoè t.aata .t i ar-aatel ho 0' ']lai
mai t e matahiti
1966 e taemaii
te matahiti 1976 e 2 121 t~-fenua no te moni 'ra 21 400 000
farane. l taua area 1toà ra ua hoo atu oia e 21~7ta 0 taua mau fenua ra no te
moni,ra e 339 861 000 'farane. No t.auat.auta noa ra ua api ia oia e 318 461 000
ferane i roto i na matahiti 10 oia e 2 600 060 farane'i te avae.
e
(
Aita hoè tute ae i haamauhia no te tapea l taua mau imiraa-moni ra
tei ore l faahotu i te fenua.
A taa noa'tu ai ia te moni a te nunaa ta te Apooraa-Rahi i rave
no te tauturu i te feia ona fenua. Na Tetuar:.uiae e ani i te moni tarahu, e
ohipa ia rave area na te fatu-fenua no Atimaono ra aita ia hoè ae fifi. E
30 mirioni farane ta'na i ani i te Fare Manihini mai te aufau ore i te taime,
ua feariihia no te hamani i te hoè tœ-airairaa-popo
18 apoo i nià i te aere
rahi roa ae 0 Tahiti nei no te ohipa faaapu. E taua moni ra na te Fare Manihini
ia i t.arahumai ia Farani e na 1 na 1 toà e auf'au i te taime no taua tarahu ra.
Aita i rayai, tauturu faahou te Apooraa-Rahi i taua ona ra 12 500 000 farane
i te mau matahi ti atoà. Ua maraa 18 000 OCO rai-ane i teie nei i te matahiti.
(
Tera te ohi:e.~
ta te AJ2Çl..2!.aa-R~~i~ml;l.i te turuhia e te mau
pupu poritita 1 toà no te fa.al},<2_t_'l!_i_t~_
fenua (fauotiraa numera 68-35 e te 68-36
no te 29 no fepuare matahiti 1968).
E na te mau tia a'.ltonomiteie faanahoraa, 150 mirioni farane moni
horoà e 30 mirioni moni tarahu mai te aufau ore i tetaime. Tera ae te hohoà
o te faatereraa autonomi
l te matahiti 1968, ua anihia i te hoè taata aravihi ia haere mai
e tuatapapa i te parau no te faahoturaa i te fenua) 0 Rene Dumont to'na ioa.
Ua itehia hoi e ta.ata-ceieno te pae aui na roto i to'na mau manao. Ua papai
oia i te hoè parau tuatapapa, e 90 api ta'na i tuu atu i te piha-toroà 0 te
Apooraa-Rahi 0 taua tau ra, oia te mau f'aanahoraa e au ia ravehia no te faaapu
e te faamuraa-animare.i te fenua ne.i.
Mai reira mai aità hoè ae ohipa i ravehia. No te aha ? E ere anei
no te mea e fifi te vetahi mau tia e te vetahi feia tiaraa 0 te fenua nei ?
Eiaha e parati mai e aita te mau tia i ite i te ohipa e rave.
Mea maramarama mai"taite mau cuat apapnraa a Rene Dumont. Tera te parau e
tauturu i te feia rii e inaha 0 te feia ona +-eiee turu noahia nei, e tae
noa 1 tu i te mau fatu e te feia imi mon i ,
Te tahi a hi.oraa, te faufaa moana, hoè a raveraa. A hio na tatou.
Tei horoàhia na te Piha Ravaai i te matahiti
1967 ra e 41,9 mi ri.onî
farane. r nià i taua tino moni ra e pau e 36,1 mirioni farane no te aufau i
te rave-ohipa.
No te faufaa tumu 0 te fenua nei ua rahi ae ia te moni aufauhia
nei na te mau tia 0 te Apooraa-Rahi, oia : 185 000 farane x 12 x 30 =
66 000 000 farane i te matahiti .
... " -
Ua -faarii
te Apooraa-Rahi
ia haamauhia te Pu Maimiraa na raro i
te moana oia-te CNE
X 0 ta te Hau Farani iho e faatere ~ei mai Paris mai.
Aita hoè ae parau faaau e to te fenua nei, e te hopea iho e ere roa-te piha
Ravaai 0 te fenua nei, na te Hau Farani e fatu i ta tatou 'f'auf'aa
moana, to
tatou parau no ananahi.
Oia mau, ua haamana te Hau Farani i te hoè ture 76-655 i te avae
"Tiurai ra "1976, tei faariro ia Farani ei fatu no ta tatou mau fauf~ moana.
Aita hoe ae tia i patoi noa ae.
Tera ae te faatereraa autonomi ? Autonomi, Ola, e ere ra no te
nunaa no'te feia ona ia.
ra Hana Te Nunaa
Eperera 1977
.:
1
(
.,',
....
PROPOSITIONS' r , AGRICULTURE ..:..
ELEVAGE····
..
L'~griculture dans le Territoirè se.caracterise par
.- de grànds domaines appartehant' à des capitalistes terriens,
laisses en friche ou'utilis~s'à des'fins speculatives,
- des pet i.t s agriculteurs inorganises petitS.:.proprietairesou
sans terres, exploitant des dom~ines trop exigUs ou très difficiles
d'~c6ès ,
'
. ..
.
- les fermiers et metayers sont:exploites,
- les credits de mise en valeur à moyen et long terme inexistants,
- aucune structure de concertatîon n'existe entre le Service de
l'Economie Rurale et les agriculteurs inorganises,
- une absence totale de planification dans le domaine du zoning
agricole, de l'organisation de la production et des previsions de
marché,
- une absence totaie de politique agricole.
(
la Mana Te Nunaa propose
1. L'instauration d'un Impôt foncIer sur les grandes proprietés non mises en
valeur et son recouvrement effectif.
2. L'instauration d'un statut du fermage et du métayage inspires de la legislation en vigueur en France et adaptes aux necessités locales.
3. La créatIon de SAFER, sociétés à but non lucratif et à participation publique
où sont représentes: les collectivites locales, les syndicats d'agriculteurs,
les organismes professionnels charges d'acheter ou de louer des grands domaines,
de les aménager, de les lotir et de les mettre à la disposition des agriculteurs
desirant travailler la terre.
4. La mise en oeuvre par un reaménagement de la SOCREDO d'un système de crédIt
(
d'équIpement à moyen terme ct de crédIts à long terme pour l'accession des
agriculteurs à la propriété.
5. La création d'un zonlng agricole rigoureux permettant aux SAPER d'exercer
leur droit de préemption sur les terres agricoles mises en vente.
6. La redistribution des activités et des responsabl lités du Service de l'Economie
Rurale actuel en plusieurs organismes.
1. ServIce de l'EconomIe Rurale chargé de l'administration, des problèmes de
législation, de la recherche agronomique et des études statistiques ;
2. Une Chambre d'Agriculture chargée de l'ensemble du secteur de la production,
de l'organisation du monde agricole~ de la formation des agriculteurs avec
à sa·disposition les ingénieurs et les techniciens nécessaires à ces tâches ;
3. Une socIété de développement rural avec des succursales dans chaque circonscription. Rôle: approvidonnement, commercialisation, gestion des lotissements agricoles, appui technique aux SAFER , gestion de toutes les operations
d'intervention, gestion d'un marché de gros;
4. Des organIsmes agr 1co 1es communaux : SAFEF' communales ou LrrtercommunaLes ,
cooperatives de production, parc communal de matériel agricole •••
r,
~
..
7. La revalorisation du travail agricole par :
• l'adoption d'un statut de la profession agricole
• la revalorisation du S.M.A.G.
• l'extension des prestations sociales au monde agricole.
8. Une Intervention budgétaire massive au niveau des organismes
publics de credit et des SAFER. Une affectation d'office d'une
proportion des recettes Territoriales à la Chambre d'Agriculture.
9. L'orientation de la production vers la satisfaction des besoins
locaux et vers l'exportation de produits finis (industrie alimentaire - fruits conditionnes).
ra Mana Te Ntmaa·
Avril 1977
(
\
,Ir
.. ;..
oPuÀRAA NO NIA r TE FAAAPU.E r TE FAAA.MUR.AA
ANIMARA
--
Te tahi mau h:Lora nomi.a i te pae f'aaapu i te fenua nei
- E rave rahi mau fenua rarahi e vai noa nei tei ore i haafaufaahia aore ia
_ - tei riro ei imiraa moni na te feia f'atu-f'enua ,
- Aore e f~anahoraa i faataahia na te feia fenua-ore aore ia na te mau fatu
rii fenua 0 te haapao noa nei te taata i ta'na faaapuraa.
Te feia tarahu fenua e te f'e i.a. tiaau ua "Tiro ia ei raveano
i te feia ona.
",
te haama i,tai
- Aore,e afata moni tarahu no' te haaf'auf'aaraa i te f'enua e vai nei 6- te--f'aehcd.hi.a i te hoe taime huru mao.ro àore ia i te hoe taime atea , ,
(
- Aore e faatereraa i haamauhia e farerei ai te piha toroa no te ohipa faaapu
e,te,feia faahupu'iho;
Aore e ara taira i haamauhia no te faataa i te mau fenua tuhaa faaapu, no
te faanaho i te mau hotu e i te hooraa.
- Aore e poritita no te pae faa.apu e vai nei.
No reira teie te opuaraa a la r~
l
Te Nunaa
Haamau i te hoe tute no nia i te mau fenua rarahi i ore i haafaufaahia.
2 - Faaohipa i te fenua nei te ture no te tarahuraa e te tiaauraa fenua mai
(
te ravehia nei i Farani, mai te faaau ra i nia i te mau tereraa 0 te
f'enua nei.
3 - Haamau i te hoe totaiete parauhia SAFER, 0 te tiahia'tu e te mau amuira
o te fenua nei, te taatiraa 0 te feia faaapu ,te tahi mau piha toroa no
te hoo mai e no te horoa tarahu atu i te mau fenua rarahi mai te haamaitai
a horoa tu ai i roto i te rima 0 te feia e lri.naar'o e f'aaapu,
4 - Faaapi te faatereraa 0 te SOCREDO ia nehenehe i te feia faaapu ia
moiha~hia e ia fatu i taua mau fenua ra mai te faaau i te taime faahoiraa
tarahu.
5 - Ta tuhaa i te mau fenua ia nehenehe i te SAFER ia tapea i te mau fenua
faaapuraa .
6 - Ta tuhaa i te mau tereraa ohipa a te pilla toroa 0 te ohipa faaapu oia ia
1. Te ohipa a te Piha Toroa no te Ohipa Faaapu oia ia, faatereraa,
faatureraa e maimiraa i te pae faa&pu,
2. Ta te Piha Faaapu : haapao i te pae faahoturaa, f'aanaho i te faaapuraa,
haapii i te feia faaapu mai te tauturuhia e te feia toroa'toà eau,
c',
3. Haamau i te tahi mau pu na roto i te mau tuhaa 0 te fenua nei,
te ohipa
- tapearaa i te mau'hotu
- hooraa
faatereraa i te mau tuhaa fenua faaapu
tautururaa i te "SAFERII i te pae no te moihaa
faatereraa i te mau taatira'toà e tauturu mai i te
pae no te faahoturaa
- faatere i te mau matete.
4. Haamau i te mau piha toroa f'aaapu na te mau uire mai ·te SAFEJt oire,
taatiraa no te faahoturaa, faatereraa, e haapaoraa i te mau tauihaa
faaapu:
7 - Haamau i te hoe ture no nia i te toroa faaapu 0 te faaoti i te moni
ohipa a te feia faaapu ia roaa atoa i te feia faaapu te'mau tauturu.a
te afata utuafare.
8 - Horoa i te moni tauturu raYai i te mau afata moni tarahu na te taatoa
e i te SAFER. Faataa i te hoe tino moni raYai i roto i·te afata haamauaraa
o te fenua nei na te Piha Faaapu.
(
9 - Aratai i te faahoturaa ia rayai to te fenua nei e ia nehenehe hoi ia hoo
i rapae i te tahi mau maa tapunuhia.
(
PRO CES PHI~IPP~ §1V.~CONTRE GOUVERNEUR
Notre camarade Philippe SIU~ secrétaire général adjoint du
.panti, biologiste au Service de la P~che, s'est vu infliger en
Juillet 76, un blâme de son chef de service contenant notamment
l'accusation suivante: " Préoccupation excessive aux considérations
p~litiques et de protection de la nature o •• entraInant des négligences
dans l'exécution des travaux qui lui sont confiésl1o
Philippe SIU demandait alors la convocation de la commission
paritaire prévue par la convention collective pour qu'elle lui rende
justice. Cette commission s!est réunie après deux mois d'attente.
Sans examiner le fond 'de l'affaire et les 6 chefs d'accusations
formulés' contre lui, sans avoir étudié son dossj_er~ poussée par le
représentant du gouve rneur , la commission statuai'~ pour le maintien
du blâme en en changeant le cont;onu~
Le gouverneur no t Lf'La.itpar ar::.'§té
10 nouveau blâme pour
comportement incompatible esec lé. hiérarchie administrative •
. En supprimant le .J2Lf:!l!io~imr::J..L le.J;t21lVcrneu:,
aV.QuaJt
implicitement _'l'Ile
l~..ê.....!!!Qthfs
~E,;1sg.1::!-ell?
il ~·tait basé, n' étaient
pas fondés. Nais il inf]_j~p.iL'-1~ second b1ât!lsà P. SIU pour une
atti tude discourtoil(w d()n...:Ll~emigl:_blâm~ _( nO!1_justifié) était
responsable !
Philippe SIU attaque alors le gouVeYdeUr au tribunal du travail.
L'ensemble du dossier a été étudié à fond par la justice. Elle vient
de rendre sa sentence :
1.
Le gouverneur
condamné pour abua da pouvoir disciplinaire.
2.
Philippe SIU maintenu au Service da la Pêche dans toutes
ses fonctions.
3.
Le'blfune infligé par le gouverneur
supprimé.
4. - Le Territoire condamné au franc symbolique de dommage-intérêt.
Voilà la preuve qu fun f'onc t.i onna.ir-equi fait correctement
sen travail ne peut t re menacé pour ses opinions poli tiques,
qu'il peut faire con~amnor par la justice le gouverneur de la
Polynésie Française lorsque celui-ci. ()Utrepasse ses droits •
ê
.
"
lA rUNA TE NUNAA.
2704077.
r
.' v~_ .
e"
TERA'AVARM
r ROTOPU
lA PRILIPI"ESIU E TE TAVJI.NA
RAHl
E Papai, Parau Rahi mono(. Philippe SIU no la 'f.1a.na, Tè' Nunaa ,
e edvana+a oia i te':Piha ohipa Ravaai.
.... ..,..:;:.
1 te avae Tiurai 1976 ua fa'autua ~o'na faatere'ohipa~ia na •
No te aha ? 1 rqto .i te mau tuinu fa' ehaparaa teie te tahi' : "Ua riro te
mau ohipa poritita e te parururaa i te natura ei ha'afifiraa
ia'na no te
rave mai. tairaa i taria oh'i.pa!",
. .
.,',
". ,
Ua ani' oia La haaputuputuhfa
.mad, te hoe tom te f'aaaf'az'or'aa
i teie mau'huru fïfi ta te ture i f'a ' ata', a." E piti ava 1e te maoro 0 tona
tia'i nOa raa. l te tupuraa teie paraparauraa, ua ha'amoèhia te lllàu,tumu
no reira·o Philippe Siu i tae mai ài e ua tauihia te tumu rto teie utu'a
tana.
~, ,~
'Teie atura ia
te 'meaaita oia: i fa'atUTa l te ia'atereraa
11aull•
Eaha ia hUTUraveraa
! E.~à:?u:tu
'.a hape oe t ,tio..oe...rave
ehf.pa e ia rl.Tl ID3.ioia e fa' autu 1 a .atu ia.' na no tona faa tura .:Q*,e
.~$. oe.
Te...piti La 0 te. utua i nia ia 1 na.
"
Ua pato'i etaet9. 0 Fhili:9pe SlU i teie na utu'a.e
ua horo oia i te 'I'avana Rahi i te Ha' avaraa,
piti
1 teie mahana ua fa 1 aoti te Ture a te Ha' avaraa e :
Fa'autu'a
i te TavffilaRahi no tona ofatiraa
i te ture
0 tana
e
. ,..
iho e
haapa!o ne.i,
- Ei ta 0 Philippe ::.:.ue tihat:i.hia i tana chipa.
Tatara i te ùtu'a ta te 'Pavana Ralrl i f'aabae
'1
i nia La Ina•.
E aufau te fenua nei ia Philippe Siu i te teata hanahana 'ai: tapa'o
no tona manuia raa.
.. ,'"
c ~ ,
Teie te tapa' 0 fa' ai te e ia rave maitai anae te hoevrave
ohipa ·na te hau i ta' na -:-hipa, ei ta oia e fa' ahapahi.a no ta" na ohi.pa poriti ta.
E mana atoa tona no te fa'autu'a i te Tavana Rabi mai te peu e aita oia
i faatura i te ture.
la 11&YJ.a Te Nunaa
24 no Eperera 1977
Fait partie de Ve'a a te nunaa 1977-1978