Ia mana te nunaa_Ve'a a te nunaa Congrès spécial décembre 1989 .pdf
- extracted text
-
vea
[
NO TE HOE ORARAA
AMUI PATU'HIA 1 NIA 1 TE
TURA
Apooraa amui ta'ae no te 2 no titema 1989
éditorial
T
ehoeapoora'aamui' otehoe iataimefaahiahia
mau no te mau tia rauti 0 te hoe pupu poritita,
e taime farereiraa, e taime faatitiaifarora'a, e
taime haamanara'a te mau aveia ia au i te terera'a 0 te
tau. Ua na reira atoa to te pu pu la Mana te Nunaa.Faaoti
hia i te avae tiunu 1989, e pae avae faaineinera'a, ua
tupu maite ta tatou apooraa amui ta'ae i te mahana ma'a
2 no titema i raro ae i te tamaru 0 te fare va'a i Arue. Na
te tomite Faatere i tarai i te aveia, oia te faaapira'a i te
papa ture, te tapura chipa, te hiopoara'a i to tatou huru
i roto i te pae rahi e faatere nei i te fenua, te ferurira'a i
te parau no te maitira'a rnero apoora'a rahi no te matahiti
1991 ... e na te mau piha ohipa i faaohipa i nia i te tahua
arora'a. la au i te reira faanahora'a, ua nehenehe i te mau
tia rauti i te faaite i to ratou mau manao, e ui, faahapa,
horoa i te manao api ... i roto i te taatoara'a 0 te mau
tomite oire 0 Nia Matai e te mau tomite tuhaa 0 te mau
ta'a motu maoti ra te reira ohipa i naho maite ai te rurua'a
apoora'a amui ta'ae.
la hio hia te mau tumu parau, ua anaanatae roa te mau
tia rauti i te tuatapapa i te parau no te faaapira'a i ta tatou
papa ture, te faatiara'a i te hoe Peretiteni no te pupu, te
haamanara'a i te rnaitlra'a pae rahi, te haamamara'a i te
mau irava e faautua tei hape ... la oti te taime i faataa hia
no te parau, ua maiti rahi te mau rauti i te faaapi i te papa
ture (e toru noa reG patoi i nia i te pae hanere).
Hoe atoa tumu parau i faatupu i te anaanatae, maoti ra
te hiopoara'a i to tatou tiara'a i roto i te pae rahi e to tatou
huru i te matahiti 1991. No te pae rahi, ua ite te mau rauti
e ere i te mea ohie, ua ani ra i te mau tia maiti, ia tutava
malte, ia faaitoito i te faahoi i te mau parau atoa i roto i
te mau tia rauti, ia riro te reira ei mauhaa na ratou i nia i
te tahua aroraa. E reo faaitoito e te mata ara. No te
maitira'a no te matahiti 1991, ua vaiho te Apoora'a amui
i te tiamara'a i roto i te mau tomite oire i te feruri i te ea
tano roa ae no tatou ia tae i te taime maitira'a.
Na to tatou taeae 0 Pao i pari pari mai te tuhaa hopea 0
te rurura'a. Ua ho i te mau rauti na roto i te oaoa e te
maururu rahi no te ohipa i rave hia. Ua ohi mai te hoe
puai api no te faa u te tau e haere mai nei, faa u e
haamanuia ia tatou note maltai otetaatoara'aote nunaa
ote fenua maohi. A rohi e te mau tia rauti, na te ito ito e
faatupu te manuia. la ora na .•
te arere
n congrès pour un parti politique, c'est l'occasion pour les
militants de se rencontrer, de mettre à jour soit les statuts, soit
le programme, soit des positions sur des sujets précis du
quotidien qu'il convient de caler par rapport aux événements.
Les militants de la Mana te Nunaa n'ont pas failli à cette règle.
Ainsi, décidé en juin 1989 et préparé durant 5 mois, le congrès du parti
s'est déroulé en présence de 500 militants le 2 décembre 1989 au fare
d'Arue. Le comité directeur de juin ayant fixé le cadre du débat à savoir,
remise à jour de nos statuts, de notre programme, position par rapport
à la majorité gouvernementale, échéance électorale territoriale de 1991,
les différents bureaux exécutifs qui se sont succédés ont eu pour tâche
de suivre l'évolution du travail et la préparation du congrès. Les militants
ont pu ainsi s'exprimer, poser des questions, critiquer durant les différentes réunions qui se sont tenues dans tous les comités communaux
des îles du vent et dans les fédérations des autres circonscriptions
administratives.C'est ce travail préparatoire intense qui a permis au
;-:;;;;-------;;c~iF9i_=
__ '"'iII congrès de se dérouler de façon très positive.
Si la nouvelle rédaction de notre déclaration de principes
a été entérinée sans débat, il en a été tout autrement sur les
modifications proposées de nos statuts, particulièrement
sur trois points, notamment sur la proposition de scinder la
fonction du secrétaire général en deux. L'idée étant de
créer un poste de président ayant une autorité morale et
politique et un secrétaire général nouveau plus particulièrement chargé de la vie du parti, du siège, des
réunions...
Après des débats fort courtois mais passionnés, le congrès
a décidé à une écrasante majorité (seulement 3 voix
contre) d'adopter la structure nouvelle proposée ainsi que
le système de représentation majoritaire dans toutes les
instances du parti, plutôt que la proportionnelle.
Autre temps fort de la journée, la critique de notre
participation gouvernementale et les perspectives électorales de 1991. Tout n'a pas toujours été très facile pour
nos élus et le congrès leur a -demandé, après les avoir
encouragé, d'améliorer les moyens de transmission de
l'information en direction des militants et de la population,
de ne pas se satisfaire de position acquise mais de toujours essayer de
Peni Atger:
progresser pour le bien de tous. 1991 sera pour nous une année
te poritita e maitai
importante. Le congrès a décidé de ne pas "enfermer"les militants dans
ai te taato'a
des consignes paralysantes pour l'action mais au contraire, liberté leur
a été donnée dans le cadre de leurs comités communaux respectifs
d'apprécier en fonction des différentes situations locales spécifiques le
meilleur chemin à prendre.
C'est par un paripari dont il a le secret que Pao, militant d'Arue de la
première heure, a mis un terme à cette journée dense en évènements
et en décisions importantes pour l'avenir. Chacun s'en est allé avec la
par
sensation du travail bien fait et l'ardeur nécessaire pour affronter dans
Jacqui DroUet,
les meilleures conditions, les échéances futures. Bon courage camaprésident de la Mana te Nunaa rades, la victoire est au bout de l'action .•
"
Le congres
du Secon d
souffl e
Te apoora'a amui
no te faaito ito
e te mata ara
Jacqui DroUet,
peretiteni
no la Mana te Nunaa
T
U
ta vaa a 1:
a 1:
NUNAA
UNAA
la Mana te Nunaa milite
,
pour une reponse
de partage et de concorde,
fondée sur le respect
de la pluralité des origines
et des cultures,
sur la richesse née du partage'
des différences.
DECLARATION
DE
PRINCIPES
E
ntre celles et ceux qui acceptent les p.résents
statuts, il est constitué une association se
dénommant "la Mana te Nunaa".
Le but de la Mana te Nunaa est de libérer l'homme
de toutes les contraintes qui limitent son plein épanouissement social, économique, civique et culturel.
Par conséquent, la Mana te Nunaa affirme que
pour atteindre unetelle libération plusieurs conditions
doivent, être simultanément remplies: le développement de l'identité du peuple polynésien, le développement
économique,
l'éducation
civique et
l'indépendance.
la Mana te Nuna considère comme prioritaire la
lutte contre l'accroissement
des
inégalités
qui a
accompagné
l'installation du CEP et
qui aboutit à l'instauration d'une so-:
ciété polynésienne'
divisée entre:
- une société individualiste
fondée
sur des valeurs QCcidentales qui profite à une minorité
riche et privilégié.
- et une société
traditionnelle
fondéesur des valeurs
d'organisation
SDciale communautaire et la culture maohi qui rend une
majorité économiquement assistée, socialement dévalorisée et culturellement dominé.
de la richesse soient équitablement répartis et les
charges de l'impôt proportionnées aux revenus.
Ledevoir de solidarité doit demeurer pour tous les citoyens une ar,dentè obligation.
la Mana te Nunaa estime que seules les valeurs
du socialisme démocratique adaptées aux réalités
polynésiennes permettront de réduire les disparités
de revenus et de statut social et de conduire un développement basé sur le proqrès de tous et l'exploitation
des potentialités humaines et des ressources locales.
Pour la Mana te Nunaa, les valeurs du socialisme
démocratique impliquent la volonté de faire participer
tous les citoyens; aux choix qui conditionnent leur vie
quotidienne, de donner à chacun les moyens d'assumer les responsabilités les plus étendues dans son
milieu de vie et de travail, de favoriser pour tous
l'acquisition des
compétences
les plus élevées.Ces
valeurs imposent
également
la
prééminence de
l'intérêt général
sur les intérêts
catégoriels
ou
privés, ainsi que
la nécessité de
maîtriser
les
leviers économiques essentiels au développament, non
sous une forme
bureaucratique,
mais sous la forme d'une participation des travailleurs
et des crteysns.
Ces valeurs commandent en outre que les produits
Face à la tentation de l'intégrisme politique, culturel et
religieux qui se voudrait une réponse miraculeuse, en
forme d'exclusion, aux inégalités secrétées par un
siècle de colonialisme et un quart de siècle de système CEP, la Mana te Nunaa milite pour une
réponse de partage et de concorde, fondée sur le
respect de la pluralité des origines et des cultures,
sur la richesse née du partage des différences.
la Mana te Nunaa regroupe donc, sans distinction
de race, d'ethnie, de croyances philosophiques ou
religieuses, toutes celles et tous ceux qui défendent
les principes exprimés dans cette déclaration .•
~
1
1
O!I
Ces valeurs impliquent enfin la reconnaissance du
.rôle des salariés et de leurs organisations syndicales
ainsi que la transformation des relations de travail au
sein des entreprises privées et des services publics
afin de valoriser au mieux les compétences et
d'améliorer la qualité du service rendu
La mise en oeuvre d'une telle politique de
transformation économique, sociale et culturelle
nécessite la formati<,?!!d'une classe politique intègre,
exigeante, rigoureuse de l'intérêt général.
En tant que parti politique, la Mana te Nunaa est
au service du peuple polynésien. Tous les militants,
sans exception, ont le devoir de respecter les principes
du parti et les décisions prises par les instances
élues du mouvement.
Page de gauche:
Au centre:
Pierre Tessier, secrétaire général
Maurice Rurua, .conseiller territorial
En haut:
Jacky
Vanbastolaer, conseiller territorial
En bas:
Paul Deane, 2ème maire adjpint d'Arue
No te hoè oraraa àmui, patuhia i nià
i te tura, te aifaito, te autaeaeraa
e te tautururaa te tahi i te tahi
e faairaa autahu aore ra
te niu a te pupu
la Mana te Nunaa
11
Te poritita
na te nunaa
e no te nunaa
ia au i tona huru,
i ta na peu
e tona hohoa
N
ote feia atoà i farii i teie fairaa autahu ua
haamauhia te Amuitahiraa (pupu) lA MAN A
TE NUNAA.
Ua faaoti 0 lA MANA TE NUNAA e haamau i tana
oraraa ia upootià te taata i nià iho i te mau haaviraa atoa
e tà-otià nei i to na ite -maramarama- raa i te huru no to
na oraraa totiare,te tereraa faufaa 0 to na aia, te
faaohiparaa i to na tiàraa ture e te vairaa 0 to na hiroà
tumu.
No te hoé oraaraa àmui patuhia inià i te ture, te aifaito
te autaeaeraa e te tautururaa te tahi i te tahi e titau 0 lA
MANA TE NUNAA i roaa i te tane ,te vahine e te
tamarii te tiàmàraa no te faaohipa i to ratou tiàraa tura
ia matara tara ae to ratou feruriraa i roto i te haa amui raa
no te maitai 0 te taatoàraa.
Ei raveà e manuia ai teie titauraaa, teie te tahi mau
e tià ia faanaho amui maite hia :
éà
Tamatoa Lucas, tià no te Tuamotu
TehaamanaEriata, no Bora-Bora
-te faatià faahou raa i te nunaa i nià i to na tiàraa ture
maohi
-te faatitiaifaro papù faahou raa i te tereraa faufaa 0 to
na fenua;
-te haapiiraa a te nunaa e no te nunaa;
-te tiàmàraa.
E haapuai 0 lA MANA TE NUNAA i ta na àroraa i nià
i te tupu rahi raa 0 te aifaito ore ta te C.E.P.i faaè mai
i roto i teie fenua maèhi e 0 tei faatupu i te amaharaa
o te nunaa i rotopu.
-i te faanahoraa pae tahi i haamauhia i nià ite feruriraa
tipee e faafanao nei i te hoé pupu iti taata ona,
-e te oraraa tumu maohi i niuhia i nià i te faanahoraa
àmui ma te haamoé ore i to na iho 0 tei faariro hia ei
ravéa faataparuraa ia na iroto i to na oraraa totiare e ei
faatianianiraa ia na i ta na iho mau peu.
Te mana'o nei 0 lA MAN A TE NUN AA ete faatereraa
upoofaito oa iho, ia faatano maite hia ra i nia i te
...
naturaraa maohi 0 tenehenehe e faaiti i te aifaito ore raa taatoàraa 0 te mau rauti i teie fairaa autahu (te niu a te
a te oraraa a riro atu ai te taatoaraa i te maraa amui i nia. pupu) a te pupu tae noa atu i te mau faaotiraa a te mau
No lA MANA TE NUNAA na te faatereraa upoofaito mana maitihia 0 te pupu.
e
e faatupu i te hiaai e amui atoa atu ite nunaa ino i roto 1mua iteie hiaai rahi ia hoé te nunaa i roto ite aratairaa
i te mau faanahoraa atoà no to na oraraa 0 te mau poritita te faatià faahou raa i ta na peu tumu e i roto i te
mahana tatai tahi, ma te haapii ia na ia tatara i te mau tiaturiraa faaroo tei nehenehe ia faaauhia i te pahonoraa
fifi e rave rau e tupu mai i roto i to na oraraa e ma te faa temeiao ite mau faatafifiraa au ta te faa hau tamaru raa
ohié i te roaaraa mai ia na i te mau ite teitei.roa aè.
i fatupu a tahi hanere matahiti e ta te "matini C.E.P. i
E riro atoà teie huru faatereraa i te faahepo mai e ia haapio a 25 matahiti i teie nei e aro a 0 lA MANA
faahauhia ae te maitai 0 te taatoàraa i nia i te fana'oraa TE NUNAA ia tupu te tapihoàraa manao niuhia i nia
to te tahi tau pupu iti taata, tae noa atu i te mau papù raa i te faaturaraa te tahi i te tahi i te mea hoi e te tiàturi papù
ote mau taviri no te tereraa faufaa oia te rave otahi roa nei oia e nanea atu à te mau haamaitairaa 0 tana oraraa.
no te faahaere i te oraraa i mua eiaha i nià noa i te mau E inaha ma te faataa ore i te huru iri 0 te taata to na i te
api parau na roto i te haa amui raa a te feia rave ohipa haapiiraa to na mau ferurira a e ta'na tiàturiraa faaroo e
e te nunaa taatoà.
farii 0 lA MANA TE NUNAA te tane e temau vahine
E faaue atoà mai teie faatereraa ia tuhaa hia te faufaa e atoà e auraro i teie nei fairaa autahu. _
roaa mai e ia opere maite hia temau tute ia au ite faito
o te faufaa a te utuafare tatai tahi la riro te tautururaa
te tahi i te tahi ei manao nao raa tamau na te taatoaraa.
E inaha, ia riro te faatereraa upoofaito ei raveà e itehia
ai te faufaaraa 0 te feia rave ohipa e 0 te mau aupupu
feia rave ohipa ia faatupu i te tauiraa maitai i rotopu i
te mau pu ohiparaa on~.e.ta te hau no te haamaitai atu
à i te hotu 0 te mau tereraa ohipa atoà.
No te faatupu i teie poritita no te tauiraa maitai ae 0 te
tereraa faufaa te oraraa totiare e te parau no te hiroà
tumu e mea titauhia te hoé haapaari raa poritita papù e
te paétaéta maitai ia fanao tuutuu ore te taatoàraa.
No to na tiaraa pupu poritita ia riro mau 0 lA MANA
TE NUNAA ei tavini no te nunaa maohi.la faatura te . Jean-Paul Barral, to tatou aito no te pae haapiiraa
~ C\
..
lA VAI NOE
UA
\J~
N TA
.
1
Convaincus et sereins.•.
E tuha'a toà ta mau vahine.
Rave Amui •••
L'équipe des permanents
la Mana te Nunaa,
aita tu ai!
Des collaborateurs
précieux•••
Le charmant sourire de l'accueil
500 personnes
au congrès de la Mana te Nunaa
Un nouveau défi
To tatou hapao faufaa :
Gérard Courbon
TE PAPA TURE
Matou te mau ti'a rauti 0 la Mana te
Nunaa, tei putuputu i te apoora'a amui
ta'ae i te 2 no titema 1989 i Arue, te
faarii nei matou i te papa'i apira'a hia
te omuara'a papa ture a te pupu i na
tuhaa too toru iho ara :
.
- te haamamara'a ite mau faa'utuara'a
- te faatarara'a i \e manao 0 te pae rahi
ma te haapae i te ture tahito i ni'a i te
hoe peretiteni (mana poritita) ete ho'e
papa'i parau rahi api (mana materia).
PAERAHI
la au i te faaotira'a a te apooraa amui
i tupu i Faaa, novema 1986 (faaotira'a
tei haapapu i te farerei te tabi atu mau
pupu poritita no te feruri amui i te
avei'a poritita 0 te fenua ma'ohi) e te
faaotira'a a te tomite faatere, titema
1987, (Faaotira'a tei faarii ia amui atu
te pupu i roto i te faaterera'a a te
fenua).Matou te mau ti'a rauti 0 la
mana te Nunaa tei putuputu ite apooraa
amui ta'ae i te 2 no titema 1989 i Arue.
Te haapapu nei matou i to matou
hinaaro ia tamau a te pupu i te rohi i
roto i te pae rahi e aratai nei i te fenua
ma'ohi e tae noa'tu i te taio mahana i
faataahia e te ture, oia hoi i te matabiti
1991.
TE FI FI 0 TE ORARA'A
Matou te mau ti'a rauti 0 la Mana te
Nunaa tei putuputu i te apoora'a amui
ta'ae i te 2 no titema 1989 i Arue, te
faaitoito nei matou i to matou mau ti'a
aratai, ia faatuati to tatou avei'a i te fifi
ote orara'a 0 te nunaa.
1991
Matou temau ti'arauti 0 la Mana te Nunaa tei putuptu i te apoora'a amui ta'ae
i te 2 no titema 1989 i Arue, te hinaaro
nei matou ia vaiho hia te tiamara'a 0 te
mau tuhaa fenua no te haamau i ta ratou
mau tapura i'oa taata no te ma'itira'a
mero apooraa rahi e tupu i te matahiti
1991. Hoe ana'e opanira'a, eiaha e tapiri
atu i te pupu Tahoera'a Huiraatira.
FAAORERAA
1 TE CEP
Te pato'i u'ana nei 0 lA MANA TE
NUN AA i te mau tamatamataraa atomi
i roto i te Fenua Maohi. Te ani onoono
nei 0 la Mana Te Nunaa ia matutuhia na
opuaraa e tolU 0 ta'na i tu'u i mua i te
Apooraa Rahi.
- A tahi : ia haamau te Apooraa Rabi te
hoê tomite hi' opo' a no te tuatapapa i te
tereraa faufaa e vaamataeinaa mai te
tairne mai a i fa mai ai te CEP.
- Piti : ia haamau te Apooraa Rabi i te
hoe tomite hi' opo' a no te tuatapapa i te
huru no te arairaa i te ma'i a te parururaa i te natura. la apitihia teie tomite e
te mau aivana'a tei ite papuhia to ratou
aravehi i roto i te ao nei.
- Tom: faatupuraa ite Fenua Maohi i te
hoe maitiraa uiui mana' 0 no te
ta' oti' araa ite taime e faaore roa ai i te
mau tamatamataraa atomi i te Fenua
Maohi nei.
â
lA FAANAHO TA' AE HIA TE
MAU TUTE
TE HAAPIIRAA NIU NO TE
OPUARAA VAAMATAEINAA
NO TElE FEN UA
Te faateni nei 0 lA MANA TENUNAA
i te faatere hau Raymond VAN BASTOLAER 0 tei haamau i te hoe tuatapaparaa papu no te Fare Haapiiraa ma te
faatuea i te mau mana'o atoa 0 tera e 0
tera pupu poritita anei, taata otabi-tabi
anei, taatiraa anei. Inaha ua hoe te
mana'o e ua tü no te haamaitai i te
haapiiraa.
Oia mau. Ua putuputu, ua ohipa amui e
ua tü te mau mana' 0 no ·tera e no tera
pupu poritita, noa'tu a e no te pae rahi
e aore ia no te pae pato'i. E hioraa oaoa
te reira no te hoeraa te mau mana' 0 0 te
feia atoa 0 tei hinaaro i te tauto' 0 no te
haamau i te hoe Fenua i nia i te e'a no
te tiamaraa
Te tiaturinei o lA MANA TENUNAA
e, ia mana teie tuatapaparaa no te Fare
Haapiiraa i roto i te Apooraa Rabi, e oti
mai te hoe parau no te faaohiparaa i te
reira i te mau mahana atoa i te turu
tamau a 0 la Mana Te Nunaa i teie.
Te tiaturi u'ana nei 0 lA MANA TE
NUNAA, e na reira atoa te tahi mau pu
ohipa no te Fenua nei i te feruriraa e te
aratairaa i te mana'o no te faahotu i te
Fenua nei ite pae faufaa e te pae hiro ' a.
Ete haapapu nei 0 la Mana Te Nunaa e
turu oia e e tauturu oia ma te puai i taua
mau feruriraa ra.
TE ARAIRAA MAI, NIU NO
TE AIFAITORAA
Te faateni nei 0 lA MANA TENUNAA
i te faatere hau no te arairaa mai, 0
Jacqui DROLLET, 0 tei ha'a ma te
itoito no na matahiti e piti i mairi a'e
nei, no te pae arairaa mai, parururaa
natura e maimiraa. E pahonoraa hoi te
reira i te hiaai 0 la Mana Te Nunaa ia
haamauhia te hoe poritita tumu no te
arairaa mai niuhia i nia i te rave amuiraa 0 to tatou nunaa i roto i to'na mau
mamae, to 'na mau ma'i e te aifaito oreraa 0 te oraraa vaamataeinaa.Te tiaturi
nei 0 lA MANA TE NUNAA e ia haamauhia te ture no te tamoni oreraa i te
fare mai no te tautururaa i te nuna'a
rii.Ia faaoti oioi hia teie na parau.
Te haapapu nei 0 lA MANA TE NUNAA i te parau uiraa e, e faahotura' a to
teie fenua 0 tei niuhia ini'a i te moni a
te hau farani e nini'i mai nei io tatou nei
no te aufau i te mau rave ohipa, a ere
roa'tu ai te nuna'a e fana'o i taua mau
tauturu ra. Te imira' a i te mau rave' a no
te arai i taua hum faahotura' a rima toro
no te taparu, e mea titauhia ia faanaho
hia te parau no te tute no te fa' aohie i te
faahotura'a e te orara'a parau ti'a 0 te
vaamata' einaa.
E tom fà to taua faanahoraa ta'ae ra :
- a tahi : ia papu maitai te mau faufa' a
e ha' afana' 0 nei i te terera' a faufa' a a
te fenua nei ;
- a piti : ia màmà mai te moni e aufau
hia ra e te mau pu ohipa e te mau utuafare;
- a toru : ia opere maitehia na te taato' a
i te mau hotu atoa a te taato'araa.
No taua mau tumu ra, te titau nei 0 lA
MANATENUNAA:
1) ia haamauhia te ho' e pù ferurira' a i
te huru no te mau tute e haamauhia ia
au i te orara' a 0 te nunaa ma' ohi ;
2) ia haamauhia te tute i ni'a i te feia
o 'na, e ia tutuhia te mau rnoni faa' ofa' a
hotu ore
3) faaitira'amai i te mau tute no tefa'aôra' a mai i te mau tao' a no rapae e
iahaamau i te mau tute huna ore hia.
OPUARAA FAATA' AERAA
ITE FENUA FARANI
TUURAA PARAU
Te ani nei 0 la Mana Te Nunaa ia
haamau ato' a hia i te Fenua Maohi nei
te maitiraa i opuahia i te Fenua Kanaki
no te ani i te nuna' a Maohi i te faatereraa Hau 0 ta ratou e hiaai nei e faataae
i te Fenua Farani e aore ia eita la riro
te tau e toe nei, hou a ta' ahi atu ai i roto
i taua maitiraa ra, ei taime haamaramaramaraa i te nunaa no te Fenua Maohi
i te hum no taua faataa' eraa ra ia au ite
rau 0 te nuna' a taata e ora nei i teie
fenua.la faaturahia no ratou mau a' a,
to ratou 000'a, to ratou aitauraa i te aai
no teie Fenua, te fa' aoraa i roto i te
faahoturaa i te feia i ere i te hotu no te
pae faufaa e te pae hiro' a. la patu hia to
oraraa vaamataeinaa i nia i te niu no te
tura e te aau hia' ai i te ohipa rave amui
i roto i te hoe nunaa rnaohi tei ati' ati hia
i nia i te e' a no te tiamaraa ma .•
(N)'-----------~--------------------------ta
vas s t
UNAA
To tatou mau tià no raro matai
Mahana oà aà••••
Teddy Tefaatau tavana no Tumaraa
Taipuna Tamana no Huahine
Militer, c'est désirer la victoire
...,.for.-
Hahe Marc tavana tuhaa no Niua
~~-----------------------------------------------------------'t~B---V-B-B--a--t~'
VBa a t
UNAA
UNAA
Déclaration de
principes et
modification des
statuts
adaptée aux difficultés
que rencontre le peuple
au quotidien.
1991
la Mana te Nunaa approuve la déclaration de
principes et les modifications des statuts suivantes: allègement des
sanctions,vote au scrutin
majoritai re, rem placement du secrétaire générai par un président du
parti chargé d'un pouvoir
politique et d'un secrétaire général éhargé de
l'organisation et de la gestion du parti.
Participation à la
majorité
En accord
avec les
décisions du congrès de
novembre
1986 (rencontre des autres partis
pour établir un programme commun) et avec la
volonté exprimée par le
comité
directeur
de
décembre 1987 (composer une nouvelle majorité),
la Mana te
Nunaa
s'engage à jouer son rôle
au sein de la majorité
actuelle jusqu'à l'échéance normale de 1991.
Des élus au service
du peuple
la Mana te Nunaa demande à ses élus d'avoir
une pratique
politique
la Mana te Nunaa décide de laisser aux instances des différentes
circenscriptlons
électorales
la liberté
de
composer
leurs listes
pour les élections territoriales de 1991. Toutefois, aucune alliance ne
pourra être conclue avec
le Tahoera'a.
Sortir du système
CEP
la Mana Te Nunaa
réaffirme son opposition
à la poursuite des expérimentations nucléaires en
Polynésie. la Mana Te
Nunaa demande que
soient débattus par l'assemblée territoriale les
trois projets de délibération déposés sur son bureau:
-Le premier projet mettant
en place une Commission
territoriale du bilan économique, social etculturel
du CEP depuis son installation;
-Le second projet mettant
en place une Commission
du bilan sanitaire et environnemental
avec la
participation
d'experts
internationaux reconnus;
-Le troisdième projet instituant une consultation
populaire territoriale dans
un délai à définir sur l'arrêt
des expériences nucléaires en Polynésie.
L'Education au
centre d'un projet
de société pour
notre pays
haite que le vote par l'assemblée territoriale de la
Charte de l'Education soit
suivi rapidement des textes d'application nécessaire à sa mise en oeuvre
dans le concret du quotidien. la Mana te Nunaa continuera d'apporter à cette démarche
tout son soutien.
la Mana Te Nunaa
la Mana te Nunaa rend
hommage au ministre de
l'Education Raymond Van
Bastolaer qui a osé mettre
en chantier la Charte de
l'Education en associant
par-delà les clivages politiques partisans, les intérêts individuels ou corporatifs, l'ensemble des
partenaires de l'Ecole à
la transformation de notre
système éducatif.
Cette démarche d'intérêt
général et de débat social, a permis pour la première fois de rassembler
dans un effort de responsabilité des groupes politiques de la majorité et
de l'opposition. Elle constitue une promesse heureuse pour celles et ceux
qui aspirent à un rassemblement des forces
. vives de notre pays autour
des véritables enjeux politiques pour relever les
défis du présent et projeter notre société sur la
voie de l'émancipation.
la Mana te Nunaa sou-
souhaite aussi qu'une démarche similaire soit mise
en oeuvre dans d'autres
secteurs de la vie économique, sociale et culturelle du Territoire et s'engage à y apporter son
concours ,ses compétences et son énergie.
La santé: Egalité
des chances
la Mana Te Nunaa félicite le ministre de la
santé, Jacqui Orollet, pour
letravail entrepris depuis
deux ans dans les domaines de la santé, de
l'environnement et de la
recherche. Ces efforts répondent au soucis de la
Mana Te Nunaa de
mettre en place les éléments d'une véritable politique de santé publique
qui soit fondée sur la
solidarité
de tous les
membres de notre communauté polynésienne
face à la souffrance, face
à la maladie et face aux
inégalités de situation sociale,
pour les entreprises et les
ménages;
la Mana Te Nunaa
-favoriser un partage plus
équitable des richesses
de la collectivité.
souhaite que le projet de
prise en charge,par lacollectivité, des frais médicaux des membres les
plus démunis de notre
communauté aboutissent
dans les meilleurs délais.
Pour une, réforme
fiscale
la Mana Te Nunaa
constate que la croissance économique reste
basée sur un accroissement des transferts financiers de l'Etat qui sont
trop souvent utlisés à des
dépenses de fonctionnement au détriment des
dépenses
d'investissement et qui ne profitent
pas à l'ensemble de la
population.
La recherche
d'une
moindre dépendance vis
à vis de l'extérieur
nécessite une réforme
fiscale qui vise à favoriser
le développement
économique et la justice sociale;
Cette réforme fiscale doit
avoir un triple objectif:
-assurer un financement
régulier du budget terazqritorial;
-viser la baisse des prix
Dans cette perspective,
la Mana Te Nunaa fait
les propositions suivantes:
1)engagement d'une étude technique et d'un large
débat afin de définir une
fiscalité adaptée aux réalités polynésiennes;
2) instauration immédiate
d'un impôt de solidarité
sur les revenus élevés et
de taxes sur les différentes formes d'épargne
improductives;
être mis à profit pour
définir entre les polynésiens un projet national
qui prenne en compte la
pluralité des origines et
des cultures, l'héritage de
l'histoire, les besoins de
développement
des
groupes sociaux exclus
des processus économiques et culturels dominants actuels, la formulation d'un projet de
société spécifique
qui
conduise dans la dignité
et la responsabilité la nation polynésienne
rassemblée sur le chemin de
l'émancipation. _
3) réduction sélective et
progressive
des droits
d'entrée au profit des impôts directs.
Vers un projet
national
la Mana Te Nunaa réclame la mise en place, à
la même date que pour la
Calédonie d'un scrutin
d'autodétermination
qui
entérine démocratiquement l'accession
des
peuples de Calédonie et
de Polynésie à la souveraineté nationale.
Letemps qui reste àcourir
jusqu'au scrutin devra
L.e pouvoir au peuple,
un pouvoir légitime
~-------------------------------------------~
Mai te tapau efaamu i te tumu raau, e riro atoa te hinaaro
'tuutuu ore i te faatupu i te 'manuia. (Gandhi) ,
Te poritita na te nunaa e no te nunaa ia au i tona huru,
i tana peu e tona hohoa
la Mana te Nunaa
20!-------------------------------------------------------~
Te vea a te NUNAA
Fait partie de Te vea a te nunaa de 1989 à juillet 1990 (n° 156)