Ia mana te nunaa_Bulletin n°129 FT 30 mai 1985.pdf
- extracted text
-
30 MAI
A QUI
LA FAUTE ?
5
MORTS
1
•
SOMMAIRE
Editorial
p. 2
Vie du Parti
- Conférence sur les droits de
l'Homme
p. 2
p.2
Super Poster
p. 4-5
- Comment vont les affaires Mr. Ravel?
Kanaky
- Indécences du Harki Kanak
p.6
Nouvelles brèves
p.7
La chronique du prince
p. 8
~~----~-----------------
JACQUI DROLLET A, FIDJI: SÉMINAIRE SUR
ÉDITORIAL
*
5 morts dans un acéident d'avion, voilà un
drame
douloureux
et
regrettable.
Un
avion
privé qui se rendait à
RAO, cela paraissait au
pre~ier
abord
étrange.
Quelle raison impérieuse
pouvai t bien pousser cinq
personnes à se déplacer en
direction d'une base militaire et de plus par un
temps exécrable ?
C'est alors que les
plus
avz se s
firent
la
relation avec le déplacement de Gaston Flosse en
tournée de propagande aux
Tuamotu. En effet, l'avfon
"présidentiel" devait se
poser
à
RAO
quelques
heures plus tard.
Ainsi donc, le vol de
l'avion qui devait s'écraser à RAO était bien lié
au déplacement de Gaston
Flosse aux Tuamotu. Nous
l'apprenions
quelques
heures plus tard: l'avion
'accidenté devai t conduire
Monsieur Alban Ellacott,
des
Travaux
ministre
Publics, de HAO aux Marquises. A son bord, un
fonctionnaire
avait
un
ordre
de
mission
pour
effectuer ce déplacement.
Et voici la responsabilité
du
gouvernement
pleinement engagée dans le
décès de ce fonctionnaire,
marié et père de famille.
Il est clair que le Territoire aura à payer de très
lourdes indemnités ...
Mais
par
delà
les
deuils et les souffrances, ,
l'opinion publique s'in-
approfondie du parquet.
Une plainte avec constitution de partie civile a
été déposée et l'appareil
,judiciaire est en marche.
Il importe ici encore,
comme
toutes
les
dans
"affaires" concernant des
hauts dignitaires du régime ou des "protégés", que
la justice puisse, sans
entrave, faire toute la
lumière sur les responsabilités qui ont conduit à
la mort un fonctionnaire
dans l'exercice de son
travail et quatre aut.zes
'personnes.
*
En 1982, les instances
dirigeantes du Parti ont
pris 1a déc ision d'ouvr i r
lA MANA TE NUNM sur la
région pacifique et sur le
monde. Souvenez-vous en
effet, depuis la création
de notre Parti, l'accent a
été mis sur la mise en
place de nos structures
dans
tout
le
"Fenua
Ma'ohi" et les élections
de 1982 ont confirmé notre
assise:
une représentation électorale de 15% et'
3
Conseillers
Territoriaux .
*********************
CD
(12'-13-1,4 avril)
terroge sur les responsabilités du
gouvernement
dans
cet
accident.
En
effet, les circonstances
de l'accident, les conditions administratives du
vol
font
aujourd'bui
l'objet
d'une
enquête
Vie du Parti
Venus de 25 pays du Pac-ij ioue et du Sud-est asiatique,
quelques 50 participants
au Séminaire SUT' les Dro-ùt:e de
l'Homme. (Fiji 12/1J/14/avrU
1985)
LES'DR'OITS DE L'HO,MME
Nous avons donc depuis,
entrepris
des
contacts
régionaux qui ont abouti,
entre autres, à notre
participation au nWorld
Councii
of
Indigeno~s
People" (W.C.I.P. : Organisation
mondiale
des
Peuples Indigènes). C'est
en tant que membre du
W.C.I.P. que nous avons
été invité au Séminaire
sur les Dr o i ts de l'Hornn-:
La grande salle du oentre oulturel mélanésien où,eut
le Séminaire (DEUBA,à 50KM à l'ouest de SUVA)
par l'association organisatrice: LAWASIA. Cette,
dernière est reconnue par
l'ONU comme organisation
non-gouvernemeBtale (ONG).
La
particularité
du
Séminaire de Fidji était
double
les
participants
étaient dans leur grande
majorité des juristes et
des hommes de droits,
- l'approche ces Droits
lieu
de l'Hamme a été, non pas
la torture, l'exil ou la
suppression pure et simple
de la vie, mais plutôt le
droit au développement, à
l'éducation, à la culture,
à l'auto-détennination•••
En ce sens, ce Séminaire'
nous a permis d'entendre
et d'emmagasiner une quantité impressionnante de
points de vue. Il nous
reste désormais à décanter
et tirer profit du maximum
possible.
Pour notre part, nous
sommes
intervenus pQUr
expliquer aux participants
que très concrètement, les
Droits de l'HS mmeétaient
indissociables du combat,
'pour la souveraineté. Or
le 29 juin 1985, les gouvernernen
ts Territorial et
Français font co Ïnclder
l'ouverture du Festival
des Arts du Pacifique et
la fête de l'autonomie
interne pour marquer leur
volonté de maintenir la
colonisation et g lor Lf Ie r
le jour où le' 29 jûhl
1880, notre peuple perdit
sa
souveraineté.
Nous'
avons demandé aux partici- ,
pants du Séminaire Q' in-'
tervenir auprès de leurs
gouvernements respectifs
pour expliquer le véritable sens du 29 juin et
prendre les décisions en
toute
connaissance
de
cause.
Au plan des conclusions
pratiques, le Séminaire a
,décidé la mise en place
d'un secrétariat restreint
à SUVA avec pour mission :
• les contacts avec la
CPS et le SPEx:::
(Bureau
Exécutif des pays mèrnbres
du FORUM) et tous autres
organismes régionaux et
internationaux concernés
par le sujet ;
• l'intervention auprès
des différents gouvernements pour créer une organisation
gouvernementale
des Droits de l'Homne du
Pacifique
• le regroupement de,
toutes associations intéressées en un organisme
non-gouvernemental
des
~oits de l'HS mme ;
Les Dro-its de la Femme, parties
intégrantes
pour les Droits de l'Homme dans le Paaifique.
des Samoa~ Fiji et de Nouvelle Zélande)
du combat:
(Déléguées
• la coordinatipn d'un
groupe de travail' chargé
d'exploiter la masse d'in-,
formations
transmises
durant les 3 jours de
Séminaire à Fidji.
(\.
...1
W
::CI:
a:
•
:E
1Cf,)
I~
m
~
,~
i
~
I~
'0
~
~.....
II)
w·
.êb
~
~
1
~
~
-CI:
ct
LL
t:,
";:
, ~"
}'" ',.
'":j ,~
.~~
.. ~
~
'.
. ~.
:
:!::~
1,
}\i
~
-.
"1->
Dl
_1W
21
_.
0
N
tj
~
::::
~
.....,
~
"1->
D.
,1...1
II0
l::J
~
.....,
......
Cf,)
~
~
......,
ct'
~
~
tj
'"lj
:::a'
ct
"1->
w
-
UII
.,..
.......,
Qo
......
e
-c
;::3
0
"1->
...1
LI..
e
UJ
UJ
~.~--------------------------~1-~~--------~----------~....,
C.,
e
'Cf,)
l
'5
en
W
...1
-
:E
ct
t
Cf,)
;::)
Cl.
UJ
CI:
Il:
W
ct
:El
2
~
~
t;
01
!'
•
1-..
t;
.
:
~
......
......,
.....
..0
0
:'j">
:''''
......,
~
....
Ë
Cf,)
'~
&"1->
~
(j
~
..g ~:::
'~~
a""
~
~
..~ ~
0
'i .~
"~
.~
,i
,~
"E
@
1-
1
2l
o
:::a'
1-,
2
Wl
:El
:E'
0:
u
t,
Â~r,:'·
KANAKY:
LES INDÉCEI\iC~S-D'UI\Î HARKI KANAK ....DANGEREUX
TERRORISTE
KANAK
1 1
• "La bourgeoisie européenne et autochtone sait
déjà maintenant, par expérience, que l'unité ne se
fera pas pour collaborer
avec elle au renforcement
de son pouvoir, de son
exploitation inhumaine et
prolonger le' règne du
capitalisme et de la servitude. Non la bourgeoisie
de notre pays sait que si
le peuple veut refaire son
unité, c t es t pour imposer
ses revendications immédiates et pour avoir un
changement de politique".
• Incongrue et scandaleuse prestation téléyisé:
le 2 mai au soir de Dtck
UKElWE le harki caldoche
déguisé
en
canaque.••
accusant ses frères de
race de racisme, de viols
et d'àssassinat. Jusquoü
ira l'ignominie ?
A en croire le canaque
caldoche, ce sont les
caldoches qui ont été
refoulés dans les réserves
blanches, décimés par la
guerre coloniale, méprisés
par la civilisation canaque. Ce séraient les canaques qui 'se,seraient emparés des grands domaines
agricoles
appartenant
historiquement aux Caldoches, qui auraient imposé
leur mode de pensée, leur
culture aux caldoches, qui
auraient capitalisé toute
les richesse du pays à
leur profit et auraient
donné au monde le symbole
de ce pouvoir exclusif :
Nouméa, ville noire ••• Pas
un
caldoche
dans
les
boites de nuit, les hôtels
luxueux, les hautes fonctions administratives, les
postes de responsabilités,
que des canaques, des
canaques,
toujours
des
canaques ! Nouméa, ville
noire, symbole de -l'op-
pression canaque.
Allons monsieur UKElWE,
un peu de décence !
Et les assassinats? Le
premier, celui de ·Pierre
DECLEROQ, clest un canaque
qui a fait le coup ? Et
les dix morts de Hienghène , étaient-ils caldoches ? Et les plastiqueurs
,de Nouméa et les trafi•
quants
dlarmes pris la
main dans le sac en Australie... des
canaques
peut être? Si cela avait
été, on l'aurait su par
vos journaux caldoches et
vos' associés "Les Nouvelles" et "la Dépêche", on
aurait su que les Russes
s'apprêtaient à envahir la
Calédonie, ravitaill és en
armes
par
les AngloSaxons !
Ces propos définitifs
sur la colonisation caldoche sont-ils de Jean-Marie
TJl&\OU, dlEloi MA.CIDID?
Eh bien non, ils ont été
prononcé par Dick UKElWE
en 1958 de retour d'une
visite à Hô chi Minh
quatre ans après Dien Bien
Phu ••.
Depuis, monsieur UKElWE
a totalement changé d'avis
et de camp. Le voilà
devenu le Kanak de service
de la ·bourgeoisie européenne et autochtone·. Ces
changements de cap font
penser à monsieur Gaston
Flosse devenu zélateur de
1 1 Autonomie
interne et
bientôt champion de l'indépendance... La
seule
règle de conduite étant de
se trouver toujours du
côté du manche.
LA FÊTE DU PARTI -15.NOVEMBRE
TAURAMA 85
.• En 1983, lA MANA TE
NUN,AA avait organisé la
première fête du Parti .
Souvenons-nous, Clétait à
la Pointe Vénus à Mahina.
Près de 2 000 personnes se
sont pressées ce jour-là
autour de stands et se
sont régalées du super rnaa
Tahiti confectionné pour
l'occasion.
Différentes
activités culturelles se,
sont succédées toute la
journée et se sont terminées à 8 heures du soir
par une marche sur le feu
très réussie.
Cette année, nous fêterons les 10 ans d'existence du Parti et nous
pouvons dé jà annoncer que
la fête sera grandiose.:
Une première ébauche de
programme a été arrêtée au
Comité Directeur de Pi rae
le 30 mars et les préparatifs ont commencé dans
tous les Comités Communaux. Les dates proposées
sont les 15,16
et 17
novembre. Chaque mi lItant
aura à coeur de faire de
cette
fête
le
point
d'orgue de son activité
militante pour 1985. Le
thème choisi cette année
est:
"Notre pays nous
offre une nature généreuse, sachons mettre en
valeur nos produits."
GASTON MAÇONNE
Allons monsieur UKElWE,
un peu de décence' !
Losque lion parle des
victimes d'un drame de
cette nature, il faut
garder une certaine prùdence, si lion ne veut pas
aboutir aux grands massacres de la décolonisation : 2 millions de morts
au Viet Nam, 1 mi) 1ion en
Algérie. N'est-ce pas suffisant ?
19'85 ...10 ans
amours de Gaston
ne sont- pas sans
tourrœnts. M. Renaud de la
Faverie,
magistrat
en
poste qui avait risqué sa
carrière, on s'en SOIlv ient ,
pour
s t oc cupe :
La [ê t-e aunue l l:e de li!
MAN,I 1'/:; NUN,I,I (Mahina
RAIVAVAE
LES
COMBINES
DU
TAI-IOERAA
SUR
LA SELLETTE
~ Le 30 avril était jugée
la plainte de lA MANA TE
NUNAA contre l'élection
des 6 conseillers municipaux Tahoêraa rescapés de
la dernière élection municipale
partielle
de
février 85. Avec la complicité active de l'Administrateur des Australes,
la
délégation
spéciale
personnellement de l'initiation du nouvel adepte
Gaston, aurait quelques
divergences avec son puissant disciple. A 1 1 époque,
Christine
Bourne
avait
larmoyé abondamment sur la
félonnie du gouvernement
socialiste qui refusai t
d'octroyer à ce magistrat
"impartial et indépendant"
une mise à dispositi.onou
une mise en disponibi1i té
pour qu'il puisse servir
les intér€ts de la France,
de la Loge et de la Polynésie
Française.
L~
(j)
1.98,j)
avait
tout
bonnemen t
annulé une quarantaine de
bulletin de vote panachés,
ce qui lui permettait de
déclarer élue la 1iste
Tahoêraa à laquelle d'ailleurs ils appartenaient.
Le Tribunal Administratif réuni le 30 avril a
examiné
11 ensemble
des
documents 1i tigieux et le
commissaire du gouvernement a conclu à la validité
des
40
bulletins
arbitrairement
écartés.
Affaire mise en délibéré,
résultat dans 15 jours.
malheureux ~gistTat
dût
se démettre pour suivre
l'élan de son coeur et
l'appel de sa mission.
Aujourd'hui,
dit-on
dans les couloirs ombragés
du Palais, Renaud demanderait sa réintégration dans
la magistrature. Or c'est
chose assure-t-on, impossible, qui ne s'est j~nais
vue .•• A moins qu'un petit
coup de compas magique ou
l'équerre
initiatique
~rrange tout ça ! Attendons voir ...
•••
-
•
.:
/"
,;"'"..
"_.
...
/
1"
"
_
': ..
.....
/
1
~ Hors doné à la suite de
l'épopée de La Cour en
déplacement en grand équipage dans la baronie des
tles sous le Vent, épopée
narrée dans notre précédente gazette et où il fut
omis de dire toutes les
ruses et promesses et
paroles de séduction que
le Prince mi t en oeuvre
pour réduire les préventions du Sire TAUREAU du
compté de roRA roRA et du
Sire
DE BROTHERSON
du
compté d'Uturoa, le gouvernement se mit en devoir
de visiter le fief des
Tuamotu.
Terre de grande allégeance
au
Prince,
la
baronie des Tuamotu était
acquise dans son entier
non point aux vertus des
thèses du Prince, mais aux
aumones charitables qu'il
distribuait deci, delà et
qui tenaient lieu pour
l'essentiel,
d'ordinaire
aux habitants de ces contrées. La grande théorie
du Prince au sujet de
cette baronie, était que
plus
grande serait
la
dépendance de ses sujets à
l'égard de ses secours,
aides, fonds, subventions
et autres menus cadeaux,
plus grande
serait
la
servilité de ses sujet~.
Aussi importait-il que
le Prince y fut présent à
intervalles de temps réguliers afin qu'il pût luimême distribuer la mane et
que les serfs reconnussent
sa main et son blason de
peur que· leur espr it change
et la nécessi té de
leur situation les précipitent dans d'autres bras
et dans de pernicieuses
conspirations. '
Hélas, une fois encore,
corrme rna léd i ction divine,
le sort s'acharna sur les
visées grandioses de notre
potentat. Les mauvaises
langues 'et les espri t s
néfastes assuraient d'ailleurs que le sort malin
s'était abattu sur
le
royaume et sur les projets
au Pr I'nce du jour où
celui-ci, pour de hautes
raisons d'alliances secrètes avec
la puissance
tutellaire
de
FRANCIE,
avait accueilli à la cour
et jusque dans ses cabinets,
les
suppôts
de
l'influente
et
secrète
secte des Trois Symboles.
Les' dévots et calotIns,
jusque là bien en cour
dans la Maison du Prince,
en avaient· pris ombrage,
contraints de partager dès
'lors les influences occultes qu' ils exerçaient sur
les menées du gouvernement
avec les hérétiques et
nouveaux amis du Prince.
C'est ainsi que le sort
contraire s'abattit sur le
périple des excellences en
divagation aux Tuamotu. Le
baron de la Cotte, préposé
dans le gouvernement du
Prince à l'Intendance et
aux Voieries du Royaume
avait mandé un carosse
volant pour le conduire
séan t ; lui et sa su it e ,
aux conf ins du Terr ito i re
où. il avait affaire. Le
carosse volant se perdit
avant que de r ej oindre le
cortège roya."!
et cinq per-sonnes pér~rent au service'
de la cause du Prince.
L'affaire fit grand bruit
et des voix s'élevèrent de
la plèbe pour insinuer que
la
responsabilité
des
barons et même celle du
Prince était engàgée dans
cette douloureuse affaire.
Le Parquet, dût di 11igenter enquête et le voile
du secret s'abattit alors
sur ce qui pourrai t être
encore un scandale de plus
à mettre au compte des
exploits de notre Prince
et de ses courtisans.
Le
gouvernement
du
Prince sombrait dans l'op.probe
et l'ignominie•.•
.Les signes avant courreurs
de la débac le se pr6fi"laien t à l'horizon. L'un
des. favoris du Prince,
choyé et montré 'devant les
manants comme singe savant
et joyau de la Couronne,
le baron du Tertre ARIA
n'avait-il pas, il y a
quelques semaines trahi le
Prince bruyarrment,étalant
dans les gazettes, 'les
vices du régime et les
appétits du Prince .••
C'est dans ce climat
morose que le Prince décidait faute
de
pouvoir
maftriser le cours des
choses dans le Royaume, de
donner à ses sujets l'illusion du mouvement des
choses et du progrès des
affaires en se déplaçant
lui;nême
avec
force,
tapage et roulement de
tambour au royaume de
KOREE dans les confins
extrême
orientaux
de
l'Empire des Asiates.
Bulletin de liaison - lA 'MAN A TE N'UN AA lSSN 0757 - 39.1 X
Con u, rédi '. monté. tiré. distribué
CD
1
30 no Me
o vai tei hape.
e 5 taata
i mate
?arau omuaraa
àpi 2
Oraraa 0 le Pupu
'àpi 2
- Rururaa rahi iJO nià i le liaraa )
lu ra 0 le laata
Hohoà pia
àpi ~5
- Eaha le huru 0 le mau lereraa
ohipa e Rav~1?
Kanaky
:..........
- Te haama'ore 0 le lavini <;l le
Nunaa Ereere
Parau api pote
Pehepehe
::..........
àpi 6
àpi 7
. àpi8
,
TE TERE 0 JACOUI
EIOMU'ARAA
*
E pae taata i pohe roa
i roto i te hoê àti manureva i tupu i Hao. E àti
peàpeà mau. Te manureva,
mea na'ina 'i ia. Mai Faaa
atu nei 0 ia te rere atu i
Hao. E ~aha ra te tumu na
taata too pae atoà ra i
mana'o ai etau i nià i te
tahua tauraa manureva a te
nuu i HAD ? Ino roa atu ai
i te hoê mahana vero.
Mea oz oz roa ua 'iteahia e ua faatano teie mau
taata i to ratou.tere i te
tere poritita
0
Gaston
Flosse i Tuamotu. Inaha,
tau hora noa i muri iho,
ua zau, atoà atu te manul'eva "peretiteni" i reira.
DROLlET
1 FITI
RURURAA NA
Dia mau, te tere 0 te
manureva i. perehi i Hao,
mea tapapa ia i te tere 0
Gaston Flosse i Tuamotu.
Tau hora i muri iho i
,iteahia ai e te man ureva
i topa, ua faataahia ia no
te uta i te faatere hau
Alban Ellacott i te fenua
Enata. E i nià i taua
manureva ra, hoê ia tià 0
te Hau tei tonohia no te
'ohipa.
~ ti~ roa ia parauhia e
ua 0 atoà te Faatereraa 0
te fenua i roto i teie àti
pohe i farereihia e teie
rima 'ohipa a te Hau, taata faaipoipohia e metua
tamarii atoà. Ua papu maitai ia e, e faaàufauhia te
Hau fenua i te moni.
te
Taa noa atu te para~ no
mauiui 0 vetahi, te
uiui ra te mana'o 0 te
nunaa e aha mau na te tu.
haa a te Faatereraa 0 te
fenua i roto i teie àti.
Tei roto i. te rima 0 te
tiripuna te parau no te
tuatapaparaa i te mau tumu
rau, tae noa atu i te mau
faauèraa i ravehia no xei=,
ra teie tere i tupu ai. Ua
tuuhia i mua i te ture te
Iioê hororaa e ua haamata
te haavâ i ta na 'ohipa.
Mea tano roa, .mai te
mau huru 'ohipa atoà, noa
atu a te tiàraa 0 te taata, ia rave papu te ture i
ta na 'ohipa ma te haafifi-'ore-hia, ei raveà e
maramarama maitai ai te
taatoà e aha mau ra te mau
tumu i pohe roa ai hoê tià
'ohipa a te Hau i nià i ta
na 'ohipa tae noa atu i na
taata too maha i âpee ia
ne ,
Oraraa 0 te pupu
*
1 te matahiti 1982 ra;
i faaoti ai te faatereraa
o te Pupu e haere a toà e
hi'o i te mau 'ohipa e
tupu ra i roto i te tahi
atu mau fenua no t e i e pae
Patifita e no te ao nei.
Haamana'o rii na tatou ê,
mai to na mai a haamauraahia, ua haapua:i-noa-hia te
'ohiparaa a te Pupu i nià
i te haamauraa e te haapaariraa i ta tatou mau
tomite âti ae te Fenua
Ma'ohi nei. Ua tupu te
ma'itiraa mero Apoora Rahi
i te matahi ti 1982 e ua
'ite tatou i te hotu 0 ta
tatou mau tutavaraa, oia
hoi : te f ait0 15 % 0 te
Nunaa ma'iti i âfa'i e 3
mero no lA MANA TE NUNAA i
roto i te Apooraa Rahi.
Mai roto mai i te »ah-iS aa
e 25 fenua no Patifita e no,
te pae Apatoà-Hitià 0 te Ra 0 te maufenua Atià ma, teie
e 50 mau tià i tae ma~ ~ roto i teie rUJ:>uraa
rahi no te
Tiàraa Tura 0 te Taata (Fiti 12. 13. 14 no ëperera
1985).
(j)
Mai reira mai, ua f aatupu tatou i te mau auraa
e te tahi mau fenua no
teie pae Patifita e na
roto a tu i te hoê 0 taua
mau auraa ra, ua a roa
tatou i roto i te hoê Taà-
TE FEIA ARAVEHI 1TE PAE NO TE TIARAA TURA U TE TAATA (12-13~14no èpereral
Teie te fare i »eiaa te. tiupuraa teie rururaa rahi i
ûeuba, 50KMi te pae Tooà 0 te ra no Suva, 'o-ùre pu no,
tè fenua FITI.
tiraa âmaa FlO te Hau Amui
oia te "W.C.LP." (Taàtiraa no te mau Nunaa twnu 0
te ao nei). Na roto i toi
tatou t i àr aa mero no teie
Taàtiraa, ua titau~manihini-hia mai tatou e te
Taàtiraa LAWASIA i roto i
te rururaa a te feia àravehi i te pae no te·TIARAA
TURA 0 TE TAATA 0 tei tupu
mai te 12 e tae atu i te
14 no èperera ra i FITI.
Na mana'o rahi 0 te tià
ia faahitihia i muri ae I.
.teie rururaa, teie ia :
1) - Te raht raa 0 te
Ifeia i putuputu mai, e mau
tià àravehi anae ia i te
pae 0 te TURE,
2)
Te mau feruriraa
a t oà i ara ta'ihia, e ère
ia no te haamauiui, te
tiàvaru e aore ra no te
haapohe roa i te TAATA, no
ni
ra i te TI'ARAA 0 TE
TAATA i mua i te mau faahaereraa i mua o te or araa,
te Haapiiraa,
te'
Tiàmaraa 0 te Nunaa ia
·faatere ia na iho e te vai
a tura•.•
à
No tatou nei, ua tià
atu tatau no te tatara i
to tatou hinaaro ia âpitihia ihoa te TIARAA TURA 0
TE TAATA E TE AOORAA NO TE
FAATIAMA. 1 TE TAATA TUMIJ 1
NIA 1 1'0 NA 100 FENUA.
fnaha, i te 29 no tiunu
1985, ua faaoti te faatereraa fenua e te hau Farani e faatuàti i te 'âvari-
Te Tiàraa Tura 0 te Vahine, tiuhaa titauhia i roto i te
àroraa no te Tiàraa tura 0 te Taata i teie pae Patifita.
(E mau tià teie no te fenua Bamoa,Fiti e no Aotearoa).
CD
raa 0 te Taupiti Nui e te
ôroà no te "otonomi", ei
tapa'o no to ratou hinaaro
ia vai Farani noa te Nunaa
Ma'ohi e ia faahanahanahia
te 29 no tiunu 1880, tai'o
mahana i ère roa ai te
Nunaa Ma'ohi i.to na tiàraa tura i nià i to na iho
fenua. No reira, ua ani
tatou i te mau tià atoà i
runuimai, ia riro ratou ei
âuvaha no tatou i piha' i
iho i te faatereraa 0 to
ratou mau fenua no te faa'ite atu i te auraa no ta
tatou pato' iraa ia faahanahanahia te 29 no tiunu e
ia rave ratou i ta ratou
mau faaotiraa na roto i te
maramarama •
1 roto i te mau faaotiraa i ravehia, ua ôpuahia
e haamau i te pu 'ohiparaa
tamau i Suva (?ITI) no
te
faatupu-tamau-raa i
te mau auraa i rotopu i te
Taàtiraa rahi 0 te mau
fenua no teie pae Patifita
Apatoâ
(CPS), te Piha
Ohipa a te mau hau mero no
te For um (Spa:;) e te mau
taàtiraa atoà no Patifita
nei e no te ao nei e farii
i teie arata'iraa no te
Tiâraa Tura 0 te TAATA.
- 'imiraa i te raveà ia
haamauhia i roto i te mau
fenua i ,tiàhia mai. i teie
rururaa, te mau taàtiraa
no te Tiàraa Tura a te
Taata turuhia e te hau
fenua.
- runuiraa i te taatoà 0
te mau taàtiraa e ànaànatae i roto i te hoê AMUITAHI RAA NO TE TI'ARAA TURA
o TE TAATA E ERE 1 TA.TE
IDE HAU FENUA,
- haamauraa i te Tomite
'ohipa e te faatuàtiraa i
ta na mau tereraa 'ohipa i
roto i te titiàraa e te
'imiraa i te raveà ia faa'ohipahia ihoa te rahiraa
o te mau parau i faahitihia i na mahana e 3 i roto
i teie rururaa a te feia
âravehi i te parau no te
TIARAA TURA 0 TE TAATA.
~--,
_.
2
0
(\.
w
2
ct
1ln
~
...1
w
::-
.9-
Œ
Ë~
tj
ct
-e
c
'w
ct
.....
~
~
....,
-e
c
~
""->
""->
tj
~
.~
...,
....,
ee..,
):::
-
o
....
:::1:
,0
Il.
-...
~
~
o
""->
kl
§-
:J.
§-
""->
~
~
~
Ij
a:
:J
0
1-
-CE
~
CL
::1
,tj
CC
~
CC
0
l:j
tj
........
~
r-
:J
CI
.....~;:...
!:J
;:l
:E
a:
.....
I~
.;;;
'§
~
~
~
W
1-
~
::J
El:
;0
::1:
,
.
s;
.~
c
""->
....,
" . tj
...,
..,....
~
..,
~
tj
~
..,....
~
-t-.
1~.~.·.·_/.·h«·:"'I"
,:....
W
Ij
~
.....
...........
.~
'
1
Ij
Ij
<~
'"-
\il
~
tJ
,E -e.....
-ct
:E
c
c
.....e
0,
'2
~
e
W
ct
W
::c
w
CC
w
a:
w
ct
:J:
ct
C!J
0
ct
0
~
~c
~
.....
-t,,;>
c
""->
C
.....:.....
1-
w
a:
W
W
TE TAURUA A TE PUPU -~'
KANAKY: TE HAAMA 'ORE 0 TE TAVINI 0 TE NUNAA EREERE
*
TE TAATA RAHI
O,RUREHAU
NO
KANAKI
• "Te' ite nei te mau ôna
papaa e te mau ôna Taratoni Lho ê, ua fatata r oa
te taime e perehi ai to
ratou mana, ta ratou àiraa
mont i nià i te tua 0 te
nuna~, e, te poto mai ,nei
te tau e mou roa ai te
faatereraa àimoni e t~
faatiti. Ua 'ite ratou ê,
e, 'ore roa te Nunaa e t~ru
faahou i ta ratou mau
pereraa. Ua 'ite papu te
mau ôna 0 teie fenua
mai te mea ê te hiaài ra
te Nunaa i te RAVE-AMUI,
eita roa ia no te pi'o
Ifaahou i raro ae i te faaItitiraa, no te faa'ite ra
la ratou ê, ua rava'i e ia
ruri-ê-hia te arata'iraa
pori ti ta".
l roto i te Tomi te Faatere no te 30/3/85 i
Pirae, ua r1'la'iti-atoà-hia
te Tomi te Faaineine i ta
tatou TAURAMA. Mai reira
mai, ua putuputu tamau
teie Tomite arata'ihia e
Maurice RURUA e ua tuatapapa-hohonu-hia te tereraa
o te TAURAMA 85.
1
ê
ni5 novema 1985 ... 10 rJatahiti
,
E mau tuororaa pato'i
anei teie i te faatereraa
o te tau faatitiraa i te
nunaa "kanaki" mai roto
mal l te vaha 0 Jean-Marie
TJIBAOU e aore ra i to
~HORO
! Eita roa atu. E
mau parau 0 ta Dick UKElWE
'iho i tiàoro i te matahiti
1958 ra. Mai te fenua Anami mai 0 ia i te ho' rraa
'mai e ua farerei atu ia
.Ho Chi Min. 1958, e maha
ia matahiti i muri noa mai
i te pauraa te nu'u farani
[i Dien Bien Pu ••,
1 taua ma tahitira
to
iDick~UKElWE ia reo. l teie
mahana ua ôpa e ua taui i
te reo. Tei te pae 0 te
'ôna i teie mahana. Ua pi'o
i raro ae i te mana 0 te
àimoni e ua faarito iana
ei teu_)eù no te mau ôna
papaa e te mau ôna taratoni iho. E au mau 0 ia ia
,Flosse iota
tou ne i , Ua
riro 0 Flosse ei me tua
poiete no te "otonomi".
Penei ae. l roto noa i te
,tahi tau poto i muri la
.t atou , e riro atoà 0 ia ei
me t ua poiete no te tiàmaraa tapu ia Farani .:
..
Te mau feruriraa matamua e t i ia faahitihia,
oia ho'i, e faananea atu a
i te 'ohipa i ravehia i
roto i te TAURAMA 83 e ua
pâpâhia 'te arata'iraa no
teie matahiti i nià i te
parau no te natura 0 to
tatou nei àià.
à
*
E faa 1 iteraa mana '0 Uà
'ore e te vahavaha no Dick
UKElWE i te pô mahana maha
2 no mè i ma'iri ae nei na
roto i te âfata teata. Oia
mau, e reo faahapa rahi to
teie tià i to na iho nunaa
na roto i te pariraa ia n~
i te nunaa ma'iti i te
huru 0 te 'iri b te taata,
te raveraa i ta vetahi ê
vahine. te taparahi-poheroa-raa i te taata •••
la faroohia atu teie
"taratoni uouo èreère", 0
te mau Tara toni uouo tei
haapuèhia i roto i te mau
puhaparaa. tei haamouhia i
roto i te mau' tama 1 i i
rotopu i te hotu painu (te
uouo) e te feia àià (te
èreère) , 0 ratou te mau
Taratoni uouo tei faa'inohia e te nunaa èreère. Na
te mau èreère atoà i haru
l te mau fenua rarahi i
fatuhia na e te mau uouo,
na ratou i faahepo atu -i
ta ratou peu e to ratou
huru oraraa i roto i te
nunaa uouo~ na ratou i
faa'ohipa i,te mau faufaa
atoà 0 te fe~ua KANAKY no
to ratou Lho maitai e na
ratou l faa'ite i mua i to
te ao nei i te tapa'0 no
te hoê faatereraa 0 tei au
ia ratou iho e 0 te tià
roa ia piihia:
"Noumea
'oire èreère" , Mai te mea
ra ê, aita roa ihoa é
,itehia nei te hoê ae
Tara toni uouo -I roto i te
mau fare àreàreàraa no
Noumea, i roto i te mau
hotera terevete, i m a i
te mau tiàraa teitei 0 te
faatereraa fenua e te vai
atura... la faroohia a tu
teie "Taratonl \lOUO èreère", e mau Ereère anae to
te mau vahi a t oà !
E hoa e UKElWE tane,
aita 'oe e haamâ ra ia 'oe
Iho ?
la parau 'oe i te parau
no te taparahi-pohe-raa l
te taata, te taparahiraa
matamua pa 1 i i tupu 1 nd
la PIerre DOCLERQ, na te
Ereère te relra 'ohipa I
rave, e ère anel?
Na
taata 10 l mate roa i
,Hienghène, e mau Taratoni
uouo anae ratou ? E te mau
taata
tamau
tupita
i
Noumea e te feia hoc huna
.i te mau mauhaa tama'i i
tapeàhia i Auterar la••, e
mau Ereère atoà paha ratou? E mai te peu pa'l 0
te reira ihoa, eaha pa' i
ia te tumu i mamu ai te
mau veà "tiàrna" no te
fenua Taratonl e ta ratou
nà taeae "Les Nouvelles" e
"la Dépêche"
i Tahi t i
nel ?
à
la faahitl anae pa'i i
te parau no te fela l'
taparahl-pohe-hla
i
te
fenua Taratoni, e mea tià
ia parau i te parau tià na
roto i te mana' 0 tiàrnala
'ore ia tupu te haamouraa
taata mai tei 'itehia i
roto i te mau Nunaa i
titau i to ratou tiàrnaraa
i a ratou iho. Ei faaferuriraa ia tatou, è 2 mirioni taata i pohe i Areteria, 1 mirioni i te f enua
Anami. Eaha, aita a i ra~
va'i ?
Oia mau e natura faahinaarohia te Fenua Ma'ohi 0
ta te mau Tomi te Oire e
Tomite Motu e tià ia faateniteni na roto i te
himene, te àparima, te
'oteà, te paripari, te pehepehe e te vai ,atura... E
te ani tuutuu 'ore nei te
Tomi te TAURAMA ia 'outou,
e te mau arata'i Tomi te
Oire e Tomite Motu, ia
faaitoito atoà mai',i ta
tatou feia àp L;. inaha, mai
te peu ê, ua rau te ùnaùna
o to tatou àià, e hau atu
ra te ruperupe 0 TAURAMA
85 ia vevo atoà mai te reo
o te mau taureàreà ta ta
-t e ao nei e faahanahana i
teie ma t ahit L,
rie taûrua matahiti
a IA MANATE NUNAA(MahiJUl 1983) ~
'roa ai i te mau t i
i
tonohia no te titorotoro r
teie 'ohipa ia haamana i
te tapura a te Tahoêraa.
Eiaha ra e maere, no teie
ihoa pupu ratou.
RAIVAVAE: Ua iteh ia '
te mau pereraa
,a te Tahoera'a
à
~I te 30 no èperera ra i
hi'opoàhia ai e te ture te
hororaa'a lA MANA TE NUNAA
no na rnero âpooraa 'oire 0
te Tahoêraa tei mana mai i
te ma'itiraa 'aire i tupu
i te âvaè fepuare 85 i
Raivavae. Ma te tauturuhia
e te Tavana Hau 0 te Tuhaa
Pae, ua faa'orehia e 40
titeti ma'itiraa. 1 'ohie
,**~***
TE TAARAARA RA
TE FARE PATU 0
FLOS SE
• I .e ma u taime i ma' iri
roa ae ne i , ua faroo na
'tatou i te parau no Renaud
de la Faverie ; e haavâ
teie taata, 0 tei .va Iho I
to na toroà no te haere e
"haapii" La Flosse i te
amoraa i ta na hopoià
P.ereti
teni no te f enua
nei. 1 taua atoà mau taime
ra. ua puhara 0 C. Bourne,
te vahine papa' I veà faatavaihia, i te mau parau
faa'ino i te faatereraa
hau nui 0 Faran i , no te
'oreraa 0 ia e farii i te
faataime la Renaud de la
Faverie i to na .toro
haavâ. No teie ne i tumu,
ua faaho'i 0 Renaud de la
Faverie i to na toroà haavâ e ua peè atu na muri ia
Gaston Flosse.
à
Eau ra ra ê, ia faarooroohia atu te mau parau
e faatiâ-haere-hia ra na
l te 30 no èperera, ua
putuputu te tiripuna a te
Hau no te hi'opoà i teie
parau fifi. 1 muri noa mai
ua faaoti te tià 0 te Hau
na na i tomite i teie
'ohipa e mea mana na titeti e 40 i faa'orehia. 1
roto 15 mahana e papu ai e
aha ta te ture I faaot L,
roto i te mau piha moèrnoè
o te fare haavâraa e, e
,ère te mau tapii-here-raa
1
a Gaston Flosse raua 0
Renaud de la Faverie i te
mea faahiahia roa e te
ôpua nei 0 te haavâ i faahemahia, e ho'i faahou i .
nià i to na toroà. Te vahi
fifi, mai te rnea ra
/eita 0 ia e nehenehe faahou e rave i to na toroà
no te mea na na iho i faaho'i. Mai te peu ra hoi ê
e tupu mai te tahi temeio,
te reira atoà ia. A tiài
noa atu pa'i ...
ê
,
PEHEPEHE
29 no tiunu 1880
E féiaotiraa na te Faatereraa 0 te fenua
la riro teie taio ei mahana rahi
E himene, e ùpa, e ouduà, e tavaevae
E hie ma te ôa e te nùnaa
E mahana rahi mau a teie no to oe poiri
A tae hoi e
E roaa anei te baba i te haamâ "
E hanahana faahou ânei to te hoc âià
o vai ia maamaa e roaa ta na àta
1 te haamâ 0 te hoê nünaa
Hoê ahuru ma piti tauatj(ni tara
Teie te hoc ia oe e te Maohi
Auè te oto e te mauiui
Hoê ahuru ma piti noa iho tauatini tara rii
Mea hoo aè te puaa patehe
Piti àhuru ma iva no Tiunu
Xauatini"e vau hinere e vaù àhuru
Ua tuuhia to be hanahana i raro roa
Tei te tapuaè âvae roa to oe tebteb
1 te teiaha 0 teie tino mon!
E mahana rahi mau a teie e te Màohi
E mahana rahi ra no vai
A itehia a~ oe ei taata
Hoê àhuru ma piti tautatini tara
Te hiehie bto nei te àau
E te Maohi e, e roaa mau ânei ta be oaoaraa
E matara ânef to reo ia himene
E peepee ànef, to âvae ia hahaere
A àhu i te àhu oto, a Parahi e a feruri
Va1ho atu i te hoc âià ia tavaevae na
La âmui atu Oe i teie feia
Te hoo atoà ra ia Oe i to Oe âià
Ua rimuhia anei ta 'oe àau
1 ore oe i ite faahou ai i te haapaoraa
Te hiehie bto nei taù àau i te aroha ia oe.
Tura RMPOTO
V.è.àhepetoma
-u. MANA TE NUNAA ISS~ 0757 - 3~36·
. faanahohia. neneibla,
.. e tè mau ratiti.
Fait partie de Ia Mana : bulletin de liaison du Ia Mana te nuna'a du 28 février (n° 127) au 31 décembre 1985 (n° 134)