Ia mana te nunaa_Bulletin n°124 FT 15 octobre 1984.pdf
- extracted text
-
15 NO ATOPA/OCTOBRE
1984
t
.
. ..~
.'~.,'
ÉDITORIAL
En Polyné sie>
la sownmission
PREMIERS MENSONGES •..
....
La cérémonie d' intronisation fut très réussie.
Jacques "I'eu
lra avai t fait
les choses corrme il faut
pour la gloire de son
chef. Il avait même changé
tout seul (avec sa majorité sans doute) sans que
personne
ne
le
sache,
la
règle
établie
pour
lA r-MNA TE NUNM
une
seule
expression
dans
une seule langue, ce qui
pennit au grand sorcier
de s'expr imer dans
1es
deux
langues,
pr ivilèg_r
refusé aux élus de---1A
r-MNATE NUNM.
De plus, car il fallait
donner aux choses
leur
poids de solennité, Jacques Teuira,
après une
tentative
infructueuse
ce
qui se paie,
ce n'est
pas
(d'après Pio BAROJA, 1971)
auprès des instances catholiques et du Président
de .l'Eg lise Evangé 11que •
obtenait in extrémis des
instances
protestantes
que l'on délègue un pasteur pour bénir le sacre.
Avec des accents pleins
d'émotion dans la voix,
le grand mani tou s'est
lancé dans un discours
d'union et de rassemblement pour la grande oeuvre
commune: celle de réussir
le nouveau Statut. Emus
par les bonnes intentions
déclarées de Gaston Flosse , nos élus pensant que
la grâce et la lithurgie
du pasteur avaient converti le président, ont répondu à ce discours de
concorde par 9 propositions
concrètes
visant
à donner à l'opposition
un véritable statut gui
c'es-t
fasse respecter son rôle
et sa voix au sein de
l'Assemblée Territoriale.
Sitôt le pasteur renvoyé à ses sermons et
l'écho des cantiques estompé,
le ·vrai
visage
de Gaston Flosse réapparait. Toutes les propositions de lA r-MNA TE NUNM
étalent rejettées en bloc
sans
le moindre
début
d'examen. Le cinéma devant
les caméras complaisantes
de R.J:D t erml né , le dictateur en herbe reprenait
ses anciennes
pratiques
et ses anciennes méthodes.
Nous. ne manquerons pas,
dans les prochaines semaines, de dévoi 1er ces méthodes et de faire des
propositions
côncrètes
pour que notre pays revienne à une 'vie démocratique.
Droits
Gouvernemen t
de l'Homme
res ont ASSASSINE (.)Il PRETRE FRANCAIS dans un quartier pauvre de Santiago
son crime
défendre
et aider les plus misérables à résister au chômage, aux menaces de la
police, à la repression
des
services
spéciaux
aider les plus humbles
à
organiser
leur vie,
à partager leurs faibles
moyens... sans doute un
communiste
déguiSé
en
curé !
QUESTION ÉCRITE
Jean-Marie BOUVIER
POL YNÉSIE
MAIRIE ANNEXE
DE PARIS
.. Depuis 1982, un vérilable cordon sanitaire relie
la mairie de Paris et
les services de tonton
Jacques à la place Tarahoi. Les couloirs du Conseil de Gouvernement sont
encombrés de visages pâles, qui semblent débarquer tout droit du métro
wlnvalidesw•
C'est
le
cadeau de Tonton Chirac
à
notre
grand
sorcier
local.
Tout récemment encore
et
pour
orchestrer
sa
campagne européenne, Jacques Toubon, le bras droit
de Chirac, lui a prêté
sa propre secrétaire particullère. Nous ne savons
pas si le thème raciste
Wun
polynésien
(Gaston)
contre un popaa (Jospfn l"
a été choisi par cette
frétillante
personne,
mais ce que nous savons
c'est que ses services
(politiques) ont été apprécié du grand Mani tou•••
au point que tonton Floc
1ui a trouvé un job dans
son
grand
organigramme
gouvernemental.
Mais cette jeune personne n'est pas la seule
·missionnaire·. Rappelons
que le gendre de· papa
Paul DANNAUD
Floc est revenu prendre
possession de l'ATR pour
le compte de son beau-père
avec un diplôme d' ingénieur
croupion,
taillé
sur mesure par les w'services de la Ville de Paris·.
C'est pour avoir une
idée précise
de
toute
la faune qui gravite autour de
nos 'ministres
de pacotiIle que les Conseillers
Territoriaux
ont,. par
une question
écrite à l'Assemblée Territoriale,
demandé
des
précisions sur l'IDENTITE
et LES ATrRIBlTfIŒS de
rS rrsCErrE ~
DE MERCENAIRES PARISIENS. Voici
cette question écrite: !:
Sur la composition des
cabinets ministériels
Déposée au nom de lA !vW-JA
TE NUNM
Par le Conseiller Jacqui
DEOLLEI'
au Président du Gouve rne>
ment.
MOnsieur le Président,
Les Conseillers Territoriaux, membres de lA
MANA TE NUNM, responsables du vote du budget
du Terri toire et soucieux
du bon emploi des deniers
publics provenant de la
contribution fiscale de
tous les citoyens, vous
demandent de bien vouloir
leur indiquer en sus de
la 1iste des ministres
que
nous
connaissons,
la composition de chaque
cabinet ministériel avec
peut remarquer en
effet que si le nombre
et le nom des conseillers
particuliers du Président
de
la République sont
des
choses
publiques,
le nombre et le nom des
visages pâles chiraquiens
semblent jusqu'à aujourd'hui du domaine du secret
d'état ••• même pour les
Conseillers Territoriaux.
• l'identité,
• la fonction,
• la rémunération,
la date d'entrée
en fonction,
On peut enfin se rappe-
Il nous paratt en effet
choquant que
tous
les
Conseillers
Territoriaux
ne puissent pas disposer
de la liste de ce personnel payé par le budget
territorial relevant sur
le plan de leur salaire,
de
leur compétence et
ayant à travailler avec
les élus du Territoire.
On
ler les articles incendiaires de Gaston Flosse
dans la presse du 8 juin
1979 contre tous les popaa
qui peuplaient alors les
antichambres du Conseil
de
Gouvernement Autonomiste. Ils étaient deux.·
Combien sont-ils aujourd'hui?
ESMERALDA
de tous les personnels
travaillant
actuellement
au
gouvernement
ainsi
que la 1iste des personnels éventuellement détachés par l'Etat.
.. Quel beau voilier
C'est l'un des derniers
quatre-mats qui sillonne
encore le monde, vestige
de la glorieuse marine
à voile du siècle dernier.
Cela étant dit, ce bâtiment appartient à la marine de guerre chi 1ienne
qui s'en sert comme navire
école pour
former ses
officiers. Cela est tout
aussi clair. Comme
il
est reconnu que ce navire
école a servi au moment
du coup d'Etat militaire
qui a renversé le régime
démocratique du Président
Allende, de 1ieu d'interrogatoire et de torture
pour les citoyens chiliens
soupçonnés de
sympathie
pour un régime élu démocratiquement et qui avait
eu le tort de mener une
politique socialiste.
Il n'est pas inutile
de rappeler que ce sont
les Etats-Unis d'Amérique
dont le président actuel
se
gargarise des mots
de LIBERTE et de DEMOCRATI~ qui ont fomenté, grâce
à
leurs espions de, la
ClA, .le coup d'état militaire contre une démocratie qui était jusqu'alors
un exemple dans tout le
sous-continent Américain.
Il n'est pas inutile de
montrer que ce sont juste~
ment ces champions toutes
catégories es
libertés,
donneurs de
leçons et
faiseurs de sermons, qui
ont fait assassiner un
président élu démocrati~
quement pour le remplacer
par un dictateur militaire
sanguinaire
Il n'est pas inutile
de rappeler que si l'E$méralda a servi de prison
et de salle de torture
pour 1es citoyens chiliens, ces tortures ont
été effectuées par des
militaires
chiliens
et
notamment par des officiers de la marine chilienne' conseillés
par
des experts Américains.
Il n'est pas inutile
de rappeler qu'au cours
de ces dix années de dictature
militaire,
des
milliers de citoyens chiliens, hommes et femmes
responsables
syndicaux~
responsables
politiques,
simples mil itants ou simples travailleurs, universitaires, militants
des
droits de I'homne, hommes
de religion, prê t es, religieuses,
pasteurs,
ont
été arrêtés, emprisonnés,
torturés,
1iquidés
par
ces mêmes militaires chiliens qui sont venus nous
rendre visite. Pas plus
tard qu'il y a quelques
jours, ces mêmes militai-
Ce sont les représentants de ce pouvoir sanglant que Messieurs Flosse,
et Juventin ont reçu ·pour
respecter les traditions
d'hospitalité polynésienne "; Nous pensons,en effet
que
l'hospitalité
doit
·être respectée pour tous
ceux qui respectent les
droits' de
l'homme. Il
est scandaleux de justifier la visite dès militaires chiliens au gouvernement par le' fait que
l'ATR
importe du
bois
du chili alors que Pinochet
faisait assassiner
un prêtre Français quelques
jours
auparavant
à Santiago.
Nous savions que .la
morale et les ,scrupules,
ce n'étaient pas ce qui
préoccupait le plus Gaston
Flosse. ·En acceptant de
recevoir les représentants
du
dictateur
Pinochet,
il vient de nous indiquer
qu'il
n'est
nullement
choqué par le régime chilien et ses crimes quotidiens. Nous mesurons SES
PIDRlS sur la démocratie
à SES ACTES de complaisance pour la dictature
chilienne.
En .remarque, il est
toutefois
préoccupant
que lA MANA TE NUNM ait
été la seule organisation
à
protester contre ces
wvisites protocolalresw•
Vje du Parti
Propositions
au Président
blée.
de
l'Assem-
Notons
que
lors de
la réunion du lB septembre
de la Commission du Règlement de l'Assemblée Territoriale, TOUTES CES PROPOSITI<NS y compr is 1a Beme
(qui est l'une des propositions
formulées
lors
du débat en Camlisslon
des LoIs par notre député
'lUIAHA ~
et son ami
Jacques 'l'<X.JB:N) CNl' ErE
REJEl'TEES
EN BLCX: sans
débat.
DES PROPOSITIONS CONCRÈTES ...
*
Le lundi 17 septembre,
lA MANA TE NUNAA tenai t
dans ses locaux une, conférence de Presse pour répondre aux propos attendrissants
et mensongers
de Gaston Flosse sur la
nécessaire union de tous
pour le succès du nouveau
statut.
lA MANA TE NUNAA proposait au nouveau gouvernement
d'administrer
la
preuve de sa sincérité
en d.iscutantdes 10 PK>POSITI<NS
DE MDIFlCATI<N
ru REG.E»Nr INTERIWR
DE
L'ASSamLEE
rendue
nécessaire par l'adoption
du nouveau statut. Ces
propositions
visaient
A donner une véritable
place A l'opposition dans
le
débat
politique
et
à
lui
reconnattre
des
droits, donc des responsabilités.
Ces propositions
taient sur :
por-
1/ La constitution des
groupes
A
l'Assemblée
Territoriale
A
partir
de _ 10% du, nombre- total
de Conseillers,
2/ La possibilité de const 1tuer des groupes mixtes
sans que ces groupes ne
se constituent sous une
étiquette politique,
3/ L'élection du Président
de l'Assemblée Terrltorla-'
le par consensus sur un
nom de Conseiller de la
majorité,
4/ L'élection d'un VlcePrésident choisi par l'opposi tion,
5/ L'accès au publle des
débats de la CS mmission
Permanente,
6/
La
constitution
de
commissions
d'enquêtes
par 1/4 des votes de Conseillers,
1/ L'examen
obligatoire
de toute question écrite
ou proposi tion dans un
délai d'un mois,
B/ L'instauration de questions orales et d'actualité
avec
débat
pendant
une heure au début de
chaque
séance
plénière
ou de la Commission Permanente,
9/ Les modali tés du scrutin public,
10/ L'accès à' TOUTE la
correspondance'. expédiée
2/ Rédaction d'une convention
SAFER-Territoire
définissant
le
cahier
_ des charges de la SAFER,
3/ Ouverture de la SAFER
aux catégories suivantes
:...
Agricul ~eurs,
dossier en fonction exclu.
sivement de critères de
technicité de mérite par
une commission d'attribution,
6/
Publicité
par
voie
de presse, des conditons
d'attribution fixées par
• ·Le Comite
Directeur
du
Parti
s'est
réuni
le
29
septembre
1984
dans la commune de Papara.
Après
avoir
entendu,
débattu et approuvé les
rapports
VoilA bien la preuve
de la dup licité de Gaston
Flosse. CXNERl'URE A L'OPPOSITI<N devant les caméras, face au public, MEPRIS Er INSOLEN:E dans
la réalité. Nous en avons
tiré toutes les conséquences.
l'LB8ConseiZZer8 Territoriauz~ Ze8 pied8 dans Ze8 Champ8
lde Taro.
CRÉATION D'UNE SAFER ...
• Autre proposition concrète fonnulée au cours
de la conférence de presse
du 28 septembre
l'organisation
d'une
société
d'aménagement
foncier
pour gérer le portefeuille
foncier
du
Territoire
en faveur du monde agricole.
Afin d'éviter les'manipulations
politiciennes
et partisanes des grands
domaines publics agricoles
par Gaston Flosse et ses
sbires, comme cela s'est
déjA passé dans la commune
de Taputapuatea, lA MANA
TE NUNAA a fait, devant
les
journalistes,
les
propositions suivantes: :
1/ Création d'une société
d'aménagement
foncier
de type SAFER Al' écheIle
du Territoire,
- ~ganisation professionnelles
agricoles
(chambre d'agriculture •••),
- ~ganisation
syndicales
de producteurs,
- Organisat ion de crédit au
développement (SOCREDO) ,
-Techniciens du
Service
de l'Economie Rurale et
de l'Aménagement.
- Techniciens du Service
de l'Economie Rurale et
de l'Aménagement.
la commission et publicité
des travaux de la Ccmnission,
7/ Composition tripartite
de la commission d'attribution
techniciens des
Services Publics, représentants des agriculteurs,
représentants de la SOCRE00 à l'exc 1usion de tout
élu politique,
8/
- ~ganisation' de crédit
au développement (SOCRE00) ,
- Techniciens du Service
de l'Economie Rurale et
de l'Aménagement.
4/ Aménagemen t des domaines et viabilisation par
la SAFER (routes goudronnées,
amenée
d'eau
et
d'énergie électrique •••),
5/ Octroi,
sous
forme
de bail rural ou en location vente, de parcelles
viabi lisées A des agr lcul»
teurs
sélectionnés
sur
Priorité accordée aux
jeunes agriculteurs munis
d'une formation et aux
agriculteurs de la commune
où est situé le domaine
agricole concerné.
* de Jacky VAN BASTOLAER sur sa mission en
Australie,
* des divers portesparole de nos comnissions
intérieures,
* de Peni ATGER sur
le travail à l'Assemblée
Territoriale,
.les
60
membres
présents
sur
15 ont pris les décisions
suivantes :
Notre Seme Congrès
ordinaire aura lieu le
15 décembre 1984 à Papeetè. Le CaDi té Coomunal
de Papeete est chargé
de son organisation en
relation avec le Secrétaire Général,
• Les points principaux
de 1 • ordre du j our du
Congrès
concerneront
entre autres, le renouvellEment de nos structures
d'animation .(CaDlté Directeur,
Bureau
Exécuti f •
Secrétariat
Collégial),
les comptes rendus des
travaux de nos diverses
comnisslons
ainsi
que
toutes questions soœnlses
au préalable au Bureau
Exécutif •
Les membres du Cornité
Directeur
ont
approuvé
une
motion
félicitant
nos camarades de Papara
pour l'excellente organisation de la journée.
l
Histoire
Justice
en exercice Francis Sanford,
fai11it
sombrer
corps et biens aux Territoriales de 1982 où un
seul élu put monter à
l'Assemblée Territoriale.
Quant au Ai'a Api, savamment manoeuvré par Flosse,
il se retrouve aujourd'hui
avec un seul élu à l'Assemblée.
quant
Le
Here Al'a
lui, résistait mieux
en apparence à l'épreuve
de
l'opposition,
mais
la mort du ·Metua· allait
accélerer
le
processus
d'éclatement. Les rivalités de personnes au sommet, les ambitions non
assouvies, les difficultés
du
travail d'opposition
provoquaient la rupture
au mois d'août, rupture
que chacun savait inéluctable. Mais que l'on ne
mette pas en avant des
divergences de programne
ou de ligne politique,
le Here Al'a au pouvoir
a toujours mené, depuis
l'effacement de Pouvanaa,
une politique de droite
avec un langage populiste.
C'est exactement ce que
fait Flosse actu~llement.
à
Pour faire quoi ?
LA FIN D'UNE
HISTOIRE
MAIS L'HISTOIRE CONTINUE
11- La mor t de John TEARIKI
a accéléré le processus,
mais le déclin du Here
Ai'a était amorcé bien
avant.
Souvenons-nous
de la glorieuse époque
du RDPr
le parti créé
par Pouvanaa a OOPA qui
rassemblait alors 70 à
80% des votes des Polynésiens. Suprématie totale
d'un seul parti sur l'échiquier politique polynésien. C'étaient les années
cinquante.
L'héritier
du RDPr,
le Pupu Here
Ai'a, fondé après l'interdiction du RDPr et le
banissement de
POUVANAA
par les runis de Gaston
Flosse, représentait alors
autour
des
années
60,
le grand parti central
de la vie politique de
notre pays.
L'ur UNR, puis l'ur
UDR, puis
le Tahoêraa,
soutenu de façon ostensible par les gouvernements
gaullistes
successifs,
faisait figure de petit
parti d'opposition. Puis
ce fut la lente désagrégation du Here Ai'a au profit d'abord du parti de
Françis Sanford, le E'a
Apl. puis du syndicalopoliticien Charles TAUFA
qui joua longtemps l'appoint des majorités Front
-Uni et Tahoêraa, mangeant
tantôt dans une assiette,
tantôt dans l'autre. L'éclatement de
ce
parti
opportuniste
provoqua
la disparition de
son
leader lequel trouva provisoirement un
fauteuil
doré mais éphémère à la
CPS, avant de passer aux
pertes
et
profits
de
l'Histoire. Un autre parti
issu du Autahoêraa de
Taufa n'eut pas plus de
longévité; il était animé
par Frantz Vanizette et
Maco Tevane, c'était le
parti Te Nunaa e tià ai
qui a bien vite disparu
des mémoires. Le morcellement progressif du Front
Uni en micro partis, re.présentant ,les
intérêts
d'individus,
fut
fatal
au Here Ai'a et au E'a
Apl.
Ce dernier se brisait
en 1981 et donnait naissance au Al'a Api' d'Emile
Vernaudon, ,Le E'a Api,
parti du ,Vice-Président
Les
responsables
et
les militants
du Here
Ai'a
sont
aujourd'hui
confrontés à
un
choix
décisif
rejoindre lA
~
TE NUNAA, le seul
parti d'opposition à Gaston Flosse et à sa politique, parti ouvert au dialogue avec tous, pourvu
que
ce
dialogue portè
sur
les
questions
de
fond...
ou
constituer,
comme
Emile
Vernaudon
le fit en 1982, une force
d'appoint pour le Tahoêraa
aux prochaines Territoria,les.
La réponse dans les
mois qui viennent. Que
chacun prenne ses responsabilités.
MAIS
NON
Immobilier
NON,
MAIS
11- Les juges, c'est bien
connu, sont indépendants
et objectifs, comme les
quotidiens de la place.
Et il ne fait pas bon
mettre
en
doute
cette
objectivité,
ils
sont
très sourcilleux sur leur
image de marque les représentants
du
troisième
pouvoir. On pourrait même
dire qu'ils ont la succeptibilité
chatouilleuse.
On l'a bien vu il y a
quelques
mois,
lorsque
lA ~A
TE NUNAA adressait
une demande d'éclaircissement au ministre sur l'affaire SPITZ. Il a fallu,
pour calmer les hoquets
d'indignation de la magistrature
offensée,
que
lA ~A
TE NUNAA rappelle
que NUL
PCXJVOIR
N' F.ST
AU-DESSUS
DU
DR>IT
DES
RECTIFICATIF
CI'lUY'ENSAL'
INFOINATIŒ
Er AU <XNrRJLE DES INsrI'lUrIŒS DE LA REPUBLIQUE.
ÇA AVANCEDUR
Mais pour un peu. on
se serait fâché. Et cela
aurait été navrant. Aussi
la nomination au poste
de Chef de Cabinet de
Gaston Flosse de M:msieur
Ham!-aJOES
RENAUD
DE
LA FAVEHlE nous transporte
de joie car elle prouve
bien que les juges sont
parfaitement indépendants
et qu'ils ne jugent nullement en fonction de leurs
opinions po11tiques, mais
en
fonction du
droit.
C'est donc une cofncidence
tout à fait fortuite qui
a condui t lvbnsieur HmIUaJDES RENAUD DE LA FAVERIE, rédacteur de la lettre indignée des magistrats sur l'affaire SPITZ,
dans
l'antichambre
de
Gaston Flosse.
Côté Moux, ça avance
dur. L'associé et ami
très cher de Gaston El.o s+
se, Albert Moux est un
honme heureux. Son irrmeuble du Front de 'mer pour
qui Gaston FIasse avait
accordé tant de dérogations aux règles d'urbanisme avance bien. On
a même barré toute une
rue pour faciliter les
travaux.
C'est
sympa
ça !
et on se plaint de ne
pas avoir d'argent pour
se payer des inspecteurs
pour nos écoles !
EN PLUS
EN M:>INS
1I-Dans le veà N° 122,
deux
erreurs
se
sont
glissées dans les chiffres. Dans le veà en
français, p. 3
C'est
bien 9 000 000 FCP que
Gaston Flosse a donné
(subvention) à son ami
AOOPINIA de Raiatea pour
construire son hôtel ...
Dans le veà en Tahitien, p. 3. Ce n'est
pas 4 mois que Etienne
I-DWAN
ancien secrétaire
général
de
la mairie
Tahoêraa de Taputapuatea,
a passé en prison mais
4 jours... C'est déjà
long 4 jours ...
...
L'A.T.R.
EN ÉTAT
DE CHOC!
11- L'AIR
semble
bien
malade. Après les saignées
politico-immobilières,
pratiquées pour le compte
du Tahoeraa par le gendre
de papa, après l'ascens ion
rapide du
gendre pour
remplacer Boris Léontieff,
le ministre intègre qui
avait démissionné, après
le remplacement du gendre
par le jeune protégé Michel Buillard, conseiller
municipal de Pirae, voilà
que c'est notre médecin
Tahoeraa Charles Tetaria.
le ministre démissionné,
qui a été appelé au chevet
de l'A.T.R.
Reste à savoir si
le Conseiller Territorial
Tetaria trouvera le temps
entre
la direction du'
laboratoire
d'analyses
de la clinique Cardela,
sa charge d'élu Territorial et
l'ani~tlôn
de
la
nouvelle
conmission
sociale d~; l'Assemblée,
d'administrer
à
l'AIR
une
meilleure
médecine
que celle qu'il a adS ddnistré à la Santé et qui
lui a valu sa déposition.
.iI
monde, 11 est à craindre
que
le propre ·terrain
de la religion soit àl
son tour envahi pat la
politique
partisane
et
que les temples deviennent
des forums pour les hommes
politiques.
L'attitude
de
l'Egi Ise
Cathol ique
à pr.opos
de la cérémonie
d'intronisation fut sage
et prudente.
:j
Le »ô le soc-ial:des Egtises est de veiner à ce que
~s hommes ne soient écrasé ni par 'lepouvoir de t'ArgBnt, ni par te pouvoir des puissants.
0
UN
ENGAGEMENT INCONVENANT
.. lA M\NA TE NUNM
a
rappellé à plusieurs reprises sa position °invariable sur les principes
qui
doivent
régir
les
rapports de la religion
et de la politique. Nous
avons même adopté au Congrès d'Arue en 1980, une
motion
rendue
publique
et
intitulée
justement
·Religion et Politique-.
d'un
La mobilisation
pasteur de l'Eglise Evangélique de Polynésie pour
-venir bénir
la
séance
nouveau
du
inaugurale
statut et par voie de
conséquence, l'intronisation de MOnsieur FLosse.
nous
semble extrêmement
regrettable.
Le rôle des Eglises,
nous
l'avons
toujours
proclamé, est ode conserver
une
liberté totale de
mouvement
par
rapport
au pouvoir politique afin
de
rester, quoi
qu'il
arrive et quel que soit
le gouvernement en place,
la voix de ceux qui sont
sans voix, la parole des
opprimés,
des
oubliés
des laissés pour compte,
de
ceux qui
réclament
justice, travail et partage.
En entrant sur le ter- .
rain de la politique parles
tisane, même
avec
mei lIeurs intentions du
Les hommes politiques
trad!tionnels
utilisent
trop souvent des versets
bibliques (qu'ils déforment parfois) et le nom
de Dieu, dans leurs allocutions politiques pour
s'attirer les bonnes grâces de l 'é 1ect0 rat. Il s
feraient mieux, pour respecter Dieu et leur engagement prétenduement chrétien, de RESPa::.rERLIDRS
ELa::.rElJRS,d'éviter
de
les corrompre en achetant
leurs
suffrages
comme
nous
l'avons montré
à
Maupiti, d'éviter de les
humilier en les licenciant
pour ne pas avoir voté
pour la liste Tahoêraa
ou en leur faisant jurer
sur la obible qu'ils ont
bien voté pour le Tahoêraa, comme nous l'avons
montré à Huahine, de refuser d'utiliser
l'argent
de 1a coomune pour se
faire construire sa maison
.individuelle comme nous
l'avons montré à Taputapuatea, de ne pas dilapider l'argent de tous les
contribuables en dépenses
somptuaires.
Un peu moins d'hypocrisie ! Ceux qui utilisent
la parole de Dieu dans
leuro politique, doivent
au moins en être dignes 1
directeur
de Rublicatlon
~5 ND ATDPA/DCTOBRE
ND 124
1984
EIOMUARAA
TE MAU HAAVÂRE MATAMUA
A TE TAHU'A NUI •••
... Ua manula roa te orol
faatahlnuraa.
Na Jacky
TE1J'lRA 1 faanaho
l' te
tereraa ,0 te 'ohlpa
no
te
roo hanahana 0 to
na ·metua here·. Ua taul
taœ d la 1 te ture roto
a te Apooraa' Rahl 0 ta
na 1 haamau
·elaha
roa te mau tlt
ma'ltl.
o lA YÀNA TE !«MM 1.,
parauparaQ , Da ,roto
1
te reo Ma'ohl' e te reo
Faranl·'e
1
te
·metua
here ra • e mana la na
reo e' pltl.
l~ te mau
t là 0 lA MANA TE N1.NAA,
h08' anae la reo .•
o
e
la faahl tihla tè~':par au
te oroà
faat.ahÎnuraa
'01'01
te .niana'~o 1
,te farlu 1 nlà 1 te FAARX>. Tapapa a tura' 1 te
arll
Eplkopô',
altâ
1
manula. 1 1.'08 noa mal
te
Etaretla
EYanerla,
taparu atura 1 te Peretitenl
Ihc , No te' r,ahl '
o te
taparu ,l~' tonohfa
al te hoa 'ofome~ua no
te
na roto
11 te
hoa pureraa
e
te
h08
reo hlmene. ~el hea atura
te,OIKl.M!NE?
amua
ra: oti ta' te 'orometua.
l torero mal al te.·tahuà
nul· ma te pli 1 te Nunaa
la rave Smul no te maltai
o te taatolraa.'
Aué la
reo
navenave 8
1 Aué
la
anlraa
tano
1ti
a
1 Alta atura
te mana'o
1 parahl
noa , ua' Uà
ra· e ua pahono atu ·na'
relra
e te tahuà n~l,
te
farll
net ,matou. E
ha~ta
tatou
1
roto
'1 te Apooraa Rahl, r: hou
'tatou
e anl roa atu al
1 te Nunaa paatoà 1·
IS vaatura te 'orome:tua
te
reo
hlmene,
t68
noa mal net
te, ·tahuà
nul· e to na' naturaraa
mau. Valho atura
1 to
na, ra paa 1 te, hltl
no
te
faatlà
faahou
a 1
to na ra naturaraa
mau.
E naturaraa
taata faatl tl
l' te mau mea atoà e te
mau' taata, ato~ e ',ore
e auraro la na, e na tura- .
raa
faater.e
no to
na
lho maltai,
e naturaraa_
farll
'ore 1 te ha8. noa
ae ~na'o
taa' 8 atu 1
to na,. Na tatou e ta. '0
mal ,1 te mau hepetoma
1 mur1 net
1 t~ ktiru
mau 0 te
faatereraa
a
te ·tahuà nul· 1 faatahlnuhla e te 1108 . "oraS tua •••
e
~--------~~--------------------------,C0
Fenua
'Oraraa 0 te pupu
'TE ERE NEI 'OE 1 TE FENUA
Rururaa a te
Tornite Faatere
lf. 1 put uputu
iho ne i
te Tomite Faatere a te
pupu i te 29 no tetepa
1984 i Papara. Ua tuatapapa na mero e 60 i tae
mai i nlà i te hoê rahiraa
e 75 1 na twnu parau
i muri nei
te tere 0 Jacky
BASTOLAER i te fenua
AUl'ERARlA,
• te 'ohipa a te mau
tomite roto a te pupu,
• , te 'ohipa i roto
i te Apooraa Rahi i tatarahia mai e Peni ATGER.
'TE HAA VIRAA A FLOSSE NA ROTO 1
TE OTONOMI
:If Auê ia otonomi 1 te
au e te maltai ê ! Inaha,.
e raveà teie na te mau
tià ma' itihia no te faatere 1 te Nunaa. Teie
nei
otonomi
e
'ohipa
mai tai, mai
te peu e
faa'ohipahia
0
ia
no
te mai tai a te Nunaa
ma te ma' 1ti 'ore 1 to
na tiàraa poritita.
•
VAN
la oti teie mau tuatapaparaa, ua
faaoti te
Tomi te Faatere
Teie ra, ua riro tele
otonoml ei raveà na Flosse
e na te pae rahi no te
haavf i te fela atoâ
e pato'i nei i ta na
arata'iraa
poritita.
No reira, e rave rahi
mau rave 'ohipa ta te
Hau e haavihia nei e
te
faariâriâ-atoâ-hia
ne I ,
i te faatupu i ta
tatou Apooraa
Amui
i
Papeete i te,15 no titema
1984 ; na te Tamite 'oire
no Papeete e te Papa'i
Parau
Rahi
e
haapa'o
i te reira,
te mau twnu parau
a te Apooraa Amui :
- te faaipiraa mero Tamite
Faatere, Piha Ohipa e
Faatereraa Amui,
te ma' itlraa i nt a
i te mau haaputuraa parau
a te mau tamite roto,
- te mau parau huru rau
e tuuhia mai e te mau
Tamite Dire i mua i te
aro 0 te Pi~ Ohipa.
No
te ôpaniraa, ua
haapoupou
te
taa t oàraa
i
te mau tià rauti no
Papara
no
te
tupuma'itai-raa
te
'ohipa
a te Tomi te Faatere
e,
Na roto i teie mau
faariàriâraa ta Flosse,
e rave rahi tel fat!
e tei talâ atoâ la Flosse
no te mau tumu e rave
rahi, areà te tahi pae,
te pato'i noa ra la ratou
i tele mau
faanahoraa
ta Flosse. Teie ra, no
te hoê maororaa e hia
talme ? E rira a te tahi
i te fat L, areà te tahi
e àro ia ratou no te
roea
e àroraa tlàma ta
ratou.
Na roto i teie mau
haaviraa
ta
Flosse
e
ta te pae rahi, e riro
i te fi mai te hoê feruriraa Spi e te ùana i te
Fenua ne L, Dia mau, tele
mau faariàr1àraa ta Flosse
e faahepo 0 la i te taata
atoà e ia ma'imi 1 te
mau raveà atoâ no te
parururaa
ia ratou. E
la tae 1 te taime e aita
â na e raveâ faahou,
e ôpua 0 la 1 te tahl
raveà hopeà ma te taparahi
poheraa 1 te taata tei
haafifi i to na oraraa.
No reira e FLosse a ara
i tena haaviraa ta 'oe,
a tupu teie huru 'ohipa
i te fenua ne l, la tupu
noa atu teie huru 'ohipa
i te fenua nei, aore
te Nunaa e hape ia pari
e 0 'oe te tumu no te
tauiraa 0 te feruriraa
o te Ma'ohi •••
E Nunaa hau te Ma 'ohi
e te aroha i to na taata
tupu,
e
taata
faaroo
te Ma'ohl , e fenua rupe Tupe
te
Fenua
Ma'ohi
ia or a , no teie nei mau
tumu, te titau nei 0
lA MANA TE NUNAA e ia
faatura 'oe 1 te tlàmaraa
o te taata atoâ e la
àtuàtu 'oe i te hau 1
te Fenua nei, elaha ra
i te faatupu i te âmahamaha a 'ore e noaa faahou
i te aral ananahi. E
no reira, te âmui nei
o lA MANA TE NUNM
i
te mau rave 'ohipa atoà
e farerei nei i teie
mau haaviraa ta Flosse
no te àro no te tiàmaraa
o te taata atoà e ta
te mau rave 'ohipa atoà
a te Fenua nei.
:If 1 muri ae i te âpoor aa
lTlatamuaa te faatereraa
hau no te Fenua nei,
fifi
e rave rahi mau
i
tuatapapahia
fenua
1/ Te ôpereraa e 85
tuhaa fenua no te faa
no FAAROA e no OFOA i
te feia faaâpu no te
'oire
no
Taputapuatea
no te hoê maororaa e
3 matahi ti,
2/
Te
huananeraahla
te faufaa a te Nunaa
na roto i te faaauraa
tià 'ore no te hooraa
mai e la fatu te Hau
i te fenua Atlmaono.
Na roto i na faaot 1raa
pit i i n l
ne-i ,
ua
mana'0 0 lA MANA T.E NUNAA
e faahiti i te tahi mau
hl'oraa 'e te tahl mau
arata'iraa no te tinal
l tele mau fifi tei 'ore
matara 1 te faatereraa
a Flosse la arai.
e
â
Te mau tumu rahi tel
faahiilhia e te pae rahi
a Flosse no teie mau
fenua, oia la te papumai tai-raa
te
âpoor'aa
, 0 ire
a Guy Sanquer i
te mau fifi e te mau
hinaaro 0 te Nunaa no
Taputapuatea areà i te
piha 'ohipa a te Sfata
faaâpu, e mea paruparu
roa la e te maila i te
faanaho i te hoê tarena
faafaufaaraa i teie mau
fenua. Noa, atu teie nei
mau faarapuraa ta Flosse,
aita 0 ia i manuia, inaha,
ua ma' iti te Nunaa no
Taputapuatea e ia huri
ia Guy Sanquer i rapae
i te faatereraa 'oire•
E riro e ua rava'i roa
te Nunaa no Taputapuatea
te faatereraa t Là 'ore
a te Tahoêraa.
te faatereraa hau i teie
mau fenua no te faaho'i
i roto i te piha 'ohipa
a te âfata faaàpu ta
na i faahavahava no to
na paruparu e to na maila.
Ua riro teie mau faarapuraa ta Flosse ei haapapuraa i te mau mana '0
o lA MANA TE NUNAA, inaha
te peta nei 0 Flosse
1
te Nunaa, elaha no
te haamaltai, no te faataêraa ra te tahi e te
tahl ma te faa'ino i
te ferurlraa e tae noa
atu i te faafaufaa-'oreraa 1 te parau no te
aroha i te taata tupu
tei r lro , mal
te tau
e te tau, ei arata'i
no te ohi Ma'ohi.
No
teie nei mau ara-
"'"
TE FENUA FAAROA E OPOA
'No
teie
na
fenua,
te faahapa ùana nei 1)
lA MANA TE NUNM
i te
faatereraa a Flosse 0
la i faa'ohipa i te faufaa
a te Nunaa no te haapoiri
e no te peta i te fela
faaàpu no te foire no
Taputapuatea.
DIa
mau
i te 15 no titema 1982,
ua haamana te faatereraa
hau a Flosse e la fatu
te 'aire no Tapuatapua tea
1 tele mau
tâ fenua,
na mua noa ae i te ma'itiraa tavana 'oire. Raveà
hoi na Flosse e ta na
pae rahl no te haaparahifaahou-raa i to na hoa
1)
Guy Sanquer ei tavana
no Taputapuatea.
E mauhaa no te faapa~ahi-faahou-raa i te tavana tahito.
Na roto i teie faaueraa
a
te
faatereraa
hau, ua faanaho te âpooraa
'aire âpi no Taputapuatea
1 te tuha i teie mau
fenua no te mau taata
faaàpu ma te ma' 1tl'ore
i
te
tlàraa
poritita
o te taata no Taputapuatea. Teie ra, i te 25
no novema 1983, ua tapeà
-rna na
CD
ta'iraa, te haapapu nei
a lA MANA TE NUNAA I
ta na mana'o pato'i i
teie mau faanahoraa tlà
'ore, inaha te faariro
nei te Tahoêraa
1
te
faufaa a te Nunaa e l
raveà na na no te tiàvaru
i te mana' 0 mal tal 0
te Nunaa Ma'ohi ma te
haapa'o noa i te hoê
NUNAA e farii nel i te
mau faaotlraa a te faatereraa ., Fiosse no te
taata aore ra ei
na na no te tahoo
i te fela atoà e pato' i
ne 1 i t·i na por1t 1 t a .
pué
r ave
A
à
roont e àufau no te hoo
ma l l te fenua ra o Atimaono. No
te mea,
te
moni ta Fiosse i faaoU,
e 995 ml rIon i , ia au
l te mau
tuatapaparaa
a lA MANA TE NUNM,
e
moni rah l roa ,
t aa
noa a t u 'ii tele
nau
faanahoraa
hape,
ua 'iritl atoà 0 Flosse
e 20 rnlr Iont
toata i
te 4 no âtete 1982 ra
no te horoà na Guy Sanquer,
tavana
'Dire
1
taua t a lrne ra, no te
tauturu 1 te hoê t aàt Lraa
tei haaputu e 50 rS ro
110
te Tahoêraa.
Teie
ne i tauturu, ua horoàh la
la
au
1 te
f aao t l r aa
mana no te 28 no âtopa
1982 n° 5 999 FT e no
te 13 no tenuare 1983
n° 188 FT, ola hoi e
2 tuhaa 10 mlrioni
i
te tuhaa hoê.
E t Là
ia haapapuhla
e ai ta 1 taahla tei bea
tele e 20 mirlonl i te
haamauàraah'ia. Ai ta roa
o
FLosse
i
haapeàpeà
noa ae no te rœa, te
mau rS ro i roto I taua
taàtiraa
ra,
no
roto
La 1 te Tahoêraa, areà
te mau taàt1raa mal te
taàtlraa hoe vaa te huru ,
e
tlà
la
faahitihia,
e ua rau te haapeàpeàraa
e te totoaraa a Flosse,
elaha
no
te haronaltai
mal ta na 1 faahi ti noa
na, no te faa'lno roa
ra i teie mau taàtiraa
e haa nei no te faafaufaa
1 te mau peu twnu no
te Fenua ne 1.
la au
te ture, rS a
titauhia te mau taàtiraa
atoà
la faatupu 1 te
tahi mau âpooraa no te
haamararnarama aore
ra
no te vauvau i te huru
o te tereraa 0 te faufaa
a te taàtiraa. Teie ra,
mai te tairS i haarnauhla
ai tele taàtlraa, aita
roa hoê âpooraa 1 faatupuhiaw No reira, i te 30
no éperera 1984, ua ani
o lA MANA TE NUNAA 1
Oia mau, e mea tià
ia
faahaamana'ohia
1
te
faaotiraa
mana
n°
68.35 no te 29 no fepuare
1968, o la hoi, ua It arahu
o BREAUD tane e 30 mirionl
i piha'l Iho 1 te hoê
plha 'ohipa a te Hau.
Teie
nel
30
mirioni,
no
te haamaninaraa
la
i te mahora huiraa popo
a BREAUD tane.
à
no tâatai ea ...
te Tomitera Teitei
la
titorohia te reira
la
au 1 te arata' lraa il
te ture. Ua hapono-atoàhla te tahl parau tei
tâ-rima-hia e na taata
faaàpu e 31 no taua taàtlraa ra tei 'ore i maur uuru
1
tele
faanahoraa
ta
te Tahoêraa.
Tae
Illal
ra 1 teie ne l, aore roa
e pahonoraa mai te TOIllitera Teitei mai. No teie
nei taereraa, alta atoà
o lA MANA TE NUNM
e
far i i i te relra , E riro
paha e, te faatlà nel
te tlà no te Hau Farani
i teie mau
faanahoraa
t1à 'ore.
Noa atu a teie huru
raveraa, te tlàturl nel
o lA MANA TE NUNAA l
te mana e te tiàmaraa
o te ture e, e onoono
a 0 la 1 mua i te tiripuna
no te haava la nehenehe
ia faautuàhia
te hape
i ravehla e te maU tià
no tele nel taàtlraa.
Te faahepo a toà nei
o lA MANA TE NUNAA i
te faatereraa no te fenua
e la haapapu mal 0 la
te :
man
t umu hohonu no
te faa'oreraa 0 la i
te
faaotiraa
mana
ta
na iho 1 ma'it! i te
15 no titema 1982 ra,
- faanahoraa 0 te taàtlraa
e haapa'o nel i te tuharaa
1 tele mau fenua no Faaroa
e no Opoa,
-faanahoraa
no
teie
taàtiraa,
- mau ture roto e arata' i
nei i te parau tlà no
te mau tuharaa o teie
mau f enua ,
- mau turnu i tâ-otlà-hia
ai
te horoà
tarahuraa
i tele mau fenua no te
hoê maororaa e 3 matahiti
i roto 1 te rima 0 te
fela faaàpu,
inaha, i
roto e 3 matahlti e faaâpihia
ai
te
Apooraa
Rahi no te fenua nel.
1
TE FENUA
l\tIAONO
ATI-
E mai te peu e ua
haapapu noa na 0 lA MANA
TE NUNM e la faa'ohlpahia
te rnau fenua atoà tei
i te faaàpu i te àihere,
e tià ia faahitlhla e,
alta roa 0 lA MANA TE
E tlà la haapapuhla
e alta a tele monl àitarahu
i faaho'ihla atura
e BREAUD tane e al ta
atoà 0 ia e haaflflh!a
ra e te ture. A taa noa
atu al te reira, ua faaotl
atoà
te
Apooraa
Rah!
no te fenua nél i te
hoê tauturu 12,5 mi rLonI
no te hoê maororaa 10
matahltl. Teie nei moni
no roto la i te faufaa
a te Nunaa oia hol i
te mau tute. E i te matahl ti 1977, ua haamaraahia
teie tauturu i nià 1
te falto 18 mirloni i
te matahitl. la âmulhia
te taatoàraa no te tauturu
e no te haamauàraa, ua
hau la i te mirla no
tele fenua to BREAUD.
1 muri ae i tele faaauraa i hope i te 7 no
tetepa 1977 ra, ua hoo
o Bréaud
tane 1 teie
fenua i
te faatereraa
o te fenua nei, i àufauhia
i te moni a te Nunaa.
E la au 1 te parau peeraa
no te 7 no tetepa 1977,
e 77 800 000 mirlonl
la te moni na te fenua
nei. Tei roto 1 teie
parau peeraa te runulraahia
te 30 mir ionl àl tarahu
tel 'ore a l faaho' Lhi a
e Br éaud tane.
Na roto 1 tele mau
faanahoraa huru
ua
roaahia e 300 mirioni
farane ta te fenua i
tahlnu na Br éaud t ane ,
No re i ra , e
'ore roa
i te mea tià la parau
e 995 mi r i on l te moni
o tele f enua, Te moni
ra e tià la faahitihla
ê
,
TE MAl' RAVE'A
1
hoê mlrla e 300 mlrioni.
la hi'ohla te parau
hooraa n° 708 âfata 332
no te 9 no tenuare 1946
i te piha toroà a te
Hau, e 7,5 mir Lon i te
mon I no tele fenua ta
Bréaud i àufau i taua
tau ra. Te 'lte nel tatou
l te faana'0 rahl 0 teie
taata 1 nlà l te mon 1
a te Nunaa Ma'ohl.
No reira, la au i
tele mau haamararnararnaraa
a lA MANA TE NUNM,
e
mea
tlà
la
'lrltlhla
te mau tauturu e te mau
tarahu e la àufau-noa-hla
700 mir ionl na Bréaud
t ane , E ère hoi tele
moni 1 te mea Itl, Inaha,
e utuà faahou a la tele
na 'oe e te Nunaa rlirl1.
No te arairaa i teie
mau
'ohipa
tlà
'ore,
te faahepo ne i 0 lA MANA
TE
NUNAA
ia haamauhia
te hoê taiete no te feruri
e no te f aanaho-ma i te-raa
i te tuharaa 0 te mau
fenua fatuhia e te faatereraa 0 te fenua ma i
te wSAFER- te huru.
A taa noa atu ai te
pâpâ ture no te faanahoraa
fenua i roto 1 te maU
'oire atea (baux ruraux)
tel faahepo 1 te hoê
tute 1 nià 1 te mau fenua
e
'ore e
faa'ohlpahia
e tae noa atu i te pâpâ
ture
tel
faafaufaa
1
te fela faaàpu 1 nià
i te mau fenua 1 'ore
a 1 vavahihla, ua riro
ia te ·SAFER- el haapapuraa no te hiaài 1 te
taui.
Te fâ a tele nel talete, tele la :
1- te hooraa mal i te
mau
fenua rarahi
atoà
tel tano no te 'ohipa
Ua tae roa te mau tià mana 0 te pupu e f areret...~.
... te
feia faaàpu i roto i ta ratou
faaâpu,
2-
Te
i
haruna'italraa
teie mau
fenua ma
te
tapu i te mau purumu
e au no te faaàpu e tae
noa atu hol i te faatororaa i te mau àuri pape
e te mau pou ulra,
3- Te ôpereraa i te mau
tuhaa fenua i te feia
faaàpu ma te l'na' 1ti 'ore
1
te
tlàraa
porltlta
0' te taata,
4Te
tarahuraa
aore
ra te hooraa i te feia
faaàpu 1 tele nel mau
fenua la au i te hoê
mahora
tâ-'otlà-hla
e
la au atoà l te mon!
'ohlpa a te fela faaàpu,
Mai tele 1 rnuri nel
te mau
faanahoraa
no
te hooraa mai te fela
faaàpu l tele mau fenua
- te faaâfaroraa te fatu
fenua e te taata faaàpu,
- te tapeàraa te faatereraa 0 te fenua i te mau
fenua atoà tel 'ore i
faafaufaahia,
la faatanohla te monl
o te metera tuea ! nià
i te moni matarnua 0 te
fenua,
te faainelneraa i te
hoê puta no te tapa'0
i te huru no te mau faaauraa 0 te tarahuraa aore
ra 0 te hooraa mai i
te mau
f enua , E
r i ro
tele nel puta mai
te
hoê parau faaau i roto
i te faatereraa 0 te
fenua nei e te totalete
·SAFER" •
- te mau taata e farilhia
i roto i taua totalete
ra, ola la te fela faaàpu
atoà.
te piha
faaàpu,
te
fare
mon!
SOCREDO
(te hoê t urnu papu mai tai
no te faanahoraa i te
faufaa a te Nunaa).
- te ma' i t1r aa l te hoê
tamite
faatere e âmul
Haavara'a
te fela faaàpu, te
fela àravlhi a te piha
faaàpu a te Hau e te
mau faatere fare monl.
TA NA ANAE E AlTA ATU AI !
E mea tano la harunauhla
te tahi mau faanahoraa
no te tuharaa. No re lra ,
e mea tlà la horoàhia
na mua
-
1 te fela
e fenua.
i te feia e faaàpu
nel i nià 1 te mau mouà ,
- 1 te feia faaàpu atoà
e noho nei 1 roto 1 te
rnau
'oire tei reira te
mau fenua e tuhahia ra.
Mea tià atoà ia haapararehla na roto
i te
mau veà atoà no te fenua
nel
te mau
faaotlraa
e te mau ôpuaraa atoà.
E riro la te relra ei
tapa 10 no te parau mali
e no te tere-ma'itai-raa
o teie nel totalete.
* Ee parau
pâpu
teie
e a tiàma te
e,
f i
l'na Il
haavâ
vt i
e e i ta ratou e
te mau haafifiraa
a t oà ,
mai
te mau veà
ta-mahana
0
to
tatou
fenua. E. e parau pâpu
ia
No te mea, te mau
haavâ. elta ratou e hinaaro ia v i IvLl r a t ou ,
o ratou ra, te t ah i a toà
ihoa
ia mana
faatere.
E riri ratou ia ma'irihia
ratou i te tahi mau ·pariraa
tano "or e ", I ta
ratou hi'oraa.
Ua 'ite roa la 0 lA
MANA TE NUNAA i te reira
parau, i tele noa mau
âvaè i ma' Iri ia tatou.
Te
haamana'o
ra
tatou
to lA MANA TE NUNAt\
H. E Renaud de Za Faverie
aniraa i te Faatere Hau
Nui i te mau naamar amara-'
maraa
no
teie
'ohipa
fifi i farereihia e Spi tz
tane. Ai ta te mau haavâ
i au i teie hur u 'ohipa
e auae 0 lA MANA TE NUNAA
i faahaamana'o la ratou
e , ai ta e mana hau atu
i te hlnaaro 0 te Nunaa
ia 'ite atoà 0 ia e ia
nahonaho atoà ia na ia
hi'opoà
i
te
tupuraa
o te mau
'ohipa 0 te
Repup lr i ta.
1
riro
iho nei
0
Henri-Eudes
Renaud
de
la Faverie tane ei faatere
i te piha 'ohipa a Gaston
Flosse. Auê ia te 'oa'oa
e
Ei tapa'o faa'ite
teie e, mea tlàma ihoa
te mau haavâ e eita ratou
e vt 1 te poritita. E
fela
âfaro
ratou.
no
te mea te ture noa ta
ratou e haapa'o. E mai
te mea ho'i. na ô atu
o
Henri-Eudes
Renaud
de la Faverie
tane
r o to
te piha 'ohipa
Gas t on Fiosse ra. eere
la no te poritita
te
t urou, noa
atu pa 'i na
te taata i papa'i i te
rata a te mau haavâ
faa'ite mai
i to ratou
mauruuru
'ore i anihia
te mau haamaramaramaraa
no teie 'ohipa fifi
tarereihia e Spitz tane.
a
RlI\
E
na
anae
por itlta.
Ta
e
aita
te
arata'iraa
atu ai. Ta na tiàororaa
no te rave imui. e haavare
rahi roa la. Tlàororaa
haavare 0 tel haamoàhia
e te pure e te hlmene
aruéraa
tel
faatupuhia
1 roto 1 te fare Apooraa
Rahi.
ua
AlTA E PE'A.
PE'A !!
'ORE
Ua papu mal tal i tele
nel, e 'ore roa 0 Fiosse
e fari l la feruri mal
te tahl ê noa atu pupu
faaàpu aita
Mea iti roa te toe,
riri te mau haavâ.
E pa'i, mea
peàpeà roa
HIA MA TE
FERURIHIA.
te Peretiteni
0
te Hau tataahiraa i te mau mana
Al ta hoê noa ae initi
hinaaro
to
Fiosse
la
tupu te hau totiare e
la
faaturahla
te mau
mana ma' itla ta te Nunaa
1 haamana. Ta na âmuitahiraa 1 hinaaro, 0 te tahoêraa ia i raro ae fa na
ôtahl e ia teuteu te
taatoà ia na. la haapa' 0hia to na hinaaro e ta
na mau pereraa.
Te peàpeà nei ma tou
to te peret 1teni 0
te Hau tataahiraa 1 te
mau mana ma' i tia i te
mea ê. eita i ta na e
i to na pae. Te peàpeà
nel matou i to te Ekalesia
Evanelia tururaa. a faatupu al 0 ia i te hoê
pureraa i roto l te fare
Apooraa Rahi no te paturu
i ta Fiosse tataahlraa
i te mau mana ma' itla
e te nunaa e i to Flosse
faatura-'ore-raa
l
te
tura 0 te taata.
i
.. Te faahapa ùana ne l
o lA MANA T.E NUNAA i
te faatereraa hau e te
pae rahi no nià l te
parau no te ture roto
a te Apooraa Rahi.
Lnaha ,
'1
mur i
mal
i te tlàororaa a Fiosse
no te ani ia faatupuhia
te hau , ia hoê , ia hau
l roto i te oraraa nunaa
e ia 'ohipa âmu l, ua
faa'ite 0 lA MANA TE
NUNAA e te farii nei
o la i teie aniraa e
ua tuu atu i na tumu
parau 10 no te haamau
i te ture roto a te Apooraa Rahi. Ua haapuroro
te mau veà i te reira
mau tumu parau i te 17
no tetepa 1984.
Ua raa na t oh La e teie
ture roto a te Apoorart
e mea
faufaa 0
lnaha na na e faaàifalto i te mau tuatapaparaa parau e la mal tai
te reira noa atu a e
no tei hea pupu te mero
e tuatapapa ra l te parau.
Na tele ture roto e farii
la horoàhia te mau parau
haamaramaramaraa
atoà,
i te mau mana ma' itla.
Na teie ture roto e farii
i te pae pato'i la titoro
e la parau i te parau.
Rah i ,
ia ,
1 te 18 no tetepa,
ua titauhia
te tomite
tuatapapa
ture roto a
te Apooraa Rah i , la put uputu. Mana'o aéra matou
e.
e
tuatapapahia
ta
matou mau anlraa.
TE TAA'lO'ARAA 0 TE
MAIl ~'O
TA lA MANA
TE NUNM 1 ANI. UA TAPai 1-
No ma tou ne i• te va i
ara nei, inaha, e hopeà
to teie nei huru arata'iraa por i tita• Elta roa
matou e tuu. E faa'ite
a matou i te mau 'ohipa
hape atoà e ravehia e
te
faatereraa
hau
e.
e pato'i a matou i te
mau mea tià 'ore a toà
i te mau tau i muri nei.
Faaro'o
na. l' relra
ra. ua 'dro
la te, mau fare .purê el,
vahl
pori tl taraa
na te
fela. pori tl ta.
Ua tano
rQa te Etaretla
Katorlka
'1, 'ore
1 faril
e §mul
1 .roto
1 te 8rOà pure
1 tupu l,te
la' 0' te Fa,al'oo 1, .roto. 1, te POl'f,tf,ta e,
~f,ta 1, »otio 1, te- Paaroo•••
0
atoà
te POl'f,-
,
A ARA ETE ETARETIA •
1"
f aa ' 1te
tamau. noa
lA' MANA TE· NWAA
1 to na mau· mana"o no
te
huru auraa
e . tano
la' haapa 'ohla
1 rotopu
1 te faaroo e te porlUta.
'Te - haamana'0 ra
tatou
,e. 1 ta na Apooraa Amui'
l -tupu t'Arue 1 te mata~ltl 1980.' ua haapSp~ roa
'0
lA ~
TE NUNAA 1
to na - mana"0 1 mua 1
tele . parau
-te Faaroo
1 te POri t1ta -.
i' .
: .', Mea hutu -palpel
tele
I.·~hlpa 1 tupu 1 te IIBU
I.. hana 1
'Irl
ae net i
luba •. 1 te ta!me farllraa
.~ te plpl
ture
Spi e·
1 te
talrS
haamauraa atol
1.la. Flosse -tane el peretl,1 tenlno _te Bau fenua.
!~' tltau-roa~hla
hoS
'IorGlDetua. 0 ' : te EtareUa
L*-iaM_rja . no';- -te
fa_tU:
na
1
l'.
ma
.'
l
1 te hoS 6rol pureraa.
0
1 parau noa na 0 lA
TE NUNAA
e, mea
tano- te
mau Etaretla
atol
la v~J. ·tUma -noa
1 mua 1 -te, pori tl ta.
1 relra
e noaa al
la
ratou Ia 'parau 1 re parau
'0 te ~éla
zeo' 'ore,
la
turu 1 te fe.la 1 haavfhla.
tae "noa atu 1 te fela
I_- haamaoêhla ,e te fela
e anl noa nel la tupu
,te parau tU,
la tupu'
ho'l
te "ohf pa §mu1 ,
la'
horolhla
~a' ratou
'ohlpa.
-MANA
la 6 te faaroo 1 roto
1 te por 1t1ta arata' Ihla
e te
hoê
pupu taà ta.
noa ,atu pa'.1 e 'mana'0
faahlàhla
. to na,
e 6
atol
mal
te -porltlta
pa.~ tahl noa 1 roto la
ApOoraa Rahi
. E peu matauhra
e te
mau ·tU o'· te mau pupu
por 1t1 ta'
tahlto
1 . te
tal'o
1 te mau .'irava
plplrla
ta ratou e faahuru
S nel 1 te tahl mau talme.
Te faahltl
atoà net ratou
1 te I 'oa 0 te Atua 1
roto 1 ta ratou mau 'oreroraa> parau
el,
raveà
na ratou
no te Qme 1
te fela'ma'ltl
1 to ratou apae. Ahlrl ratou 1 faatura
1 te
fela
ma'ltl,
ua
faùfàahla
la
to
ratou
faaroo 1 te :Atua e to'
ratou tUraa
teretl tlano.
Alta ra, 'te hoc nel ra tGU
t te taa ta
te , 'ohlpa
la '1 tupu 1. Maupltl ~mal
ta .reatou
1 : faaara
na.
l' HuaMne, ua tlhatlhla
.té tahl pae 1 ta ra tou
"ohtpa rio to ra tou . fa
'oreraa
e ma' 1t 1" 1. te
Tahoêraa.
Ua faahoreohla
te tahl pa~ 1 nll 1 te
Pipi r la . no' : te
haapJpu
e ua ma'lii
Ihoa ratou
i te, Tahoêraa. 1 Taputa~
puatea ho'I,
ua f·aa'ohlpahia te- '~nl
a te 'oire
no te. hSmanl i te far~
o te
hoS rave
'ohlpa
é ua haamauà-faufaa-'orenoa-hia
te moni a' te
,
nunaa ,
AUrS '.1
te
haavare
noa 1 te Atua e 1 te
tàata.
Mea' tano .te. fela
e faa'ohlp~
nel
l' te
·Parau a te Atua· 1 roto,
1 ta ra tou por 1t1 ta' la
tarDi la 'ratou
Iho 1 to
rUQu vl-lvll na .mua rea ...
o
Fait partie de Ia Mana : bulletin de liaison du Ia Mana te nuna'a du 17 avril (n° 119) au 30 décembre 1984 (n° 126)