Ia mana te nunaa_Bulletin n°123 FT 25 septembre 1984.pdf
- extracted text
-
/ se tembre
Jacky VAN BASTOLAER au congrès du W.C.I.P. à Canberra.
'ÉDITORIAL
*
La
grand 'messe
du
Tahoêraa a donc eu lieu
'le samedi 1er septembre
et
le
grand
timonier
n'a pas hé s i té à se surpasser
en
démagogie.
A l'entendre, c'est lui
le père de
l'Autonomie
Interne. On se souviendra,
dit-il du Tahoêraa pour
son zêle autonomiste ...
On se souviendra surtout de
Gaston
Flosse
pour son art de la pirouette et de la volte
face.
Pendant
combien
d'année s'est-il acharné
contre l'idée d'autonomie
interne ? Pendant combien
de campagnes électorales
s'est-il déchainé contre
'l'autonomie -qui conduit
à l'indépendance, source
de toutes les catastrophes-.
Et
le revoilà aujour-
d'hui le chantre de l'autonomie interne ! A quand
le virage sur l'indépendance ? Ce n'est qu'une
question
d'opportunité,
trait
dominant
de
la
politique Gastonienne.
Cet
opportunisme qui
tient
lieu
d'ossature
au "libéralisme débridé"
du Tahoêraa, on le retrouve
dans
son
attitude
sur le CEP. Jadis zélateur
fervent du CEP
et de
ses
"bi erif
a i ts économiques", le revoilà aujourd'hui
pr t
à
prendre
le pouls de la population
pour
savoir
si
cette
"merveilleuse
machine"
doit rester dans le Territoire
et
continuer
à
asservir le peuple Polynésien et à enrichir les
classes privilégiées.
ê
Dans que lques
jours,
il sera aussi le père
de la Consultation Populaire, n'en doutons. pas
et tant pis pour, lA 'MANA
TE NUNAA qui ava i t demandé
officiellement
cette
consultation il y a près
d'un an. L'Histoire ne
retiendra
que
le
nom
du grand timonier. Enfin,
ne faisons pas la
fine
bouche,
pour
une
f0is
que
nous
sommes
d'accord avec 1e Tahoêraa
Organisons
la, notre
consultation
populaire
puisque
tout
le monde
',ou presque
la réclamesur le Territoire.
Quant
aux
journ?-ux,
quel
déchainement'
de
passion
pro-Flossienne.
Pendant près d'une semaine, nous avons eu droit
au congrès du Tahoêraa ...
un vrai massage t hai larrdais...
'si
quelqu'un
avait encore des doutes,
sur
l'objectivité
et
l'indépendance
de
la
presse
locale, pour le "
coup, ses illusions se
sont envolées.
CEP
Politique
Affaires
COUCOU C'EST MPI
RAISONS D'ÉTAT ...
la politique
• Les
syndicalistes
de
la
CSIP n'ont
pa.s
apprécié
le
proj e t
de
Code du Travai L transmis
par le Gouvernement central.
Il vont même jusqu'à
parler
de trahison
pour
raison
d' Etat. . .
Tiens,
tiens,
on a déj à en tendu
, s
démagogique.
PREMIERS
CEMENTS!
GRIN-
• Il croyait tous les
"tenir" bien
en main,
tous ces
jeunes
loups
venus
à
la
politique
sur un tapis rouge déroulé
sous
leurs
pas...
Et
bien,
il
se
trompait
Gaston.
Les honneurs, le pouvoir,
l'argent
n'ont
pas
réussi
à
occulter
complètement
le
sens
moral de Boris LEC:NTIEFF.
Bien que 1 ibéral convaincu, ce
jeune ingenieur
des Travaux Publics n'a
pas accepté de cautionner
plus longtemps les méthedes,
les
agissements,
les appétits d'un viceprésident
atteint
de
mégalomanie.
La
lettre
qu' il
a
fait
publier
dans
la
presse est un réquisitoire
sans appel de l'action
politique
conduite
par
Gas.t on
Flosse
depuis
deux années. Venant d'un
membre du Tahoêraa, responsable
gouvernemental,
ces jugements "de l'intérieur" ont une pertinence
qui n'a échappé à personne. Aussi a-t-on essayé
clansl'entourage de 'Gaston
Flosse de minimiser
la
portée de cette première
,
,
"
"
, ,
:~_{j~.t.. ~
~
'..
, !
.
.
~' J!f.
: ' i,
r.' '1
çà
démission
et même
par
porte-paroles
patentés,
de discréditer le jeune
Conseiller de Gouvernement
démissionnaire.
La>
réponse
publiée
dans la presse de quatre
conseillers de Gouvernement n'a convaincu personne, le problème demeure
et chacun le sait bien.
Ce n'est pas en remplaçant
un esprit 1i bre qui a
osé dénoncer les agi~se~nts
du maître par un
gendre dont on sait bien
tout ce
qu'il doit
à
son beau-père, que Gaston
Flosse répondra aux questions de fond soulevées
par Boris Léontieff.
Ce que Gaston Flosse
désire de ses collaborateurs, c'est qu'ils soient
dociles
et
obéissants
et qu'ils exécutent sans
rechigner. Il n'est pas
dit que
la fronde du,
plus jeune-des Conseillers
de
Gouvernement
reste
sans lendemain. Le chemin
difficile
ouvert
avec
courage par Boris Léont ief f
est
aujourd'hui
une alternative concrète
pour tous ceux qui, au
sein du Tahoêraa refusent
l'arbitraire, le dictat,
l'utilisation des moyens
publics à des fins partisanes et personnelles.
,
.-t,.
"
Voici
quelques
eent i=
ments
relevés
sur
le
sujet
dans
le
bulletin
de
liaison
de
la
CSIP
"Les Papiers de la Solidarité" du 1er juin.
"225
articl.es composaient le Code du Travailde 1952. Le projet de
loi relatif aux principes
fondamentaux
du
droit
du travail n'en contient
que 100.
Nous
attendions, plus
du
gouvernement
central
en qui de nombreux travailleurs
polynésiens
avaient misé leur confiance. Mais la raison d'Etat
-a
primé .
Comme
nos
grands-pères
ont
servi
de chair à canon pour
une France
libre, nous
travailleurs polynésiens,
avons servi de monnaie
d'échange pour une France
indépendante et dissuasive. Comme les travailleurs
français font les frais
d'une politique de rigueur
décidée par le gouvernement,
les
travailleurs
polynésiens
payent
de
leur chair et de leur
âme, la politique nucléaire française".
Prise
de
dou Louneue e ...
taire.
co, ieo ience
mais ea.l.u=
les
-.
~~-'
.
,
••
, ~
~--_:~-
1970 -10 000 employés Polynésiens.
-2 500 employés .Polunée iene , où. sont passé
autres ?
LE C.E.P. EN GRÈVE ~..
• Tiens
Tiens
Ca
c'est
nouveau...
C'est
tellement
nouveau
que
certains ont du mal à
y croire
tous les personnels
polynésiens
du
C.E.P. ont cessé le travail
le
lundi 4
juin
pour
réclamer
de
leur
patron
l'inscription
dans le budget du CEP
d'une ligne intitulée ...
1NDEMU TES
DE
LICENCIEMENT.
Ma is non, ma is non,
qu'on
leur a
répondu,
cette revendication coûtera trop cher à
l'Etat
Comment ça répliquent
les syndicalistes jouant
les
idiots...
puisque
le CEP doi t rester selon
les
thèses
officielles
,j usqu 'à . . •
ju,squ'à ...
très
longtemps
encore,
l'Etat
n'a
donc
rien
à craindre, c'es·t seulement un trésor de guerre
au cas où ... mais bien
sûr, c'est une hypothèse
absurde ... le CEP plierait
bagages.
Les voyous
Ils ont
plein d'esprit avec ça ...
jusqu'à comparer le CEP
à la CFPO qui exp lo i tait
jadis
les
phosphates
de Makatea et qui est
partie après avoir empoché
Il milliards, sans tambour
ni trompette, en laissant
2
000
travailleurs
au
chômage et l'île de Makatea complètement nettoyée
comme
un
squelette 'de
poisson.
Vous connaissez Makatea,
c'est
un
désert
de trous. Avant, c'était
plein de phosphate, aujourd'hui, Ù n'y a plus
rien
et
c'est
triste
et désolé comme un squelette de poisson... Ils
sont
pleins
d'humour
ces
syndicalistes ...
aller
comparer
Makatea
pleine ,de
trous
avec
'Moururoa ...
pleine
de"
trous, comme un gruyère ...
Décidément, ils n'ont
même pas la -reconnaissance
du ventre. Ils ont fait
la bombe pendant vingt
ans et maintenant,
ils
crachent dans la soupe.
Ah ! les ingrats ...
• Il paraît' que le Taharaa va rouvrir ses po:rtes... racheté' par des
"intérêts locaux". Finalement,
cette
gr ève
de
l 'hôtellerie, ça a quand
même profité à quelques
"intérêts locaux", qu' il
serait bien
intéressant
de connaître ... Les mauvaises
langues
parlent
même de personnes très
proches
du
vice-président...
Allons
Gaston,
ne nous fais plus languir,
dis-nous qui a racheté
te Taharaa~ .. A qui la
grève
de
l'hôtellerie
a profité?
Il ne serait pas étonnant ,que ce
soient à
ceux-là
mêmes
qui
ont
le plus vitupéré contre
les grévistes, hypocrites
va ! Et si Gaston El osse
avait refusé de négocier
avec les grévistes, c'est
pour
justement
éviter
que le Taharaa ne puisse
s'en sortir et finisse
par
déposer
son
bilan
et vendre' à
des amis
très chers ...
a
?
Allons
Gaston,
qui
racheté
le
Taharaa
\
Vie du Parti
'MISSION
DU CONSEILLER
JACKY
VAN
B'ASTOLAER
. EN
AUSTRALIE
24 JUIN - 12 JUILLET 1984
• La décision du Bureau
Exécutif
d'envoyer
en
un
représentant
mission
de notre part i en Austra1i e du
24 juin au 12
juillet,
s'inscrivait
dans le cadre de trois
manifestations bien distinètes.
La
première,
était
organisée du 25 au 27
juin à Canberra par le
c:xNSEILNATIOOAL .AB)RI
GENE
-NAC- en vue de fonder
une REGIOOALE DU PACIFIQUE
qui serait la 5e composante du Conseil Mondial
Indigènes
des
Peuples
regroupant
ou
W.C.I.P.
indigènes
les
peuples
des
trois
d'Europe
et
Amériques.
La décision de fonder
une REGIOOALE DU PACIFIQUE
fut prise lors de l'Assemblée pleinière du W.C.I.P.
en 1981 à Canberra (AUS.TRALIE). A cette époque,
seuls les MAORI de Nouvelle Zélande et les ABORIGENES de l'Australie repré-
sentaient
le
PACIFIQUE
au sein du W.C.I.P. Le
Peuple KANAK était également
présent,
mais
en
tant qu'observateur. C'est
ainsi
que
l'idée d'un
élargissement de la représentation
des
Peuples
du Pacifique a été retenue.
Ainsi,
au
cours
de
la 4e session plénière
du W.C.I.P. qui se tiendra
à PANAMA du 23 au 30 septembre 1984 sous la présidence de Monsieur
Jose
CARLOS MORALES (originaire
de Costa Rica), pas moins
de huit délégations des
Peuples du Pacifique se-
sont
Ses
activités
coordonriées par un secrétariat de 4 membres élus
en son sein
son siège,
pour des raisons pratiques, est provisoirement
établi à CANBERRA, siège
du N.A.C. Il Fiera fixé
ultérieurement de manière
définitive.
de l'AUSTRALIE vis à vis
des
Peuples
Indigènes
du Pacifique. Ce soutien
se veut cependant prudent
et tempéré par la nécessité
de
respectér
les
susceptibilités des gouvernements métropolitains
en place.
Les travaux de la REGIONALE
PACIFIQUE
sont
fortement
parrainés
et
soutenus
par
l'a~tuel
gouvernement Travailliste
Austral ien et plus particulièrement par Messieurs
Clyde
HOLDING,
actuel
ministre'
des
affaires
Aborigènes
et
Charles
PERKINS, 1u i'-même abor i gène, qui occupe les hautes
fonctions
de
chef
du département des affaires Aborigènes.
Un large tour d'horizon
a
permis
de
constater
un
accord
unanime
sur
un cornba
t comnun
l'EMMANCIPATlOO DES PEUPLES,
malgré les distances énormes séparant les différents peuples, la barrière
de
la langue ressentie
par les délégués francophones, etc ... mais surtout, malgré le fait que
chaque pays ait eu à subir
une
culture
étrangère
et imposée par un pouvoir
métropolitain.
Le
soutien actif du
Département des Affaires
Aborigènes à cette REGIONALE PACIFIQUE, par l'intermédiaire
du
N.A.C.,
donne une dimension particulière
aux
relations
Chacun
aura
r.essenti'
ce désespoir. Les migrations massives orchestrées
par le pouvoir colonialiste se sont substituées
aux
Peuples
Indigènes
,ront représentés. Il s'ag I t de
Timor de l'Est,
Nouvelle Calédonie, West
Papua , Hawai, Micronésie,
Australie. Nouvelle Zélande et la Polynésie qui
viennent de créer cette
REGIOOALE DU PACIFIQUE.
Lors de ~ette réunion
inaugurale il fut décidé
qu'en plus des sessions
pleinières biennales regroupant les cinq régions
affiliées
au
W.C.I.P.,
les membres de la "REGIONALE PACIFIQUE" se réuniraient au moins 2 fois
l'an, en différents points
de leur région.
Jacky VAN BASTOLAER au congrès du W.C.I.P.
à tel point qu'ils sont
minoiitaires
dans
leur
propre pays. Ces aberrations ont resserré
les
liens, ont forcé la détermination
et
donné
une
cohésion certaine à cette
réunion.
Mr.
Oss ie CRUSE,
du
'Conseil National des Aborigènes
(N.A.C.), avant
l afin des travaux, a
offert des objets artisa':"
naux
aux
représentants
de
l'Assemblée.
Cela,
dans le but de symboliser
les nouveaux liens forgés
entre les Aborigènes qui
fut
le
premier
peuple
à
habiter
l'Australie
et
les
autres
Peuples
Indigènes du
Pacifique.
Ce
geste
symbolique
a
pris une imnense valeur
aux yeux de tous.
La seconde manifestation
était
organisée
à
Canbera également du
9 au 13 j ui Ilet parIe
Parti Travailliste Australien -A.L.P.- (Australian
Labor Party), actuellement
au pouvoir.
Le congrès de l'Australian Labor Party.
J. VAN BASTOLAER y assistait en tant qu'observateur
tout comme le dé
ué du Parti Socialiste Français.
Deux
réso1ut ions ont
été prises et nous intéressent
au
plus
haut
point. D'abord,
il fut
décidé de ne plus vendre
CD
d'uranium
à
la France
et l'idée manifeste d'un
regroupement des partis
non
conservateurs
fut
retenu. Cette association
pourrait coordonner notre
démarche pol itique, par
rapport à nos problèmes
spécifiques et la perspective
serait
d'arriver
dans les mei l leurs délais
à une corrmunauté économique des Etats du Pacifique
Sud,
qui
pourrait
se
constituer dans le cadre
d'une zone dénucléarisée,
facteur
essentiel
de
paix et de développement.
Notre présence à ce
congrès
s'inscrivait
dans
la
droite
ligne
des
contacts
entrepris
l'an
dernier
aussi
à
Canberra
lors du Forum
puis à Bruxelles au Bureau
de l'International Socialiste.
La
troisième mission
a
été
l'invitation au
congrès
national
des
métallurgistes australiens
qui se déroulait à Sydney
du 2 au 6 juillet où
l'occasion nous fut donnée
d'expliquer la situation
actuelle des travailleurs
Polynésiens et particulièrement des chômeurs non
protégés socialement.
9
Prison
FONCTION PUBLIQUE
'. Le mei s de iu Ïn , c'est
la pér iode des mut'a t ions
'chez
les
insti ts.
Ceux
qui
veulent
changer
de
poste,
demandent au Chef
de Service de l' Educat ion
le nouveau poste
qu'ils
désirent
-s' il
est
vacant-,
C'est
une
règle
qui a toujou.rs été resp>ectée
dans
la
fonction
pub 1 ique.
Les
candidats
au même poste
sont mis
en compé ti tion
et
sont
.c l a s s é.s selon
un barême
qui tient
compte de leur
note
pédagogique,
de
leur note administrative,
de
leur
anc i enne t
Une Cornnission Administ-rative
Paritaire
(C.A.P.)
se
réuni t
au moi s
de
JUIn pour
examiner
les
.nouve Il es
af f ec ta tians.
.El l e
est
composée
du
Che f
de
Service,
d'un
représentant
des
inspecteurs
départementaux
et de deux repr~sentants
lélus
par
le
personnel
titulaire.
Cette
commission examine pour chaque
.pos te la 1 is te des candi.da t s ,
t ab 1 i t
1e ba r ême
,et celui
qui a le plus
de
points,
l'emporte.
Le Chef de Service rédige
[ensui te 1es nomina tians.
é
•••
é
Or,
cette
année
la
C.A.P.
a eu du mal à
.'se réunir.
Convoqué pour
Ile
5
juin,
la
réunion
la été
repoussée
au
12
juin,
puis
repoussée
là
nouveau. . .
bi zarre,
bizarre. .. que se passel-il
donc
?
Il
paraît
que
Gaston
Flosse
veut
f a l r.e les mutations
luimême...
c'est
pas possib l.e,
c'est
une
blague
A Hal t I ,
il
paraît
que c'est
papa rxx: (tonton
Duvalier)
qui
organise
le mouvement des 'Ln s t i tuteurs
et des i ns t i t u t r i
Les,
espérons
que cel~
ne donnera pas des idées
saugrenues
à
tonton
Floc ... attendons voir.
1
>-
ajouter
pour
dossier
que
éclairer
le
l'actuel'
directeur
de
la prison,
appelé
après
les
journées
d'émeut~
de
1978,
vient
d'être
"1 i.mogé
par
1e
chef
suprême de qui tout procède et à qui tout abouti t
Gaston.
Diagnostic
trop
"sodu Tahoêraa
.avai t
en
cial" ...
il
projet
la
réinsertion
des
prisonniers
dans
la vie active
après leur
temps
de
prison,
~vec
formation
profession~
ne Ile •••
Il
'TAH~TI'AIA~LINË~
faut
• L'invasion
continue. '
Après avc i r ba l adé Gaston
Fl os sre sur
son
superbe
yacht
l'Odyssée,
le milliardaire
Gaspard
Ravel
continue
ses
investissernen t s
en Polynésie.
Son
domaine favoti : la spécula t ion
imnobi 1i r e
et
les
industries
touristiques ou IDéri touristiques.
Il
NUU
TINERIE DU
HOERAA •••
, • Fin
du mois d'août ~
une mutinerie
d'un genre
'nouveau a éclaté
à propos
de la prison terr-itoriale
de Nuutania.
Un reportage
réalisé
par
RFO qui,
pour
une
fois
"osait"
prendre
une
initiative
journalistique
intéressarite,
déclenchail
les
hostilités
à l'Assemblée
Territoriale.
le reportage
Pourtant"
fi ce 1é, . pas
étai t
bien
excessif
pour
un
sou,
un
travai l
honnête ...
Mais voilà,
le Tahoêraa
au ponvo i r
ne supporte
pas que les j our Ra1i.s t e s
fassent
leur
travai 1
librement.
C'est
ce qu'a
déclaré,
au
moment du
déba t
de
1a
quest ion
écrite,
le
Conseiller
Terri tor ial
Peni
ATGER.
Tant que les journalistes
's'occupent
de
courses
:de pirogues et de concours
de Miss, ce sont de "bons
journalistes".
S'ils
veulent
se
préoccuper
d'autres
choses,
ils
doivent
demander la permission au grand Timonier
Gaston
pour
savoir
ce
qu'il
faut dire sur l'affaire.
Tout sujet à l'ext r ieur
de ce cadre est'
jugé
subversif..
par
les
censeurs du Tahoêtaa.
é
çà,
de
Voyez-vous,
professionla
formation
la
racai Ile
nelle
pour
schl
ag
qu' il
t!
C'est
la
Voi 1à toute
leur
faut.
humanitaire
1a
doctr i ne
et chrét ienne du Tahoê r aa
par rapport
à tous ceux
qui
ont
contrevenu
aux
lois de la société libérale
avancée
de
Gaston
Flosse.
Une Association
de fami Iles
de détenus,
d'anciens
détenus,
d' éduca teurs
est
néanmoins
cré~e
~our
tenter
de
faire
aboutir
ce projet
humanitaire de réinsertion
sociale des prisonniers.
Quant
aux
amis
de
Flosse,
qui
monsieur
les
fonds
défournent
des mairies,
qui dissimulent
100 mi Il ions
aux
contributions
directes
{donc
qui
volent
100
millions
à la collectivité),
qui font des faux,
corrompent les électeurs.
tous
ces
malfrats
de
haut
vol,
ces
band i ts
de haute ligriée qui pehlplent
les
couloirs
et
les ant ic hambre s du pouvoir,
ceux-là
n'ont
'Pas
de soucis
à se
faire,
ils
n'auront
pas besoin
'de
se
réinsérer
dans
la société
pui sque l eur s
crimes demeurent impunis.
è
un jour anniversaire très
jeunesse yrotestante n'a pas défilé!
ENCORE PL,US
• Gas.t on qui
n 'a
peur
de rien" vient de consacrer
un
nouveau
jour
férié
pour le Territoire.
Après
le
5 mars
pour
les
,Protestants
et
le
20 avr il peur les Ca.t hol iques,
voici
que
notre
grand Timonier
a décidé
de consacrer
le 29 juin
comme jour
de
liesse
nationale.
A se s yeux,
1e jour
anniversaire
de la cession
par le roi-poivrot
Pomare
V de ses états à la France, cons t i tue une exceptionnelle
prouesse
qu'il
convient
d' honorer chaque
année
par
un
j our
de
repos.
He.rmisIe
sër i eux
pr obl ème
de
fond
que
cette
décision
soulève
et que nous anan1yserons
à part,
il
conviendrait
d'encourager
notre
grand
timenier
dans cette
voie
des
comnémorations
chomée s.,
Il
nous
semble
en
effet
inacceptable
que
l'arr ivée
de
l 'Evangi le
Réformée
soit
célébrée
chaque
année
sans
que
soit
aussi
des
Pères
de
PICPUS le
10 août
1934. Tout aussi inacceptable que les confessions
minoritaires
ne puissent
pas être
honnorées
corrme
il se doit,
pas un armiversaire
chômé
qu'il
conviendrai t
que
les
adventistes,
les sanitos,
les mormons, les témoins
de Jéhovah,
les pentecôtistes
choisissent
dans
leur almanach.
De même, si la ..date
du 29
juin
peut
à la
rigueur
satisfaire
lei
populations
des
îles
du Vent qui ont été ce
jour-là
cédées à la France, cet te da te n'a aucune
signification
pour
les
Mar qu.is.ierrs , les ci t.oyens
des Iles
spus
le Vent,
phlisque
leur
ancêtres
se bat tirent
contre
les
Français
jusqu'en
1897.
Ceux
des
Australes
et
une
partie
des
Tuamotu
risquent
aussi
de sentir
frustrés
par
ce
choix
arbi traire.
C'est
pourquoi,
nous
adressons
une
suppl ique
au grand
Timonier
afi~
que chacun y trouve
son
compte.
Nous
proposons
donc que
chacun
puisse
avoir
sa date commémorative
chemée , Les enfants
de nos éce l s qui
ont
encore 107 longues journées
de
classe
et
72
demieS-journées
dans
l'année,
pourront
applaudir les grandes ini t iaves
démag®giques
Ge
Gaston
Fl@sse.
è
o
Après
l' opération
MUARAA:
logements
de 1
grand
standing
à
Auae
à 200 000 F le m2 p0ur
les
prolétaires
qui ont
du ma 1 à se 10geT dans
les b i donvI Iles
des vallées ou qui ne sont pas
pistonnés
pour
avoir
une place dans un lotiss~
ment
"social",
Gaspatd
Ravë l dit
Bill
pour
l e-s
amis, mon t e sa compagnie
aérienne
Tahiti
Air-Line
au capital
de 20 millions
(annonce
légale
parue
dans
la
presse
du
11
mai 84).
UTA et Air P0lynésie
n'ont
qu'à
bien
se tenir...
Et si
le Gaston 1
Flosse
asphyxiait
lentement Air Polynésie,
histoire
de donner un coup
de pouce
à Tahi ti
Ait
Line de son ami le mi 1'liardaire
caldoche Gaspard
Ravel
? C'est
pas
une
mauvaise idée çà !
1
j
1
Syndicalisme
SI LE SYNDICAT
ÉTAIT SO'LEll. ...
'*
Un ar-t-ic
le qui donne
~
réfléchir
à tous les
1
~ravailleurs~
relevé
dans le bulletin de la
CSIP au mois de .juin'
84.
Je
ne
connais
pas
les syndicats, je n'ai
jamais
été
syndiqué.
Pourquoi ~ Il y a des
années
déjà,
j'étais
pêcheur
de
langoustes
et de chevrettes. A cette
époque, je pêchais neuf
mois
dans
l'année. Le
reste du temps, je travaillais pour un .patron
comme ferailleur, maçon,
jardinier,
etc. ..
Mai s
je
me
salariais,
pas
parce que j',avais envie,
mais parce que la pêche
était
fermée
pendant
trois mois. Du 1er novembre au 1er février. Le
plus
important,
c'est
que
je suis coume
ça
je ne veux pas être
mené par un patron ..
Il
J'ai des amis syndiqués
qui m'ont parlé. du syndicat. Mais ça ne m'intéressait
pas,
puisque
je
travaillais
jamais.
ne
1 us de trois mois dans
l'année. Et puis, pourquoi
faire ? 'Si je travaiLl a i s
toute l'année, je ser a i s
peut-être d'acco r.d, ma is
je me suis toujours senti
en dehors de tout çà.
Et
puis
pour
moi,
,le ..syndicat
c'est
un
danger. Je sens que .si
j'avais écouté mes amis
syndiqués,
je
serais
resté salarié et je n'aurais plus eu ma liberté
de
penser,
parce
que
le syndicat aurait dirigé
ma vie ..Le syndicat· doit
laisser
la
liberté de
penser. Quand
il prend
en main 'des types comme
moi,
il nous mène. Je
ne dis pas çà par méchan1 ceté "
ma i s je cr0 is que
c'est facile à comprendre.
Le syndicat sait très
bien
qu'il
existe
des
gens
éomme
moi.
Mais
il n'ose pas nous regarder
en face, nous les petits
artisans,
les
petits
pêcheurs.
pourquoi est~e-que il ne nous regarde
pas de face ? Parce que
nous
refusons
d'être
exploités
directement
par un patron. M:>i je
pense
que
le
syndicat
a quelque chose à faire
aussi pour nous.
C'est comme pour le
mangu i er , Il donne beaucoup de fruits du côt~
du
soleil. De
l'autre
côté,
par
contre,
il
donne très peu. Pourtant,
elles sont plus grosses
et plus sucrées que les
autres, qui, elles, sont
plutôt' petites et. seulement jaunies par le soleil
(otate). On peut toujours
vouloir tourner le manguier pour que la branche
qui
donne
peu,
doime
beaucoup plus. Mais
le
manguier
crèvera.
Si
le syndicat est soleil,
il saura faire le tour
du
manguier.
Ce
n'est
pas à.nous de le faire.
Aussi
voilà
ce
que
je pense
on
entend
toujours parler de l'augmentation du SMIG, mais
on
ne parle
pas dans
les syndicats de la baisse
des prix. Car il n'est
i
pas
normal
que,
ave~
ce que tu gagnes dans
une journée en travail.l ant , tu ne puisses pas
t'acheter de quoi faire
un bon
repas pour
ta
petite famiIle.
Peut-être
qu'on
ne
pourra pas faire baisser
les prix dans les magas.i ns . Alors à ce momentlà, il faut aider tout
le monde à acheter moin
cher,
en
faisaJ)t. de~
coopératives, par exemple'
1
Pour mo i• pour nous
.petits pêcheurs,. pe t i t~
artisans
qui
voulon~
rester libres~ le syndicai
doit
combattre
toutes
les formes d'exploitation.
S'il veut le faire et
si
il
réussit,
alors
là, il sera soleil ...
11
I te TE1vIARII
(Petit
cheur-artisan) .
Bulletin de liaison - lA MANA TE NUNAA lSSN 0757 - 391 X
Con
pê-
tembre
o Jacky
VAN BAS'l'OLAERi
CANBERRA(Autel'al'ia
.
te
.EIOMUARAA
.1
tupu iho nei te matuturaa rahi a te Tahoêraa
i te mahana maa, mahana
ma tamua no tetepa i Faaa.
1
taua rururaa ra, ua
hau a t u â te mau haavare
a Gaston Flosse e ia f aaroohia i to na reo, 0
ia te metua 0 te "Autonomie Interne".
Te mea ta te mana'o
e feruri ne i , maoti ra
te àr aveh i 0 Gaston Fiosse
no te taui taùe i ta na
reni poritita. E fea matahiti to na âroraa i te
rUl'Ul'aa
a te
Taàt i.raa
0
te
Interne"
"Autonomie
?
E fea taime to na parauraa
e
te "Auntonomie Interne" 0
te tiàmaraa, te
Farani,
faataa-ê-raa
ia
0 TE FOHE lA. Inaha i
teie mahana, ua ma' iti
o ia
te mea 0 ta na
i pii TE FOHE. 1 teie
mau
taui-taùe-raa i te
âveià, te t i i
nei ia
te Nunaa i te taime e
haru atoà ai 0 Gaston
Fiosse i te âveià 0 te
TIAMARAA. Hoê a huru no
te CEP
i mutaa iho ra,
e mea maitai roa te CEP.
1 teie mahana, e ani te
mana'0 0 te nunaa, e 'imi
te hoê tereraa faufaa
no te mono i te CEP. Mono
i te CEP ? Tapa'0 ia e,
te tuâti atoà ra te mana'o
o Flosse e tiàvaru te
mau Nunaa t.umu no Patij'ita
i
rapae . !! ! E ani
te mana'o 0 te nunaa,
na te fenua Farani ra
e faatupu i te .uiuiraa
mana'o
Tei hea atura
ta tatou "Autonomie Interne" e na tatou e faatere
ia tatou ? Ahani, aita
anei tatou i mana
nià
i to tatou fenua ?
CEP
i
à
Aita ra te nunaa e
po i r i ne i , noa atu te
mau paruraa e te mau faahemaraa. Te
feruri nei
o ia i te mau mea e tupu
nei i mua i to na matâ.
E ia tae i te taime, na
te nunaa iho e faatitiàifaro i te mau mea hape
o ta na i 'ite e 0 ta
na e 'ore e farii. Aita
te reira taime i atea
roa.
....
El MONI TAUI
iA TIA·MA
TE
HAU
FARANI
1 TE PAÈ
NO
TE MAU
MAUHAA
TAMAI
?
NA TE HAU E
FAATERE ...
• Aita
te
mau
taata
no te aupupu a te CSIP
t .au i te
ôpuaraa ture
rave 'ohipa 0 tei horoàhia
tnai e te Hau,
Ua parau
~oa ratou
e,
ua èiahia
rat-ou no
te
maitai
0
te [aat.ereraa a te Hau.
E au ra e ua faaroohia
ae na teie ta'iraa
reo.
Teie te ta hi mau mana'o
o
tei
ravehia
mai no
roto mai i ta rat ou veà
"Te mau apt. pepa no te
âmuito.hiraa" no te mahana
matamua no tiunu.
i
"E
225
' i r ava
ture
roto i te ture no te
matahiti
1952.
l
roto
i te 6puaraa
âpi, hoê
hanere noa ia 'irava.
Ua tiâturi mau matou
e, e rahi atu a te mau
ôpuar aa a te Hau, inaha,
ua
horoâ
e
rave
rahi
taata ma'ohi
i roto ia
na i to ratou tiâturiraa
taatoâ. Teie ra, ua hau
aê te mana'o 9 te Hau
faa tere. la au mai
to
tatou mau tupuna 0 tei
riro na ei 'i'o no te
mau pupuhi
fenua a te
Farani.
ua
riro
atoà
tatou e i moni
taui ia
tiâma te hau 'Fa ran i i
te pae no te mauhaa tama' i . la au mai ta te
feia rave
'ohipa 0 te
fenua Farani
faaû i
te mau raveraveraa poritita a te hau faatere,
te
àuf au
a t oà
nei
te
mau
rave
'ohipa ma oh i
i to ratou 'i '0 e i to
ratou var ua i te por itita
âtomi a te Farani.
t
o teie anei te mau
tapa'o
0
tei
faa'ite
mai i te huru no te horoâraa te hau i te faatereraa
i roto i te Ma'ohi no
to na iho fenua, ia ora
o ia no to na tiàmaraa
o te 'ore e tià ia âpe
faahou ? Te tiâturi nei
matou
e
ai ta matou
e
hape ra".
a VAl TElE?
..
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11
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1..
.l
1970
1984
10 000 taata rave 'ohipa i te CEP.
2 500. Tei hea te tahi puèraa ?
UA FAAEA TE
'OH/PA A TE
CEP
• E parau âpi roa teie,
e
parau
maere
mau,
e
aita
te tahi
mau taata
e hinaaro
e tiàturi
i
teie
parau.
Oia hoi ua
haapae te mau rave 'ohipa
ma'ohi
i
te
'ohipa
i
te
monire
4
no
tiunu
ra no te titau
i to ratou
fatu
'ohipa
ia tapa'ohia
i roto i te tapura, faufaa
a te CEP, i te hoê tuhaa
no te àufauraa ia vaihohia
te hoê taata e te CEP.
Ai ta
te ie
ani raa
i
fariihia,
ua
faa'itehia
ratou
e,
e teimaha
roa
teie
aniraa
no te hau.
Te uiui nei te mau aupupu.
lnaha ho' i e f aaea maor o
mai te CEP, eaha ia ta
te
hau e mata' u ne i.
Ua riro noa ia teie aniraa
ei
faufaa
papu ia taui
noa atu te mana'o 0 te
hau,
noa atu
e ère
i
te mea t i
roa, OÙi hoi
ia reva te CEP.
à
Ua
faarirohia
ratou
mai
te
tahi
mau taata
haapa'oraa
'ore,
no te
rnea te
faaau
ra
ratou
i te CEP mai te
taiete
repo
Maatea,
oia
tei
'ohi
i
te
repo
maatea
e tei
faaruè
mai ma te
rave
i
te
taatoàraa
0
te
faufaa
oia
hoi
11
miria,
ma te faaara
'ote
e ma te vaiho mai e 2
000
taata
rave
'ohipa
ma te 'ohipa
'ore
e te
motu no Makatea ua ànaàna
roa
ia mai te
ivi
'ia
te huru.
anei
Ua 'ite
'outou
0 te
ia
Makatea.
hoê
ia metepara
0
tei
î i
âpoo.
1 mua ra
ua
te
î oia i te repo maatea,
i teie ne i , ai ta e faufaa
faahou
e mai
te
'ivi
ia ra te huru.
E mau
taata
àreàreà
atoà
te
mau aupupu 0 ratou
tei
mana'o e faaau ia Makatea
o tei
î i te rua e 0
Moururoa 0 te i
î a toà
i
te
rua
mai te
pa ta
paari "gruyère" te huru.
.Mai
te mea ra e,
e
'iriti
faahou ra te hotera
Taharaa. . .
na
te
tahi
mau "faufaa
no te fenua
nei".
No reira,
te fifi
'ohipa no te mau hotera,
ua
riro
ia
ei
mai tai
no te tahi
mau 'ona no
te fenua nei 0 tei
tià
roa ia 'i tehia.
Te parau
nei
te
tahi
mau taata
e, e mau hoa anaè ratou
no
te
mono-peretiteni
.
Ahani na e Gaston, eiaha
a
'oe
e haamaoro noa,
mai
0
vai
ma
faa'ite
faahou
mai
i
tei
hoc
Taharaa.
0
te
hotera
vai
tei
âpi
i
roto
i
te
fifi
'ohipa
no
te
mau hotera.
Eiaha
tatou
e maere
mai te mea 0 te mau taata
ihoa
0
tei
faa' ino
na
i te feia
0
tei
faaèa
i te
'ohipa.
E mai te
mea ho' i
e
ai ta
ihoa
o Flosse i farii
e tauàparau e te mau tià 0 tei
faaèa
i
te
'ohipa,
no
te mea paha ia ua hinaaro
o ia ia fifi mau te hotera
Taharaa
e
ia
faaèa
i
te faa' ohipa i te ho t er a
ma te
hoo i te
reira
na te tahi mau hoa rahi
to na.
A faa'ite
na e
Gaston,
na
va i
i
hoc
mai i te hotera
Taharaa
?
1
Aita roa atu to teie
mau taata e mana'o haamauruuru.
Ua àreàreà
maitai
ratou
e 20 matahiti
i
te maoro i teie
nei
te
tutuha
nei ratou
i roto
i te t ihopu. E mau taa ta
'ino mau ra tou.
TAHARAA : 0 vai tei âpi
i te faaearaa 'ohipa ?
ëraraa 0 te pu pu
TE TERE 0 .JACKV VAN BASTOL
t ià no
te Fenua Ma' ohi
nei. I roto i taua rururaa
ra no Canberra, ua tapeàhia mai e piti ôpuaraa
faufaa roa no te Fenua
Ma'ohi nei :
1/ Te
'imiraa i te
mau raveà atoà la faatupuhia
te
uiuiraa mana '0
a te Nunaa Ma'ohi no nià
i te tumu parau 0 te paura
âtomi a Farani e haaviivii
nei i te Fenua Ma'ohi,
2/
re
haamanaraa
i
te ôtià moana i Patifita
nei e ôpanihia te 'ohipa
âtomi.
Te Apooraa Amui a te "W.C.I.P." i Canberra.
************
************
*
la au i te hoê titaumanihinl-raa,
ua
pahono
te Piha Ohipa a lA ~A
.TE NUNM
ma te tono atu
i te hoê tià i Auteraria
i roto i na rururaa e
toru, taa ê te tahi i
te tahi.
Te
rururaa
matamua,
a tei faatupuhia e te
(te
Taàtiraa
"N.A.C."
no -te nunaa tumu no te
fenua Auteraria
"Aborigènes·") i te 'aire no
CANBERRA mai te 25 e tae
atu i te 27 no tiunu.
Te tumu a teie farereiraa,
0te haamauraa i a i te
Taàtiraa a te mau Nunaa
tumu no te .pae Patifita
(Régionale Pacifique).
I roto i taua rururaa
ma tamua. ra, ua âmui mai
te tià no te mau pae fenua
Hawai,
ta Taratoni, ta
Auteraria, ta Papua, ta
Mitoronetia, ta Aotearoa,
ta TImor ma e ta te Fenua
Ma'ohi nei. E. 'ohipa teie
a
tei
turu-papu-hia e
te faatereraa e te Hau
no Auteraria. Te vai nei
i te ao nei te hoê taàtiraa a tei topahia te ioa
te "W.C.I.P." (World Counci 1 of Indigenous People),
e taàti nei i te mau nunaa
tumu no
1°_ Europa,
2°_ Marite àpatoà,
3°_
Marite, te tuhaa
no ropu,
4°_ Marite àpatoêrau,
5°_ Patifita.
te
E
taàtiraa mana
"W.C . I . P . "
ua rira atoà
oia ei tomite àmaa no
te
Hau
Amui
(O.N.V.).
I roto ia na e tuatapapahia ai te parau no te
mau fifi a te mau nunaa
tumu atoà a te ao nei.
E tupu te rururaa âmui
(congrès) a te "W.C.LP."
te mau maha matahiti
atoà.
I
teie
matahiti
1984, e tupu ta na rururaa
i te 'aire no Panama i
te fenua- Mar ite, te t uhaa
no ropu. Taemaii
te
mahana rururaa i Canberra,
te mau nunaa tumu noa
no
te
fenua
Auteraria
e ta Aotearoa te tià nei
taàtiraa
i roto
te
i
"W.C.I.P." no
teie pae
Patifita. I teie mahana,
ua haamauhia te "TMTIRM
l'D PATIFITA", i roto i
reira
haamanaraahia
te
TE NUNM
a lA ~A
te
E
faatae-roa-hia atu
teie na tumu parau i roto
i te rururaa âmui a te
"W.C.I.P." i Panama e,
e
faa'ohipahia
i muri
mai i roto i te Hau Amui
(O.N.V.), te vahi e tià
atoà ai te Hau Farani.
Te pitit a te rururaa
i tiàhia atu no tatou,
te Apooraa Amui ia a te
"A.L.P." (Australian Labor
Party). E pupu poritita
fatereraa manahune
teie
e na na e faatere nei
i te fenua Auteraria.
Va tupu atoà ta na
rururaa i te 'aire no
Canberra, mai te 9 e tae
atu i te 13 no tiurai.
Va hau atu i te piti tauatini taata
tae mai e
Ua
te
a te A,
o Jacky VAN BASTOLl
"sociaListe" Farani : te
lLAER
1 TE FENUA AUTERARIA
ua titau manihini-atoà-hia
te tahi mau tià no tera
pupu e tera pupu poritita
faatereraa
manahune
0
te ao nei. Ua tià atu
o
Jacky
VAN
BASTOLAER
no lA MANA TE NUNM na
nià i te tiàraa mero hi'opoà, mai
te au atoà i
te tiàraa 0 te mero no
te pupu
"Socialiste"
no
Farani anei, e tae noa
atu i te tahi atu mau
mero pupu faatereraa manahune no te ao nei i tae
mai. 1 roto i te arata' iraa a te por itita manahune, na te âpooraa
âmui
(Congrès) e faaoti i te
parau e te mau reni rarahi
o te poritita e faanaho
no te fenua. 1 muri mai,
na te faatereraa
Hau e
faa'ohipa i taua mau faaotiraa ra. Taa ê noa' atu
te rahiraa 0 te mau faaotiraa i ravehia, ua tapeà-noa-hia
mai
e
pi ti
o ta te Fenua Ma'ohi e
faana'o
te
la
tapeàhia
hooraa
i
te
"uranium"
i te fenua
Farani.
(E
taoa
teie no roto mai
i te repo, e ravehia no
te hamani i te paura âtomi
ta te fenua Farani e faatupu nei i te Fenua nei).
la
haamauhia
te
2°/
Taàtiraa no te mau pupu
poritita atoà no te pae
e A.L.P.
rOLAER hoê a tiàraa
e te
te tiàraa mero hi'opoà.
tià
0
o Jacky VANBASTOLAERi te Apooraa Amui a te "W.C.I.P."
Pa t if i t a
ne i
0
ra no te TIAMARAA.
te
àro
1 roto i teie Taàt iraa
te parau
e tuatapapahia
no te tiàmaraa i te pae
tereraa
faufaa,
te
pae
poritita,
te
parau
no
te
tapihooraa
i rotopu
i te mau hau no Patifita
nei.
Ua riro te tiàraa 0
lA MANA TE NUNM i roto
âmui
a
i teie âpooraa
te "A.L.P." ei taàhiraa
âpi i roto i ta na àroraa
no te tiàmaraa 0 te Fenua
Ma' ohi 0 tei ômuahia mai
i roto i te "Forum" no
1983 i Cante matahiti
berra e i te rururaa rahi
a te mau pupu poritita
manahune 0 te ao nei i
Bruxelles i te fenua Peretita. E tamau noa a 0
lA MANA TE NUNM i ta
na àroraa e tae roa atu
i te hopeà.
Te toru 0 te rururaa,
i tupu mai te 2 e tae
atu i te 6 no tiurai i
te
'oire no Sydney,
e
rururaa ia 0 tei faa tupuhia
e
te mau
taàtiraa
feia rave 'ohipa faatahe
àuri
te vai ra te feia
heru repo àur i, te feia
tupa' i àur i, te fe ia hama-
ni pahi
àur i , te feia
àur i
e
te vai
faatahe
a tura ... l te fenua Auteraria,
e
mea
titauhia
te mau rave 'ohipa atoà
ia faao i roto i te hoê
taàtiraa
rave
'ohipa no
te paruru
ia ratou. Ua
r i ro
te taàtiraa
a
te
feia rave
'ohipa
i te
pae no te àuri ~i taàtiraa
puai e te pautuutu
e
horoà atoà nei 0 ia i
to na mau mana' 0 i roto
i te faatereraa 0 te fenua
Auteraria.
Mai
te
huru
ra, na te nunaa rave 'ohipa te faotira~. e na te
mau faatereraa Hau e faa'ohipa atu ia au i te.
maitai no te taatoà, eiaha
no te hoê tuhaa noa mai
teie e haahia nei i 0
tatou nei.
orero atu o Jacky
BASTOLAER,
na
nià
i
te ioa 0 lA MANA TE
NUNM,
i te hoê arata'iraa
ia
parau no te faahi'o
ra tou
i te a tea-raa
0
te tiàraa 0 te feia rave
'ohipa i te Fenua nei,
i roto ihoa ra i te parau
no te ture 'ohipa e te
parau no te èreraa i te
âfata
moni
tauturu
ia
tiàvaru-noa-hia
atu
te
hoê rave 'ohipa i to na
toroa.
Ua
VAN
TE TAU. FAAHOU
NE. TE MANA'O a
CHARLES PORor
• Te
rave
faahou
nei
te peretiteni no te mau
hoc taoà i te tahi mau
'ohipa huru ê. Oia mau,
i muri ae 1 to na patururaa i te mau
'ohipa a
Emile
Vernaudon
nb
te
faaâpi i te Ai' a Api ma
te far ii ia tuuhia 0 ia
i nià i te toru no te
parahiraa i nià i te tapura i mur i ,mai ia Françis
Sanford e 0 Joël Bui l lard
i te ma'itiraa no te Apooraa Rahi, teie 0 ia e
poritita nei no te turu
ia Flosse, te ma oh i
nià i te mau tapura no
te ma'itiraa
no Europa.
E taata raa tere
tauiui
mau 0 Charles PaROI ...
t
TE RAHI NOA
ATURA
• Te âvaè tiunu, 0 te
taime ia no te mau 'tauiraa
'orometua
haapli.
Te
feia e hinaaro i te taui,
e ani atu ia i te faatere
no te piha 'ohipa haapiiraa i te vahi âpi 0 ta
r a t ou: e titau ra, e mai
te mea ua v-ata taua vahi
ra. 0 te hoê teie faatureraa' 0 tei aupur u-rnai taihia i roto i te 'ohipa
a te hau. Te feia atoà
e titau âmui i te hoê
vahi,
e
tuuhia
ratou
i roto
te hi'opoàraa ,
ia au i to ratou faito
'ite, te ma u tai '0 no
pae
faanahoraa,
e
te
tae loa atù i to ratou
taviniraa
i roto
taime
toroà
'orometua
te
E TAPITI FAAHOU ...
• Hou aè a titau ai te
Mono-Per e t iteni i te mau
rave
'ohipa no te mau
piha toroà a te hotera
Maeva no te faa'ite ia
ratou i to na mau mana' 0
i te huru no te tiàmaraa
roto
i
te pae
'imiraa
faufaa,
ua
titau
atoà
oia i te mau hoo taoà
no te hoê tamaaraa rahi.
Ua
faa'lte
te
raàtira
rahi ia ra tou i to na
mana' 0 pa to' i
te mau
'ohipa no te mau taata
hi'opoà
i te hoo 0 te
mau tauihaa, 0 ratou 0
ta na iho i tihepu mai
na roto
te piha toroà
no te mau 'ohipa 'imiraa
faufaa. Eita e 'ore aita
te parau i haa-maitai-hia.
Eita e 'ore aita 0 Gaston
i parau
farani e aore
ra aita e auraa ta na
maa, no reira ua faatupu
faahou 0 ia i te hoê tamaaraa
na te mau taata
tini to no te haapapu maitai i te mau parau atoà.
Te taà noa ra ia tatou
e tei roto tatou
te
taime ma'itiraa.
haapii. Te vai nei te
tomite 0 tei piihia te
"C.A.P. " 0 te putuputu
i te mau âvaè tiunu atoà
no te hi'opoà i te mau
tauiraa 'orometua haapii.
Te mau mero 0 taua tomite
ra, 0 te faatere ia no
te pu 'ohipa haapiiraa,
te tià no te mau hi'ohi'o
no te mau
tuhaa e na
tià e piti 0 tel ma'itihia
e te mau 'orometua haapii.
Na teie tomite e hi'opoà
maite
i te mau aniraa,
te mau taata 0 te titau
nei ia tauihia
na na
atoà e faataa i te tai '0
e te taata e rahi ta
na ra, 0 ia ia tei tano
no te taui. Na te faatere
ote
pu e faa taa i mur i
mai i te mau tauiraa.
Teie ra, i teie matahi-
TE TERE NOA NEI
• l te pae no MJux,
te
hoa rahi 0 Gaston Flosse.
E taata oaoa i teie mahana. Oia hoi ia hi'ohia
ta na fare tahua e patuhia
nei
i te pae tahatai,
oia atoà 0 ta Flosse
faaoti i te tahi mau parau
faaau
ia 'ore ia fifi
te paturaa, te tere maitai
nei ia. Ua tae roa i te
faito e ua tapeàhia te
tereraa pereoo
i nià i
te hoê purumu,
ia 'ore
ia fifi te 'ohipa. Mea
ma i t a i roa ...
ti, mai
te mea ra te
huru fifi ra te "C.A.P."
ia putuputu. Ua faataahia
te 5 no tiunu, ua faanuuhla
te
putuputuraa
no
te 12 no tiunu e ua vaiho
faahouhia.
Mea
huru
mau,
eaha
teie
'ohipa
e tupu nei ? Mai te mea
ra e te hinaaro
ra 0
Gaston Flosse
e na na
iho e rave i te mau tauiraa
'orometua.
E parau
ha ùt i
paha
teie ...
l
te fenua Haïti, na Papa
Doc,
te
upoo
faatere
o taua fenua ra e faa taa
i te mau tauiraa 'orometua
haapii, mea maitai eita
teie
nei
huru
'ohipa
e faatupu mai i te tahi
mau mana' 0 huru ê i roto
i
te
"tonton
UlJOO
0
Floc" . E tiài noa tatou
.
ê
___
...._r----'-
--
TAIETE- MANUAEVA uTAHITI AIRLINE"
'.
Te
r ah i roa atura
'të
mai
te
feia
no
rapae mal.
I mur1 ae 1
to na faaoriraa
la Gaston
Flosse
na' nlà
i to na
pahi
ra
"Odyssée" ,
te
faahotu
nei
0
Gaspard
Ravel i ta na mau faufaa
moni i te
fenua Ma'ohi
ne i , Ta na vahi au roa ,
maoti ra 0 te hooraa fen~a
e te fare e tae roa atu
i
te
'_imiraa
faufaa
i
roto i te tuhaa fariiraa
ratere.
t aer aa
ERA
MAI
FAAHOU
.Te
faataa
faahou nei
o Gaston i te hoê mahana
faaearaa
'ohipa i te fenua
ne i. 0 i a mau , i muri i
te 5 no mati na te Porotet an i , e te 20 no êperera
na te Ka t or i ka , ua faaoti
atoà
te
"raatira
rahi"
ia
faa taahia
te
29 no
tiunu
ei mahana oaoaraa
na te taatoà.
l to na hi'oraa,
ua
riro
te mahana i horoà
ai 0 Pomare V, te arii
taèro âva i to na fenua
na Farani,
e i 'ohipa faufaa roa 0 tei au ia faahanahanahia i .t e mau matahit i a toà na roto i te hoê
mahana
faaeraa
'ohipa.
Aita
ra 0 ia i faahiti
i te mana '0 hohonu e vai
ne i e 0 te i t i à i a t ua t a-papahia ia tae i te taime.
E
t ià
ia
faai toi tohia
te "r aa t i r a rahi
i roto
i teie
'ohipa
no te mau
mahana faaeraa 'ohipa.
Il
Eita
e tià
i roto
i
'to matou mana'o i a faahamana'ohia te mahana taèraa
mai te Evanel ia i te mau
mat ah i t i atoà mai te mea
eita
e
faahanahahia
te
10 no âtete
1834 oia hoi
-te taeraa mai te mau mi-
1
tionare
katorika.
Ai ta
atoà
i tano ia
'ore
ia
haapa'ohia
te mau faaroo
riirii
ma te
faataa
i
te
hoê mahana faaearaa
'ohipa
ia nehenehe i te
mahana h i t u , te
t an i t o ,
te momoni e te
'ite
no
Iehova
e
te
penetekote
ia faahanahana i te reira.
Oia atoà ho i , mai te
rnea te
tai'o
mahana 29
no tiunu
e tano
ia no
te mau taata no Nià Mata'i
o tei
horoàhia
i
taua
mahana ra na Farani,
ai ta
to teie
tai'o
mahana e
auraa no to te fenua Enata, to Raro Mata'i,
ratou
o tei àro ia 'ore to ratou
fenua ia riro
e tae roa
mai i te matahiti
1867.
Te Tuhaa Pae e te t ah.i
pae no te Tuamotu, e riro
atoà ratou
i te
'ore
e
au i teie huru faaotiraa.
Ma te haamana'o
atoà
te mau tamarii
0
te
mau fare
haapi iraa
oia
hoi 0 te toê mai na ratou
te fai to 107 mahana haapiiraa
taatoà,
e 72 âfa
mahana no te haapiiraa.
Eita
ratou
e riri
mai
i te mea e horoàhia
te
15 mahana faaearaa haapiiraa
tahinu.
Eita
ratou
e 'ino
e na reira
atoà
ta
ratou
mau 'orornetua
haapii .
l muri ae i te "ôpuaraa
MJARAA"
, oia hoi te mau
fare
faaearaa
no te mau
ona i Auae, e 200 000
farane
i te rnetera
tuea
.no te feia veve tel
'ore
'i roaa te fare
te' -rnau
faaearaa
i roto i te f aa
e aore ra 0 tei
'ore
i
tauturuhia
ia
roaa
te
hoê
faaearaa,
te
ôpua
ne i 0 Gaspard
Ravel
te haamau
ta na taiete
manureva
i
Tahi ti.
(Ua
piàhia
i roto
i te veà
i te 11 no mê 1984 ), e
t ià ia tlUTA" e ia "Air
Pol yné s i e n
ia
ara
maitai ...
E ôpuaraa monamona na
to rapae.
Paru ru feia rave ohipa
mau maa, e mea rahi atu
te
monamona 0
a
teie
to
te
mau maa i
tahi
Mea
na'ina'i
atu.
ae
ratou
e ua reàreà
i te
mahana. E t i à i a f aahur i
tumu vi,
-La
ti
te
i te mau âmaa e iti
te
hotu,
ia
rahi
atu
a.
Teie ra e mate te tumu
vi.
Ahi rie
mahana a toà
te aupupu, e tià
ia ia
na ia faaàti
i te tumu
vi.
Ei ta
na matou
te
reira
tuhaa
'ohipa
e
rave.
à
Teie te tahi mau mana'o i papa'ihia e te
hoê taata i niâ i te
mau
aupupu. Ua piahia
j
roto
te veà a te
CSIP, mea tano ra
ia
'ite te taatoàraa e ia
feruri.
•
"Aita vau i 'i te mai tai
te
mau aupupu,
aita
vau i 0 na
roto
ia
ra tou.
Eaha te
tumu ?
E rave rahi
tau, ua r iro
na vau ei
taata
ravaài
'oura
mi t i e te
'oura
pape.
I
taua
tau
ra,
e ravaài
vau e 9 âvaè
te matahiti.
Te toeà
o
te
matahi t i
e
rave
na vau i te
'ohipa
na
te
hoê
'ohipa
fatu
ei taata taàmu auri anei,
patu fare aore ra e faaàpu
e
te
val
atura.
Aita
vau
'imi
teie
mau
'ohipa
no te mea te au
ra
vau,
no te
mea ra
e
ôpani
te
ravaàiraa
e 3 âvaè i te matahiti,
mai
te
rnahana matamua
no novema e tae
atu
i
te
mahana
matamua
no
fepuare.
Te vahi faufaa,
ei ta
vau
e
hinaaro
e
na te hoê taata e faatere
ia u.
Te va i Ilei
te
tahi
mau hoa to ù 0 tei faa'ite
mai
i
te
parau
no te
mau aupupu, Ai ta ra vau
i
ànaàna tae
no te mea
te
rave
noa nei
au i
te
'ohipa
e 3 âvaè
i
te matahi t i. Ahir i paha
e rave
'ohipa
au i te
na te
hoê
fa tu
'ohipa
i
te
matahiti
taatoà,
e
huru
ànaànatae
paha
ia
vau,
teie
ra,
ai ta
i hoa
vau
i
hi naaro
i
te faaô a toà a tu
roto
teie 'ohipa.
E ia ù noa i hi'o,
e mea mataù atoà te 'ohipa
aupupu.
Te mana' 0
ne i
au e mai te mea ua faaroo
vau i to ù mau hoa, e
vai
noa ia vau mai te
taata
àufauhia,
e eita
vau e tiàma
faahou
no
te
feruri
no
te
mea,
na te aupupu e faatere
i
to
ù oraraa.
E tià
i
te
aupupu
ia
horoà
i te tiàmaraa
no te feruri.
la
faatere
0
ia
i
te mau taata
mai ia u,
te hape ra i a . Ei ta teie
mana '0
i
te
'ino'ino,
te
tiàturi
nei
ra
vau
e mea 'ohie
ia
taa
te taatoàraa.
E au atoà mal te tumu
vi. E rave rahi
maa ta
na e horoà mai i te pae
reira
te
mahana.
tei
tahi
atu
pae,
e
l
te
iti
roa
ia.
Teie
mea
ae te
ra e mea rarahj
No re ira,
teie
toù
mau mana 'o.
Te faaroonoa-hia
nei
te
parau
no te mar aa r aa 0 te moni
'ohipa,
teie
ra,
ai ta
e faahitihia
nei
i roto
i te aupupu te faatoparaahia
te moni hoo 0 te
oraraa.
No te mea, eita
te mea tià
ia
'ore
'oe
ia
nehenehe
e hoo
i te maa no te utuafare
te moni 0 tei
noaa
ia 'oe i te mahana rave
'ohipa
hoê.
Elta
paha
e nehenehe
ta
tatou
e
faatopa
i
te
moni hoo
o te maa i roto
i te
mau toa.
Teie ra e tià
roa
ia
tauturuhia
te
taata
atoà
i te hooraa
mai ma te
iti
te moni
e pau, na roto i te haamauraa
i
te
tahi
toa
na
te
ounaa,
e
raveà
teie te vai atura ...
Noù, no matou te mau
taata
ravaài,
te
mau
rave
'ohipa
rima
te hinaaro
nei ia matou
ia vai tiàma noa matou.
E tià
te
aupupu
ia
àro
te mau haavîraa.
Mai te mea e rave 0 ia
e
e manuia,
ei
reira
o ia e riro
atoà ai mai
te mahana te hur u ,"
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Ite TEM\RII (Taata ravaai
rave 'ohipa r irra
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no te tiamaraa maohi manahune
• :_,
......
""
eN)
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Fait partie de Ia Mana : bulletin de liaison du Ia Mana te nuna'a du 17 avril (n° 119) au 30 décembre 1984 (n° 126)