Ia mana te nunaa_Bulletin n°114 TF 24 janvier 1984.pdf
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-
24 no tenuare /
ANBERRA
•
•
anvrer
'983
@,uaite 'peu e aita te tuze i hapao i te tur;a 0 te taata, aote ma e nehenelte i te 6aatece i taua taata ta.
1 OMUARAA
'*
te
E matahiti
âpi t e i e , e
faa taè a tu nei te mau
o lA MANATE NUNM
tapa'o
no to ratou
i te
taatoà
0 te
a e ora nei i te Fenua
i te taime no te
àraa
matahiti,
e m~a
la ia f ar i
i te mata i,
e matahiti
i mahemo no te
hohonuraa
i te mau
ohipa i tupu. E taime tano
toà no te hi'o i mua e no
e tarena i te avei'a.
ù
E aha te 'ohipa hoê roa
tupu i te matahiti
1983
~anfjhi
rapaè aè i te orataa
0
te pupu ? Te mana' 0 nei
matou 0 te farereiraa
ia
i na Etaretia
e pi ti,
te
Etaretia
Eva~eria
e
te
Etaretia
Katorika
i nia i
te tumu parau 0 te f l f i a
te feia rave 'ohipa i roto
i te mau hotera rarahi.
Na
te fifi 0 te ora~aa materia
a te taata
anei e faatupu
te OlKUMENE? Eita paha
e ore, te reira
mau ibo â
I te paè 0 te oraraa 0
lA MANATE' NUNM, 0 'te
' i teraahia
i
te
pupu i
rapaè
te Fenua Ma'ohi.
Na mu& roa i roto i te mau
fenua no te Moana Patifita
Apatoà e haere roa a tu ai
i te mau fenua faatereraa
Manahune no te ao taatoà
nei. 0 te hoê ia tiàraa
âpi
o tei faatupu
i , te oaoa i
roto
i
te mau rauti.
E
tiàraa
atoà râ 0 tei
ani
te mau rauti
i te tahi
puai hau atu i te puai i
mataro-noa-hia
na.
No
reira,
a farii
mai
i te
tapa'o
no te aroha
e a
faaitoito
e te mau rauti
no te 'ohipa
e vai nei i
mua ia tatou.
J'
L-~--------~~----------------------CD
_~. '~--'- ---_.,---~--------------~--l'
Ora:-aa 0 te mau, mahana atèa \
'*
lE MATAHITI FAUFAA RAHI
Aùê atura
ia mana'o i
ê,!
Inaha,
te
Ihinaaro
nei
te
Etareti~
'Evaneria
ete,
EtaretiaJ
'Katorika
e ma' imi i .t e mau
raveà ia hoê aè raua no te
faafaufaaraa
i te parau no
te t av i.ni r aa e te par ur ur aa
i te Nunaa Ma'ohi , ia au
i
te
ara ta , iraa
a
te
Evaneria.
! te nehenehe
'*
E riro
te matahi ti 1984
ei matahiti
faufaa rahi no
tatou i te mea, e rave rahi
te mau 'ohipa
e nehenehe
e tupu mai e 0 ta te Tomite
Faatere
no te tuhaa oire
no Faaone i tapeà mai 0
teie ia i raro nei :
- Mahana matamua no Mati
haamana'oraa
i te aroraa
i
te
mau
tama tama t ar aa
t omi ,
Eperera
.haamauraa
i te Taâtiraa
no te mau
pupu poritita
manahune e
vai nei i teie
paè MJana
Patifi ta Apatoà.
. Rururaa a te mau pupu
manahune no te ao taatoà
nei i Copenhague (Tanemata)
- Tiunu
Ma' i tiraa
no
Europa.
Faa'âpiraa
Tetepa
i te Apooraa Rahi.
Ti tema : Apooraa Amui
a te pupu.
â
Oia mau,
i
te
6 no
tenuare
1984, ua tupu na
te hoê pureraa
âmui, i te
fare pure Maria no te Hau,
e tapa'o
faa'ite
te reira
e, ua tupu na te mau farerei raa i roto i na faaroo
e piti nei. Eère ihoa teinei opuaraa i te mea âp i ,
inaha,
ua farerei
aèna na
Etaretia
e piti
nei i te
j tau 0 Raapoto orometua
;
teie
râ,
aore te opuaraa
1 i
nehenehe i te faatià
i
taua taime ra. E no reira,
te ui nei te mana' 0 no te
ahâ i ore ai i tupu ? Aore
ra, eaha mau na te tumu i
faaapiapi
i
te
téremaitai-raa
no
teienei
opuaraa,
oia
hoi
te
,01KllMENE.E, riro
ua hope
te mau tuatapaparaa
i te
ravehia,
teie
ra,
te toê
riei â hoê 'ohipa no te haapapuraa i mua i te mau mero
Ino na Etaretia
e piti,
i
te mana'o maitai no teienei
lopuaraa : te OlKUMENE.
I
E tupu mai paha te maère
ia tai' 0 mai outou i te
faa' âpiraa
i 'te
Apooraa
-Rarri i te âvaè no Tetepa,
eiaha râ outou e maèr e . 1
te mea e mana'o
teie
e
atutu nei e, aita to te paè
no te Tahoêraa e paè rahi
faahou nei
i 0 tatou,
i
feruri
ai to te faatereraa
a
Farani
i
te
f aa t upu
faahou
â i te ma'itiraa
âpi.
Na hea ? la ot i te
tai 'oraa
taata
i 0 tatou
nei,
e 'i tehia e ua maraa
te rahiraa
0 te Nunaa i te
faito
160 000 taata.
Aita
ia te numera 0 te mau mero
Apooraa Rahi (30)
e tano
faahou i te rahiraa
0 te
CD
Nunaa. E tauihia
ia. E UI
taui ra, e tupu iho â ia
i te mau ma'itiraa
âpi. E
mauhaa teie
e vai nei
i
roto i te rima 0 te hau,
e rave anei râ oia ? Aore
e taata
i 'i te
A f aa i ne ine e a mata ara !
E mau reni rarahi
anaè
teie
no teie matahi ti,
ua
papu râ i te mau raut i e,
te vai nei ta ratou tuhaa,
o te 'ohipa
ia no te mau
mahana atoà,
te farereiraa
i te taa ta, te para'uparauraa,
te
haamaramaramaraa
e te
faaitoitoraa
i
te
Nunaa ia huru mai tai aè i
to na oraraa.
t
No reira,
i te mat ah i ti
i mairi aê ne i , e t aut ur u
rahi ta "nâ Etaretia
e taè
noa atu i ta te tahi atu
mau faaroo i te feia i roohia i te àti rorofai"
aita
râ te r e i r a ' i f aaho t u mai
i te hoê feruriraa
âmui i
roto i te mau Etaretia
atoà
o te Fenua ne i. Eaha râ' •..
,mea huru ê mau â teinei
tupuraa no te mea, hoê hoi
Fenua, oia
1[Nunaa, hoê hoi
hoi te
Ma'ohi.
Fenua
l
l
no
'
te
Nunaa
Te i e râ, e r iro pa ha e
ua rave na te mau Etaretia
atoà i teienei
àti rorofai
no te haapapuraa i te aroha
o te
Atua
i 'te
"Nunaa
Ma'ohi,
aita
râ te reira
i faa' iho mai i te hinaaro
e ia âmui te mau Etaret ia
no te tuatapapa
i te parau
o te Nunaa Ma'oh i , inaha,
hoê anaè ho i, Atua. E riro
paha e, ai ta i taè atura
i te
taime ta te Atua i
faataa
no te faatupuraa
i
taua opuaraa
ra,
oia ,hoi
te âmuitahiraa
0 te
mau
Etaretia.
A taa noa atu ai teienei
mata' i
r or of ai,
ua
tupu
a t oà na te faaêaraa
'ohipa
no te mau hotera e ùa 'ite
~oi tatou
i te patururaa
a' Flosse
i; te mau fatu
hotera ma 'te faafaufaa
'ore
i te feia
rave 'ohipa no
te mau hotera.
Mai ta I~
CD
MANA TE NUNAA i faahiti
1
noa
na, ua riro
0
Flosse
ei
teuteu
no te mau ona, e
riro ra i teienei
e ua riro
o ia ei fatu no te mau ona
i faafaufaa
'ore ai 0 ia
i te Nunaa Ma'ohi.
Ua haaparare atoà te mau
veà no te Fenua nei i tel
rau 0 te mau mana' 0 f aahapal
i te mau rave 'ohipa no te
hotera,
ma te
faatupu
i
roto i te taata tata'i
tahV
i te tahi mau mana' 0 hur~
ê. Te mea papu ra ta tei~
faaèaraa
'ohipa
i haapapu
mai, oia ia te taparahiraa
te mau ona
i
te
Nunaa
Ma'ohi, te vavahiraa te mau
ona, na roto i ta na moni,
i
te
rave
'ohipa
e ia
haapa'o noa te.taata
tata'i
tahi ia na iho ma te haapa'o or~ i to na taèae oil
hoi to' na taata
tupu tel
roohia
i te àt i. Te tahi
atoà mea papu, oia ia t
te Etaret ia Evaner ia e t
'te Etaretia
Katorika faa'i
ATOMI
OIKOUMENE
-
lA HOE, TE NUNAA NO TO ANANAHl
PAR,AU
'*
Ma i te ma tahit,
i 1978 ,
tbaapapu roa te pupu lA
MANA TE NUNAA i to na tiàraa àro
te mauhaa àtomi
e, te mau tamatamataraa a
'Faran i i 0 tatou ne i . E mai
taua matahiti ra, ua 'imi
o ia i te faanaho i te hoê
'ohipa, i te hoê raveà no
te faaferuriraa i te Nunaa
Ma' ohi na roto i te maru.
Aore 0 ia i hinaaro i te
orure i te hau, mea na roto
râ
te haamaramaramaraa,
mea na roto i te farereiraa, mea na roto i te tauàparauraa ...
Ud
teraa i to raua mana ' 0 e
i a :ma' imihia te hoê raveà
no te tinairaa i teienei
fifi. Noa atu e ua haamata
te tahi paè i ta ratou
'ohipa, ua
'ite ra na
Etaretia
t oop i ti
nei e,
ait.a â teie ne i fifi
matara atura. No reira, ua
faatupu na Etaret ia nei i
te hoê tomite no te feruriraa i te parau no te oraraa
o te Nunaa Ma'ohi i teie
nei.
Oia mau, ua riro teienei
faaèaraa 'ohipa a te feia
rave 'ohipa no te 'hotera,
ei raveà na na Etaretia nei
no te faa'ite i te"faufaaraa 0 te OIKUMENE. la au
i
teie
haapi iraa,
te
OIKUMENE, e re noa i a i te
pure~aa,
0
te
faa'iteatoà-raa ra i te mana'o 0
te mau Etaretia i nia i te
mau 'ohipa e .t upu ra i te
Fenua nei. Te OIKUMENE, oia
ia te faatiàraa i te par au
tià no te maitai o te
taatoà.
è
Oia mau na teie nei fifi
i faa'iho mai te OIKUMENE
i 0 tatou nei. Teie râ,
eète hoi hoê anaè faaroo
i te Fenua nei, e rave rahi
ra, e no reira, ua riro
paha teie nei pureraa âmu i
ei omuaraa no te OIKUMENE
i te Fenua nei.
A taa noa atu i taie nei
mau faanahoraa, ua hinaaro
atoà te pupu e faatupu i
te hoê àroraa âmui, a tahi,
i roto i te Moana Patifita,
i te mea tei roto tatou i
te Moana Patifita, e a
piti, i roto i to tatou ihè
fenua. Te tumu hoê roa i
faaitoito noa ai 0 lA MANA
TE NUNAA i te 'imi i te mau
raveà atoà ia hoê te Nunaa
i nia i taua tumu parau ra.
...
* TE ARORAA AMUI 1 ROTO lA
PATIFITA
Mea na roto. mal -t aua
mana' 0 ra i te âmuitahiraa
o te mau Etaretia 0 te
Moana Patifita (te Pacific
Conference Churches
te
P.C.C) i te fâraa mai i te
matahiti 1978. E 'imi i te
hoê tai'o mahana no te faahaamana'oraa i te ino 0 te
paura àtomi. l hea te mata
e apaè papu roa ai i teie
mahana
l nia i te mau
hohoà huru rau 0 te pohe
! E riàrià rahi to te taata
i te pohe , te mea e itea'orehia e te mata.
o ta te paura àtomi
faatupu i te matameha'i,
o te pohe ia. 1 te mahana
matarnua no Mati 1945, ua
taora te fenua Marite i ta
na tupita àtomi i'nia i te
fenua Tapone, i nia i te
enemi
i HIroSHIMA.
Tau
tauatini taata i mate. Tau
tauati n i taata e pohe noa
nei â no taua tupita àtomi
ra, e i teie â matahiti
1984 0 ta tatou e tomo nei,
e pohe â te t aata no taua
,noa tumu 'ohipa ra. Aita
te hoê taata feruriraa mâ
e nehenehe e far i i noa i
te hoê 'ohipa mai te'reira
te huru ! Aita tatou e
nehenehe e faaèa muhu 'ore
noa i mua i te mau haamataùyaa e rave rahi 0 ta te
mau
patireia
àtomi
e
faahiti pinepine nei. No
te faa'ite anei i to ratou
puai ? No to ratou anei
hinaaro ia aurarohia ta
ratou mau faauèraa ? No to
ratou anei te'ote'o ???
Aita, aita tatou e mamu.
No te 'imi i te mau
atoà,
eiaha
taua
raveà
i
a
tupu
faahou,
ua
'ohipa
te
P.C.C
i
te
rave
faaoti
i
te mahana matarnua no
mati, ei mahana haamana'oraa i te aroraa i te paura
àtomi. E ua farii te mau
rauti o lA MANA TE NUNAA
i te âmui atoà i roto i te
ana'iraa 0 te mau taat~
atoà e ara nei i te paura
àtom i, ati tià aè i te
Moana Patifita, noa atu to
ratou
ta
ratou huru e
patireia.
Te vahi 0 ta te mau
rauti i haapapu roa, mai
te
matahi t i:
matamua
i
faaotihia ai i te tiàraa
pato'i
te a t omi', 0 te
hinaaro ia i te tamau noa
i te arc e taè roa atu i
te taime e faa'ore-papu-hia
ai i te mau tamatamataraa
o tatou nei. 0 -t e piti
ia 0 te mana '0 : mea na fea
i te rave no te haamanuia
? Aita atu ai e pahonoraa
maot i ra, te aroraa âmu i
i te Fenua Ma'ohi nei.
* TE ARORAA AMUI 1 TE FENUA
MA'OHI
Na roto i te hoê mana'o
taè. ua haere atu 0 lA MANA
TE NUNAA e farerei i te mau
taata atoà. te mau pupu
atoà, te mau taàtiraa atoà
e te vai atura, 0 tei haapapu i mua i te ara 0 te
Nunaa , i to ratou hinaaro
mau i te àro i te paura
àtomi. E rave rahi farereiraa, e rave ra4i tauàparauraa, e rave rahi ôpuaraa,
aita râ te avei'a i aèhonoa-aè-hia. No te aha ?
1 roto i te mau taata
o ta na i f arere i , e taè
roa mai i teie mahana, te
mana'o nei te pupu lA MANA
TE NUNAA e, te vahi e haafifi nei i te raveraa âmui,
o te tiàturiraa ia 0 te
taata e 0 ia anaè te fatu
no te àroraa i te paura
àtomi. Ta na anaè te mea
maitai e ta te tahi atu ra,
eère ia i te mea âfaro roa.
E naturaraa taata anei ?
E te'ote'oraa taata anei
? E feruriraa tamarii anei
? Noa atu te huru 0 te
pahonoraa, te taime e amaharnaha ai te feia e àro i
'te paura àtomi, e àtaàta
noa te feia e faufaa nei
i
te mau
t amatamataraa
àtomi. Ua vai noa taua
feruriraa ra i roto i te
mana'o 0 te mau rauti 0 lA
MANA TE NUNAA. Ua
'imi
ratou i te mau raveà atoà
no te farerei i te taata,
noa atu i te hamani-inoraa. Ua na reira faahou â
\ rATOM!
\
'
-
_Parau api poto
Ua taè mai 0
John HALFPENNY
i 0 tatou nei.
i teie -matahiti, mai ta na 1
li faatuPlii te mau matahiti
*Ua
taè mai i 0 tatou nei
i te hopeà
hepetoma
i
mahemo,
te taata paruru
feia rave 'ohipa t u i roo ra
no
Auteraria,
Q
John
HALFPENNY. Eaha te tumu 7
i mahemo •
1 t e i e mahana, te vai
nei e piti na âmuitahiraa
taa ê a tu ia lA MANA TE
NlJNM 0 tei haapapu roa i
to raua mana'o àro i te
paura àtomi :
No te farereiraa ia
te mau tià no te aupupu
CSIP e no te faaauraa i to
ratou tere i Fiji i te
rururaa âmui a
te mau
aupupu atoà no te MOana
Pa t i f i ta.
te Etaretia Evane.r i a ,
te pupu HERE
TE NlJNM lA ORA.
AI'A
No reïra, e haer e roa
b
lA ~
TE NUNAA e
farerei i na âmuitahiraa
e piti nei no te ani i te
arata'iraa e vai nei i roto
ia raua no te faa'ohipa i1
te mea ta te vaha i puhara,
~ore ra
ta te rima i
1 te paè no lA MANA TE
papa'i.
,NÛNM, ua putuputu te hoê
tomite 12 taata, e ua haamata i te faanaho i te
'ohipa. Te mana' 0 ma tamua
[r oa , i te farereiraa ia i
te Etaret ia Evaner i a e te
Here Ai'a. Te piti 0 te
mana'0, e horoà i te mau
ar a t a t i raa i tapeàhia mai
i na âmuitahiraa e piti,
e ia hor o atoà mai i to
raua mana'o, e taua mau
mana'o ra teie ia
1
à
TAlv1ATARAAATCMI 1 ,0 TATOU
NE!.
o te mau mana' 0 ma tamua
ia e tuuhia i roto i te mau
parauparauraa, ma te haapapu maltai e, e omuaraa
anaè
t e i e ,' eère
i
te
faaotiraa. Te vahi e ôpuahia ra, maoti ra, 0 te haamauraa ia i te hoê tomite
no te faanaho e no te 'imi
i te mau raveà atoà ia
manuia te mau ôpuaraa.
te oroà e faatupu
l ,Ait~ atu ~i e poroi ~
E POROI'ERAA,
Ival ne i , maot l ra te por o i
- i hea :,l R<JI'O 1 TE
faaroo pinepinehia
"'-NIl
lv1AU
AROA NO PAPEETE,
TE RAVE AMUI E IDOOA l TE
- a hea : 1 TE lv1AHANA PUAI E NA TE PUAI E FAATUPU
Ua 'ite te r ah ir aa 0 tE!,,"
lv1AA 25 NO FEPUARE (poipoi
l TE MANUIA." A faaitoito
unaa e, te faanaho nei te
~
aore ra ahiahi 7)
anaè ia, e te mau rauti no
Etaretia Evaner ia i te hoê
- na hea
E POROI'Ete farereiraa i te taata,
mahana haapaêraa maa na na
RAA, E APlTI ATOA TE TAHl
no te tauàparau, no te
i te mat~hiti 1985. Ua 'ite
lv1AUHIMFNE, ORERORAA PARAU
ferur i âmui e no te amo ,
ia 0 ia i te faufaa e fâ
E TE VAl ATURA,
i te vahi tei reira outou,
mai, mai roto mai i taua
- no te faahoperaa
i t e i e hopoi 'a rahi, i a
'ohipa ra. Eita paha e ore,
E FMTAE
1 TE HOE RATA l
riro mau to ananahi parau
'ta te mau mahana i mua nei
ROI'O 1 TE Rllv1A
0 TE PERE'ei parau oaoa no te taatoà'e haapapu roa mai i te
TlTENI 0 TE HAU REPUPIRrTA
raa 0 te'Nunaa. To ananahi
feruriraa. No te pupu Here
FARANI NO TE ANI lA FMTUparau, e oraraa mâ, e oraAi'a, aita
te arata 'Jraa
PUHlA l TE FENUA lv1A'
OHI 1
l_raa faatura i te taata i
i puharahia i mua i te ara
tTE
HOE UlUIRAA MANA '0 l NIA
roto i to na t i àr aa 100
IQ te Nunaa, penei aè i Je
lITE TIARAA 0 TE lv1AUTAlv1A- 1'UPUlv1A'
'fupu i te mau mahana -i mua.
OHI .
â
o
Ua taè atu te Papa'i
Parau Rahi 0 te pupu no te
farii i a na i Faaa i te
taime mau i tapeàhia ai e
te mau muto'i no tg ani ia
HALFPENNY eiaha 0 ia ia
faahiti noa aè i to na mau
mana' 0 i Tahi ti ne i , Eaha
i a huru raveraa 7 Aita e
peàpeà, etau to te mau mea
atoà.
Ua ho' i
atu 0
John,
HALFPENNY i te monire 16
i Me l boùr ne , oire no te paè
te
fenua
apatoà
0
Auteraria.
nei. E ua 'ite atoà te
taatoàraa eaha mau na te
tumu 0 te aroraa, maot ira
e 40 hora raveraa 'ohipa,
e 40 hora àufauhia e te
haapapu-roa-raahia
e mea
tai'o-atoà-hia
te
hora
tamaaraa i roto i te rayeraa 'ohipa ei hora 'ohipa.
Noa atu te rahiraa 0 te
mau mana'o tauturu, noa atu
te f arere i raa i tupu i
rotopu i te mau pupu taa
ê atu i te Tahoêraa, i roto
e i rapaè i te Apooraa
Rahi, noa atu te farereiraa
i tupu i rotopu
i na
Etaretia e pit i , ua haavi
te mau ona hotera e ta
ratou
teuteu
0
Gaston
Flosse no te pato'i uàna
i te maitai 0 te feia rave
'ohipa.
lnaha, i te omuaraa 0
te matahiti 1984, ua tupu
te faaèaraa 'ohipa i te pu
horoàraa u i ra e ua manuia
te mau rave 'ohipa i nia
i ta ratou mau aniraa i te
hoê noa maororaa faaèaraa
'ohipa hoê mahana. Eaha 0
tei manuia ? Te faatoparaa
hoê hora rave 'ohipa i te
hepetoma e te tai'oraa i
te hora tamaaraa ~i hora
rave 'ohipa
Ua tano te f e ia r ave
'ohipa i te pu horoàraa
uira, eaha te t umu i ore
ai i tano te feia rave
'ohipa i te mau hotera
rarahi ?
Aroraa a te feia
rave' ohipa : ua tano
"*
Te mau ra ia tatou i te
aroraa a
te f e i a
rave
'ohipa i roto i te mau
hotera rarahi i tupu i te
hopeà matahiti i mahemo aè
Na teie noa hohoà e
faa'ite mai e, ua tano iho
â te aroraa a te feia rave
'ohipa, na te teoteoraa ra
o te mau ona, t uruh i a e ta
ratou teuteu, i faaihu i
te aroraa. No teie noa ra
taime, a ara i to ananahi
parau !
E to oe iho hape ?
'*
teie
l
te omuara-a 0
matahiti, ua faa'ite uàna
te Apooraa Hau i to na
mana' 0 pato 'i i te hoê
(})
'ohipa e haamata
i
te
mahana matamua no fepuare
i roto i ta tatou âfata
haaporororaa parau apl na
te reva (RFO - TV).
Teie
'ohipa, 0 te hoê ia faanahoraa e faatupu i te hinaaro i roto i te taata no te
hoc i te hoê t ao.à i faa'iteitehia.
Te haapapu ra te Apooraa
Hau e, aita te ture i aurarohia e no reira, e mea tià
ia tapeàhia taua 'ohipa ra.
Aita anaè, e haere roa 0
i a i te vahi teitei i mua
i te ture. la ferurihia,
e mai te peu e ua ôfatihia
te ture, mea tano iho â ia
e horo i mua i te Tiripuna.
E parau oaoa te ieira e te
turu nei 0 lA MANA TE NUNM
i taua mana'o ra. E haapapu
râ, eiaha e hi' o no-a i te
hape a vetahi ê mai te peu
e ua hape atoà oe.
lnaha, ua 'ite paatoà
tatou e, aita atoà te Radio
Tahoêraa Api (RrA) i auraro
i te ture (ture no te 2907-1982) e te haapuroro noa
nei 0 ia i te mau parau âpi
faateitei ia Gaston Flosse
i roto i te hoê fare ui âpi
(te fare ui âpi no Pirae)
e faa'ohipa i te moni a te
nunaa (na roto i te tauturu
a te oire no Pirae e te
Apooraa Hau 0 te Fenua
nei). la au i taua ture râ,
e mea faahepohia i te mau
muto' i ia haru i te mau
ma t i n i atoà no RrA, e ia
faa'utuà i te hoê 'utuà
fare auri e moni 'utuà piri
i te 10 mirioni.
No reira, te ani haèhaa
atu nei 0 lA lv1ANA TE NUNM
i te Apooraa Hau i a horo
atoà 0 ia ia RrA, mai ia
na i hor o i te hau no te
'ohipa e haamata
i te
rnahana rnatamua no fepuare
i RFa. E turu papu 0 i.a i
taua hororaa ra, faa'ite
râ i mua i te Nunaa e faatereraa afaro ta te Apooraa
Hau, e faatereraa auraro
i te ture no te taatoà.
o TE ROE ORARAA AIFAITO
hinaaro
te
tomite
papa'i
veâ i te tapeà noa hoê tumu
parau, 0 teie ra i tapeâhia
mai
to tatou
'i teraahia
i te ao taatoà nei.
pahonoraa
i te rima 0 te
mau r au t i tata'i
tahi.
la
par upar u te rauti,
e paruparu
atoâ
te pupu e ia
itoito
te rauti,
e puai taa
ê to te pupu.
la rave nol tatou
i
te hoê hi' oraa
te Fenua
Auterar ia
e
te
Fenua
rïnlrane
tei a t e roa i nia
te fenua
0 Auteraria
i roto i te Moana Pa t i f i ta
i te paè apatoà e te Fenua
Fini rane i ropu i te mau
[enua 0 te paè no Europa
ma i te paè apatoèrau 0 tei
, i te i teie ma hana e 0 val
o lA MANA TE NUNAA na roto
te
farerei-roa-raahia
te mau faatere
no t a ua
mau [enua ra. Auè te oaoa
i te 'i teraa
e te turuhia
nei tatou i roto i ta tatou
aroraa no te Tiàmaraa e te
faa'oreraa
i te paura âtomi
i 0 tatou ne i ! Aita arie i :
te reira
e faafanau faahou
mai i te tahi
i toi to âpi
no te raut i papuraa
i te
mau vahi
atoà
tei
reira
tatou?
Oia !
1 te
hi 'oraa
a te
Tomite Faa tere
no te âvaè
tiunu
1983, ua taè
i te
taime no' te haere e farerei
to rapaè
e inaha,
ua
t upu , 0 te 'ohipa
ia 0 ta
te
tomite
papa'i
veà
i
tapeà mai no tatou,
ei tumu
parau faufaa roa aè i tupu
i te matahiti
i mahemo. A
ara maitai
ra,
aita
teie
ma'itiraa
e faafaufaa
'ore
i te tahi
a tu mau 'ohipa
i tupu i roto i te pupu mai
te ma'itiraa
mero Apooraa
Oire, mai te Taurama e te
vai atura...
ai ta e ai ta
roa atu
1 te mea ra, ua
A ara mai tai râ, ei ta
teie mau fenua rapaè e rave
i ta
tatou
'ohipa,
aita.
E turu mai ratou ia tatou,
mea papu, te 'ohipa ra na
tatou
iho e rave.
l teie
matahiti
1984, e' tupu â te
mau 'ohipa faufaa no tatou
e te tiàturi
nei te feruriraa
e amo te
rauti
ta ta' i tahi i ta na 'ohipa
no te mai tai 0 te taatoàraa. A faaitoito
âmui anaè
tatou
no te
haamanuiaraa
~i te
mea 0 ta
tatou
e
tiàturi
puai
nei
te
a i f ai to no te oaoa i te hoê
oraraa TIAMA.
à
Mai te taime
i haamauhia
i te pupu lA l'vlANATE NUNM
15-11- 197 5. ),
ua f aa i 1: 0 i t 0
e taatoâraa
0 te mau rauti
te rave i ta ratou 'ohipa
te tuhaa tei reira ratou.
i a ho i , ua 'imihia
i te
u raveà no te haa i te
ê pupu no te Nunaa e na
e Nunaa. E fenua rahi
te
nua Ma' ohi e no reira,
terehia
i na poro e maha
te
farerei
e
no te
atara
i te auraa mau 0 te
apura 'ohipa
te avei'a
te pupu.
Aita
â teie
ohi pa i ot i e aita
paha
otià no taua 'ohipa ra.
nehenehe râ ia parauhia
ua raoahia
i te hoê
aito
maitai,
inaha
15 %
te feia ma'iti
e turu nei
te avei 'a a te pupu i
mahana. Eaha to anaparau
? Te i roto
te
ê
a,papa'ihia, faanahohia, neneihia, ope~ehia e te mau rauti.
,
1
1!lJès CJueCJueLCJu'
un comptenB CJu'iL est oontzaite à sa BifJnité f),homme B'obéir à Bes Lois iniustes,
aucune tyranie
ne peut t'asse1:vir.
/j.anf)hi
ÉDITORIAL
'*
1984, .tout le m'onde en
par le. C'est la .coutume .
Chacun présente ses voeux
sincères
ou
hypocrites,
c'est la tradition. Pour
nous lA MANA TE NUNAA, ces
voeux sont toujours les
mêmes
plus de JUSTICE,
plus d'EQUITE et plus de
DIGNITE. Que
les petits
voleurs à
la tire, les
petits
tenanciers
de
tripots se fassent pincer,
c'est la loi. Mais que
cette loi s'exerce avec une
égale rigueur
pour
les
escrocs de haut vol, les
aigles de la combine et de
la magouille, les champions
de la table de jeu "highcLass". Il semble en effet,
qu'après
la
tentative
d'"assainissement"
operee
par la brigade financière,
les activités des. justiciers soient quelque peu
ralenties...
N'y
a-t-il
plus de fange dans les
écuries
d'Augias
ou
la
fange risque-t-elle d'éclabousser trop de personnag~s
haut-placés ?
PLUS D'EQUITE aussi. Que
vaut un SMIG à 60 000 FCP
alors que le prix du steak
est à plus de 1000
F le
Kg et qu'un pantalon qui
arr ive au quai de Papeete
à 2 000 F est vendu dans
les magasins 4 800 F, que
le
prix ,.des loyers
a
augmenté brusquement et que
le Kg de citrons vaut 800
F...
Les
Polynésiens
seront-ils
condamnés
à
manger du riz et du sucre.
à tous les repas, parce que
le Gouvernement a décidé
de freiner la croissance
des prix de ces denrées?
PLUS DE DICNITE aussi
pour ceux qui vivent dans
CD
Syndicalisme
"
Vie du Parti;
.
Chacun selon ses moyens !
les' condi tions
précaires.
Les travailleurs
les pl us
mal payés, ceux qui n'ont
pas de travail,
ceux qui
n'ont plus de terre, Jqui
vivent sur un terraih loué,
à la merci du propriétalrè.
Tous ceux là ne réclament
ni la pitié ni .La charité,
ils ont seulement besoin
qu'on
leur redonne leur
dignité. Or la politique
en vigueur jusqu'à ce jour
va clairement dans le sens
opposé
transformer le
peuple
de
ce
pays
et
SoCia.l
particulièrement ceux qui
sont les moins bien armés
face à la vie en ASSISTE.
à un salaire décent.
p
Que
personne
ne
s'y
trompe, ceux qui bénéficient de cette assistance
(qui souvent est tributaire
d'une allégeance politique)
préfèreraient de beaucoup,
se payer eux mêmes ce dont
ils ont besoin, avec leur
propre
argent
si
le
gouvernement de ce pays
leur donnait les moyens
d'exercer un travail décent
Ce Gouvernement a choisi
en 1983 les intérêts des
groupes hôtel iers internationaux contre ceux des
travailleurs de
l'hôtellerie, la création d'une
mi 1ice aux ordres du VicePrésident, plutôt que le
dialogue et la concertation. Peut-on attendre en
1984 autre chose que 1a
continuation de cette même
pol itique ?
Ils avaient donc raison!
1
********
john HALFPENNY3 durant son
entretien
informeZ
avea
queZques
aamarades
au
parti.
********
John HALFPENNY
parml nGllS .••
*Une
des figures les plus
populaires du syndicalisme
Australien
le Secr t a i re
National de la Fédération
des
Métaux
(Etat
de
VIC'IDRIA), John HALFPENNY
nous a rendu visite au
Cours d'une mi ssion effec-;
tuée en Polynésie du 12 au
16,janvier.
é
~e but de la mission
était pour un des responsables des
"Trade Unions"
(syndicat) Australiens, de
prendre contact avec la
CSIP, afin de débattre des
conditions de participation
au FDRUM DES SYNDICATS DU
PACIFIQUE qui se tiehdra
à FIDJI au début du mois
de février.
Notre Secrétaire Général, le Conseiller Territorial Jacqui DOOLLET, qu'il
avait déjà rencontré au
cours du Forum du Pacifique
à Canberra en août 1983.,
était allé l'accueilliT au
nom du parti et une réunion
d'information
mutuelle
s'est tenue le jour même
au siège du parti, sur le
problème
des
relations
entre pouvoir pol itique et
syndicats en Polynésie.
Gageons que cette,ouverture du syndicalistnepolynésien, sur l'ensemble du
Pacifique, soit bénéfique
pour l'ensemble des travailleurs de la régio~.
~ Souvenons-nous des revendications des personnels
de l'hôtellerie au cours
de la grève de novembre :
l'application de la semaine
de 40 heures. A savoir 40
heures
de
travail,
40
heures payées. En effet,
actuellement. ce personnel
est à la disposition du
patron pendant parfois 48
heures (très souvent plus
dans les hôtels des îles)
tout en étant payés 40
heures.
Malgré
le très large
rassemblement réalisé autour
des
grévistes
de
l'USTH affilié à la CSIP,
malgré le souci, pour la
première fois exprimé par
les Eglises, de voir une
solution de compromis se
dégager sur ce problème,
mal gré la solidarité unanime de tous 'les partis
d'opposition, la coalition
du pouvoir pol itique du
Tahoeraa et des intérêts
capitalistes
a
empêché
(dans
l'immédiat)
cette
avancée sociale.
Or, dans les premiers
jours de janvier, au cours
d'un conf 1it très rapide,
LE
SYNDICAT
DE
L'E.D.T
AFFILIE A LA CSIP, A OBTENU
EXACI'EMENT
CE
QUE
LES
GREVISTES
DE
L'USTH
N'AVAIENT PAS REUSSIT A
OBTENIR: la reconnaissance
de la durée de présence au
service du patron comme
temps de travail, y compris
la demie heure consacrée
à la prise du repas sur
place dans l'entreprise.
Ce nouve1 accord 1ég itime de fait les revendications des personnels des
hôtels
et
discrédite
complètement
l'argumentation du Tahoeraa et des
'patrons des hôte 1s , fondée
sur une plus grande exploitation des
travailleurs.
Comment imaginer désormais
que ce qui est légitime
pour une catégorie de travailleurs
(les
électriCiens) ne l'est pas pour
une autre (les personnels
des hôtels) ... d'autant que
les fonctionnaires bénéficiaient
déjà,
depuis
plusieurs mois de ces dispositions.
1984 corrmence donc sur
le plan social par une
avancée importante. Gageons
que les autrés travailleurs
et surtout les plus mal
lotis, bénéficient rapidement des mêmes avantages.
CD
* Depuis la création d~
lA MANA TE NUNAA en 1975, [
le parti a toujours f onc=,
tionné UNIQUEMENT grâce auxl
cotisations des adhérents
èt notamment aux cotisations mensuelles (virements
automatiques). C'est
cet
argent régulier qui permet
de payer la location du
local,
le
secrétariat,
l'impression des bulletins,
les stages de formation
dans les îles, les déplacements
à l'extérieur, le
remboursement des emprunts
contractés pour l'équipement
de - l'imprimerie...
Chaque année, avec l'augmentation
des
activités,
les
besoins
d'argent
augmentent
àussi.
C'est
pourquoi,
le
Secrétaire
Général
lance un
appel
pressant à tous les lecteurs du bulletin lA MANA,
militants ou simples sympathisants pour que chacun
s'acquitte de son devoir
de
solidarité envers le
parti par une cotisation
mensuelle en fonction de
ses
propres
revenus.
A
titre ~'exemple, ces cotisations
mensue Iles
qui
s'établissent très facilement
auprès
de
votre
banque, par un ordre de
virement
automatique
au
compte de lA MANA TE NUNAA
compte SOCREDO N° 17 185
F - s'échelonnent de 45 000
F
pour
les Conseillers
Terr itoriaux à 500 F pour
1es mi 1 itants aux revenus
les plus modestes ...
C'est grâce à la transparence de son financement
que chaque année, lA MANA
TE NUNAA est en mesure de
publier
ses
comptes
et
citer les sources de ses
revenus et la nature de ses
dépenses.
de s'enrichir,
t eur s
de
affa"iristes
les
spécula-
spéculer,
les
de s'affairer,
les privilégiés
de consommer,
les
misérables
de
pr ier,
ct' espérer
et
de
mendie-r
une
aide,
les
jeunes
sans
travail
de
désespérer,
les gouvernants
de gouverner...
En sorrme ,
cinq cyclones pour rien.
L'ENGAGEMENT
DES
L' IDTELLERI
E EN GREVE
ÉGLISES
'*
Dans 10 ans,
dans 20
ans, que r e t I endr a=t ccn de
cette année 1983 ? Comment
tirer
l'accesoire
de l'essentiel,
le dérisoire
du
fondamental?
Oeuvre d'historien.
Il n'est
pas facile
de choisir
entre
tous les
évènements qui constituent
la trame d'une année, celui
que
l' Hi st o i r e
ret iendra
parmi
ceux
qui
constitueront
pour
les
générations
futures,
l'écume du
temps.
LES CYCLCJIJES,
UN SICNE DU
DESfIN.
Bien sûr, il y a eu lès
cyclones.
Suite
tragique
de' catastrophes
nature Iles
survenues dans un enchainement .impi toyable comne pour
hous rappeller
la fragilité
des
choses
matér LeLl es
devant la force du destin.
Les oeuvres les plus arrogantes,
les
plus
prestigieuses
furent
détrui tes
par la puissance
des éléments naturels.
N'étai t-ce pas un signe
du destin
pour rappel 1er
habitants
de ~e pays
, les
là l'essentiel?
A savoir
que le plus
important
n'e-st
peut-être
pas ce à quoi l'On s'attache de pl us en pl us tous
les jours:
les biens ma t é-'
riels,
les
objets
fasci,nants
offerts
à
notre
convoitise
par la société
de consommation qui règle
notre vie, le veau d'or des
temps présents
l'ARGENT
qui enferme chaque c i toyen
dans une prison
d'individual isme, d' é.i~olsme , d' indifférence
aux auttes.
En el f e t , il nous est
apparu,
au cours
de ces
quelques sema i nes d'épreu~es,
que finalement
et à
tout
pT éntlre,
les
vraies
valeurs
étaient.
bien
la
vie,
l'entr'aide,
le
partage,
l'intérêt
de tous,
le sursaut de l'effort
collect if .
Cette
dur e
expérience
aurait du apporter,
au plan
politique,
une inspiration
nouvelle,
un souffle
nouveau, capable de transformer notre vision des autres
et des choses.
Hélas,
il
n'en
fut
rien.
Nous
perdîmes
ainsi
l'occasion
de tirer
parti
d'un évènement
qui
nous
renvoyait
CV
pour' une fois,
en face
nous -mêmes , comne dans
miroir.
de
un
CINQCYCLCJIJES
POURRIEN
responsabl es
Nos élus
ont r e'fus
de tirer
parti
de
cette
situation~
exeptionnelle
pour modifter
le visage de notre société
fai te d' égoÏ sme , d' inj ustice,
de mépris,
de soif
de pouvoir et d'argent.
Les
solutions
adoptées
l~
furent dans la perspective
d' oblig.er ou d'assister
les
uns
et
d'enrichir
les
autres,
LE ~HEUR DES UNS
ETANT
SOURCE DE PROFIT
FINANCIER POUR LES MARCHANDS
ET DIVIDENDESELECTORAUX POURLES MAITRESDU
POlNOIR POLITIQUE. Grâce
à la générosité
intéressée
du
Gouvernement
françai s
et
aux emprunts
que
le
peuple
remboursera
dans
cinq ans, nos élus ont pu,
sans léser les privilégiés,
s'offrir
une arme politique
de premier choix en confis~
quant, au profit
d'un clan,
les vertus
et la manne de
la
reconstruction...
Et
pui s , tout est rentré
dans
l ' "ordre". .. Les mar-chands
é
Puis
survinrent
les
grèves
de l'hotellerie
...
Dans l'euphorie
et le calme
apparen t
de
l ' "ordre"
marchand
re.trouvé,
voilà
des citoyens qui se mettent
vi gour eus emerrt à contester
cet
"ordre"
apparent
fait
d'injustices
acrceptées
et
de violences
quotidiennes
subies.
Le f)ersonnel
des
grands
hôteLs
ees sa i t
le
travail
et
réclamait
la
semaine
des
40
heures,
ainsi
que le droi t ,de se
reposer
1e dimanche.
La
réaction
du pouvoir pol itique
t r e i tement mêlé aux
intérêts
f i nanc ie.r s internationaux,
au point
que
l'on avait
souvent du mal
à discerner,
qui conduisait
l'attelage
des
patrons'
d'hôtel,
Jut
con s t arrment
de tenter
de diviser
les
grévistes,
de les insulter,
de les pousser à bout, de
miser
sur
l'essoufflement
du mouvement, sans vouloir
négocier.
ë
L'ENGAGEMENT
DES EGLISES
C'est
alors
que
se
produisit
l'évènement
qui,
nous semble-t-il,
constitue
le fait marquant de l'année
1983
L'ENGAGEMENT
DES
DEUX EGLISES LES
PLUS
REPRESENTATIVES
DU TERRITOIRE
DANS LE
cS FLIT
HOTELIER. Evènement d'autant
plus remarquable
que
la
pr-opagande
officielle
-
"
avait
tenté,
à
grand
renfort
de
déclarations,
de corrrnuniqués, de c€lHfér enc e s -de pr es s'ë e-t de
discours,
de
discréditer
les
grévistes
et
leurs
organisations
syndicales.
Les églises,
en se déclarant
partie-prenante
aux
ef f or t s
de
conciliation,
en vue de
1a recherche
d'une
solution
de compromis, affirmaient
avec force
leur
présence
à côté
de
ceux
de
leurs
membres
engagés dans le conf 1i t
elles
apportaient
a os s i ,
par
leur
seule
présence,
un démenti cinglant
à toute
la propagande alanniste
et
excessivè
du Gouvernement
local.
tition
des tâches. Les uns
spéculaient,
s'enrichissaient,
s'appropriaient
les
t er r e s ,
édif iaient
des
empires financiers
en dix
ans, les autres végétaient,
croupissaient
dans
leurs
bidonvilles,
acceptaient
comne signe du destin
les
sa l a i r e.s dérisoires
et les
Eglises ménageaient les uns
et consolaient
les autres.
UNE EVOLUfICN
Fa'IDAMENTALE
Mais
décidément,
rien
ne peut empêcher l'évolut ion
des
idées
et
des
comportements.
Déjà
le
Consei 1 Oeucuménique des
Egi ises
avai t montré
la
voie en aidant f inancièreQuel
changement
ment les mouvements révoluJusqu'à
ces
dernières
tionnaires,
en lutte contre
années,
les
Eglises
dé
la politique
de ségrégation
Polynésie s'étaient
contenraciale
d' Afr ique du Sud,
tées
d'administrer
les
il
se
fit
traiter
de
âmes, ec cupa t i on à laquelle
repaire
de
Gommunistes.
le pouvoir pol i tique et le
Puis
en Amérique Latine,
pouvoir
de
l'argent
ne
'à l' exerrip l e de l'Archevêque
.t r'ouva i en t rien
à redire.
de
Recife
Dom Helder
L' Eg l ise
administrai t
de
Camara, une pet i te par t Le
bons sermons, des pr i è.res
de
l'épiscopat
et
une
et des conso l a t ions à ceux
grande
partie
du clergé
Qui étaient
méprisés
par
entraient
ouvertement
en
les uns et exploités
par
dissidence
face à la dicta-'
les autres ... Cha~un jouait
ture mi 1 i taire,
aux assasdonc son rôle et l' "ORDRE" sinats
d'intellectuels
et
régnait
dans les
esprits
de syndicalistes,
aux côtés
du fait
de cette
répardes pl us déf avor i s'é s , de s
CEP
paysans sans terre, des
ouvriers
exploités,
des
fmnilles dans la misère,
des
populations
affamées
comme on le voit aujourd'hui
au Brési 1 et
au
Chili.
Les
tenants
des
'dictatures militaires
et
du pouvoir de l'argent,
répondirent par la calomnie
dom Helder Camara fut
qualifié d'Archevêque rouge
à la solde des communistes,
des prêtres furent emprisonnés,
des
religieuses
assassinées,
l'évêque de
San Salvador, Monseigneur
HOMER) abattu en pleine
église, alors qu'il célébrai t
la
messe. ..
de.s
mi Iliers de prêtres et de
religieuses ont payé et
payent encore aujourd'hui
.l eur engagement au service
ides plus pauvres, contre
il a bar bar ie et la terreur
'potnr1)NE ZONE
DENUCLÉARISÉE
issues
du
pouvoir
de
l'Argent.
Ailleurs,
en
Pologne, des ouvriers, des
prêtres,
l'Eglise
se
bat tent contre un pouvo lr
politique dictatorial; ils
sont traités de suppôts du
capital isme ,
EirmergeJ?ce d'un
visage des Eglises.
*Nul
ne, peut se pencher
sur la situation économique
sociale et pol itique au
Territoirè sans aborder les
problèmes issus de l'activité du Centre d'Expérimentations Nucléaires
français. L'approche de la date
du 1er mars choisie dans
tout le Pac Lf Lque par, toutes les organis.ations qui
s'opposent
au
nucléaire
nOUS
invite à réfléchir à
nouveau sur cette question
fondamentale pour l'avenir
de notre pays.
autre
Une Eglise apr s avoir,
pendant des siècles servi
cie chien de
garde
des
idées, des féodalités, des
privilèges, des
royautés
décadentes et corrompues,
de~
bourgeoisie~
avides
d'argent, en maintenant le
peuple dans la résignation,
devient enfin~ conf(j)rmémen:t
à sa vocation évangélique,
un espoir pour le gLand
nombre de ceux qui ont soif
de justice:
è
L 'OPPOSITICN AUX ESSAIS
L' "ORDRE"
que
défend
cette
nouvelle
Eglise,
n'est plus celui des puissants et des riches, des
canons et de }.'
Argen t , mai s
l'ORDRE QUI OOIT POCLIDER
DE L'EQUITE, DE LA JUSTICE
,ET DU PARTAGE.
Lorsque
les représentants mandatés par l'Eglise
EvangèLique
et
l'Eglise,
Catholique
se
' sont
retrouvés
auprès
,des
grévistes
de
la
place
Tarahoi, c'est pour témoigner de l'exigence d'une
foi enracinée dans le monde
et dans les problèmes des
hommes ~
Dérisoire réponse d'un
pouvoir
perverti
par
l'argent, le recrutement
d'une trentaine de rrûliciens ...
Les idées sont comme un
tor~ent,
nul
obstacle,
nulle force ne peut s'opposer- à
son cours,
il
emporte
tout
ce
qu'il
rencontre sur son chemin.
/
d'information contrôlés par
1'Etat~-eru
muse lés,
4) Faible nernbredes relais
d'opinion dont la complicl~
té et le silence devait
être acheté.
C'est ains i que
1e
:2
juillet 1966 le premier
essai nucléaire
français
a lieu à Moururoa, sans
qu'en aucune
manière' le
pe up'l
e polynésien n'ait été
ni informé ni consulté sur
l'installation du CEP sur
son Terri tS iire , ,Jusqu'à ce
jo~r. 41 explosions atmosphériques et 58 'sous-terraines ont, eu lieu sur le$
sites polynésiens de MOururoa et de Fangataufa.
've de la réfonS statutai-I
r~, par les partis autonq-I
rni s t es à la pol itique dei
Giscard,
mirent; ,pendant
quelques armées les protestations contre le CEP sous
l'éteignoir.
La création de lA MANA TE
NliNAA en 1975 survint dans
cette période ,d'acca,lmie
protestataire.
En 1978~ lors du Ile Con-,
grès Ordinaire du parti àl
Punaauia,
les
instances
supérieures de lA MANA TE
NUNAA prenaïent officiellement position pour une
perspective d'indépendance
de la Polynésie et de dénucléa~isation de la zone du
Pacifique Sud.
,UN PEU D'HlSDOIRE ...
<XMv1E UN 1DRRENT •••
Dom He"lder" Camara; Archevêque de Reci-fe au Bréei.l.,
'avec Martin Luther King ..
Oscar Romero.....
un autre'
visage des Eg"lises ...
3) Statut colonial, moyens
Rappelons que c'est au
cours du conseil de défense
du 27.07.1962 que fut décidé
par
le
gouvernement
frança.:r-s---ia
création du
Centre
d'Expérimentations
du Pacifique (C.E.P.)., En
effet, après les accords
d'Evian et 1a fin de 1a
guerre d'Algérie, le peuple
algérien, .ayant conquis sa
souve.r a-Lne t é,
obt ient le
départ du centre d'expé:rirnentationsnucléaire'Sfrançais du Sahara.
Alors que le RPR local
alia-s , UI'-UNR, UI'-UDR ne
ta}'issait,pa s , de Ll.euange-s-vsur l'implantation du CEP
en Polynésie -f ac.Ll it an t au
maximum l'installation des
infrastructures dans
les
communes de Pirae et Arue,
le Pupu Here Ai'a. successeur du RDPI' de POUVANAA
tentait d€ lutter contre
la ,mise en place du CEP et
ensuite pour l'arrêt des
expé riences nuc.l éa i re-s,',
Tou t le monde se souv-i en t .
Il fallait bien trouver
de
la grande manifestation
alors un autre site qui
du
23
juin 1973 où 'plus de
puisse accueillâr les ex5
000
personnes déf ilèrent
plosions
nuc léa i res sans
dans
les
rues de Papeete
t0utefois
provoqueI" des
derrière
les
responsables
explosions populaires de
€Iu
Mere
Ai'a
auxquels s'
protestation. C'est ainsi
étaient
joints
deux
députés
qu'après avoir ,soigneusesocialistes,
un
député
cen~
mént éliminé toutes les
triste,
un
prêtre
et"
un
hypothèses
d'implantation
pasteur
venus
de
France.
'
sur le sol français, le
Général de Gaulle décidai t
Mai s l'a,rr,ivée
au pOUV0Ü'
de l'installer en Polynéde
ValéFY
Giscard
d'Estaing
sie. Plusieurs raisons à
en
1974
et
la
décision
ce choix :
prise
en
1975
de
cesser
les
1) faible population donc
explosions
aériennes
et
d'
f a i ble risque de p!<;Jtes_taentamer
le
cycle
des
essais,
tion massive.
sou t.er ra Lns , c,es deux évé2)
Population
très mal
nements
a ll iés au soutien
informée (surtout sur les
problèmes nucléaires).
apporté, danS la perspecti-
i»
Cette me t ion de zone dénucléarisée
impliquait
entre autre le retrait des
activités nucléaires du CEA
eT
l'évacuation complète
du CEP.
Depuis cette ' date, lAI
MANA TE NUNAA avec ses
moyens humains et financiers l'imités n'a jamais
cessé de lutter ppur l'
abo~tissement
de
cette
motion.
Ainsi
en
1982,
après avoir rencontré l'ensemble des responsables de
toutes les églises de Polynésie ainsi que les par t i s
politiques qui avaient jusqu t en 1974 lutté activement,
pour l'arrêt des expërIen-
nucléaIres" .
POUR LA PAIX
ces
nue léaires du CEP, lA
TE NUNM
organisai t
un défilé à travers la vil-
le de Papeete, regroupant
1 500 personnes et remettaitau
Haut-Conmissaire
une lettre destinée à François MITTERRAND, Président
de la République Française.
En
1982, lors de son
synode
annuel,
l'EgIise
Evangé lique de
Polynésie
Française,
représentant
plus de 60 % de la popula~
tian de Polynésie prenait
pour la première fois position
contre
les essais
nucléaires et adressait une
lettre au Président de la
République pour qu' il fasse
cesser. inmédiatement
les
activités du CEP.
UNE EGLISE ENGAGEE •••
Cette première prise de
position, quoique tardive,
de la .plus haute autorité
orale et religieuse du
erritoire 'fit l'effet d'
une bombe dans les mil ieux
bombophyles.
Mais
cette
première initiative merltait d'être confirmée. Elle
o
le fut avec éclat lors du
Synode de 1983 au cours
duquel une opposition UNANIME des membres du synode
fut enregistrée. Le VicePrésident du Conseil de
Gouvernement,
les
deux
députés furent invités à
écouter les remarques et
les conclusions très fermes
du Synode en la matière.
Une
seconde
lettre
fut
adressée au Pré§ident de
la République en l'absence
de réponse à la première.
Cette lettre datée du 5
septembre
83
stipulait
notanment
"Vous comprendrez aisément que nous ne
pouvons nous taire désormais au risque de trahir
l'enseignement de paix, ~
amour. de confiance ~
de
pardon de notre Seigneur
Jésus~hrist. Nous continuons! croire que pour avoir.
une paix durable ~ fondamentalement
évangélique,
il faut dès maintenant la
réa~
en mettant en oeuvre
une
volonté
de désanrne-----=.-=.-=.-=..
ment ~
en préparant un
traité in
ternational
interdisant
.trai"téinternational interdisant
tous
lel? essais
Face au défit moral de
l'armement nucléaire
(et
des
expérimentations
d'
armes nucléaires), l'Eglise
Evangé 1i que a donc opposé
des arguments moraux, conme
la plupart des églises réunies au sein du Conseil
Oecuménique
des Eglises,
et. notamnent l'Egl ise Réforméede France qui en 1983
a de nouveau réitéré sa
condamnatian des armements
nue léaires. Cet engagement
récent est s i gnif icatif d'
une nouvelle attitude des
EgI ises face aux problèmes
des hoomes.. Et 1983 aura
été sur ce plan, avec la
ferme opposition aux essais
nucléaires
de
l'Eglise
Evangélique et la prise de
position concertée avec l'
Eglise Catholique dans le
conflit hôtelier, une année
décisive.
QUANT A NOUS•••
Le Comité Directeur du
17 décembre 1983 réuni à
Faaone a pour sa part décidé de continuer à manifester son opposition à la
poursuite des activités du
CEP par l'organisation d'
une manifestation qui se
situerait autour du
1er
mars 84. A cet effet, le
bureau exécutif et le Secrétaire Général en particul i er a reçu manda t pour
donner à cette manifestation L'ASSISE UNITAIRE LA
PLUS' LARGE
sollicitant
notamnent la part i c ipation
de toutes les organisations
ayant effectivement pris
position pour l'arrêt des
expériences nuçléaires dans
notre pays.
Bulletin de liaison - lA MANA TE NUNAA ISSN 0757-391 X
Conçu, rédigé, monté, tiré, distribué par les milita.nt~.
Fait partie de Ia Mana : bulletin de liaison du Ia Mana te nuna'a du 17 novembre 1983 (n° 111) au 20 mars 1984 (n° 118)