Ia mana te nunaa_Bulletin n°41 TF 30 novembre-6 décembre 1980.pdf
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30 no nnvema - 6 no tltema
[E REO ANE 1 TO
TE NUNflA MAOH1
?]
la papü i te parau, e nunaa ra, e reo atoà ia. E nunaa maohi, e reo
maohi atoà ia. Na roto i te afata teata i te hepetoma i mairi ae nei
ua tupu te hoê uiuiraa a FR3 i te faatere haapiiraa no Pomare lVt i nia
i te tumu parau 0 te reo , e i te haapiiraa i roto i te mau piha haapiiraa
i te reo maoh i .
Te vai nei i roto i teie fenua Porinetia te mau mero 0 te hiaai nei
e te haa nei l te faaora i to ratou reo maohi, te 1'eo a itehia ai e nunaa.
TE REO
o TE FAURAO ,lA NO TE !TE E TE PAARI 0 TE HOË NUNAA,
Aita e 1'eo, aita atoà ia e nunaa
Aita e nunaa, aita atoà ia e reo
Aita e fenua, aita e nunaa, aita e reo.
la faahi t i te mau tià mai t ihia i te parau no te reo , e tupu te 00 .L
te mea ê, a piti ae nei matahiti to ratou faahiti noaraa i te parau
o te reo, ua mana te reo maohi i roto i te mau piha ohiparaa a te hau.
A tae ho i te ui, nei 0 lA HANA TE NUNAA tei hea te haamanaraahi.a , aita
te nunaa i ite atura te faaotiraa mana i nia i taua tumu pa1'au ra.
E riro paha tei nia noa i te rau uru te haamanaraahia e te mau tià maitihia.
â
l te mea ê, te huna nei, aore ra te haafifi nei i te faurao no te ite
e te paar i 0 te nunaa rnaohi, te parau nei 0 lA tvlANA TE NUNAA i te feia atoà
e tapoipoi i te nunaa, te faaara ra 0 ratou i te teni.
Te mau tama e rohi nei no te haapii i te 1'eo maohi e faaitoito anae,
ia parauhia tatou, e maohi, ia parau atoà l to tatou reo e faufaahia te
parau
MAOHI.
ê
Te mau taata e haa nei no te horoà i te nunaa i te ite i te parau i te
reo rnaohi, ia hau atu â te itoito i te mea ê, e haaraa rahi teie i mua ia
tatou. E te poroi i te feia tapoipoi i te nunaa maohi, a tire i te faaaoaoa
i te nunaa maohi.
A DADA lA PARAUHIA E t1C\OHI, A PARAU l TO
TATOU REO, EIAHA E FAAEA,
1 TAPURAA
IOA,
1 NIA 1 TE TAPURA MAITIRAA ]
,
1 te mau hopeà matahiti atoa, e tupu te tapuraraa ioa i te taata maiti .'
E omua hia te tapuraraa ioa i te avae novema e hope i te 10 no titema "
Te mau taata aita â i maiti, 0 te raoahia te 18 raa 0 te matahiti e
faariihia ia tapao i te ioa, ia noho i roto i te oire l te maororaa hau atu
l te 6 avaè, 0 te aufau ra i te tute oire,
,'-
<:
'" il,.~,
Te mau taata 0 tei maiti ae nei i roto i te oire ê atu ia tapu ia i to
ratou ioa i nia i taua tapura matarnua ra, no te tapao atu i nia i tapura
i Toto i te oire 0 ta1na e hinaaro, i reira oia e maiti ai.
_ TE MAU RAUH ATOA E TAIO l TETE Tw.rU PARMI E FAAARA ATtI l TE MAU TAATA
t;l2_A NO TE TAUTURU lA RATOU lA TAPURA ATU l NIA l TE TAPURA ~IAITIRAA.
1 UA PARAU TE TAMA 1 TO NA t1ANAO 1
Na Toto i te farereiraa te mau tarna 0 te fare haapiiraa Pomare IV, i te
mana faatere hau 0 te fenua nei na roto i te afata teata, ua tupu te faahaparaa a te vahine papai vea ra i taua na tarna ra.
la haere te tarna maohi e faahiti i te parau, oioi roa ia i te faahapahia
faahapa i te tama . Na. te ;ta.a.;ta. 0 .tu maYl.aorua. u.a ;_ -i. te de e te paaJu i...
6aaha.pa.
Faaitoito e aiu mâ, te tapao 0 teie faahaparaa ia OutOll, e tapao ia
no te paruparu 0 tefeia faahapa, la tupu faahou â te farereiraa ia outou a
mau noa i te tihere
hei maire i nia i te upoo 0 te huru ihoa ia no te
maohi.
Inaha ua faahapahia te mau tama i nia i te huru 0 to ratou ahu.
Eaha atu hoi te ahu 0 te tarna i teie mahana, ua ravehia te fenua, ua ravehia
te ohipa, ua ravehia te haapiiraa, ua ravehia te mau mea atoà, e maa piriaro
anae tei toe mai,
To te ona anae ihoa te ahuahu nehenehe, te faauteute utu te monoi pu
noanoa maitai, to Christine anae ihoa te mau faaunauna e roaa ,
A oaoa e te mau tama, inaha te 00 ra 0 ChTistine ia faahiti outou i te
parau 0 te tiaraa'mau 0 te tarnamaohi te nunaa maohi, rahi atu â 0 to na 00
i to te tama maohi titauraa ia ravehia teie tuatapaparaa parau na roto i
te reo maohi.
E TAPAO TA E FALtFAA MAU TO TE NUNAA MAOHI.
1 UA rAOTO TE i"IÀ POPITITA,
E FAUFAA TO TE HIRO' A MAOHI.
UA PIKO, UA 11JE 1
l te omuaraa 0 te taime ohiparaa a te Apooraa Rahi, ua taoto te tià
maitihia e te nunaa. Ua rnaiti ia te nW1aa i te tià ia haere oia e taoto i roto
i te Apooraa RaJ1i.
Hau atu i te 40 000 tara i te avae hoê, 0 te moni ia e aufauhia ra i te
hoê tià poritita. E pHi noa tairne to ratou titaul'aahia no te tU3tapapa l
te tapura haarnauaraa 0 te fenua, 113 pohe rea i te rohi.rohl .
No reira ihoa ia te mau rave ohipa a te hau i hupehupe aj i te rave i
te ohipa no te nunaa, te ite noa ra 0 ratou i te mau mana faatere fenua
ia taoto i nia i te raveraa ohipa.
Aita atu ia to na tiàraa, vaiho ia l te tiaraa faalere fellua, vaiho te
moni avae, a rave i te taupoo e aboi i te fare a t aot.o atu Hi. E te nunaa
te ite ra ia oe tei hea te moni 0 ta oe e aufau ra na roto i te mau tute,
no te aufau ia i te tià e taoto ra i te Apooraa Rthi.
~ . 't:,
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30 novembre - 6 décembre
-----r
MONSIEUR LE REPRÉSENTANT DU GOUVERNEMENT FRANÇAIS
Vendredi soir dernier, le hasard nous a fait un clin d'oeil ... Et
pourtant, d'habitude à FR3 rien n'est laissg au hasard ... Et bien ce sbir-là
nous eûmes droit coup qur coup à deux émissions qui s·éclairaient l'une
l'autre avec bonheur.
Tout d'abord la vôtre, compte rendu habituel de votre derniere.ambassade
à Paris et des dernières directives à appliquer à la Polynésie jusqu'en
mal 1981. Puis quelques minutes plus tard une émission étonnante sur ce
que pourrait ~tre l'Ecole pour les Polynésiens, réfléchie, pensée, organisée
par des Polynésiens. Jamais nous n'aurions imaginé cela possible, colonisés
que nous sommes, et jamais ce message d'espoir n'a éclairé avec autant de
force les propos habituels tenus par un préfet de retour de mission.
=
L
Révélation ! Comment ne pas sentir que les choses bougent et que le
peuple maohi s'éveille d'un long ~ommeil colonial. Comme le contraste,
heureux hasard, était clair et plein de sens. D'un côté vous reveniez du Père
avec vos points, vos sucettes et vos consignes.pour les P.olynésiens,de l'autre
des PQlynésiens préparaient dans leur langue l'appréhension de leur identité,
de leur volonté, de leur devenir ... vertigineuse contradiction.
~
LANGUE OFFICIELLE
D'autant que vous avez au cours de la seconde émission été pris en
flagrant délit de duplicité. En effet a-t-on appris, que valent les déclarations émouvantes d"un ministre et d'un haut-commissaire sur les 'sauvegardes
de l'environnement culturel", sur le "développement de la personnalité culturelle polynésienne" alors que le langue tahitienne contrairement aux
déclarations prématurées de Francis Sanford n'est toujours pas la seconde
langue officielle du Territoire.
Qui s'oppose à ce gue la langue parlée par 70 % des habitants de ce
Territoire redevienne langue officielle sinon vous et votre ministre et
votre politique coloniale établie par votre Président de la République.
Lorsque le Vice-Président annonçait il y a plus de deux ans que la langue
tahitienne était la deuxième langue officielle du Territoire, il se
méprenait et sur ses pouvoirs et sur la nature du colonialisme ... Les
démons du séparatisme seraient-ils enfermés dans des mots?)
En cette année du patrimoine gue valent vos déclarations sur la culture
polynésienne alors que vous lui refusez l'outil de son développement:
l'officialisation. Elles valent ce que valent vos gérémiades sur la justice
sociale et la réforme fiscale dont il n est d'ailleurs plus question dans
les'discours'officiels depuis quelques mois ... Ce sont des propos de
marchand de foire.
JUST! CE FISCALE
!
En effet, de justice sociale il n'est plus guère question qu'au travers
de convention-assistance vis-à-vis des catégories défavorisées, financées
par le contribuable français. Plus question d'impôt sur le revenu, même
symboligue, encore moins de solidarité territoriale de la part des profiteurs
du système,.la solidarité sera nationale, c' est tellement plus simple...
Quant aux privilégiés, naguère malmenés dans les propos officiels, ils
continuent de s'enrichir sans frein avec votre complicité. Quant aux spéculateurs, aux fraudeurs, aux brigands de haut vol, il semble bien qu'ils aient
toute votre sollicitude et toute votre compréhension, l'affaire "TAHITIA"
en est un exemple significatif.
Rappelons qu'en 1977 un nouvel inspecteur des impôts arrive sur le
Territoire comme chef du service des Contributions et "découvre" que
deux personnages importants et connus du Territoire, un notaire et un avocatpoliticien-capitaliste et spéculateur foncier ont dissimulé pour 100 millions
de bénéfices dans la liquidation de l'affaire Tahitia, privant ainsi le
Territoire d'une rentrée fiscale importante. Ce fonctionnaire courageux,
malgré tous les "conseils amicaux" qui lui furent donnés dans le beau monde,
décide donc d'appliquer simplement la loi et inflige une amende de 200 millions
aux contrevenants ... Notons au passage que les deux intéressés sont parmi
les citoyens les plus riches du Territoire et que leur fortune se compte
en ~illiards de francs CFP.
Il est clair gue le sens le plus élémentaire de la justice gui condamne
à la prison des voleurs de petite volée exigeait que ces malfrats de haut
vol et de grande envergure soient condamnés sévèrement et pour l'exemple.
i
La décision de cette affaire devait intervenir fin septembre devant la
justice. Or, le 5 août vers 10 heures du matin vous receviez à votre
résidence l'avocat-politicien-spéculateur terrien et milliardaire pour
parler de cette affaire. Depuis fin septembre, noUs attendons vainement
le dénouement de l'affaire Tahitia, et nous savons que vous avez le pouvoir
de réduire les amendes infligées aux contrevenants ...
Que s'est-il donc passé le 5 août dans votre boudoir Monsieur le
Haut-Commissaire? Ne pensez-vous pas que VQtre décision concernant sans
doute la plus grosse escroquerie fiscale de l'Histoire de la Polynésie mériterait d'ê,treconnue de tous les citoyens?
Peut-on se prévaloir de
défendre les intérêts du Territoire (lésés dans l'affaire), d'oeuvrer pour
le respect de la loi et pour une plus grande justice et taire les conclusions
de cette affaire? Qui protégez-vous? Le Territoire ou les malfrats?
Cruel constat, misérable duperie dans deux domaines fondamentaux de
la grande politique outre-mer de l'Elysée, le développement culturel et la
lutte contre les injustice, vous voilà pris en flagrant délit de tromperie...
Heureusement qu'il reste le troisième volet, celui du développement ...
Rien que d'y penser, nous frémissions d espoir.
Fait partie de Ia Mana, bulletins hebdomadaires du 30 novembre 1980 (n° 41) au 14 février 1981 (n° 49)