EPM_Vea Porotetani_200602.pdf
- Texte
-
Porotetani
Le
Diabète,
une
fatalité ?
“Te Omaha tihota,, mai tera ihoa
e maihia ihoa te taata ...”
Te fenua Raîvavae
Entretien
avec
L’Eglise,
une
e
ta na peu
le pasteur
/Raîvavae et
...
sa coutume
Jacques Nicole / Fâreiraa e te drometua J.Nicole
grande famille
la maitai ta de
faaearaa haapiiraa
e
Puaiteraî
WH
cm
académie TAHrrîïNNE
mcTiqfiNA»
*
Faatoro
Pipiria Maôhi
Bible
en
-i.iTOROPARA'-'
reo
màôhi-reo
farâni
tahitien
,\REVANA’A.
1999
Pipiria
Bible
reo peretane
en
anglais
Rituria hunaraa mai
Liturgie mortuaire
LE CHEMIN
^,„urt^ïlRAA
FÀAROO
(Introduction i la Bible)
Tatararaa taiôraa
Réflexion
pipiria
biblique
EVANELIA
Puta
haapiiraa tapati
Recueil d’école de dimanche
PAPA
HAAMORI
Rituria Reo Maôhi
Liturgie
en
Reo Maôhi
Puta
haapiiraa tiàtono
Diacres
Recueil pour
Enfants de l'école du dimanche
Enfants de l'école du dimanche
Enfants de l'école du dimanche
Wv)ETUPVLANT5!
smnmm'
wmmmiv.
La
culpabilité
Vivre dans un
foyer brisé
Les
parents et moi
L'alcool, les
drogues
Le suicide
La mort et moi
Puta
La
haapiiraa tapati
reo
Recueil d’école du dimanche
PRE-ADOS DE CINQUIEME
farani
en
PRE-ADOS DE QUATRIEME
Les envies
sexuelles
français
PRE-ADOS DE TROISIEME
Sommaire
r
^
'Veâ''
Porotetahi '
MENSUEL DE UÉGLISE PROTESTANTE
EN POKENÉSIE FRANÇAISE
CRÉÉ EN 1921,
Boîte postale U 3
r
Agenda
5#
Édita
Actualités
MAÔHI
6
•
Pinaî
7
•
Radio Pâofaï
8/9/101
#
Te tere matahiti i Raivavae
1/12
#
Les
98713 Papeete, Tahiti. P.F.
Tél.-(689).46.06.23 - Fax. (689)41.93.57 '
'r E-mail >eepf,@maiLpf
,
40
-
O
te fenua
^
'
■
.
-
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Directeur de Publication
Taarii MARAEA
*
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Rédactrice en Chef
Eva RAAPOTO ;
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•
-
'
arrondissement
,
*-■
*
diplômés AFPS du 7ème
nouveaux
.
Secrétariat
■
,
Maquettiste
,
^
Ben POHUE
.
■
Dossier
.
.
Ben POHUE
.
-
.
'
-
13/23
Comité de Rédaction
■
.
-
'Céline
Te Omaha Tihota
•
Le Diabète
^
HOÎÔRE, Taarii MARAEA,
■William HAMBLIN,
'
Jacques IHORAl,
Thierry TAPU, Marthe TEMATAHOTOA,
Jean
TEURURAÎ,
Etàrétia
Eva RAAPOTO,
Turo RAAPOTO, SylUa RICHAUD,
Daniel MARGUERON, Robert KOENIG,
Christian CHENE, Moetu VAAIE, Heiata LUCAS
24
•
Parau Paofai
25
•
Heremona
26/27
#
L’Eglise, une grande famille
•
Les
•
Retraduire la bible,
et la collaboration de
.
Émile MALÉ
Geoffroy
Marie
Prix de l’abonnement
(1
k
-10 numéros) - Polynésie 1200 F (cfp)
Métropole : 22,87 Euro / Suisse : 41 FS
Impression : Tahiti Graphics
^
Tirage : 5000 ex.
A
an
28/29
30
31/32
Crédit photos : Veà Porotetani, Ecole
maternelle de Taunoa (Heiata Lucas)
BULLETIN DE
Nom
Je
obligation de foi
Loisirs
RÉABONNEMENT
:
:
me
réabonne
renvoyer
au
Veà Porotetani pour
l’année 2006 (lan
-
10 numéros)
la somme de
Polynésie Française 1200 FXPF ; Métropole 22,87 Enro ; Suisse 40 FS
à : Veà Porotetani - BP. 113 Papeete 98713 TAHITI - Polynésie Française
je verse
Abonnements :
et
À
•
Prénom
:
une
Faaànaànataeraa
33/36
Adresse
#
petits de Taunoa
A G E N D A
Du 9 au 26 février2006, leprésident de VEPM, accompagné de John
Doom, se rendra à Porto Alegre pour le 9ème assemblée du conseil
oecuménique des Eglises.
Mai te 9 etae atu i te 26 no fepuare.e reva atu te peretiteni o te EPM
e O John Doom tiàtono faaturahia i Porto Alegre i te fenua Mante, no
te 9raa o te Apooraa Rahi Amui a te âmuitamraa o te mau Etaretia o
te ao nei.
^
Du 6
au
VEPM.
10 février, aura lieu
Mai te 6 etae atu i te 10
pû o te faatereraa.
no
la commission permanente
fepuare,
e tupu
au
siège de
ia te apooraa faatere i te
Collège POMARE IV de Papeete ouvre son registre de ^ré-ins¬
criptions du mercredi 1er mars au vendredi 12 mai 2006. Les
familles désirant pré-inscrire leurs enfants dans notrre établissement
peuvent se présenter au Collège Pômare IV, 34 rue Charles VÆNOTTapeete dans la période pré-citée, munies des photocopies des bulle¬
Le
tins de notes
ou
Le Directeur,
des carnets de notes de leurs enfants.
Monsieur Christian CHENE.
haapiiraa Pômare IV e vai ra i Papeete, e iriti te
tapadraa ioa tamani i te mahana matamua no te avaè mâti e tae
atu i te 12 no mé 2006. Mai te peu te hinaaro nei outou e tapad i ta
outou mau tamani, a haere atu i te fare haapiiraa Pômare IV, 34 rue
Charles Viénot-Papeete, e te tahi hohoà o te puta tapadraa nota a te
tamarii e àore ra te puta tapadraa nota iho.
Te faaâra nei te fare
mau
Te faatere
o
te fare
haapiiraa, Christian CHENE tâne. ^
AVIS A NOS LECTEURS
augmenté et le nombre de Veà par an est de dix. Nous gardons toujours le même format, ainsi vous
plus facilement dans vos pages et mbriques préférées. Je sollicite votre indulgence pour les retards occasionnés
en espérant que vous continuerez à soutenir le Veà Porotetani par vos abonnements, vos réactions et vos articles.
L’abonnement n’a pas
vous
retrouverez
Mon
souhait, que le Veà Porotetani demeure un outil d’information et de communication au sein de l’Eglise..
Le Président Taarii
Aita te moni veà i taui, e ua faaea noa i nia i te faito 10 Veà i te matahiti. No te faaàhie i ta tatou
huru
o
te veà i nià i te
manaà nei
au
e, e
vai
faito matauhia
noa
e tatou.
Te faahaehaa atu nei i
terâ tuàtiraa to tatou
na roto
mua
i te taere
o
te
taiàraa,
ua
mau
manaô
Maraea
vai noa ihoâ te
mahiti-raa-mai ta tatou
anei i te hooraa i ta tatou veà, to outou
a
mau
veà,
faatae mai no te faai i ta tatou veà.
TemmadnaÈraa,iaikonoate VeàPoBot&ani eimoibaano tebaapararasa itemau parau i roto i te Etaidia.
parau ta outou e
4
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
traduction
:
e te
e ta outou mau
Veà Porotetani
Le voisin
TeTauaro
Le voisin, est-ce celui que je côtoie,
celui que
je rencontre, celui qui
se
place devant moi ? La mission, c’est
d’être à la rencontre de l’autre
comme
Dieu
Te tauaro, te taata ânei ta ù i matau,
te taata ta
mai i
l’humanité
Jésus Christ mort et réssuscité. Le
vent on
nous
voisin,
en
sou¬
l’ignore parcequ’il est différent de
par son
ture, par sa
âge,
son
religion,
parce que nous ne
La vie n’est pas
état de santé,
par sa
par son rang
le connaissons
social et
d’aller à la rencontre de
nos
pas
différences,
l’autre, de prendre du
fàrerei, te taata
e
ia ù. Te titauraa
i to te Atua haereraa mai
tau
a te
tiàfaahou
no
e
fàrerei i
ia letu-Metia tei
te taata i roto
tàtou.
pohe e tei
Pinepine rà, te tauàô-
reraahia te tauaro, no to na
to
e
na
mai, to
to na
na
matahiti ànei,
hiroà tumu, ta na faaroo,
tiàraa totiare
e no
te mea e taata
tei
ôre i matauhia.
Èere
pas.
toujours simple, il n’est
toujours facile de dépasser
cul¬
mua
e
Atua, ia fàrerei te taata i te taata, ei pàhonoraa
est venue à la rencontre de
ù
i te
mea
èere atoà i te
ôhie i te
mea
oraraa
i te reira,
ôhie te tùmàraa i te
taaêraa, te haereraa
e
mau
fàrerei i te tauaro, te
faataaraa i te tahi taime
no
te aroha e te
temps de le saluer, de parler de tout et de rien,
tauàparau, no te faaroo i to na manaô. Te
fàrereiraa i te tauaro, te pii maira te reira
de l’écouter. La culture de la rencontre est
èiaha ia faaea hoêne noa, ia
un
haapae i te
faaahaaha taata.
défi à relever
Elle
chaque heure et chaque jour.
m’interpellle à dépasser
lisme et
ma
individua¬
invite à
mettre sur le chemin
nous
de
rencontre au travers
nous
de
te tauaro e
ra
te Atua ia tàtou tataî
ùputa te reira
no te
tahi,
fàrereiraa i
te Atua.
fierté humaine.
Dieu
sa
mon
Te titau mai
nos
voisins.
^
Céline Hoiore
Veà Porotetani n°55 /Février 2006
5
Ç
0
TE PINAI
TA
il TAMA
il TAMA
TA
.
E Tàmau i te Pito
I te Pito
FENUA
TE
Tapu
o
te Tama
o te
Atua
la Roaa te Pito Aho Ora
E Taaài te Taura la Mau
Tapü ai i te Pito o te Tama Atua
I te
Tipi Moà,
o te
Hui i te Pito, te
Ofe Rare
Pito Reàreà
la Marna te Pito Atua
Te Tama Tau
Te Poaè
o
o
te Poaè
Mià
te Atua
V
Ei Horoi i te Iri Moremore
V
Te Iri
Paruparu
o te
Tama
Oaôaraa
Te
Tâvai, te Tâvai i te Monoi
I te Pito ia Marù,
Haati I te Tumu
o
e
ei Hei
te
Pito
No te Tama Atua Ora ^
Aparima a te mau tuahine
6
Veà Porotetani n°55 /Février 2006
no
Averà i Rurutu
^
RADIO PAOFAI 104.7, radio de l’EPM
vous
souhaite
une
très bonne et heureuse année 2006
Depuis le 11 juillet 2005, notre radio
a
repris
sa
diffusion
sur
la fréquence 104.7,
pour
vivre
ensemble le 121®^®
Synode de l’EPM qui s’est déroulé à Tahaa Faaaha du 31 juillet au
plusieurs temps de l’Eglise ont été célébrés et médiatisés au travers
la Radio Paofai. D’autres émissions ont démontré le travail des œuvres de l’Eglise afin
partager à tous les critères évangéliques.
08 août 2005. Ensuite
de
de
Pour cette nouvelle année civile notre Radio Paofai continuera à émettre tout
nous
proposerez tout en respectant
ce
que vous
le cadre de l’Eglise.
Soyez d’ores et déjà les bienvenus à Radio Paofai ! Votre radio !
La seule radio qui est écoutée jusqu’au paradis !
Communication
: une
activité à
plein temps
Que dire ? Quoi faire ?
radio, un outil de communication à la portée de
La
tous.
Sensibiliser
nos
la
outil financé par nous tous.
radio,
un
branches d’activités par
Faites-nous connaître
Faites-nous savoir
venez
participer
pour le Seigneur
Venez frères et
vos
le biais de
activités annuelles !
projets et mieux encore
nous, et ensemble oeuvrons
vos
avec
!
sœurs
en
Christ, paroissiens et
paroissiennes !
Venez transmettre votre
témoignage!
quelques choses à dire
Venez transmettre vos techniques d’évangélisation
Qu’attendez-vous ? Radio Paofai est prête à vous
Là où
vous
êtes,
vous avez
accueillir !
Toute
l’équipe de Radio Paofai ainsi que son Comité vous souhaite
une très bonne année 2006 avec et pour le Seigneur.
Te “ Tere matahitî ”
Mai tei matarohia i te
mau
matahiti atoà i te Henua
pae ia
Raivavae i teie nei mahana; te «
na
motu too pae no
tuhaa
o
Hiro i te Moetaère tei
Vavitu, aaihia
e
atoà hia
o
parau
Tere matahiti».
Eahahoi te Tere matahiti ?
E naù mahana oroà
hia
e
henua
te
no
teie, tei faataa-
Raivavae
no te
hoê
ôaôaraa âmui. E faaineineraa teie na
te mau
ûtuafare atoà, mai te
peiniraa
fare, te âua tare, te faaàpu, te mâa, te
ùnaùna
o
te matahiti
hei pupu no te
E
âpi, te tuituiraa
fàriiraa etv... .mai te
âvaè Novema
e
âvaè Tenuare
o te
tere
tià atu ai i te
matahiti
tupu teie nei Tere i roto i na Mataeinaa e maha,
Raima, Mahanatoa, Anatonu, Vaiuru
âpi.
oia hoi :
hui tupuna no Vavitu i vaiho mai no ta na mau huaài, e peu màôhi teie, i
te mea hoi e: I tera ra tau, e pii na te mau Metua i te feia atoà o ta râtou e îte nei : “ahaeie mai
e tamâa i te faie nei” mai ta te fatu e poroi nei i to na mau tàvini atoà i te mau tapati ôroà : “a
E peu
teie ta te
haeie mai
8
e
mau
te Etaretia na letu
Metia, ua ineine
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
^
roa te
àiraa mâa
a te
Fatu”.
.../...
/ te mahana màtamua
te mau matahiti
âpi atoà, e tuu hia ai teie nei tere i roto i
paroita e ta na àpooraa tiatono.
I mûri noa mai i te pureraa poîpoî tei haamata mai te hora 8 e oti i te hora 10, e hoî te mau
taata paroita atoà i to ràtou mau nohoraa e faaineine i te àiraa màa, te taoà püpù, e te tahi
te rima
o
o
tenuare
te Atua hou oia
vai himene
no
a
iritihia ai
e
te orometua o te
te fâriiraa i teie fareireiraa tiaî
E tere teie tei faanahohia
i te
o
noa
hia
e
te henua.
te fâreirei i te mau taata
paroita e tae noa atu
matahiapo tei roto te tino i te paruparu, ia oàoà te taatoà o te
te matahiti âpi ia au i ta te taata hoê taviniraa, hoê rohiraa mai, e
no
mau
henua i
hoê tiàturiraa i te Atua i roto i te
roaraa no
te matahiti i mahemo atu.
Teie ra, eere te mau taata no te faaroo
mau
porotetani
taata
anaè te terehia, te
atoà ra, mai te faaroo no
te Mahana Hitu
etv..., tei haamau i
to ratou manao i nià i te parau e,
mataeinaa teie
tere
e
tere ra, eere ra
paroita” i ô mai ai teie
mau
“e
i te
ûtu-
afare atoà i roto i teie nei farereiraa
“mata
e
mata, vaha e vaha no te tau
àraa parau e no te
..y...
ôaôa”.
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
■■
.
9
E
to te
mana
ôrometua
e
ta na
àpooraa tiàtono
i te faaôre i teie tere
àpooraa tiàtono i teie tere, no
tera manaô e, e paroita teie e tere nei, o ia te aratai e te arai i te
mau fifi atoà e riro i te tupu mai i roto i taua tere ra. Te auraa, e
mana to te ôrometua e ta na àpooraa tiàtono i te faaôre i teie tere
E
na mua
te
no
ihoà te ôrometua
tahi
I nià i te henua
te ôrometua
mau
o
fifi
Vavitu,
vahiné
o
e
e rave
piti anaè
e
ta na
rahi.
pou papu ta te
Raniha V, o ia te ôrometua
Etaretia Porotetani Maohi i haamau:
Vahiné màtamua
roa
i Raivavae, tei haa-
na paroita toopiti o Anatonu e o Vaiuru, e te ôrometua Marama, o ia
raivavae nei, no te tauturu e no te paturaa i te hoê oraraa âpi no te nünaa.
paô i
I te reira mahana, ua
tahi
mau
âmui atoà mai te tuhaa 8. Te peretiteni o te Etaretia e tae noa atu i te
tiàtono e to râtou mau hoa here.
ôrometua faaturahia, mau
Ua fàrii mai ràtou i teie tere i te fare
o
tei ô àpi mai i
haapiiraa
no
Anatonu,
e ua topa
i te iôa o taua vauvau ra
Kanaki.
Teie te
tatou
poroi hopeà ta te henua
Raivavae “Hiro I te Moetaère” e hinaaro nei e pupu atu ia
atoà, oia hoi:
la maitai tatou atoà
10
o
Vea Porotetani
n
na
i teie matahiti
55/Février 2006
âpi 2006
e
ia rahi te Aroha
-^Umihia e papaîhia
e
T. Iteata
Le
septième arrondissement a organisé, avec la participation de la
Fédération Polynésienne de Secouriste, une formation de premier
secours qui a débuté du 12/12/06 au 13/12/06
pour le premier groupe et
du 21 et 23/12/06 pour le second groupe.
Certains
stagiaires ont abondonné le stage. La plupart étaient trop jeunes pour assumer le
rôle de secouriste, et ne se sentaient pas prêts. Pour d’autres, les cours donnés par Cathy NG
étaient trop difficiles.
99% de réussite pour cette
nouvelle année 2006
stagiaires de Cathy NG, âgés de 16 à 50 ans ont été évalués
strietement par deux instructeurs de la Fédération polynésienne
de Secourisme : Fera MARIUS pour la première cession et
Carlos VANAA pour la seconde cession.
Tous heureux, les stagiaires ont
Les
finalement
appris les principaux
gestes de secours primordiaux
pour
la vie de chaque individu. Un
seul
stagiaire
encouragé par
a
ses
cette formation
ne
Le Comité de Jeunesse du
septiè¬
arrondissement, la monitrice
me
Cathy NG et la Fédération polyné¬
sienne de Secourisme ont été heu¬
reux
son
de
de remettre à
chaque lauréat
diplômes d’AFPS (Attestation
Formation
aux
Premiers
secours), èâ
12
:
Veà Porotetani n°55 / Février
2ÔÔ6
cession.
échoué, vivement
amis à reprendre
lors d’une
prochai¬
Pmu ôtnmaa
Hoa here ma, a
fini mai i te tapad o te aroha i to tatou nei fàrereiraa i teie matahiti api. No
te ômua i teie matahiti 2006, ua hinaaro te veà porotetani e haafaufaa i te
parau no te ômaha
tihota. Terà te tahi parau e faaroo-noa-hia ra i teie mau mahana. Te faaârahia nei te mau fifi
e tupu mai ia dre tatou e
haapad i ta tatou mâa, te faahaerehia ra te mau hohoà faatianiani
ia hiroà te taata i te fifi
No
reira,
no te mea
o
teie mai
hoî
ua
e
te vai atura.
riro te veà porotetani ei moihaa faaâraraa i te nunaa, e
tâmata ia te veà i te horoà atu i te tahi
mau
haamâramaramaraa i nià anei i te tumu
teie mai, te mau fifi o teie mai, e nahea i te arairaa i teie mai fifi mau.
Ua rave atoà mai te veà porotetani i te tahi mau manad no roto mai i te tahi mau
taata tei roohia i teie mai, e na râtou e tâtara mai ia tatou i te fifi o ta râtou e fâre-
no
rei
ra
i
mua
i teie mai fifi mau, te ômaha tihota.
Chère amis, recevez nos salutations pour cette
nouvelle année 2006. Pour com¬
l’année, le veà porotetani a voulu faire un dossier sur le diabète. Pourquoi
le diabète? Force est de constater l’ampleur que prend cette maladie dans notre
société polynésienne. Les lieux publics sont ornés d’affiches préventives, les
médias contribuent à l’action de prévention menée par le ministère de la santé et
les professionnels de santé.
C’est pour cela que le veà porotetani, outil de communication, veut
mettre l’accent sur l’importance de cette maladie. Le souhait du veà
porotetani, que les polynésiens se rendent compte du danger de cette
maladie. Pour nous permettre de comprendre les risques du diabète,
quelques personnes diabétiques ont bien voulu témoigner. Elles nous
raconteront comment elles vivent leur maladie et surtout les changements
qu’elles ont dû effectuer pour la combattre. Un combat de tous les jours...
mencer
Eva
Raapoto I Veà Porotetani n°55 /Février 2006
13
I^diabètd, c'est qüd?
maladie insidieuse qui passe souvent inaperçue. Il
faut donc s’en méfier car les signes peuvent mettre jusqu’à 15 ans à
se manifester alors que la maladie est déjà bien présente. Le diabète
Le diabète est
une
de type 2 ou diabète gras, le plus fréquent en Polynésie française, est
lié à la déficience de l’insuline, une hormone-clé chargée de la bonne
assimilation du
sucre
par notre
organisme.
.L’insuline, c’est quoi ?
C’est
sang
une
hormone
qui permet de maintenir le taux de sucre dans le
0,80 et
hormone
(ou glycémie) à un niveau normal, c’est-à-dire entre
1,26, voir 1,60 après un repas. En cas de diabète, cette
n’arrive
plus à
assumer ce
rôle de régulateur.
Quelles sont les conséquences du dysfonctionnement de cette hormone ?
glycémie n’est plus régulée, elle devient trop élevée ce qui
endommage, à la longue, les vaisseaux sanguins et ouvre la
porte à toute une série de complications sévères au niveau du
coeur,
des reins, du cerveau, des yeux, du système nerveux,
des pieds et même de l’activité sexuelle.
La
Quel rapport avec la sexualité ?
diabétiques, le sang circule mal dans les vaisseaux sanguins, et
les érections deviennent difficiles. Les hommes sont contraints d’utiliser
Chez les
des médicaments pour améliorer leur sexualité. Ces médicaments sont très
onéreux et donc ne sont pas accessibles à l’ensemble des malades. Cette
conséquence du diabète sur la sexualité est une frustration supplémentai¬
re,
très mal vécue, source de mal être et de vie de couple brisée.
Curieusement, la sexualité et le diabète sont des thèmes rarement évoqués.
En
quoi consiste
un
dépistage ?
L’intérêt d’un diagnostic précoce, c’est de
permettre de débuter, plus tôt, une prise en charge médicale de la maladie. Le test
de dépistage est non douloureux; il est réalisé sur une goutte de sang prélevée sur
le doigt, puis analysée pour déterminer la quantité de sucre dans le sang. Ce test
permet de déceler une anomalie éventuelle, qui devra être confirmée ensuite chez
A
mesurer
un
le taux de
sucre
dans le sang.
médecin.
Qui doit se faire dépister ?
Les
personnes de plus de 25 ans
facteurs de risques:soit
qui présentent un ou plusieurs
avoir un parent, un frère, une
soeur
diabétique, soit être en excès de poids, soit avoir une
vie
sédentaire, soit souffrir d’hypertension artérielle, soit
avoir trop de graisses (cholestérol, triglycérides) dans le sang,
soit avoir développé un diabète pendant la grossesse ou bien
avoir mis au monde un bébé de plus de 4 kilos.^
d.e
14
:
ces
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
Eaha te ômaha tihota.
E mal teie tei huna i te fifi
e
eita
e
no
mai
e
îte didi hia. E
ara
ia
fâ mai amuri atu, e te rahiraa o te taime
te mea, e
nehenehe te
mau
tapad
o te
itehia 15 matahiti i mûri mai, ua vai è na ia te mai. Te ômaha
tihota faito 2, parauhia te ômaha tihota mii, te faito rahi ia i Porinetia,
no
te mea te fifi nei te
“insuline,” te tahi moihaa faufaa roa no te titià
i te tihota i roto ite tino.
Eaha te ^Insuline”
Na teie taoà
tapeà i te tahi faito tano
tihota i roto i te toto, to na auraa, te faito 0,80
tamàa hou te hiôpoàraa, e tià ia e haere roa i nià i te j
faito 1,60. la roaà te ômaha tihota, te auraa, àita ia teie taoà e rave faahou ra i tà na ôhipa.
e
e
tae atu i te
Eaha te
Aita te tihota
mau uaua
âvae
e
noa o te
faito 1,26. Mai te peu ua
àhipa
e
tupu mai te peu e fifi teie taoà.
titià faahouhia ra, e maraa ia te faito i roto i te toto, e ia maoro e fifi ia te
haereraa toto, te auraa e fifi atoà ia te mafatu, te mape, te roro, te mata, te ira, te
e
tae noa atu
i te hinaaro
àpiti i to
Eaha te tuàtiraa
Eita te toto
o
auraa e mea
mau
te taata mai ômaha
huru fifi te hinaaro
tàne i te ràau ia ôhie te
ra, eere
ia te tàatoà tê tano
te taata tataitahi
e
na
e
hoa here.
te
àpitiraa i te hoa here.
tihota
e
taôto i te tahi i te tupu
e
hinaaro, teie râ
e
tei haafifi
haere maitai i roto i te
e mea
moni
mau
uaua, te
mai. E faaôhipa ia te
mau te mau
ràau, te
auraa
faaôhipa i te ràau. E fifi rahi teie e fârereihia nei
atoà i te oraraa o na taata too piti.
Eaha te faufaa o te
e
hiôpoàraa i te toto.
E faitohia ia te tihota i roto i te toto. la ite ôiôi hia te
mai, te
rapaàu ôiôi
hiôpoàraa i te toto ite mea mâuiui. E ravehia te tahi
topata toto i nià i te manimani rima no te hiôpoà i te faito tihota i roto i te toto.
E ite atoàhia i reira te tahi atu mau mai, na te taote ia e haapapu i mûri mai.
auraa e
atoà hia ia te mai. Eere te
O vai te haere
e
hiôpoà.
Te feia atoà i nià aè i te 25 matahiti tei faaite mai i tahi
-
-
-
-
-
-
vai
te
ua
ra
hau
i roto ite
roa
te
ôpu fetii, te tahi taeaè, tuahine
faito teiaha
o
ua
ua
noaà te ômaha tihota i te taime
ua
fanau i te tahi tamarii
parahi
Hurihia
e
na;
te taata;
noa te ôhipa, àita te tino e
rahi roa te hinu i roto ite toto;
e
e
tapaô :
ômaha tihota to
mau
ua
haùti
ra;
hapüraa;
hau i te 4 kiro.
te Veà Porotetani
Veà Porotetani n°55 /Février 2006
15
Dosier
Journée Mondiale du Diabète
étude réalisée en 1995 montrent que le
diabète touche 18% de la population adulte avec prépondérance
féminine (22% de diabétiques chez les femmes et 14% chez les
hommes). La prévalence des anomalies glucidiques (pré-diabète) est
estimée à 33%. Par ailleurs, plus des 2/3 des sujets diabétiques de
l’étude ignoraient leur affection et très fréquemment le diagnostic
était fait au stade des complications.
En
Polynésie française,
une
organisées autour de la Journée Mondiale du Diabète
franc succès. Plus de 8 200 personnes en 2004 ont bénéfi¬
cié d’un dépistage du diabète et du surpoids. De multiples activités de
proximité dans les îles soutenues par une large communication médiatique
ont été mises en place. D’autre part, la mobilisation des professionnels de
santé publique et privée et la participation croissante des secteurs tels que
l’éducation, la jeunesse et les sports et des associations sont remarquables
■
Les
activités
connaissent
un
En
2005, le thème mondial de la Journée du diabète était
«
diabète et soins des pieds»
amputations qui résultent de complications graves du diabète, ne sont pas acceptables
de nos jours. Dans la plupart des cas, elles sont évitables grâce aux soins et une prise en
charge éducative des patients diabétiques.
Les
Toutefois, la prévention primaire du diabète dans la population ne doit pas être
relâchée. Toutes les interventions qui concernent la promotion d‘une alimentation
saine, la lutte contre la sédentarité et la prévention du surpoids sont à maintenir car
elles contribuent à stabiliser voire réduire l’incidence du diabète et aussi d’autres
maladies de
surcharge
comme
l’obésité, la goutte, l’hypertension artérielle, les
maladies cardio-vasculaires...
déroulé lors de la semaine du 14
généraux d’encourager la popu¬
habitudes alimentaires saines, d’in¬
citer les personnes à risque notamment celles présentant un surpoids, à se
faire dépister du diabète dans une structure de santé et de prévenir les infections
du pied chez les personnes diabétiques grâce à une éducation à l’hygiène et aux soins
des pieds. De multiples activités entre le 8 et le 20 novembre 2005 étaient
proposées à la population et aux professionnels de santé à Tahiti et dans
les îles : stands d’information et de dépistage dans des structures de santé,
opération « marche pour ta santé » dans les écoles, lycées et collèges, pra¬
tique d’activité physique lors du Weekend des milles pas vers la santé à
Tahiti, campagne médiatique sur une alimentation saine, conférences pour
Polynésie française, la campagne s’est
20 novembre 2005. Elle avait pour objectifs
lation à la pratique d’activité physique et à des
En
au
les
professionnels de santé...
16V
Veà Powtetani n°55/ Février 2006
.../...
marche pour ta
«
santé
»
Ces activités reposent pour la plupart sur un financement par le
Fonds de Prévention de l’EPAP, à hauteur de 16 000 000 FCP pour
le programme géré par la Direction de la
le projet « marche pour ta santé »
santé et 5 400 000 FCP pour
géré par la Direction de
l’Enseignement primaire et la Confédération Terrotoriale du Sport
Scolaire et Universitaire. La coordination principale de cet événe¬
ment est assurée par le Département des Programmes de Prévention
de la Direction de la Santé.
De
nombreux
partenaires
sont
associés
à
l’organisation
de
la
Semaine du Diabète, et sont issus des secteurs de l’Education, de
la Jeunesse et des Sports, le secteur de santé privée (les cabinets
libéraux, les cliniques privés, les pharmacies, la médecine du tra¬
vail) et du milieu associatif comme l’association Tamarii Punaruu,
la Maison du Diabétique, l’ADOPF, l’association “la manuia te ea
des marcheurs des dispensaires de tahiti nui”, et plusieurs asso¬
ciations sportives et de la jeunesse.
Le diabète
en
Do
s
Polynésie française, c’est
si
40% du budget annuel de la sécurité sociale polynésienne (CPS),
7 000 personnes en longues maladies
73% d’hospitalisation
18% de la population adulte
22% des diabétiques sont des femmes et 14% des hommes.
33% d’anomalies glucidiques (pré-diabète)
1 Polynésien sur 2 est en surcharge pondérale.
Te ômaha tihota i Porinetia teie ia
40 i nià i te hanere
o
te
faufaa
e
faaôhipahia ra
7000 feia tei roto i te faanahoraa
e
faaeaearaa
e te
pù CPS i te matahiti hoê
maoro no
te mai
73 taata i nià ite hanere tei
18 i nià ite hanere
e
22 i nià ite hanere
e
tapeàhia i te fare mai
taata paari ia
vahiné ia
e e
14 i nià i te hanere
e
tàne ia.
33 i nià i te hanere taata tei fatata i te maihia
1 mâôhi i nià i te
2,
ua
Hurihia
e
hau
roa te
•‘"Ai
faito teiaha.
te Veà Porotetani
Veà Porotetani n°55 /Février 2006
17
Te mahana
te ômaha
o
tihota i roto i teie
ao
porinetia nei, ua ravehia te tahi tuatâpaparaa i te matahiti 2005 tei faaite mai e, 18 i nià i te hanere o te taata paari tei roohia i teie mai ômaha
tihota, 22 i nià i te hanere e vahiné ia, e 14 i nià i te hanere e tâne ia, 33
I
i nià i te hanere
i ite
e ua
rahi
roa
E
maihia râtou i te taime
te
faito
o
i roto i teie
tihota
te mau
te
âivanaa
ao.
mau
no
e
i te taime
a
itehia ai,
ua
ôhipa i faanahohia no te mahana o te ômaha
hiôpoà i to ràtou toto e to
matahiti 2004. Ua rau te mau faanahoraa tei
mau
Ua hau te 8200 taata tei
râtou hoi faito teiaha i te
ravehia i roto i te
hiôpoàraa,
te mai.
manuia maitaî te
mea
maihia. 2 i nià i te toru taata tei ôre
te taata fâtata i te
o
motu
tauturuhia
te ea, e tae noa atu
e te mau
veà. Ua tauturu atoà mai
i te'mau pù
e
haapaô
ra
i te
pae no
haapiiraa, te feia àpi, te tuàro e tae noa atu i te mau tâatiraa e rave rahi.
I te matahiti
2005, te tumu parau i faaôhipahia i roto i te ao nei,
“te ômaha tihota
e
te
rapaàuraa âvae”
tià faahou ia tapûhia te âvae o te taata no te fifi o te mai, eroaà râ i te
rave na roto i te haapiiraa i te feia mai i te rapaàu i to râtou mau tutuà.
I teie
mahana, eita
e
faaea i te faaara i te nünaa i te
atoà tei faaite i te mâa maitai e tano
i te àmu, te àroraa i te tahi oraraa e mea parahi noa, aita te tino e haùti ra, te araraa i mua i te
mai poria. Na te reira mau parau e tauturu i te taata ia ôre hoi te mau numera mai ia maraa
faahou, e peneaè, na te reira mau parau e tauturu i te taata ia ôre roa te parau o te ômaha tiho¬
ta e tae noa atu hoi i te mau mai, mai te mai poria, te “goutte”, te mai mafatu e te vai atura...
Eiaha rà hoî
e
mau
parau
i
te tahi tuàro, ia haùti i te tino, ia haamatau i te nunaa i te àmu i te mâa
maitai no te tino, e turai i te feia, terà ihoa râ feia poria, i te hiôpoà i to
ràtou toto i te mau vâhi faataahia no te reira. la ara atoà ia haapê te mau
tutuà i nià i te âvae o te feia ômaha tihota na roto i te raveà o te haapii¬
Te fâ
te mahana o te
o
Ua
raa.
rau
âivanaa
te mau
no te
ea,
faanahoraa
ravehia
no te nunaa e
no to
tae noa atu
i te
mau
ôe ea” i roto i te mau fare haa¬
tuàro i te mahana o te “Weekend des milles pas
tahi faanahoraa haapurororaa na roto i te mau
mâa maitai no te tino, faanahohia te tahi mau àpoo-
raveraa i te tahi
la santé à Tahiti,” te
veà faaiteraa i te
raa
e
faanahoraa “a haere
piiraa, te
vers
ômaha tihota, te faaitoitoraa ia i te nunaa ia rave
no
te mau
mau
âivanaa
no
te ea, etv...
pü e tauturu nei i te faanahoraa i te hepetoma o te ômaha tihota, no roto mai
i te mau pü e haapaô ra i te oraraa o te haapiiraa, te feia àpi e te tuàro, te mau pù no te ea, e
tae noa atu hoi i te mau tâatiraa mai te tâatiraa “Tamarii Punaruu,” te “Eare o te feia ômaha
tihota,” te ADOPE, te tâatiraa “la manuia te ea o te feia haere o te fare mai no Tahiti nui”, e
tae noa atu hoi i te tahi mau tâatiraa e haapaô ra i te oraraa tuàro e te oraraa o te feia àpiè;3
Ua
rau te mau
18jç Veà Porotetani n°55 /Février 2006
Hurihia
e
te Veà Porotetani
70 % des
des
amputations de la jambe concernent
personnes atteintes de diabète.
V
A
long terme et s’il est mal équilibre, le diabète entraîne des lésions
dans les vaisseaux sanguins (artérite) et les nerfs (neuropathie) des
pieds et des jambes. La personne atteinte sent moins bien le chaud, le
froid et surtout la douleur, elle peut alors se blesser sans s’en apercevoir.Une lésion négligée peut malheureusement avoir des consé¬
quences graves comme une amputation. Les complications aux
jambes et aux pieds sont fréquentes chez les diabétiques. Presde70%
des amputations de la jambe concernent des personnes atteintes
de diabète.
Plusieurs
études
significativement
ont
le
montré
risque
le fait d’être informé réduit
plaie et d’ amputation.La Journée
que
de
Mondiale du Diabète 2005 est consacrée à la relation entre le diabète et
les soins du
pied. La campagne s’adresse aux personnes atteintes
de diabète et aux professionnels de santé qui sont susceptibles
d’influencer et d’améliorer les soins des diabétiques. Les amputa¬
tions liées au diabète peuvent être évitées grâce à des soins de qualité et à
une
prise en charge appropriée d’autant plus que la plupart des
amputations des extrémités des membres inférieurs liées au dia¬
bète sont la conséquence d’un ulcère du pied.En apportant les
soins et l’éducation nécessaires, il est possible de réduire signi¬
ficativement le nombre d’amputations.
Pour
ce
faire, il faut miser sur la prévention, le traitement pluridisciplinaire des ulcères
réducation des personnes
aux pieds,
atteintes de diabète et des professionnels de la santé.
En
Polynésie française, afin d’outiller les professionnels de santé dans le cadre de l’édu¬
diabétiques, des supports pédagogiques sur l’hygiène et les soins des
pieds ont été réalisés :
cation des personnes
une
pour
affiche éducative insistant
garder les pieds
et sur
tées
la nécessité de
aux
activités de
sur
les gestes
passer aux
patients diabétiques
les conduites à tenir en cas de blessure aux pieds
pieds en mettant des chaussures confortables et adap¬
propres et secs,
protéger ses
chaque personne
dépliant reprenant
;
ces mêmes messages,
l’issue de la séance d’éducation.
un
clés à faire
qui
sera
:
remis
aux
Veà Porotetani
patients diabétiques à
n °55
7 Février 2006
19
Do
s
s
TeMotsmmtmotâ
mai te peu eita e haapaôhia, e haafifi te ômaha tihouaua haereraa toto e te mau uaua no te ira o te âvae
Te
I roto i te tau
ta
i te
feia
mau
ua
e
.
veàveà e àore ra i te toèatu èita e ite i te mauiui, te
roohia i teie mai, eita ràtou e ite i te
toè ia tau mai i nia i te âvae, e hau roa
pëpë te taata mai, eita o ia e ite. Mai te peu èita te tahi pëpë
e haapaôhia, e fifi ia to mûri mai e tae roa atu i te tapùraa i te âvae.
E fifi pinepine te âvae o te feia ômaha tihota. Fatata 70 i nià i te
hanere o te mau âvae tapuhia, e fifi ômaha tihota ia.
auraa
ia
tèjaaàraraa no te faaiti i te fifi ia pëpë te
tapüraa hoî ia na. No te mahana o te ômaha tihota 2005, ua haafaufaahia te tuàtiraa
ômaha tihota e te rapaàuraa i te âvae. E ravehia teie faanahoraa no te feia tei roohia
Ua faaite mai te tahi
âvae
o
e
te
te mai
i teie mai
te taata
E tià
i
e
tae noa atu
mua
roa
mau
ia
tuatapaparaa i te faufaa o
i te
te parau no
mau
âivanaa
te mai e no te
no te ea,
ia riro ràtou ei tauturu no te taui i te huru o
haamaitai i te
mau
rapaàuraa o te feia ômaha tihota.
àpehia te tapüraa i te âvae mai te peu e mea maitai te rapaàuraa e ia
haapaô maitaihia. No te mea te rahiraa o te mau taata i tapùhia te âvae no te
ômaha tihota, no te mea
ia
ua
haapè te tahi vàhi i nià i te âvae.
ia haapii maitaihia, e e tià roa te numera o te feia tapühia i te topa. No
te reira, e haafaufaa ia i te ârairaa, te faaôhiparaa i te mau raveà atoà no te rapaàu i te haapë
o te âvae, te haapiiraa i te feia ômaha tihota e te mau âivanaa no te ea.
la
rapaàu maitaihia
e
faaineinehia te tahi mau
moihaa no te haapii i te mau raveà ia vai mà noa te tino e te mau raveà no te rapaàu i te âvae.
Ua faaineinehia te àpi faatianiani no te haapii i te feia mai i te mau ôhipa e rave ia vai marô
noa, e ia vai mà noa to ràtou âvae, te mau ôhipa e rave ia pëpë te âvae, e ia pàruru noa ràtou
i to ràtou mau âvae na roto i te ômoraa i te tiaà ia au i te ôhipa a te reira taata. Ua faaineineatoà-hia te tahi puta tei tàtara i te mau mea i hiôhia mai i nià atu, o tei ôperehia na te feia mai
i te taime o te haapiiraa.
No te tauturu i te
mau
âivanaa
no te ea
i te haapii i te
feia mai,
ua
Hurihia
Les pages
de
ce
v.pf
www.parlonsante.com
WWw. s ante. go
^
te Veà Porotetani
dossier ont été réalisées à partir des documents consultés sur les sites
internet
20
e
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
Que ton aliment soit ton médicament
aliment soit ton médicament”, jamais la devise
d’Hippocrate, père de la médecine moderne, n’a été autant d’ac¬
tualité. Le diabète type 2
le plus répandu, peut, s’il est dépis¬
té à temps, être jugulé par une alimentation saine et une activi¬
té physique régulière. Il est important alors qu’un échange sin¬
cère s’instaure entre le personnel soignant et le patient.
“Que
ton
,
Trop souvent la prise de médicaments devient obligatoire simplement parce que les
patients ne sentent pas la nécessité de modifier certaines de leurs habitudes alimentaires
et l’aggravation de l’état de santé est alors rapide. Et aussi, malheureusement, les conseils
diététiques des équipes soignantes sont peu ou pas adaptés à chacun. Analyser ensemble
en quoi consiste chaque repas familial, souligner ce qui doit être modifier, ce qui peut être
maintenu, suggérer de nouvelles recettes en tenant compte des possibilités financières des
familles, des approvisionnements familiaux ...etc..
Dire “c’est de ta faute, tu manges
n’importe
en
tenant
habitudes culturelles
reste un plaisir. A quand
compte des
information que le pour que manger
n’est qu’une accu¬ des émissions télévisuelles hebdomadaires
sation qui n’aide en rien, même si c’est le sur RFO, TNTV, à la mesure des besoins
signe que le patient peut beaucoup pour lui d’information de la population ? Des émis¬
même. Informer sur les besoins du métabo¬ sions qui font passer le message, bilingues
lisme, sur les dysfonctionnements qu’induit bien sûr, faut-il le répéter encore... Le
le diabète, sur les habitudes alimentaires qui Territoire qui subventionne largement les
deviennent nécessaires pour le diabétique. médias est en mesure d’exiger que les pro¬
Voilà qui permettra le changement, la prise blèmes de société soit traitées à fond, aux
heures de grande écoute. Diffuser l’informa¬
en charge par chacun de sa propre santé. Il
ne suffit plus de dire qu ’il faut manger des
tion, prévenir au lieu de (ne même pas) gué¬
légumes par exemple, il faut préciser ce que rir c ’est une nécessité. Le diabète nous coûte
sont les légumes, quels sont ceux que l’on
trop cher, en souffrance, en énergie perdue, en
quoi”
ce n’est pas une
malade peut utiliser. Ce
trouve
aisément, comment les accommoder
vies abîmées, écourtées, en argent
aussi.
bien trop de conséquences terrifiantes (amputation, dialyse) pour que l’on puisse
s ’imaginer que le diabète restera la maladie invisible de ses débuts, sans symptômes réel¬
lement gênants. Qui n’a pas quelques kilos de trop ? Qui n’a pas quelques fourmillements
dans les extrémités ? Qui n ’a pas quelques bobos dont il n ’a pas senti la douleur et dont il
ignore la provenance ?...pas grave, n’est ce pas...?...c’est le diabète, ...pas grave, ...c’est
tellement répandu aujourd’hui qu’on croirait à la fatalité...fatalité qui permettrait de conti¬
nuer à manger comme on en a envie, passant sous silence la terrible dégradation d’un dia¬
bète qui dure. Oubliée aussi la douleur et le souci des proches qui voient s’installer la
médication, les contraintes des dialyses, pire encore les prothèses et la dépendance phy¬
sique, conséquence des amputations.
Il y a
“Que ton aliment soit ton médicament”... “que ta gourmandise soit l’exception”
faudrait-il ajouter...
M.G
Poroîetani n°55 /Février 2006
^21
•««
àpiraa, i te toru o to ù tamarii, ua naeàhia ia ù te faite 100 kiro, e piti àhuru noa ia
ù matahiti i reira. Ua fânau atoà vau i te tahi tamaroa e 4,500 kiro. Mai te reira matahiti
Mai to ù
to
ai. Mai tei mataro noa hia, àita ihoâ i haapaà i
te mai poria e ua fanau faahou i te tamarii. I te hopeà o te tamarii i parau hia mai ai e, e mai
ômaha tihota to ù, e àita atoà i tauà.
to
ù tino i te fifi raa, aita te tino e
nainai
raa
nei, to te mau pû no te ea faanahoraa i te hiàpoàraa i te mau taata ômaha tihota. I te tahi
mahana, ua haere atu vau i te pû turu utaa (CPS), te vai nei i te uputa tomoraa te tahi pupu taata e hidpoà nei
i te toto, ua na à vau i roto ia ù, e haere atoà vau e hid e ômaha tihota anei to ù, înaha hoî e mea tâmoni àre.
E 6,2 g tihota to ù i roto i te toto, e ua parau mai râtou ia ù e haere haavitiviti e fârerei i to ù taote no te mea
ua rahi roa to ù ômaha tihota. 1 te reira taime, ua àta vau. Eaha te tumu. Te parau maira râtou e ua rahi roa to
ù ômaha tihota, eaha ia râtou i àre ai i îmi i te tahi raveà e faahaere anei ia ù i te fare mai, e àore ra e afai ia
ù i te mau taote no te CPS, e înaha hoî tei reira vau i te reira taime. Aita vau e faahapa ra, no terâ noa râparau
e, e ua rahi roa, ua îte maitaî hoî râtou i te fifi no taua maî ra. '
A toru matahiti i teie
fârerei i to ù taote i
Mataiea. E i mûri mai i tâ na mau hiàpoàraa, ua haapapû mai o ia e ômaha tihota mau to ù. Mai tei matarohia, ua horoàhia mai ta ù mau râau. I te tahi taime,
e moèhia na ia ù i te àmu i ta ù râau, e ia pau te râau,
eita atoà e tii faahou, no te taime àre anei e àore ra
no te moni àre. E ia rahi roa te maî, i reira ia e hoî
I mûri
mai,
haere atu
ua
faahou ai i te taote
faaeaearaa,
ua
faa i te vâhi
ra.
haere atu
o
vau e
la ù i hoî mai
na
ta ù tau
fârerei i te haapaà faui te àhipa, terâ atoà hoî
vau e
ta ù e rave ra
i te hoê papaî “Taote SEBAG
âivanaa no te ômaha tihota, i te 4 o te tahua”, na à
aéra vau e, e haere au e hià i taua taote ra no te mea
te mâuiui noa ra vau i taua taime ra (maèro, heà
“infection urinaire”).
I mûri mai i to ù hiàpoàraa hia e te âivanaa, ua haapapû maitaî mai o ia i te auraa o taua maî ra, i reira
noa vau i te hitimahuta raa, e i reira atoà ia vau ite
tô
maî, te îte nei
na
i te
papû
raa
riàrià
roa vau
Te
au
auraa mau o teie maî ômaha tihota. Ua
i taua taime ra, àita i àta faahou, ua tahe
te
roimata. Te
ûtuafare,
àhipa mâtamua i puta mai, to ù ia
ù hoî teàteà, faahua, haapaà àre.
e to
rapaàu ia ù, e tapeà o ia ia ù i te fare maî e e
patià atoà hia vau i te “insuline”. Na à raa ia vau e,
to ù ihoâ ia hôpeà, ia au i te mau parau e faarooroohia-ra. Ua haapapü mai râ taua taote ra, eiaha e
mataù, ia faaroo vau i tâ na parau, e ora vau e e faaàNo te
re
atoà
o
ia i ta ù “insuline”. Ua tiàturi
au
i tâ
na
parau, àita vau i haapeàpeà noa aè i to ù upoo, e tuu
vai ia ù i roto i tô na rima, no te mea ua tuu atoà mai
i te
rapaàu i to tâtou maî.
tapeàraahia, ua rave au i tetahi faaàtiraa, e rapaàu vau i to ù maî na roto i te haapaàraa i
te mâa, e i roto atoà i to ù ûtuafare. E haamata marû
te Atua
mau
taata e
I mûri mai i to ù
noa no
te haamâtau e ua
tamarii,
eere
fârii mai to ù hoa etaù
parau e, ua tauturu atoà vau i te
ai i te àhipa i te pae no te mâa,
huru mâa
mau
râ hoî i te mea ôhie.E tià roa ia ù i te
atoà, oia, tera râ
e
feia i reira vau e rave
eiaha e àmu i te mau
faaiti.
tâtou ia haapaà maitaî i teie maî ômaha tihota, e mea ino mau â. I roto atoà i to
teie atoà te tahi hara rahi, te àmuraa i te mâa mâ te feruri àre i te mau fifi e tupu mai
Haamanaà na tâtou i te taime a faahemahia ai o letu no te mea ua paruparu tô na tino, ua rave te
poroî ia tâtou,
mea tano
tâtou tiàraa teretetiano,
a
mûri atu.
ua îte tâtou i te reira.
I roto atoà i ta tâtou mau fâriiraa i roto i te
tiàporo i te mâa,
mau
paroita,
mea au roa na
tâtou ia parauhia “e mâa teie mea i
roto i terâ
E tià
roa
paroita, ua fârii maitaîhia mâtou”.
ia tâtou ia fârii mâ te faatanotano noa i te mâa, e faaàre roa i te mau faraoa monamona, te mau pape
monamona, e rave
i te pape mâàhi. la îte mai tâtou, i roto i ta tâtou mau mâa hotu, te vai
atoà nei te tihota i
Taro, te Eeî, te Meià etv...
tautururaa ia tâtou, e haapaà maitaî i teie maî ômaha tihota. E te mau metua, a tauturu
roto i te
No te
piiraa i ta tâtou
ihoâ
o
ta tâtou
A fârii mai i te
22
mau tamarii i nià i teie
tamarii no ânanahi.
maî riàrià
mau,
aitâ i maoro,
anaè i te haae haamata anaè i teie nei, no te maitaî
mau
tapaà no te aroha ^
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
Maire TIMAU
Témoignage
• • •
“J’ entendais souvent, par
les infos, les amis, parler de cette maladie qui n 'arrêtait pas de s'accroître en
Polynésie. Sans me douter un instant qu 'un jour je serais aussi malade. Je vivais normalement, je tra¬
vaillais beaucoup, je mangeais à ma faim et sans me soucier de ma santé. Mais petit à petit, je sentais
une douleur au dos, j'avais des vertiges, j'étais très souvent fatiguée et stressée. Je prenais du Doliprane
et me faisais masser par une maman, et ça passait. Un jour, je n'arrêtais plus d’uriner, je pouvais uriner
au moins 10
fois la nuit, et même la journée. Pour finir, je n’arrivais plus à retenir mon urine. Ensuite,
j’ai ressenti une douleur terrible au niveau de mon bassin, je n’arrivais plus à uriner tellement j’avais
mal. C’est à ce moment que j’ai décidé de consulter mon médecin traitant, et la nouvelle est tombée :
j’avais le diabète et pas une infection urinaire comme je l’avais pensé. Le médecin m’avait alors pres¬
crit des médicaments et m’avait aussi interdit certcdns aliments comme le “maa tahiti”, les pâtisseries,
l’alcool, la cigarette. A ce moment-là, je ne réalisais pas encore les risques de la maladie, et je conti¬
nuais à vivre comme d’habitude. Il m’arrivait d’oublier de prendre mes médicaments et je mangeais un
peu de tout. J’eus alors une petite plcde aux doigts de pieds que je soignai mais ça ne guérissait pas. Je
suis retournée voir mon médecin, et il m’a annoncé que j’avais un taux de sucre très élevé dans le sang
et m’a orienté vers l’hôpital de Mamaà pour une analyse de sang. Après les résultats, mon médecin m’a
envoyé rencontrer un spécialiste du diabète à la clinique de Padfai, le docteur Sebbag. Après les expli¬
cations du médecin sur les risques et les conséquences de la maladie, je vous assure que j’ai eu une
“trouille bleue ”. Pire, j'aipassé le Réveillon de Noël à l'hôpital. C’est à ce moment que j'ai réalisé l'im¬
portance de ma maladie. A ma sortie de la clinique, j’ai rassemblé ma petite famille pour une discussion
ferme. Aujourd’hui il y a un grand changement dans ma vie et celle de ma petite famille : je prépare tou¬
jours les trois repas de la journée, nous ne mangeons plus en grande quantité, une assiette pour tout le
monde, et tous nos repas sont préparés à la vapeur.
Ce que j’ai retenu de la maladie, c’est qu’il ne faut pas abuser de la nourriture pour que le moteur de
ton organisme ne tombe pas en panne. La vie est trop belle pour être gâchez.
Mon souhait, que les polynésiens et les paroissiens prennent conscience du danger de cette maladie,
et que le dimanche que l’on prévienne les paroissiens pendant les annonces.”
Ua faaroo
noa na vau
mahana. Mea maitaî
i te parau no te ômaha tihota, aita râ hoî au i manaô e, e mai atoàhia vau i te tahi
to ù oraraa, e mea ôhipa roa vau, e mea tamâa maitaî vau, e àita roa atu vau i haa-
roa
te riri taùe noa.
eita vau e faaea
i te ômaha, i te pô e te ao. Haamata raa ia to ù opù i te mauiui e mai reira eita vau e ômaha faahou no te
mauiui. Haere atura vau e farerei i te taote, e ua parau mai o ia ia ù e ômaha tihota to ù. Ua horoà mai te
taote i te râau, e ua ôpani ia ù i te mâa, mai te mâa tahiti, te faraoa monamona, te àva e te àvaàva. Aita
paô i to ù
E inu ia
vau
ea. Haamata raa ia to ù tua i te mauiui, ôhu te upoo, pinepine au i te rohirohi e
i te “Doliprane” e e taurumihia vau, ua pee ia mauiui. la tae i te tahi mahana,
vau
i hiroà i te fifi
i ta ù râau
e e
àmu
o to
ù mai, e ua ora noa vau mai ta ù i matau. I te tahi
na vau
i te mâa mai ta ù ihoà i matau. Haamata
raa
taime,
ia to ù
mau
e
moèhia
na
ia ù i te inu
manimani âvae i te tutuà-
i te rapaàu eita ihoà e ora. Ua hoi au e fârerei i to ù taote, e ua rahi roa te tihota i roto i to ù
âfaihia vau e haafàrerei i te tahi âivanaa no te ômaha tihota i te fare mai no Pàofai, e ua
tàtara mai o ia ia ù i te mau fifi o teie mai, e mai reira e riàrià iti rahi to ù. Ua tapeàhia vau i te fare mai i
te ôroà noera no te mai, i reira atoà to ù hiroàraa i te teimaha o to ù mai.
I to ù matararaa mai te fare mai, ua parauparau maitai au e to ù fetii tamarii, e ua rahi te mau mea i taui i
roto i to mâtou oraraa. E rave ihoà vau i na tamàaraa e toru i roto i te mahana, eita e taipu rahi faahou i te
màa, hoê mereiti màa ua ravai, e e mea tunu hou noa te màa i teie nei. Ua haapii mai teie mai ia ù e, eiaha
e àmu rahihia te màa ia ôre te màtini o to tàtou tino ia ino. Eiaha e haamauàhia te ora. Te hinaaro nei au
ia hiroà te Màôhi, e tae noa atu i te mau taata paroita, i te fifi rahi ta teie mai e faatupu i nià i te tino e te
oraraa tàatoà e ia faaàrahia te reira i te mau tapati atoà i te taime o te mau parau faaàra.
hia
e e
pau
toto, mai reira ua
Léonie
Hurihia
e
te Veà Porotetani
-VeàPorolelani n°55 / Février 2006
23
Etârétia porotetani
Fépuare 2006.
Ua tuatapapahia te oraraa o nâ tuhaa e 8 i roto i te
Etârétia. E 2 parau e tià ia faaara ia tatou, oia te tauturu a
te Etârétia i te mau ôpuaraa e te faaineineraa tamau.
I
tupu aè nei te âpooraa faatere a te
Màdhi mai te 6
,
.
.
paàfal
ParaU
\m
....
-,
-iü
e
tae atu
1-Te tauturu
a
i te 8
no
te Rârëtia i te mau
ôpuaraa.
manaô “e aha te tuhaa
Ua mataro tatou i terâ faanahoraa e na te
nünaa
porotetani e vai i roto i te mau
pàroita e amo i te mau ôpuaraa rarahi
te oraraa
no
ôroà
faatupuraa
te Etârétia. Te
o
vai
ra te
parau, te mau tauturu àti, te
no te tahi mau ôpuaraa a taa
àufauraa taaê
mau
atu
noa
âmui
ia te horoà
a
te taata
tataï tahi. E rima
pâpü te reira no te turu i te ôhipa. I roto i ta na
âpooraa rahi âmui i te fenua Tahaa, ua tuu mai
àuaha i terâ feruriraa “ia tauturu te àfata
te mau
âmui
te
a
Etârétia i te
ôpuaraa âmuiraa,
mau
pâroita e tuhaa”. la faataa i te tahi tino moni no
te tauturu i teie mau ôpuaraa Te vai ra terâ
na
te
te mau ôrometua. Ua
ôrometua
te mau
o
mai
Etârétia i te faaineineraa tamau
terâ
e
âmui mai te
terâ tuhaa, e ua
a
mau
hope maite
ôrometua i roto i te reira faaineineraa.
I teie matahiti
2006,
taui te faanahoraa,
ua
e
tupu te faaineineraa tamau i roto i te mau
tuhaa, e haamata nà te tuhaa 1, e âmui ràtou i
te
fenua àihere mai te 6
màti. E âmui atoà te
tae atu i te 11 no
e
mau
vahiné i roto i teie
faaineineraa. Oia mau, i roto i te oraraa o te
hoê pàroita, e tuhaa ta te ôrometua e tuhaa atoà
ta te
vahiné. Te tiàturi
raa o
teie
hia
te
rururaa e
ra
tàtou i te
tupu-maitai-
te mau feruriraa atoà rauti-
tômite. Te tumu parau
i faanahohia e te
âpooraa rahi âmui e te âpooraa faatere a te
Etârétia, to tàtou iôa âpi “Te Etârétia
e
îriti i teie tauturu. la tuu tàtou i terâ feruriraa
tauturu
teie
no
manaô atoà rà
te
te faaôhie
e oraraa
e
i te
ôhipa ma te haaâmui to tàtou, ia fanaô
taatoà i teie tauturu. Te auraa, e tauturu faa-
imiraa âpi i nia i te moni i
haponohia atu te faanahoraa i
hoi teie, aita ra e
horoàhia. Ua
roto i te mau ôrometua.
a
te mau ôrometua
Porotetani Màôhi”. Te hinaaro tumu
o
te
Âpooraa Rahi Âmui ia haamanaô tàtou
tàtou
ôre
porotetaniraa
na
tàtou te
mau
e “to
àroraa tàmau e te tuutuu
ôhipa tià ôre atoà e ravehia
e
e i roto i to tàtou nùnaa, te
reira rà àroraa, ua paèpaèhia ia e te màramarama o te Parau a te Atua, to tàtou uruairaa e te
i nià i to tàtou fenua
tumu o ta
tàtou pororaa i te hinaaro o to tàtou
e tià ia tàtou ia haapae, e ia huna i
Atua... èita
màôhiraa, nà reira hoi te màramara-
to tàtou
maraa e noaa
to tàtou
mai ia tàtou
no roto
i to tàtou
reo,
hiroà, tà tatou peu tumu e to tàtou mau
tupuna” (faaotiraa ARA 2005, Tahaa). Te tià¬
e horoà te reira i te püai âpi i roto
i te tupu-maitaî-raa o te tàviniraa a te mau ôro¬
turi nei tàtou
metua
i te hinaaro
ràtou i te
o
te Atua i te vahiné tei reira
ôhiparaa.
ê
Céline HOIORE
Veà Porotetani n°55 / Février 2006
Etârétia i roto i te
ôpuaraa pâroita i roto i terâ manaô, e
ôhipa âmui teie”.
IJa tuatapapahia te mau faanahoraa e tià ia
rave, i mûri mai, ua faaoti te âpooraa faatere ia
2- Te feaineineraa tamau
4 matahiti i maîri ia tàtou, ua rauti
a te
mau
Te
Heieni i roto i te faaineineraa i te
leo
pipi i Heremona
mau
I roto i te
tapura haapiiraa a Heremona e i pihai iho i te reo Hepera tê tauturu i te tuatâpapaparau e vai ra i roto i te pipiria, e tuhaa atoà ta te reo Hereni. E rave rahi mau
taô Hereni tei haa-mâôhi-hia. Te tumu matamua, no te tâàmuraa e vai ra i rotopù i te reo
i te
raa
mau
Hereni
tàfifi i farereihia
Tahito
ria
e
te Eaufaa
e
tùàti
e
reo Peretàne e te reo Earàni. Te tahi tumu rahi, no te
te feiâ i huri i te tahi mau taô e vai ra i roto i te mau pâpaî o te Eaufaa
te mau reo no
e
e e
Europa mai te
Api. Eita ihoa te
ô i roto i te
ao e
te
la taiôhia te feiâ i
ôpua e i rave
pipiria matamua,
numera e api i nià i to
huriraa
te
roa
eita to râtou
nâ rima, a taa noa atu te
tatou
manaô
rü i taua
e
hie i te
ôhipa
taua mau area
ôhipa no te faaô-
pororaa èvaneria i
tau. No reira, eita
tatou e maere i te rahi o te mau taô
Hereni ta tatou
faaôhipa
e
i roto i ta tatou
noa
nei
tatararaa e
mau
tauà-parau-raa.
E tano atoà
e
haamanaô e, ua faa-
nahohia to tatou
te
au
faaùeraa
haere ôutou
Tamaiti,
«
»
ei
o
te
Metua,
ekalesia
«
» a
ia te
paroika
».
bibilia
«
»
atoà
i te
salamo
e
»
tei horoà i ta
ora no
kirito
«
i te
i roto i
mau «
himene
«
»
no te
na
»
» a
Te taiô nei
te
haamaitai i te Atua ia
«
ârue
»
nei
e
lehova
tamaiti ia
«
te
»
lesu
to te ao...
I teie mahana, ua
paô roa terâ mau
taô Hereni i roto i te feruriraa e te
te Mâôhi. Te uiraa
tiàturiraa
o
te tano ra
anei ta tâtou
mau
i roto i te
taô ia
reo
au
râ,
faaôhiparaa
to râtou auraa
tumu.
E tâmata tâtou i te tuu i terâ uiraa
i roto i te
te
o
i
îmi i te
no te
te
hi ra,
auraa tumu
taô Hereni
mau
hipa-pinepine-hia
e
faaô-
tuatâpaparaa i te parau a
Atua, i roto ihoâ râ i te Faaauraa
Emma
aore
mai, e te vâhi ta râtou e para¬
tei te hiti o te feiâ âià mau, e
haaputuhia râtou i roto
ra, ua
i te hoê
mataèinaa, i te hiti
taata tumu o te fenua,
riro ei
taô
râtou âià mau,
no
taô Hereni tumu,
te mea te
paroichia
E piti tuhaa e vai
ra, e « para » e te « oikia », e te
auraa, e fare, e nohoraa, e parahiraa i te hiti. Te tahi mau taô tâpiri,
e « paroikos » e te taô haa, e «
paroikeô ». I roto i te puta Ohipa
Herëni i te pene 13 e te irava 17
o Pauro tei faaôhipa i taua taô no
te faaîte i te parau o te nünaa
e«
».
,
Iteraèra i te tau
a ora
ai
e a
parahi
i roto i te pipi¬
ra
tâtou i teie
mahana : e aha te pâroita.
Ua faaôhiehia te pâpaîraa o taua
ra e
mau
mau
ratere
te mea to
tei te tahi vâhi ê. I
i te tatararaa
roto
no
o te
e ua
te tahi mau
a
àivanaa ra, e tano teie parau n%te
mau maru-metia no te mea, e feia^t’
ihoâ râtou, e to râtou
ratere
tei te raî ia, ia
mau,
Ahiri ôutou no teieik^
mai teie nei ao i to na iho.
Fait partie de Vea Porotetani 2006