EPM_Vea Porotetani_196303.pdf
- Texte
-
TE 62 0 TE MATAHITI.
Hoo i te niatahiti hoê
HOE
AH U au MA
P AB
AYAE NO TE FAAROO POROTETANI
Ridacftur
TARA,
DANIEL
MAU ER,
MENSUEL PROTESTANT DE POLYNESIE
-
CHANGEONS NOS
A TAUl TATOU I TO TA
VIEUX HABITS
TOU MAU AHU TAHITO
l'Evangile de ne pas mettre du vin nouveau dans de vieil¬
préparons l'Autonomie, il n'est pas bon non plus que
nous mettions
une jeune Eglise dans un vieil
uniforme rapiécé ou tellement démodé
qu'il conviendrait seulement aux ancêtres de nos grands-parents.
Jésus
MARS 1963
Numéro 23
:
nous a
dit dans
les outres. A l'heure
où
taata
Ua parau mai lesu
e tuu i te uaina
hora
i
nous
faaineinehia’i
Tahiti
ia'na
i,
iho,
e
tatou
e
i te
e ere
faatereraa
te
te Ekalesia
o
tia ia tuu iatou i te hoe
mea
ra,
tupuna.
raau
Te hinaaro nei
te
"Aore hoi
:
api
i roto i te hoê ahu tahito tei tafaifaihia, e
i roto i te hoê ahu faito tahito roa tei au i te
ekalesia
aore
i roto i te Evanelia
api i roto i te farii tahito". I te
i te vauvau
au
ta tatou
atu i
teie nei mahana
i
fare pure,
oia hoi to tatou raau
"église", eiaha ra "temple" no te reo "temple", e ere ia te
hoe reo
keresitiano,
o te hoê
ra reo tei
horoahia mai ia
parau
tatou
e
no
te Ekalesia
o
hiero etene
iho.
reo:"
cérémonie
La
ni,
Je voudrais
entretenir
aujourd'hui de nos Eglises : je dis bien Eglise et
non pas
Temple, car le mot temple est un mot qui n'a rien à faire dans le langage
chrétien, il n'est dff qu'à la malveillance romaine des siècles passés qui appli¬
quait à nos sanctuaires un terme qui ne convenait qu'aux édifices païens d'autre¬
fois. Nous devons donc dire ; "La cérémonie aura lieu à l'Eglise Protestante de Papetoai" et non pas au "temple de Papetoai".
vous
tia
mea
te
re
tae
vient de Calvin et de
dure que rien
ses successeurs.
Elle
a
franchi les siècles. Elle
a
la vie si
détruire cette légende qui est absurde et qui appartient au
passé. Qui a vécu par exemple dans une Faculté de Théologie Protestante saura qu'on
y est fort loin de la sévère discipline qui peut régner dans un séminaire.
ne pourra
te
reira
taua roo
froids'et
pour tout dire, tristes. Quand on y pénètre, il n'y a pas d'image, pas de tableau,
pas de statue. On n'y a pas l'impression de la vie. Et tels en effet ont pO être
dans un passé lointain les.édifices protestants. L'exigence biblique de ne point se
faire d'image taillée explique en grande partie dette apparente austérité.
aux
sanctuaires protestants d'être nus,
i
te
Nais
on
oublie trop
souvent que,
de même
que
teute architecture, de même que
d'avoir un style qui
éventuellement d'une
région. Actuellement, on concevrait mal de construire le même style de maison en
Polynésie que dans le Nord de la France, sur les bords du Lac Tchad que dans les
steppes de l'Ukraine. Les Eglises qui ont été construites à Tahiti et dans les îles
avoisinantes l'ont été sur un modèle fort en honneur en pays anglo-saxons et au
cours du XIXe
siècle.
e
oire), te faaitehia
te mau
no
nei
:
"e
fare pure poroteta
tei
mau
mono.
maamaa
roa
haapaohia
api. jjai
Aore
mea
e
nehe-
tei tano i te anotau
aua
pipi i
te ture haapaoraa i
i roto i te hoê fare haapii-
e mea marna
e
roo
Mai reira mai,
faaea i roto i te hoê
taata tei
ture
teie i te hoe
ere
to'na
to tatou anotau.
aamu
te ite nei oia
Te
ae
faahapa pinepine hia nei e, e hohoa vai tahaa noa e
hoi, to te fare pure porotetani. la tomo te hoê
roto,
eita oia e ite i te hoe noa'e hohoa, te hoe
rumaruma
taata
i
tapura
te hoe tii, Aita
e
reira hia te
mairi. Te
mau
faatura
ra
mai
nao
e hohoa ora o
te fare pure.
Ua
fare pure porotetani i te mau tau
to tatou mau tupuna i te
faaueraa
hohoa
e
"eiaha outou
:
e
hamani
i
te
idolo
tarai".
Teie ra,
faataahia
mai
tei
te
ua moe pinepine
roa ia tatou e e
hoe hohoa no te mau
fare pureraa
itehia
taua hohoa
les églises romaines, les églises Protestantes ont le droit
souvent est la marque d'une époque, d'un siècle bien pricis,
te
no
unauna
i
ra
faaore i taua
bibilia tei
On reproche habituellement
huru
perepitero.
raa
i
te puta tei vauvau mai i te mau
(oia hoi te mau taata tei hinaaro
hanahana". E
tahito anae. Te
na
reo
i
ia Karâvino
ra
roa
ia
nehe
te
hinaaro i te ta-
tei au i te
raau
Teie te tahi
hioraa
haapapuraa
lieu à l'église protestante de Pa¬
te taioraa
faaitihia te
e
mai
Farani,
La lecture récente de l'album exposant les projets d'urbanisme concernant la
ville de Papeete exprime le voeu que les Eglises Protestantes aient "une note plus
austère" selon ce que les auteurs de ce plan considèrent comme la daractéristique
Étme de notre confession. Cette réputation d'austérité n'est pas nouvelle. Elle
ia
atoa
te manao nei te mau taata papai puta e aita
haapaoraa porotetani i anaanatae i te mau hohoa fare pu¬
unauna
ua
iho tei
te mea,
no
roa
o
ia
aura
mutaa
hoê
"urbahisme"
faanehenehe i te
e
TOAHOTU
te
no
i te "temple de Papetoai".
ra
i
Na roto
te tare pure no
;
mutaa
no
opuaraa no te
no
roma
hitohito ia tatou
petoai" eiaha
Teie te hohoa
mau
.
i
roto
i
te
mau
fare
pureraa
mea
tia
ia
porotetani,
katolita,
e
ua riro
pinepine ia ei tapao no te hoê tau,
no te hoê
tenetere, ei te tahi mau taime, no te hoê mau fenua. I to tatou anotau, eita to Tahiti e anaanatae i te ha¬
mani
i
te hoe hohoa
toerau te
mau
ri.
tei
fare
i Polinesia nei mai tb Farani apa-
huru,e to Aferita rppu mai tei
medebera
tetani
hoa
ra,
Rusia. Ua faatiahia te
no
i Tahiti
au-roa
e
i
i
te mau
te mau
fenua
itehia i roto i te
mau
fare pure poro¬
tapiri mai, ia au i te ho¬
i te tenetere i mai¬
fenua paretane
(suite de la 1ère page)
heneheraa
ho te fare
tuhaa roto
te
Mo
1 te
i nia
faanahoraa
te
o
1 te tuu 1
ore
e
blbilia
auraa
au
la mairl. la
pure,
e faaauhla to’na
e i nia hol i te faane-
haapllhla te fêla faa-
purupltl 1 te poro, la haehaa to’na huru,
la faaitlhia,
la fatata’toa oia 1 te mau taata ; i te mau
tau 1 mua nel, e Ite tatou e ore te faufaa no te aua, e monohia te aua e te
amuraa maa moà,
te pu no te
fare pure,
to’na
vahl tahoêraa te tumu mau no te hiero. No te faahope
roo
1
te
taua parau ra, e parau atoa tatou e, e ere te mea faufaala hamanihla te satauro tahaa noa tel haamauhla 1 nia 1
ore
mau
e aore ra tel faaêhia 1 roto. E no te mea elta te
dlakono
e hiohla el
mau taata
taiaê, e parahl ratou 1
nia
1 te
te
patu,
parahiraa i te
mau
aoao.
Mal te mea
e,
e na
reira
tatou, e taamuhla, mai te purupltl mai, te orometua 1 ta’na
paroisa, e e rlro te paroisa el hohoa no te hoê amulraui hu¬
ru
taata
oia
ae
1 te
1
te ora ae.
e
amuraa
maa
te mahana oroa euphari,
haatl
e
moà.
<
El parau hopea,
rohla
Na
te hoe
te
mea
fare tel
re
o
tel
e haapae paha tatou 1 te aua tel mataopanl i te mahora o te fare.
mau tiare e te mau
pualhere taua ohlpa ra^Elaha
itl la haapaehia no te faariro i te fare pure el
te
no
i
au
1
te
fare
mau
fenua motu,
e ite la tatou e
: "ua hamanihla
rahl i te hohoa no Paofal : tlno
e piti falto 1 te aano e e toru 1 te roa,
e te
fare pure e
mau
rave
rahi,
oê tel haamauhla i
hoe fare
te muaraa
te
fare. Te faataate Sotalete faatupuraa parau no Lonedona
: te purupltl 1 ropu, të hoe aua aano
roa no te purupltl,
1 reira te mau orometua e te mau dlàkono e parahl
al 1 te mau mahana oroa ; e te tuuhla nel te
hla nel
la
te rotoraa
jmuraa ipaa aoa 1 mua i te
fare
tatou mau
te
afaraa,
te
aua
e
aua no te purupltl,
te faataahla nel,
fatata
na vahl e toru ; te purupltl,
no te fare pure no
te amuraa maa
moà, 0
no
hol
pao atea
hlnaaroo nel
tau,
te
au
e
te hoe
no
no
omo
El hohoa taaê
la
tuatl
1 nia
ru
matle
e
no
te
ratou
te
e
anotau tel mahemo. Mal te mea e te
1 taua hohoa ra
1 to tatou ano
1
no te hoe metuà tel faahepo 1
tele nel anotau la haere 1 te fare haa-
1 te ahu
roa
raau
no
e
te hohoa
no
natura
no
te
fenua
te
te hohoa
marna
no
te
te
ruau.
no
ta
:
penl
tatou
mau
fare pure,
no
te vahl tlaraa, te hu¬
mou’a,no te ral,no te raltl,
hol.
A rave mal tatou 1 te
(mal
te pua te huru) e a faa-
one
fare pure 1 to’na
fare pure rahl 1 au 1 ropu
e alta vetahf mau fare pure
te hoe
haehaa
moà
tamau
râ nlnamu
aore
tumu
mau
e
1 te hUru
taulhaa tumu
tano tatou
ta
tel
la tatou 1 te huru
pllraa mal te
mau
tele faataaraa
E parau maere roa
tatou
tamahlne
mau
te hoe
e no te vahl moà roa o
tele,tel rlro el tapao
te Sotalete Faatupuraa Parau no Lonedona, e el ta¬
faufaa tahlto.
talpe
1 roto 1 to
rahl,
pure e rave
faahamanao 1 te parau no te vahl
te
o
te hoe peu.no
au
Iho vahl. Al1 te mau fare nalnal,
1 tano na roto
1 to
’ roa 1 ropu 1 te hoe mau fare rehurehu e
te tahl atu mau fare pure, e fare hohoa api roa,
halrllrl roa la.
marau
mea
1
anaana
;
tele nel
mahana,
e mea tla roa la haapae tatou 1 te
te hohoa "afata rahl" no te tahl mau fare pu¬
re, e la 1ml tatou 1 te hoe renl nehenehe ae, la Irltl-noahla te mau fare pure na roto 1 to ratou
mau uputa e to ra¬
tou mau haamaramarama,
la haapae atoa tatou
1 te manao no
te hoe fare ôe tapirIhla i te
tlno fare ma to'na mau pou ,
te fare oê tel tapoi 1 te fare pure, a moe ai to*na nehene¬
hohoa orapa,
he mau.
£ nehenehe
Iho,
la
taaê
roa
te fare
oê
i te tlno fare pure
nehenehe atoa hol la tuatlhia te fare pure i te fare
paroisa no roto 1 te hoê e*a tapoihia, E mea tla la haapli
tatou i te fiaapae i to tatou
hlnaaro faito-ore i te haamaniraa e no te pua papaa
la nehenehe ae te hloraa 1 te hoê
ofal e
aore ra 1 te pua faafaurahla. E mea papu e 1 te hoê
Biahana e
heiapae atoa
tatou i to
tatou here rahl 1 te mau
punu,
noa’tu to ratou penl uteute e aore ra matle, no te
mea te
punu o te hoe la tapol tura-ore
no te vahl moà. Te
punu o te hoê la tapao no te hoê anotau tel mahemo.
e
te huru taata.
no
Oia
mau
hol te fa¬
êraa
Atua,
te fare pure,
e fare ra tel ohie te
farll maltal mai i te mau taata.
e
rotopû 1
rahl tel haaati 1
el hohoa no te mau
tamuta no ananahi, te fare pure e val 1 Toahotu tel tomohia
1 te avae no Tlunu 1962,
ola te fare pure nehenehe roa ae
no to tatou mau fare pure na roto i to’na hamanlraa ohle,
e
to’na hohoa taaê roa,
la na
reirahia
to Tevaltoa,
mal te
mea e,
e farll te
fêla faaroo 1 te hohoa tel hamanihla el
hohoa no tele tau.
Te fare pure e val 1 Paea, noa’tu to’na
hohoa tel
Itehia i te mau vàhl atoa,
o te hoê la fare tel
tano maltal i te hohoa no te
hoê fare pure tel otl apf e
tel anapanapa mal te plru.
Te faanehenehe nel te mau tumu
raau i taua
huru ra.
Tele ra, ^e val atoa nel te tahi mau
fare pure tel
ore i faaitehia to ratou lo’a, o tel au maite mau
fare pure e rave
fenua motu,
e iritl tatou
to tatou mau
tahi atu
falto
te
të
tal
tlma
1 te tahl
tele râ i te
uputa
fare
roa.
meumeu
mau
te faatereraa
o
e
hlnaaro i
te Atua
tel rlro
na
roto
el ite
e
aore
ra
no
hoê fare
i te
fêla faaroo mau to reira,
la tatou, o te iritl 1 te
te Ekalesla ia’na iho
o
faalte hol
ite tatou
pure o
la
mahdmeta
pure
E parau mau, e
tau e val i mua
1 te tatou
1 te hamanlraa
te nehenehe
e mea
faaturaraa
o
i te tahl
tla la
to tatou
e
mau
fare
te mau mea 1 hama-
nihia.
A'taui tatou 1 to
tahl
la
tatou mau ahu tahlto.
E mono tatal
ratou,
la Ite tatou i te tupuraa
Ekalesla api 1 roto i te hoe mau fare pureraa api
tatou
Ite hanahana
no
te Atua.
no
o
te hoê
te arue
SI
on te
pronène à treven Ih dfstHott de Tahiti, et si l'on passe dans les
fies, on constate que la plupart, des Eqlisss sont sur le sodèle de Paofai :
grand bStlaent, aux fontes rectangulaires 2 x S avec un clocher flanqué sur le af-
autres
TÜATAPAPARAA PARAU NO Tr
lieu d*i*i des plus petits cdtés. L'Intérieur respecte encore actuellenent la
répar¬
tition chère è la vieille Société des Missions de Londres : la chaire au
centre, et
un
large
réservé pour ce qu'on pourrait appeler le " choeur * oii viennent
prendre place lors des cérâtonles les pasteurs et les diacres ; enfin, la table
sainte devant la barrière du choeur. Dans la plupart de nos édifices
près de la
■oitlé de la surface du sanctuaire est ainsi réservée è ces trois stalles : la
ÈKALESIA TAHm
espace
1
chaire, le choeur,
la table sainte qui ne sont pas sans analogie avec la notion du
lieu saint et du lieu très saln^ de l'Aoclen Testaient. Or, cette notion est cu¬
rieuse, elle appartient typlqueuent è la Société des Missions de Londres, elle a
été aussi le signe d'une certaine époque bien révolue. Vouloir la oaintenir à tout
prix de nos jours, reviendrait è deoander è nos jeunes filles Tahitiennes d'au¬
jourd'hui de voulo1r.se rendre en classe en robe ■ nasa ruau ".
O
te 25 no Movana 1836
PCTiare IV
e
te auvaha parau
i tupu ai te farereiraa aiatanua
pope 1 te fare arii 1 Papeete, o Pritchard
na
tarant tahiti,
arii vahiné
oia te
auvaha parau na te
oia.
^InosEgllses doit Stre hardie et originale,épouser au tant que
se peut le caraq1ftr».de l'endroit, s'haraoniser aux couleurs d'un paysage,
utili¬
ser et respecter^l^t à la fols les satériaux offerts par le pays (je pense en par¬
e
oronetvia
Tonitara
paratane,
paratane
mono
.
Tel reira
L'architecture
e
mahana
i mûri
Noa'tu
râ
atoa
o
Uoroido te auvaha
a
na
pope.
E piti
iho, faaoti atura te Apooraa .a ^te mau Tâvana.
e te
patoitoi raa e té. mau faananearaa
parau o Moroido, e na pope,
eita iho â te ture e faatia ia
faaea raua i te
fenua nei. Ua
faahepohia raua mai te puai
la hoi faahou i nia i te. pahi tel
tlai noa 1 tal ae i Pa¬
peete, mai te tiai i te hopea o te chipa ra, itoito maltaé
o Moroido i te patoi etaeta i teie
faaueraa. Ua marô etaeta
roa n'a pope 1 te taaea i roto i to raua tare mai te taaau -
ticulier è la
pierre de corail),et convenir au cadre qui lui est propre. Certaines
églises d'apparence colossale, jurent au nlUeu de salsonnettes husbles et sinples,
d'autres détoneoè par leurs couleurs trop vives au nlUeu de bâtisses grises et
ternes, d'autres enfin ont triste sine avec leur style vieux jeu dans un quartier
refait à neuf.
mau
Quant à l'Intérieur de
l'édifice, son anénagenent dépend tout à la fols du sens
théologique de l'édifice et de l'esthétique la plus éléoientalre. Il faudra appren¬
dre è nos fidèles à lettre la chaire de c8té, è la rendre plus humble, moins massi¬
ve, plus proche aussi de l'assistance ; on découvrira que le "choeur" n'a plus son
utilité et que cette barrière que l'on dresse par le "aua* doit Être celle de la'
Table Sainte, centre de l'église, son lieu de la cooiunlon. Elle est la raison
d'ttre du sanctuaire. Oisons aussi qu'il n'est pas vain de prévoir une croix nue
sur le lur,
ou encastrée dans la paroi. Les diacres n'étant pas des personnages à
part doivent trouver leur place sur des travées latérales. Ainsi le pasteur, de sa
chaire, fera corps avec son assistance et celle-ci donnera l'Image d'une communauté
plus humaine, plus vivante. Elle pourra se retrouver au jour de la Sainte-Cène au¬
i te
te etaeta
mau
opani.
Ua etaeta atoa te ture
hiti te tahutu
ha
1 nohohla
râ
raua
e
e
vavahihla
ua
mutol
e na
ta¬
tare,
tomo atura xmua 1 roto i te pipope, te
taafaua pure noa ra. Aita
roa
na
i rave
etaeta raa
te
o
Inohia
e
hoe Iti ae.
mai, mal te parau
rapae." Amo noa hia'tura
e
:
râ
No to raua
"Ei-ta
roa aaua
e
patoi
haere
1
1 rapae piti, te tiai noà mai
ra. Fariu maire te mata i uta e te tino atoa i te
piiraa
mal e : "E hoi mai â maua”.
te 26
1
raua
Febuare 1837, ua tamata taahou o Caret, mal
apeehia mai e te perepltero Maigret, tapapa faahou mai i
Tatuti ; alta i faatiahia, ua taea râ te faite.
no
te
tour de la Table Sainte.
/
reira, ua
No
les districts oii la nature
suffit è protéger le sanctuaire, à renoncer au trop classique mur d'enceinte qui
enferme la cour de l'église. Des fleurs, des buissons feront bien mieux l'office.
'iHeh M doit (tre négligé pour que l'église devienne une lalson à l'échelle humai ne, maison de Dieu certes, mais accessible, aimable.
Disons enfin
qu'il faudra arriver, notamment dans
ranl mai
te amul
Tonitara Faran.1
papal na pope i te vahi rata i té Hau Fa1 to Hororoto, tel haponohla i te auvaha te
i Valparalso no te
hapono atu i te Fau Faranl. No taua rata ra, ua papal atoa o Plritati 1 to Paratane.
E teie tel faaotihia e te Hau Paratane : ia vaiiho o Plritâtl i
te toroa orometaa e te faatere tumu ola i te torôa Tonltara Paratane.
E aita i maoro,
i te 29 no Atete 1838, i
Parmi les nombreuses églises qui jalonnent les routes de nos Iles nous propose¬
modèle aux futurs constructeurs, l'église de Toahotu, Inaugurée en Juin
1962 et qui est de fort loin le plus joli de nos édifices par sa simplicité et son
rons cûome
tae mai al
te
pahonorsia a te Hau Farani. Teie taua pahemotonohia mai.te hoe manua farani o Venua te ioa e
60 puputu fenua
i nia iho,
tel faatere hla e te Atimarara
mono DU PETIT THOUARS, e %ia tutau i roto i te ava i
Papeete.
raa
originalité.Celle de Tevaltoa devra 8tre de mSme Inspiration si les fidèles accep¬
tent d'ître de leur temps, celle de Paea, de lignes toutes classiques réussit ce
tour de force de donner toujours l'Impression d'avoir été achevée la
veille,et d'é¬
tinceler comme un bljoü^ Le cadre naturel contribue è cet état de grSce. D'autres
que je n'oserais nasmer, tiennent de la mosquée oui du chtteau fort en béton armé.
Certes les paroisses n'en sont pas moins fidèles, gais dans les temps qui s'ouvrent
devant nous et où nous devons apprendre è diriger nous-m8mes les affaires de notre
Eglises, sachons marquer notre respect et notre amour envers Dieu par l'édification
de sanctuaires que seront eux-m^es un témoignage de la beauté de la Création.
ra,
ua
Ua haere ola
tuu atu
1
el pahonoraa
mai
i
ô
te Arii vahiné
to'na rima i
1 to
Pômare IV
e
ua
te
parau faahaparaa a Farani
te Arii vahiné * hamani-ino-raa i na pope
te au-ore.
1
parau
Changeons nos vieux habits, remplagons-les un à un, que nous voyions naître une
jeune église dans des sanctuaires neufs qui chanteront d'eux-mtmea la gloire de
i uta
roto i
te
30
faahapa
no
Atete
1838,
via
tuuhia i te Arii
raa no na tumu hata e toru
vahiné te
:
I) la faaite hua te Arii. vahiné i to'na tatarahapa i te
no te mau hamanl ino raa. i na farani
tôopltl, o
Farani iho â ra tel faalnohla.
Hau Farani
Dieu.
2} la hutihla
teVI'ëva' farani 1 nia iho 1 te hoe tira i
Motu-Uta, e la faahanahanahla na roto i na harururaa pupuhifenua e 21, no nia mai i te pâ a te arii vahiné, la ore taua
parau faahaparaa
ra ia haapaohia i roto 1
na horaae 24,
e
tupu ia te tama'i e ta" noa'tu i te afaroraa te parua faaha
Fait partie de Vea Porotetani 1963-1964