EPM_Vea Porotetani_196210.pdf
- Texte
-
Hoù
matahhS hoi
I
ATGPA 19S2
Numéro 18
TE 62 0 TE MATAHI JI
RéJpet^pv
HOE AHURU MA PAE TARA
StA AVAE NO TE FAAROO POROTEÎÂNI
OAHIEL HAUen
!
MENSUH PROTESÎANÎ BE POIYNESIE
-
Qu'est-eequ*une
bonne ecole 7
La question peut paraître étran¬
même. Si on interro¬
geait les habitants de notre pays,
qu’ils soient adultes ou enfants,
tous répondraient d'Un commun ac¬
cord : "C'est l'école qui fait le
ge^ saugrenue
mieux travailler les enfants et les
prépare le plus sûrement à la réusajouteraient même
que
c'est l'éco-
^l^qui ferait régner la plus
c^cipline
et
apprendrait
stricte
aux en¬
fants à être soumi s et respectueux.
Et comme on aime à être fier de
école, on préciserait aussi
qu'il : faudrait que tout le person¬
nel ; soit qualifié et respectable,
qu'il soit de bonnes moeurs, atten¬
tif uniquement au bien des élèves.
Enfin, on mettrait son point d'hon¬
neur à ce que l'école soit agréa¬
ble, coquette, avec des salles
spacieuses où les enfant^ se sen¬
tiraient à l'aise pour étudier.
son
maitai
E uiraa tei hiohia ei uiraa huru, ê.
Mai te iiiea e e uiui tatou i te huiraatira no to tatou tenua, te tnau taata paari e te mau taraarii, e pahoîio paatoa
être repus, ni
malades,
ni dégoûtés de la nourriture qu'on
leur offrirait. A vrai dire, aucun
d'entre eux n'aurait eu le temps de
goûter exactement chacun des ali¬
ments ; aucun n'durait pu appré¬
cier la qualité d'un plat. L'essen¬
tiel aurait été uniquement de s'em¬
piffrer pour le plus ^rand plaisir
du ventre; et afin de satisfaire une
tout
sans
Ce fut longtemps une maladie
dans les écoles de notre pays que
de n’avoir d'autre objectif que. la
examen,,
sons
rent
en
le
a
teie mau in.ap
:
no
ta
ratou
auraro
e
même
encore
ia
ma-
paresseux ou
problème n'est pas du tout
Montaigne, écrivain cé¬
lèbre du lôème siècle l’évoquait
déjà autrefois. Il parlait des têtes
bien remplies dans lesquelles on
We
leurs
enfants,
ils sont
presque tous dans ce cas à Tahi¬
ti
ne reprocheraient pas aux maî¬
-
et
-
tres
un
brin de sévérité
reconnaissants de
et seraient
leurs en¬
fants travaillent assidûment, et n'aient
d'autre but que la réussite de leurs
examens.
A leurs yeux, tous les
moyens sont bons pour atteindre ce
but : l'examen finit par représenter à
lui seul
ce
que
que doi¬
vent recevoir les enfants .11 est in¬
tout
dispensable
en un
l'enseignerrent
ceux-ci aient acquis
temps rapide un certain nombre
que
de connaissances
en
français, mathé-
matiq ues, géographie, sciences natu¬
rel les.
L'examen et par conséquent l'en¬
seignement, finit par ressembler à
un grand tamaaraa où l'on mettrait
point dSionneur à vouloir fai¬
goûter de tout aux invités. On
aurait pour la circonstance tué tous
son
avait
de
entossé des connaissances
On y faisait ap¬
.èà'ù
lieu de s'éntenir à'
un
raa.
mau
,
;
;
poulets du district,
pêché tous les poissons du logon,
rassemblé tous les fruits et légu¬
mes des vallées, et l'on s'efforce¬
rait de faire manger le tout à cha¬
que invité. Les meilleurs convi¬
ves
ce
seraient
tour
ceux
qui réussiraient
de force d'avoir mangé
de
iS..
roà
intelligent qui put servir à l'ave¬
nir de l'ènfant, on réduisait 2 an¬
nées d’études en une, ef on fai¬
sait faire des révisions jusqu'à
saturation de l'êsprit et de la mé¬
moire. Si le jour de l'èxamen,
l'examinateur presse sur le bon
bouton, l'élève n'd plus qu'à réci¬
ter par coeur le texte appris.
te taatoaraa o te maa i te mau manihi-
est
largement
revenu
un
raté, celui qui,
aurait échoué à
par
son
mal chance,
brevet
ou
à
,
taipe-hiopoa-
le ananâhi o te
tamarn, ua faaîtihia
haapiiraa no'na matahiti e piti i te
matahiti hoe roa, e ua tapiti noahja
te mau haapiiraa la fiu-roa te manâo,
Ttè mahana no te hiopoaraa, mai te
mea 8 é uiui te taata hiopoa i te ujraa
te
ta'no, e taio tamau aau le tamarii i te
Ua ite â.hlà taua
i teie mau maha¬
parau ta'na i haapii.
mau tare haapiiraa la
ua
tatai tahl. Te mau manihini te au
roa i te taata tei faaihèine i te tamaa¬
ni
'
maramaràma ter nehenehe i a tau tu ru i
mau
de
ite-moe-ore,
nia-noa-hia te mau
pilraa i haapao I te hoe tapUra ohipa
tei faaineine i teie
sidère plus comme un fruit sec et
on
la hantise de l'examen. On
8 ira na
..
tamaaraa. e faatamata I te mau inaa
taatoa i ta'na mau manihlni. No te
ne con¬
d'hui,
tapitî
te hoe mau papairaa hohoâ hoê
roa.
U a faarahihia te mau hiopoaraa
taraataraa. Âita ra te faatere fare haa-
Ua hiohia te hiopoaraa, e te. haapii-.
hoi mai te hoe tamaaraa rahi : e
tupalhja te taatoaraa o te
puaa, o te mau moa no te mataeinaa ; ua taiâhia te i'a no te roto, haaputuputu i tè: taatoaraa o te mau maa
e te mau pota no roto mai i te mau faa.
E onoono te taata i te faatamaaraa i
raé.
Te vai ra le m au hohoa
raa
reira,
tenetere
raa e
fia, te haapiifaa huru fenua.
De telles écoles existent encore
de nos jours, et sans doute même
dans notre pays. Or, ce n'est pas
celà instruire un enfant. Aujour¬
;h»rù-
Irave tamau hoç foâ.
roa
o
no te
Ua tiaturi-Boa-hia I te
ua
i to ratou hioraa, ua
ravea'toa ia tae te mau tamarii i
hinaaro te taata
puîa|uffoç,:
Te.'parau r? oia tré té mau iipoo î
ter ,.roto' I héaputuputu' hia'i. te m au
haapiiraa
:
tei riro nei te hiopoaraa ■
no te haapiiraa tel
haapiihia i te mau tamarii. E mea tia
roa ia haapii ratou i te hoe taime poto roa i te hoe pueraa haapiiraa i te;
reo farani ; te numeraraa, te geogera-
programme
e-
na
E. ers Téa'tu. le. hoe parau api, p te
parée te] pajaehla e; ‘.'Mohtaignp",
.
taata;p3jrai.
hiopoamaitai te
tumu hoe
.fetO;
hoe
taua hopearaa
ei
I
watahiti e piti, e
ia maniîià.ratéu, é aofa,ü nei ratou j te
monj e pas jobtsî'Tatou iaaineifteraa.
te ma,nuiaraa no ta ratou mau
On proposait des modèles-type
d'examens, des rédactions passepartout, dès problèmes clés ; on
multipliait les examens blancs. Au
I'siatahlti hoe
acre Ta ne
haapii ia faaetaeta rii i to
ratou haapaoraa, e mauruufu ratou mal
te peu e e rave maite ta ratou mau tamarii i te ohipa, e ia haamanao ratou i
re
les cochons et
Te fera metuatei raanaonao i te anà- r
no ta ratou ipau tamarii - o te
taatoaraa ia o te .feia metua i Tahiti '
nei -, eita ratou e faahapa i te mao
mau,
faaitehiâ’'tr îi ratou T.elrito ratou el
fastîî
orometaa
pel uniquement à la mémoire. On y
faisait répéter et rêbacher sans
cesse les mêmes leçons.
te hoe
ê té vai nei â te
fare' haapiiraa taâê o tei
faalneine.papû; t te mau tamarii faatau
ae e Itoito-ore aé i te manuiaraa. Ua
hoe
nahi
toutes sortes.
te 'faslneineraa i
Mopoafaa. Te v ai ti
,
'
t® maoro roà I roto i
fare-haapUraa ;no tô tatou feriua ia
irai-fiflà-hia
faatura, E no te mea te
nouveau,
&Les parents soucieux de l'avenir
;.
'0 te hoe
,
Ce
te-fenua.
te
.
caisse.
faâ1hi3:'to'na.;opa.ao to'na areareala haapaoh.ia; te tahi peu tumu
no
ohipa i roto .f te .fare h3S.pîlra3.;.
Mapse maU-si 6 tora anaa
ia mâ îo faîoa oraras,.e ia tiianaoRao,
;
anae ratou i U mait* ivo tê'msù. tamo:*::
rii. ! te hopea,. te àea .s ;a«-îoa-hla é
tatou, îeie )â : ia bic-hia ts .fare-haa- ’
piiraa mai te Hoe.lare,hehenehe.roa...^
m.ai te. mait piha ravai Biajtai ne; te
haapii i te mau tamaril.
niaü
e auiu ;
raa, e
mau
te hoe
ei
tatai tahi ta'na
aita ,f0:a’'te la ITte i te aaraa no te ntaai
Te nreà îtufaa roa'tu o to'na hinaaro
teoteo rii nei tatou, no ts huru o fa ta¬
tou fare haapiifaa, e aa-is-tatou
vai
te taatoaraa n-o te.mao tsata tei Tave i.
les plus rétifs.
leur promet d'être bacheliers
1 ou 2 ans, et on leur demande
succès assuré, de passer à la
plus
On
I!
rii
des mai¬
spéciales pouf celé qui assu¬
le succès des candidats les
existé et il existe
’
hiopoaraa
(certificat, brevet, baccalauréat). Te
haapapOhia nei e te tahi pae : 0 te
fare haapiiraa o tei haapao etaefa i te
mai] tamarii, ia riro raîoit ei mau tama-
certaine coutume locale.
préparation d'un
te fàaineine hoi ia ratoü i te
,1 te mâa'îoa m'a te pala orè,
te aaT ore, t«*fiu-ore. Ota mau, aita
hoê îaatç. e- Rebénehe la tàmata noa i
haapiiraa te haapii i te mau tamarii i
te rave i te chipa mai te ravea maitai
ae e
ia amu
e
mai ratou ma te parau,hoe : "0 te tare
nuiaraa
le mau manihini ia îèi nehenehe.
raa o
■
na é i to tatou iho fehua hoi. E ere
roa’tu te hoe rayea paarl no te haapii
i te hoe tamarii. I teie nei mahana,
aita te taata i tiaturi i te hiopoaraa,
Aita'toa te tamarii, tei oré i manuia i
ta’na brevet e aore ra i ta'na bachot,
i hiohia mai te hoe tamarii ite-ore e
te maau. Ua hiohia ra te ohipa tâ.’oa i
rave na roto i na matahiti e rave râhi,
to'na ,ite mau e te mea faufaa ae, to’-
na
paari
no te
feruri e no te taa.
y
(suite de la
Pahono faahou a'era te taata
1)
page
fata)
aita i ino
;
tere
; e
noa
ereere e
te hora,
alta
:
o na
e
i te hora (oia hoi te al^
peapea
auri ana’e tei ino.
Te maimiraa matamua a te mau tare
bachot. On essaie de juger de
la valeur de l'élàve d'après un tra¬
vail : fourni durant plusieurs an¬
nées, de ses capacités réelles, et
surtout de son aptitude à céfléchif
et à comprendre. La principale om-i^'
bition des écoles d'aujourd'hui est
d'amener les enfants à devenir des
hommes, à leur apprendre à décou¬
haapiiraa, i teie mahana, oia hoi, ia
vrir eux-mêmes ce qui leur manque,
à s'adapter toutes les situations
tahi
improviser, à avoir de Tinitiative, à ne pas avoir unique¬
ment en vue un diplôme q ui deviendra
oia
son
où il faut
leurs mains
entre
jouet
comme un
inutile, mais à aller toujours plus
loin, plus avant, à se mesurer avec
tous les problèmes.
faarirohia te
bachelier ne savait rien faire et
était à peu près inutilisable à un
travail :quelconquev Les temps ont
changé. Mais à quoi sont utilisablés, à Tahiti, nos brevetés qui ne
savent pas encore le français, et
dont les connaissances
matiques, histoire
débouchent
sur
ou
en
mathé¬
sciences
ne
rien d'utile à-leur
? Songe-t-on apprendre à
nos enfants à ne pas considérer la
mémoire comme la marque essen¬
tielle de l'intelligence, et le bour¬
avenir
de crâne comme
rage
une preuve
Une bonne école est celle où le
maître
connaît personnellement
chacun de ses élèves, sait qu'il a
è faire
ou 40 cas particuliers
et les prépare non seulement à un
examen mais à leur vie, à leur trovail :; sait les rendre aptes, à pas¬
ser aisément d'une école à une au¬
d'un enseignement à
tre,
un
Outre,
les amène à avoir constamment de
l'imagination et de l'initiative.
Il
aurait sans doute en ce do¬
maine à éclairer aussi bien les pa¬
rents que les enfants et à leur fai¬
re
:y
comprendre
ce que peut
être
Enfin, dans
un pays comme
à
le nô¬
créer,
une
taata, e ia rave ra oia i te reira
roto i to°na iho maramarama. ia ore
na
hio
e
noa
tei riro i roto i to'na rima mai
faufaa-ore, ia haere ra oia
i mua ae, ia ravai oia no te haapao i
te mau ohipa’toa.
tama'i, i Parant,
ua
raa numeraraa, tuatapaparaa i iriti mai
i te maa faufaa iti i to ratou ananahi ?
E manao anei tatou i te haapii i ta ta¬
mau tamarii ia ore ratou ia hio i
te ite-moe-ore ei
tapao faufaa roa'tu
no te maramarama, e te faalraa i to ra¬
tou upoo i te mau parau haapiiraa mai
te hoe faaiteraa i to^na aravihi.
e
dans
hie i to ratou haereraa mai te hoe tare
haapiiraa i roto i te tahi atu, mai te
haapiiraa i roto i te tahi atu, e o
hoe
tei haamaramarama i to ratou manao.
Oia mau, e mea tià roa ia haamaramafama'to'hia te feia metua ia taa
maitai ia ratou i te auraa no te hoe
tare
haapiiraa maitai.
les
numéros
août-septembre
lors de leur congé annuel après
repos
leur bureau
tei hamani ia’na
inaha
; e
du Vea Porotetani
!
e
:
une
période plus
moins longue de travail à
ou
à leurs affaires.
ou
il est exact
qu'aucune enquête de coraraodo et inCommodo n'ait été faite encore.
voulu; c’est-à-dire lorsque les études à
sujet seront terminées. Il est en effet impossible et je dirais même enfantin de
poser une requête alors que l'on ne peut présenter qu’un dossier incomplet.Une af¬
faire du genre de Klitirapa demande des délais considérables d'études et de mise au
Ce point légal, sera soulevé en temps
taata tei nehenehe ia riro ei
faatere, e tei ite na
tiaturi ia ratou iho.
e
ei
mau
P
elle est très complexe".
tenons
également
extraites du
Nous
du bulletin
juillet-août
1962
de
la
précisions
les
Chambre
local
a
donné
son agrément
pour la lo¬
"SILVER PACIFIC COMPANY"
de 35 hectares
situé dans le
d’un domaine
Toahotu
Compagnie
nationale de
construit
il
;
sur
Dans un
premier
stade,
130 "standard"
;
à coucher et véranda
fort et
de
avec
hôtel
de classe
inter¬
de luxe.
Le batiment
du sol dominera le la¬
il sera
en
côte
Papeete,
,
la forme d’un Y très évasé
étages.
dont
un
catégorie 4 étoiles
une légère élévation
deux
et
construire
va
la
aura
suivan¬
Commerce de
Société américaine
(Tahiti) à 60 km,
Ouest, au lieu-dit Miti Rapa»
Cette
de
:
"Le Gouvernement
cation par
la
de Washington,
district de
à apporter les précisions suivan¬
bulletin»
également à apporter
tenons
extraites
tes
sé
hopea, i te hoe fenua mai to ta¬
tou, tei haaraata noa i to’na oraraa, e
mea tia ia faaineine i te hoe tare haa¬
piiraa maitai i te mau upoo faatere, te
car
Nous
gon
avec
rez—de-chaus-
construit 150 chambres
rée, salle d© bains, chambre
privée, 18 chambres de plus grand
con¬
2 appartements
auront vue
le
sur
réfrigérateur
"super-luxe". Toirloj
Tcss
chambres
lagon ; elles auront
s air cw’îditionné,
et poste de radio.
outre, sont prévus : trois salles de restaurant, cha¬
à destination particulière, des distractions diverses:
piscine olympique à parois vitrées, ski nautique,
pêche
sous-marine, pêche en haute mer, courts de tennus, etc....,
0t musique, salles de danse".
En
J. A.
cune
A.
auri
e na
afai te hoê taata
ereere no
o
te
lilarite-Ropu i
; ua roaa e ono
na
auri
e
piti
n’est pas un hôtel de milliardaires oi¬
quand même
un hôtel 4 étoiles de
luxe
nous pensons bien que ce ne sera pas la clientè¬
le de Tahiti
qui pourra avoir accès à cet Etablissement.
Les distractions qui
y sont prévues
ne s’adressent
quand
même qu’à une clientèle vraiment aisée, et on est en droit
de se demander dans quelle mesure
leur seule présence sera
Admettons que
hora
sifs, mais
(????); et
no
atu ia'na e : "E hoa ! te hi¬
piti, no te raea aore raua e
ava'e i teie nei, to raua ino-
raa".
d’un
sans
ce
ce
sera
quelconque bénéfice pour le pays. De la main d’oeuvre
doute, mais aussi une étrange image de la vie pour les
enfants
de Toahotu.
"Eteihea te hora ?"
Le
-
o
"L’hotel Hitirapa n’est pas un hStel pour milliardaires oisifs, mais un établis#
haapii tei matau i ta'na mau pi¬
pi tatai tahi, tei ite i te faataa ia ra¬
tou te tahi e te tahi, noa’tu e e 30 e
aore ra e 40 ratou, e tei faaineihe ia
ratou eiaha i te hoe hiopoaraa anae i
to ratou râ oraraa, i ta ratou ohipa ; o
te hoe tare haapiiraa tei ite i te faeo-
ta'na hora i te taata haraani hora parari, raai te parau
naaro nei au ia hamani faahou raai oe i teie tau auri e
-
Atua,
semênt ouvert à tous, à la condition seule d’une tenue décente. La majorité
de ia
clientèle sera composé de personnes qui viendront passer un moment de détente et de
tes
metua
chefs, sachant avant tout
compter sur eux-mêmes.
:
i te
aau
Monsieur DEFLESSELLE nous prie d ®insérer la
réponse sui¬
vante, à la suite de l'article "Politique et Religion" paru
point
des
Ani raaira te taata hamani hora
: a pÛpO na i to tatou
afaro faahou te auri.
RECTIFICATIF
Te hoe tare haapiiraa maitai, o te
hoe tare téi faaterehia e te hoe oro-
e
raau
o
tou
mua
faatano raaitai faahou nei ite hora
parari,
hara.
mau
Teie râ
inaha î
hiohia
chot, mai te hoe taata tei ore i ite i
te rave i,te tahi ohipa iti. Ua tauihia
te tau. Area râ, i Tahiti nei, eaha té
ohipa tei nehenehe ia ravehia e ta ta¬
tou mau brevetés, tei ore â i ite i te
reo farani ? Aita'toa ta ratou haapii-
puissent devenir des responsables
ua
hape, ta tatou
mau
te hoe tamarii tei manuia i ta’na ba¬
tia
mahana,
la
raa, o
mau
I te hoê
irai i te tahi atu taata hauanl hora
ereere e
manao.
i te hoe parau hiopoa-
te hoe taoa
mau
Te hora
Haere roa’tura te taata
E borna ! rave rahi te taata tei na reira i te Atua, o tei hamani i te mau mea’toa. Te tais nei ratou i te tuu-faarue-foa ia ratou iho l roto 1 to’na riraa,o te ra¬
hi roa to ratou utua. Te hora nei, o to tatou ia aau 4 na auri tei ino, o to tatou
hoe
j.
peu
taime poto roa o te feruriraa, ia ite
oia i te rave ma te tauturu oré a te
bonne école se doit de former les
cadres de demain, des hommes qui
et
mau
te farii 1 to’na
1 te
tre où tout encore est
te
ite te tpmarii i te haamata i te hoe ohipa na roto i te hoe
tia roa ia
une
école.
ta’na aniraa, na 8 a’era te taata
"A, 8 î te hinaaro onoono nei oe i te hora, e tatara roa i te hororaa e
i roto, ani nai ai ia’u i te hoê utua rahi î Faahoi mai i ta'u tau auriî"
No te taiiiauraa te taata haraani hora parari i
ereere e :
ratou ia tae i te mau tiâraa taatoa. E
mea
de
génie ?
^
tamarii ei mau taata
paari, ia ite ratou e e roaa mai te mau
mea tei ere ia ratou, ia nehenehe ia
Hou te
Avant la guerre, en France, il
était de règle de considérer qu'un
mau
temps
n’est
déjà plus où
Teie te fare hoi !
croient
A tii pai
tourisme pour l’avenir
ia, afai raai ia'u nei ; ei reira vau e faaafaro ai î
encore
à la solution
les
autorités du
pays
représenterait le
miracle que
éconcmiique du
pays.
Faarue atura
To monsieur Bonzon faaearaa i Tahiti nei
bd)E).
üa tae faahou mai te faatere rahi o te Sotaiete faatupuraa parau no Paris
Monsieur BONZON ; i te 6 no Setepa i aairi, na nia i te nanu reva. Ua tae atoa
0 Dora ma, oronetua haapi tamarii no ta
tatou tare haapiiraa.
I te poipoi no to’na taeraa mai i te fenua
nei, ua
hoe pureraa
peretitenihia
e
Taataparea
fariihia te faatere
,
o
mai
o
Monsieur Bonzon ia Raiatea i te ahiahi
te hoi faahou mal i Ta
na
hiti.
Ua faatere.oia i te pure i te sabati matamua i Paofai, te piti. o te
tela. Ua mataitav hoi oia ia Orofara e te fare taotoraa apî i Taravao.
Ua reva'tu 0 Monsieur Bonzon i te mahaflâ ioru i te ahiahi na Los
Nes-York,
tatou i to'na faaeraa.i rotopu ia tatou
ua aauruuru roa
nei tatou i to’na boiraa mai i te matahiti
1
sua
no
te oroa
e
sabati,i Be
An^lès
et
te tfaturi
"a.uionomie" ê
no
o
roa
te
lu-
te
i
1 Paofai.
Na roto i
na raahana e 4, mai te raahana maha e tae noa’tu i te sabati i te ahia
hiopoahia i te mau parau huru rau tei manaonao i te ntau misionare i Tahiti
nei,
hoi te tiaraa no te mau tare haapiiraa, to ratou faarahiraa, te mau vahi
apî £ tiipu ai na roto i te haaraauraa o te tuije api tei parauhia "Loi Debré"
Ua
vauvau hai o Monsieur Bonzon i te parau no te tiaraa no te mau misionare ia
tupu te
hi,
ua
.
"autcnoQie’ oia hoi te faatereraa ia'na iho
Teie te
mau
Ekaleçia i te matahiti
no
vahi apî e itehia’i i te mahana no te
"autonomie"
a) E faaorehia te Apooraa misionare. Eita te Apooraa
e
mua.
:
putuputu faahou. 0
te
Apooraa Rahi anae o te faatere i te EkaTesia Tahiti.
E tuuhia te mau misionare raro ae i te faatereraa o te Apooraa Rahi. Tiiitô
Apooraa Rahi te mana no te tuu atu i te mau misionare i te mau vahi ohipa tei au ia’
na, ia au i te maitai o te Ekalesia.
c) E faatere te Apooraa Rahi i te mau ohipa taaD tei faaterehia e te Apooraa
misionare tae roa mai i teie nei, mai
te
tare haapiiraa, te ohipa
mau
no
Noria, te
vai atura.
faaau te hoe ture apî no te Ekalesia, ei faaoreraa i te ture no te matahiti
1927. !a oti te haapapuraa i te mau irava no taua ture ra, e faataehia te hohoa i ro¬
to i te mau Apooraa Tuhaa hou e haponohia'i i Farani no te haaraanaraa.
Ua
Jho
vauvau
hoi
o
Nonsieur Bonzon i te
te Ekalesia Tahiti.
no
E tupu'taua
auraa
no
oroa ra i
te
oroa no
te hopea
te faatereraa
ia'na
Atete i
nei.E
roa no
mua
l^atihia
te oroa i ta te lubili tei faaharaanao i te taeraa mai no te mau missionare
farani matamua i Tahiti nei i te matahiti 1963. 0 Arbousset te matamua o te peehia
e
Atger
e
i mûri iho e Verenie ruau.
Mai te monire
e
tae noa'tu i te mahana maha i te ahiahi, ua haaputuputu Mon¬
e te tahi mau auaha no te hoe mau fenua moemoe rii.l
Tel hea
sieur Bonzon i te Tomite-Tamau
mûri
i te
ae
vauvauraa no
te ture
no
te
misionare, ua hippoahia te faaîureraa
i te hohoa no te mau faatureraa no
te
mau
te Ekalesia tei faaineinehia ia au
mau Ekalesia tei tae ae nei i te "autonomie" (Matatata, Cameroun, Togo, Gabon,Niu*iJ
Taratoni). E vauvauhia te mau irava no taua faatureraa ra i mua i te mau Apooraa
rua no
Diakono tatai
e
api
no
tahi, i te
h.oa tei faaineinehia ; ua
Ua
iiiauruuru o
ava'e i mua nei. Ua farii to te Tomite-Tamau 1 te hofaaravai-noa-hia te tahi mau vahi rii.
mau
Monsieur Bonzon i te huru
Tomite-Tamau tei taa maitai i te
auraa mau no
te feruriraa paari e hohonu
te tiaraa apî o te Ekalesia.
no
titauhia te tahi mau manihini, mai ia Monsieur Boegner peretiteni tahito no te Ekalesia porotetani i Farani, e tae roa mai i teie nei te peretiteni no te Sotaiete. E titau-atoa-hia te tahi mau manihini no roto i te tahi mau Eka¬
lesia
no
e
Taratoni
e no
Rarotoa
ma no
te amui mai i te lubili
no
te 100
moe i te taata to’na manao morare, te*ns naRao-s to'na
manào' vate mea ua mpe roa ia'na to'na .Atua. Eita oia s- ite fashwi i te Atua, hou oia
ite-faahou-ai i te
tei aratai i te Atua.
'
■
Te e’a te aratai i te Atua, e ereToa'tu te e'a no te raaramarama, eita'toa
te
te morare. Eita te taata e hoi faahau i te Atua na roto i te aanao, no te mea
aîta te œanao taata i faatanohia e'te manao Atua. No, mra, eita e nehenehe ia ou-
e'a
e
I te lubili
no
tou ia hoi i te Atua
taata
roto i te worare, no
na
l te mahana i te poipoi,
peretiteni tuhaa
nau
pure
e na
reva'tura te Faatere i te mau fenua i raro, mal te
peretiteni no te Apooraa Rahi, no te farerei i te tino
te Tuhaa IV. üa fariihia te Faatere i te tauraa
no
orometua iho tae noa'tu i te
i
mua
nehenehe
Tavana Oire
e
manureva no
mea e, ua haaviiviihia te manao
o
te
?
E
te hoi i te Atua ?
"
matahiti^
faruri nei
e
nafea te haamataraa ? -Eaha te
orometua
te
te hara.
e
E te uiraa ta tatou
mau
iiputa,?
Ua
te
no
te
üturoa
te Tavana Hau. Ua haapaohia
te
e
te
(Mai te
mea e e manao
aita tatou i faarue
acre
ra,
tatou
ia'na,
aita tatou i ite
te
e e ere
"Eaha te ohipa tei tia ia tatou la
no
faufaa ia hoi tatou i te Atua
mea
te hoe tapao ia tei faaite mai
o
o
:
tei nehenehe ia'u ia i»i
ravea
:
no
"E feia na'i
rave
te
mea e
tatou
hoe
i te paroisa i Betela. E ua faBriihia Monsieur Bonzon i te hoe tamaaraa
tei faaineinehia e to te paroisa.
No reira, e nafea î te hoiraa'tu i te Atua.'Te vai nei te hoe e'a hoê roa,
o lesu : "Âhiri aita i riro noa mai te mau tamarii, aita, outou e 8
i
roa
te
8 mai nei
ae i te tamaaraa, ua farerei o Monsieur Bonzon i te mau faatere ui-api
raatira pupu tamarii (éclaireurs) no üturoa ma? Ua oaoa o Monsieur Bonzon
i te hioraa i te ananatae no te mau tamarii i.a tae ta ratou Ekalesia i te hoe faito
I mûri
‘
e
te
i te basileia
teitei ae; na roto i te raaramarama e te haaphîiriraa. l mûri iho, ua putuputu te mau
orometua no te Tuhaa IV i mua ia Monsieur Bonzon no te faaroo i te parau no te "au¬
tonomie". Teie rt, ua poto te tairae no te feruriraa.
No reira,
Mai reira
te ani mai nei
hoi, e haere tatou e
Teie te
I taua mahana
ra
i te ahiahi, ua haere o
Monsieur Bonzon i Avera
e
e
Erina
ma
auraa no
te tauiraa
Area
t te poipoi ae, ua haere te mau manihini e o Monsieur Bonzon, e mataitai i
tatou tare haapiiraa i Faaroa. 1 mûri ae, ua faariihia ratou e te hoe purèraa i
tamaaraa tei faaineinehia
■
te
manao
reo
o
lesu i te fariuraa. E haamata tatou
aore
rt
e,
na
te fariuraa
.
haere faahou tatou.
"fariuraa", te
auraa
matamua
ia, oia hoi te haamata faahouraa
o
te tatarahapa ia,
e
te
.
farerei i te
ia'na.'
te
i mûri iho i te hoe
0
na
roto
te Atua."
I
piti
e
a
mau
paroisa. Na Tunui orometua i farii
e
vai te Atua).
ta
Opoa
mau
ri,
o
te hoe
mea
fifi
roa
taata tatai tahi i to ratou
nei i nia ie
te tauiraa
mau
manao o
manao, e la
hau
to taata, te tiaturi
ra i
te
manao
ta'na
noa
e
iBlIi
manao
iho.
i tatahi i te hoe vahi fa
tata i te marae. Ua faatia o Raanui i te mau aamu tahito no to'na mataeinaa ,oia hoi,
te mau oroa rarahi tei tupu i mutaa iho i nia i taua otue ra, i Opoa.
nei
E hosa e, mai te peu e e ani mau tatou i teie nei tau eaha ta te Atua i manao
Aia ia'u ? Eaha ta'na e tiai no'u, no to'u oraraa, eaha ta tatou e pahona atu?
e
PARAU API
Ruraraa Ui-Api i (e Tuhaa
Te tomoraa fare
taotoraa no Tarauao
1 te Bonire 24
Setepa J «aiFî
no
ae
net,
Na Monsieur
no
Te
Taravao.
E nahana rumaruna roa taua nahana ra, e ua nanao
topa i te ahiahi. Area ri, noa'tu te huru o
rahl i taua tonioraa
rave
te «au oanihini
taua raahana ra, ua tae te
e,
ua
e
te
taata
mau
e
ra.
,
i
i te maitai e te faufaa no te
Tubuai
no
Taravao iho,
ma e no
faaohie i taua ohipa ra,
to te Hau
e
Te hinaaro nei oia ia hiohia te fare
naanatae i te haapao maitai i te mau
Ua haamauuruuru hoi
ia Adnet iho
^
o
tei anaanatae
ü£ faatia te tavana
taua mahana ra na roto i te vautare taotoraa o tei farii i te hoe pueraa tana'na hpi i haamauruuru i te mau taata'toa tei
to te Ekalesia tae noa'tu i te mau rave ohipa
apî ei tapao no te itoito o te Ekalesia tei atamarii.
auraa no
to?na fare. i te hoe raahana no te iriti-faahou-raa i te hoe fare haapiiraa
porote¬
Bordes, tei riro i mûri iho ei tavana
no
Afaahiti, i te
oe
Tefarerii.
e o
e o
Tevaitoa.
e o
Haamene.
aita roa'tu i taè maiî
Mahana toru 4
mau
ohipa i ravehia
;
:
:
"E faatura atu i to metua tane
i
e
no
te^
«Bp
to metua vahiné".
i te ui-api te turau parau : "Te tiaraa o te taata apî i rot
mua
to i te ekalesia".
5) Te feruriraa te ui-api i nia i te hoê uiraa
nei.'
raanao e
"Eaha ta outou
e
tiai^^
6) Te Sport ;
a) Tueraa popo (Raiatea, Tahaa, Huahine), tei ia Raiatea te rê.
b) Te Baskett-Ball (Raiatea, Tahaa, Huahine), tei ia Raiatea te rê.
c) Te Volley-Ball na te «au vahiné (Raiatea, Tahaa, Huahine)
tei ia Tahaa te rê.
hororaa 100 metera
e
te 1000
faahiahia mau, e no te haamauruururaa ia
fetia e au i ta ratou rê.
no
roto i
Edmond
Vaitoare, Tiva, Patio
4) Tatararaa
Mademoiselle Aguillon i te faatere haapiiraa no Papeete,
e to'na rOraa ia ineine te fare note raahana
iritiraa
i
0
To te fenua Tahaa
Ture 10
Afaahiti, o Edmond Bordes, i te hoe parau faahiahia roa
tei riro mai te hoe aamu taipe no te mau manihini, oia hoi te parau no te hoe oe o
te fare haapiiraa porotetani tahito tei faatiahia i te tau no Viénot i te poro purumu no Papeari. 0 te tavana'toa, te hoe pipi no taua fare haapiiraa i te
matahiti
1903 i te tau no Baderaoiselle Banzet, o te hoe vahiné misionare tei haere i te mau
hepetoma tatai tahi mai Papeete nei i Taravao no te hiopoa i te faatereraa o te ta¬
re haapiiraa. Hou te taraa'i matamua i faahoihia'tu te fare haapiiraa i te Hau, e ua
tiai
Uturoa
i te hamani oioi raa i te fare.
roa
d)Te
Fitii
:
1) Hiopoaraa Haapiiraa Sabati
2) Hiopoaraa Haapiiraa Ui-Api i ni'a i te turau parau "Te Tusia".
/3) Tatauraa i te mau hautiraa'taata ora (pièces) i ni'a i te hoê irava
J^aoiiraa.. 0 Adnet iho tei faatere i teie ohipa mai Papeete nei, ma te rohirohi ore
e
:
To te fenua Raiatea
:
i
e
rururaa ra :
To te fenua Huahine
Tei te
to’na itoito
no
Ui-Api tei taè i taua
pupu
a) Te tavini i pihaiho i to'na Fatu ;
b) Te taata nei i pihaiho i to'na Atua e to'na Aroha mure ore
c) Te faite ta tatou e horoa nei i te Atua, ua ravai anei ?
Koringo i haamata i te tomoraa na roto i te pure, na'na iho i farii i te mau
te
Faatiarau
4, 5
no Tiurai. i te hora 9, i tatarahia'i te Rururaa na roto i te hoê
te faaitoitoraa, mai te iritihia i mua i te Ui-Api, na roto i te taioraa
te Luka 17/7-10. Te mau turau parau rarahi ei hioraa teie Ta :
manihini.
marii
mau
pureraa e
limonade i to tei tae mai.
0 Adnet orometua tei tuatapapa i
e o
150 taurearea te taatoa
putuputu te »au taniarM taiaaroa e taniahine tel haere 1 te tare haapiiraa a
te Hau i Afaahtti, te sau rave ohipa o tei hamani î te fare, nai ia Gratlen orometua to ratou raatira, te siau tial tamarii tei faatere i te ohipa i Taravao, mai ia
Gloria Teriieroo e o Martial ut, te mau faatere no te mau fare haapiiraa no Papeete
nei, Belle Aguillon, Belle Coffre, Monsieur Vaucher, Baderaoiselle Gaîl, te mau upoo
faatere no te Ekalesia e te «au peretiteni tuhaa, te orometua no Papeari, te tavana
no Afaahiti e toofanu manihinl a te Hau, oia hoi te mau "inspecteurs" primaires mai
ia Monsieur Bédard to ratou faatere, Monsieur Gaspard te faatere no te fare haapii¬
raa a te Hau i Taravao, e tae noa'tu i te tahi mau tamahine rarahi no ta tatou fare
haapiiraa no Papeete, o ratou te mau tuâti o tei opéré i te faraoa monamona e i te
vauraa
BRICOD, misionare, Philippe orometua, Paahu, Pita
To te fenua Bora-Bora
üa
Na
IV
faatere i te RURURAA RAHI hopea UI-API o te Tuhaa IV tei tupu i Uturoa i te
te 6 no Tiurai 1962.
tupu te tpinoraa tare ^internat"
ua
-
Taaè noa'tu ai te hoe
mau
metera, ua iteahia te hoe maa aito
ratou, ua horoàhia i teie mau aito te mau
ohipa faaanaanatae, ua opanihia teie Rururaa i te
raa¬
hana pae 6 no Tiurai na roto i te opereraa rê e te hoê pureraa ei faaitoitoraa i te
mau
pupu
Ui-Api, hou to ratou hoiraa'tu i roto i ta ratou
Na roto i te
oaoa e
te hau
o
teie
Rururaa,- te ani
mau
onoono
paroisa.
atu nei ê te
Tomite
Faatere Ui-Apî o te Tuhaa IV i te mau pupu Ui-Apî atoa, ia faaitoito raa te otohe
i mua i ta'na hopoia i raro aè i te raana o te Evanelia hanahana a lesu Mesia.
Taravao, ua faahoihia mal te oe i te raaU faatere e i te tavana. E oe tahito
tei hamanihia i "GlasgoH" (Ekotia), e tei pâte i te mau hora ta'no anae, no te
ore^^
tani i
roa,
mau
Papaihia Faatiarau, mero Tomite Ui-Apî
o
te Tuhaa IV.
tamarii.
Na Monsieur Be'dard i faaoti i te parau na roto i te vauvauraa i te tuatiraa
vai nei i
naaro e
rotopu i te Hau
haru i te
tamarii
mau
hinaaro turau mau,
i te pae morare hoi.
na
e
te Ekalesia Porotetani. Aita te Ekalesia Porotetani i hi¬
e
no
teie ia,
o
te haapii ia ratou i te
mau
haapiiraa huru
te haapaoraa i te mau tamarii i te
pae o
rau.
To'¬
te faaroo
e
VETAHI MAU PURE REO FARANI
üa ani mai te tahi pae i te tahi mau hohoa pure reo fararjî e! tautururaa ia ratou
mau tairae. Teie te mau pure tei horoahia mai ei haaraaunjururaa i taua ani-
i te tahi
raa ra.
No reira, e mea tia ia haapiihia te mau tamarii i roto i te fare a te Hau
reira te mau orometua haapii ravai maitai e i mûri ae i te haapiiraa i te ahiahi
mau
haamanao nei
o
ua
no
te hamani i te fare, e tei
taafahia te
mau
mau
fSâravaihia
e
te Ekalesia iho, mai teie te huru,
haamauaraa i ropu i te Hau e te Ekalesia.
Te hinaaro atoa nei hoi
te tahi atu
e
,
tamarii i roto i te hoe "internat" tei tiai maitai ia ratou.Te faaMonsieur Médard i te faataaraa o te tauturu i faaotihia e te Hau (RI¬
haapaohia te
DES)
tei
o
Monsieur Médard ia riro teie hioraa ei haamataraa
PRIERE DU MATIN
Nous te rendons
grâces. Dieu Saint, Père Eternel et Tout-puissant qui nous a ame¬
matin, et nous te demandons la faveur de
pouvoir passer cette journée sans offense et sans péché, pour qu'au soir venu nous
puissions encore et toujours te rendre grâce, par Jésus-Christ, notre Seigneur.Araen4
nés dd l'ombre de la nuit à la lumière du
î
fenua motu.
PRIERE DU SOIR
0, notre Père céleste, merci de
nous avoir gardés pendant la journée qui vient de
péchés et tu sais les occasions d'aimer et de servir que nous
avons négligées : veuille. Seigneur, nous pardonner.
Nous remettons entre tes mains nos corps, notre esprit, tout ce que nous possé¬
dons et tous ceux que nous aimons. Que l'Esprit du mal n'ait aucun pouvoir sur nous
et que ton Saint Esprit nous garde. Amen l
finir. Tu connais
Ua
ra
mauruuru
te
mau
taata î te faarooraa i ta'na
mau
parau, e
i te pG,
ua pura-
atu ratou.
I te
mau
raahana i
raua
nei, e haraanihia te hoS fare tamaaraa i pihai iho i
te
fare matamua.
Te opuahia nei te
hamaniraa i te hoe fare taotoraa
hine, i mûri mai i te fare tei faaotihia.
J. V.
no
te farii i te
mau
nos
taraaS. A. Imprimerie
de Tahiti.
Fait partie de Vea Porotetani 1962