EPM_Vea Porotetani_195706.pdf
- Texte
-
1e 57
O
TE
Matahiti
'yt'
Hoo i te matahiti lioè: HOE-AHURU TARA— J. Adnet,
El IA OÜTOU ATOA TE AU A TE
TE VÂRÜÂ MÂITÂI E TE EKÂLESIÂ:
3) Te MELO NO TE EKALESIA, o te hoè
teifanau i te fanauraa-Variia (loa¬
ne 3/5, oh.
2/38) Aita oia i pee faahou i
ta te tino, i ta te Varua râ (Rom. 8/4) E
au oia i te hoè “farii
repo” faufaa-ore,
ua î râ i te Varua Maitai (Kor. II
4/7). O
VARUA MAITAl RA. AMENE”.
(Kor II 13/13)
La liberté
ïa taata
I te mahana
te
mau
no
tohuraa
te
no
Penetekose,
ua
tupu
te faufaa tahito (Oh.
- 13), oia hoi ua horoàhia mai te Varua
no^ Atua i te mau taata faaroo atoa. Aita
2/1
Directeur-Gérant.
qui tue !
La liberté est chère
au cœur
des hom¬
Il n’est que d’ohserver les
dans leur attitude à l’égard des
mes.
enfants
parents,
l’égard de leurs patrons,
sujets à l’égard de leur roi, la fem¬
Maitai i horoàhia i te mau apome à l’égard de l’homme etc... Et il est
setofo anae, i te mau taata’toa râ e i ta mure-ore ; o te “ tarahu no te Varua”
hon qu’il en soit ainsi. Un enfant, un
mau tamarii (Ohip. 2/38-39). O te (Kor. 21/22) e aore râ te tapao no te Varua
mamna ïa teitohuhia e loela (Oh. 2/17-21).
(Kor II 5/5) tà te Atua i tuu i roto i to citoyen, un peuple qui n’aspireraient pas
à la liberté, qui ne demanderaient pas
1) Te VARUA no te Penetekose, o te VA¬ tatou ààu.
leur
RUA NO lESU (Kor. II 3/17). Aita lesu i
part de responsabilité, seraient à ja¬
4) Emea hotu te Ekalesia i temauhuero
vaiiho i te Ekalesia ei otare (loane 14/18), no te Varua Maitai (Kor. I 12/7...) Ua ho- mais mineurs, sans personnalité et sans
roà teV. M. i te ITEi te tahi, i te PARAU
üa tono mai rà oia i tona Varua (Gai. 4/6).
grandeur.
teip|rua
te Varua
i roto ia’na tei riro
ei faufaa
les travailleurs à
les
ra|É|||
No reira te faatere
ekalesia,
na
noa
nei â lesu i tana
roto râ i te hoè faatereraa
(oh. 16/7). Te parahi noa nei â lesu
Varua
(Mat. 28/2 Ov. h.).
2) Te tan no te Ekalesia, o te TAU IA
varua
i roto ia tatou, na roto ïa i tona
NO TE VARUA
: o
te Ekalesia ïa te amui-
te mau ite no lesu i teie nei ao e
tae’jyia’tu e hoi mai ai oia. E rave râ tara?^
toi^Bio
tatou toroà “ite”
m^^no te Varua Maitai
na roto
i te
(Oh. 1/8). Te Eka¬
lesia, o te taata ïa tei hapetizohia e te Va¬
rua Maitai (Oh. 2/38). Mai te mea ua parauhia te puta a te mau ohipa i te puta
a te maû ohipa na te “mau aposetolo”,
e nehenehe atoa ia parau i te “puta a te
mau ohipa na te VARUA MAITAI”. Na te
Varua i haapaari i te Ekalesia (Oh. 9/31)
na’na i haamaramarama (oh. 15/28) na’na
i maiti i te taata (oh. 13/2) na’na i aratai
(oh. 16/7), na’na ihaamau i te mau toroà
(Oh. 6/6,20/28); Ua riro te Ekalesia e te
Varua no lesu ei HOE ia au i te Apok.
22/17 tei faaau i te V. M. i te tane faaipoipo apî e tei faaau i te Ekalesia i te vahiné
faaipoipo api.
i te tahi, i te MANA i te tahi, i te FAA¬
ROO i te tahi ; no reira ua rau te mau huru
taleni ta te Varua i horoa i te Ekalesia
“Naiaua Varua hoè râ i
ohipa i tauamau
Mais il 'y a une
façon de convoiter et
revendiquer la liberté et l’indépen¬
dance qui mène à la mort. La liberté
peut tuer, comme la lumière peut aveu¬
de
mea’toa, i te opere-maiteraa i ta te taata
gler ! Il
atoa i ta’na i hinaaro”
l’immense statue
4) Te amui-hoè-raa
i te
ao
nei,
o
te
no
mau
Ekalesia
te amni-variià-raa: I roto i
te hiroà faaroo
paihia
(Kor. I 12/11).
te
aposetolo, ua pa“te faaroo n|i au i te Varua
e:
a
mau
Maitai, i te Ekalesia mo‘a taatoa fa, i te
AMUIRAA O TE FEIA MO‘A...
“
Eaha te
tumu i riro ai te Ekalesia ei hoè? No te
Varua ïa
tei
no
faariro
lesu tei
parahi i roto ia’na
ia’na ei
“TINO
NO
e
lESU”
(Kor. I 12/27) (Kor. I 12113).
5) Na roto i to te Varua Maitai ua haavî te Ekalesia i te
ua
haavî
mau
Varua iino atoa:
oia i te Varua
no
teie nei
ao
(IKor. I 2/12), ite Varua faatîtî(Rom. 8/15),
e i te Varua haavare (Tim. I
4/1). E tià i
te Ekalesia ia ani i te tauturu
rua
Maitai
hape i te
aro
noa
no
te paruru
no
te Va¬
ia’na i te
mau
mau faahemaraa, no te mca te
nei â te “Varua-aneti-Mesia”
(loane I 4/1-3).
en
est de la liberté comme de
dressée à l’entrée du
port de New-York ( la statue
té,
de la liber¬
précisément ). Le flambeau qu’elle
tient à la main accueille dans la nuit tout
bateau
qui rentre au port, le guidant uers
pays libre, sans dommage et sans
crainte. Mais il n’est pas rare aussi que
des oiseaux de mer, attirés par la lumiè¬
un
ce flambeau, ne s’y jet¬
retombent morts dans les flots.
Est-il besoin d’expliquer cette pai-abole ?
re
puissante de
tent et
ne
Combien d’être, de peuples aveuglés par
leur désir de liberté absolue, convoitant
les droits sans discerner les
charges,
quittent une maison paternelle pour des
mirages de liberté, désertent un foyer
pour une union soi-disant libre, renie une
patrie pour une autre qu’ils croient plus
libre !
Vive la liberté ! Oui, mais pas
la liberté
quij tue I
(voir la suite page 4
-
colonne 1
2
VEA
Tere
faatupuraa parau i Matuita
Mai te matalîiti 1952 aita te A.R.A. i
tono i te hoè auvaha
i te
paroita
inau
e
paoraa Faaroo i
Tei taua matahiti
te mau hoa o te Haate mau fenua Matuita.
ra
ta to te A.R. A. tono-
ia PARAITA Pni
raa
te farerei-haere
no
i te orometua
e
TEHAVARU i te hoè tere i reira
l’eihaere i te
mau
e
ia fare-
porotetani
pupu
o
no
matahiti,
tono te Tomite Taia H. VERNIER Pni no te Tuhaa IV
mau
ua
ia TEIHOTÜ or., melo no te A.R. i te
hoè tere faatupuraa Evanelia i Matuita ia
e
farereihaere i
te atea,
tei
parahi
moemoe noa
ei afai atu ia ratou i te
e
i
mau
faaitoitoraa
o
faa rahi
teie tere, o te afairaa ïa i na
taeae
noraa
mûri
no
te A.R.. Te hoè tumu fau-
haapii-Evanelia o TISSOT mâ ei moi te paroita otare no UA-POU, i
aè i te poheraa hitimahuta rahi no
Mahai
te rèvaraa
or, e
Amo
no
no
Taio-
hae. No reira te Tomite Tamau i faaoti
ai
e ;
Ua
ia tono-oioi-hia
haapiihia
mona
roto i
na
hia i Arue
matahiti
na
na
no
piti. E huaai
orometua
o/fissot i Ua-Ppu.
i te aua pipi i Here-
raua
o
matahiti
Tissot
no
maha i tuu-
e
haapaariraa e
roto mai i te
KEKELA, te hoè
o
no
te
mau
haapü Evanelia tei tonohia mai i Matuita
rahi
e rave
no
Matuita-
Taiohae, Hakapa, Vaipae, AtuHanaiapa, Puamau, Vaitahu, Omoa,
ona,
e
i te tahi atu â
vahi rii i farerei,
mau
haere ai matou i te
hoa rii tei noho-
mau
varavara-haere, taipiti e taitoru hoi, e
oaoa rahi tei
tupu i te farerei-haere-raa
ia ratou inaha hoi o te farereiraa mata¬
teie. Ua riro te Evanelia ei taamuraa
mua
hanahana tei tahoè ia tatou ei fetii hoè
Aita’tu hoi ta matou
no
i te
ine
febuare, mai te tapae rii poto noa
mau
motu
te
no
Takapoto, Takaroa tei ine-
avariraa
pârau, tapae atura
paè 22 no
matou i Ua-Pou i te mahana
Febuare. Ua tiaimai te
mau
KAHETAU, HAKAMATI
e
matou
hoi
to tatou
e
taeae
hoa
no
HA-
to HAKUTI ia
o
Tionetini
(taeae matau-maitai-hia e to Matuita !). Ua
faariihia matou i tahataj na roto i te reo
himene ei haaimaitairaa i
feia tei haere
te Atua “te
te
pahi ”. Ua faanehenehe
paatoa te taata i te ahu mâ tei au no te
pureraa; o matou nei râ ua mâoaoa rii
matou no te mea, ua pou atu matou i tahatai mai nia’tu te poti mai to matou ahu
no nia mai i te pahi. Ua fariihia mai ma¬
tou e te mau hoa, e au paha i te 200 e
tiahapa o tei apee ia matou i te fare-pureraa. I reira i haapaohia'i ,te pureraa e
na
te haamauraa ia Tissot.
O te huru ïa
tei
tupu i te
ana‘e
o
toru,
ie
no
mau
motu
no
Matuita. E
ere
reira, na roto i na hepetoma
tere-haere o Vaitere mai te
i te tahi atu, i tupu ai to matou
ua
tahi motu
farerei-haere-raa i te
mau
taime rii
e rave
mai
â te
tatou, te vai
ohipa tei ravehia
mau
haa ïa
ere
no
e
hui-tupuna o te tu¬
maheahea tei vaiiho i
(I Pet. 1/4). Ua tono
outou
ora noa
na ratou.
Te imi atoa nei oia i te
nei
P. VERNIER
te vai e tae roa
e
tae noa’tu i te tahi motu i te pae
itoito mau, te au note
Te
tauturu ei
rave
mau
nei oia i te
na.
te faaravairaa
au no
taatiraa p taatihia’i tatou te tahi
te tahi i to tatou Fatu
lesu-Mesia.
o
H. Vernier
te huero ora ïa tei ueue-haerehoi te Parau no te ora oia hoi
te Evanelia.
raa
i te
Ua ite
te
o
vai
no
te huero i ueuehia
reira
no
tia’i ia tâtou ia haamaitai i te Atua, no
ta’na ohipa i rave i rotopu ia tatou.
e
I te
vahi atoa i farerei haere ai
mau
mau
taeae,
riro te
ua
mau
fa¬
i
amui ai matou ei tiaturiraa rahi i
pure
te Atua tei ite mai
E
e tei tiai ia tatou.
rahi tei ani maite e, a faaea mai
rave
i ô nei, haere mai i
Oia
rotopu ia matou.
tia
parahi i ro¬
topu ia outou na, peneia‘e te vai ra te ma¬
hana e tupu ai, i teie nei râ te ite nei
matou e, aita ta matou ohipa i riro ei mea
mau, e mea
roa
te
OMOA
(Fatu-Hiva): Ua tomohia t^jfere
Mati, o JHia
te nana ni i
te pae opani; ua orero te taeae o M^Sna
Tiaiho. Ua pupu oia i te taviri ia Tiroetini tauturu-orometua, auvaha no te Apoopureraa i Omoa i te 23 no
to’na ioa. Ua putuputu mai
maitaihia te ioa
o
Ropati te tamuta, na’na i iriti i te fare
pureraa. Ua tae paatoa mai te mau haapa‘oi’aa-faaroo.
PARAU OTO (Hanaiapa): Ua polie Tuitui Tauira Teriitehau i te 10 no Eperera,
E 77 matahiti
hoa here
Ua-Pou, no NukuHiva, tü Hiva-oa, to Tahuata, to Fatu-Hiva,
to Ua-Huka, e outou atoa tei riro ei hiômau
ora
i roto
no
i to
mata, ia vai
matou
maite â outou i roto i to matou
ia tatou
o
te
o
mau
fifi
e
rave
maite â i roto i to outou
hia mai ia outou
ueue
aau.
te nohoraa tei faataaê
i te huero
rahi, ia vai
aau
tei horoa
te hoè tumu
o
nelia i
raau
Haapa'oraa Eva¬
Hanaiapa nei. E
rave rahi
tei tae mai i te hunaraa. II Kor.
te taata
V/I.
TIONETINX^
Te tere
Koringo i FaratiP
o
(Tuatiraa
I Montélimar
:
te Vea
no
Ua tae
no
au
Me)
i Montélimar
i te
poipoi i te ho'ra iva. Ua farerei maua
M. Charles Vernier; ua oaoa vau i te
farereiraa i teie nei metua ta‘u i matau
o
maitai:
ua
i roto i te
anea
aua
ite outou
e ua maoro
haapiiraa
a
M. Vernier
i te tau i faaineinehia’i
e:
roa vau
au
no
te
no
te
ua feaa rii te tahi pae no te
hoè noa iho matahiti e te afa to‘u
pipi
mea e
i roto i te Ekalesia; e te ture no te aua
na.
ora
to’na;
rahi teie tei haamau «i te
te Fatu. E teie hoi ta
poroiraa hopea ia outou ei faaoti-
raa :
Te
Rahi. Ua horoa oia i te taviri ia Titifa
raa
faufaa ore, e ta outou mau pure e ta ou¬
tou mau reo arue i te pororaa i te Eva¬
nelia, ua faahotu ana'e ïa i te huero. No
reira te parau atoa nei matou e, ia haamatou
Hiatuita mâ ;
ora
Ua-Pou, Atuona, Puamau, Hakuti
tahi atu â mau vahi, te vai ra te
hoturaa
Parau rii ap! no
matou i te hotu
noa
te huero i ueuehia
no
noâ. I
A
mau
ra, o
hia oia
noa
ohipa i haa-
haere i tei taa ê ia outou
mono
Apatoerau. Taua mau tapa‘o haamana‘o-
raa
te A.R. i te mau,
no
Te ani nei oia i te Atua, ia riro te mau
i tonohia’tu ei feia maitatai e ei tia'i
e
e
tapea maite i roto
vea
i te
raa
no
mau
atu te Tomite Tamau
huata
i
te
o
nia i te rai
orometua, ei tapa‘o ora e
mai i teie nei tau i AtuoiKi, Puamau, Tae
taime atoa
mau
te Atua. A
a
to outou
e
pa'ohia
etaeta tei taati ia
haapü i te U‘i-apî, amui-
i to outou aau, te tuhaa ino ore tei tuuhia
mamoe
roa.
Noa’tu te atea
te farereiraa matamua
te Parau
Noa’tu to outou noho
mauruui'u
rohi i te
a
atearaa ia matou, le vai nei râ te taatiraa
e
rereiraa ei oaoaraa, e te mau pureraa
14
turaa
mui tamau outou i te
rave-ohipa ia noho i rotopu ia outou na.
parau matamua
i horoa’tu ia ratou maori râ o te mauruuru
Reva’tura matou
nia ia Vaitere i te
Hoa’tu te hanahana i te Atua, na roto
mau fare putupu-
i te faatia haereraa i te
e
70 matahiti i mairi aenei.
na
e
lesu Mesia te Faatere.
matou i te
a
e
motu
mau
to Ua-Pou
o
Matuita.
I teie
rahi i te
POROTETANI
i roto i te ô ta
te Atua i horoa mai ia outou na,
roa outou ia toaruaru.
eiaha
e toru matahiti
nehenehe ia haere
pipi:
e
Teie râ
no
te
mea
i
i roto i te Ekalesia
roto i te aua pipi.
ua
hi‘o M. Vernier
e
!
i
VEA
e
paralii
ua
au i roto i ta’na haapiiraa
ôraa i roto i te Ekalesia, hoè
hou to‘u
ahuru ma-maha matahiti
reira parau
teie parau
ô
ua
i
vau
hiti
1938.
i
i te apooraa rahi; aita
i patoihia, ua manuia roa. E
roto i te aua pipi i te mata¬
E te haamana‘o nei
haere
,
te
mua
reira atoa te
e
tuu oia i
ua
U‘i-apî
noa
ia
au
na
te taata’toa, eiaha
e
toru mahana i roto i te
e
haapiiraa
e tirara’tu ai; e haere râ e toru
matahiti i te haapiiraa ei faaineineraa; e
i te taime
ohie
opuahia
aua
pipi,
e mea
te
tere, e mea ohie atoa na te
Peretiteni te faatereraa no te mea
mau
ite mata ratou
e na
huru
mau
te
no
farerei ratou i te
e ua
te hoè taata tei tamau
no
i te
noa
Ua
itoito
noa
ra
faaitehia
maua
e
ua
aroha;
ua
paraparau
fenua. E te
mea
hoè tamahine
e
mootua
e
orometua tahiti to ô
e
i
matou
i
roto
tapiri i te fare
hohoà
mau
fare
te
no
nei,
amui
ua
paraparauraa
pureraa. Ua faaitehia te
Tahiti nei ta Henri Ver¬
no
nier i neneie, ta’na i
hapono i to’na
papa:
Nouméa, Moorea, Tahiti, te fare pureraa
i Paofai, Raiatea etc... E mea nehenehe
E
roa.
mea oaoa
te
na
mau
taata
paroita
teie hohoà ia mataitai.
poipoi aè
raa.
ua haapa‘o maua
Na M. Vernier te aoraa e
i faatere i te oroà
TAUNOA
Ua pee roa
to Maroe
e
te tuhaa moni
to Tautira
e
a
to Fitii e
to Pueu.
roa’tu tei reira te
oaoa
afa-tahiti,
Millaud. E taote to’na hoa. I to’na faarooraa
AUFAURAA
i te aroha
au
tahiti, te huru no te haapa'oraa porotetani, te huru no to tatou
I
ia M™' Vernier, te
farerei atoa vau i to
vau
te
piti atoa. Ua faaite
e
3
te Ekalesia
o
haapiiraa.
Ua farerei atoa
POROTETANI
i te
pure¬
na
maua
euphari. Te orometua
Te
mau
tauturu i te Veô
Papeete: A. Gooding 20. Makatea: Afereti 10, Hauritoa 20, Moaba 25, Tamahau
20, Victor Teai 50, Mauri Parua 10, Alexis
10, Maxime sO, Orofara : Teta 50. Papeete :
Lonise Solomona 10, (de Tipaerui) 50,
Marthe Guilloux 50, Faatu Tiimahai 10,
Henri Tumahai 50, Mlle Béguin 40. Pirae:
Oehae 10. Papeete : Teamo 50, Tinirau 10,
Itea V. 20, Teriitua v. 50, M"*° Ahnne 50.
Makatea : Teare Tauotalie 5, Tehinu 5,
Huria Nina 5, Raihei 30, Mereaki 25, Tama Parua 30,
Faatau Henu 25, Faatau
Menu 10, Fion Kokoa 10, Faa 10, Fr.
Tiatia 20, Homai 10, Tua 10, A Sin 25,
raton tuahine
matahiapo ia Jeanne; te
tumu
vai
taatoaraa
E
Kapena 50, Manava65, Simone Putoa l20,
Buchin 100, Teipo 20, Tutehau Hiro 110,
hi
J. Merehau 20, Elia Patere 20, Tautu
Aru 10, j. Bartf 10, Tehni 50, Tciho v. 20,
noa
ra
te
o
te
reo
tahiti,
aita hoè vahi huru è, aita e mutumutui te parau, I te mau ahiahi ua hime-
raa
ne
matou i te
noa
talîi
himene
mau
himene tahiti te
mau
puta tahito
roa,
aita’toa
ti ite maitai. Ta matou teie oaoaraa i
'tuafare.
râ,
ïa i te tahi mataeinaa.
ua reva
ohipa rahi ta teie orometua. Na’na i
haapa‘o' i te mau paroita atea roa, te ta¬
e
rave
te
50 kms te atea, te tahi e 30. E mea
ata te
roa’tu i
roto i
to ratou
mau
I te
mai i
St Ambroise
no
poipoi mahana
Montélimar,
tere. Ua haere
o
to‘u taeraa
ineine to maua
maa
ua
i te tahi oire atea
maua
St Ambroise. Te haamataraa teie
tere. Ua
tere
maua
huira. Ua mana‘o
e
;
riro
hora
râ,
e
paha
aore
e mea
vau
nia
i te pereoo
i roto ia‘u iho e ;
na
maua i te haere e 30 kms i te
râ e 40 kms. I to maua tere
huru tere;
70 kms i te hora
e
haere
ua
i te tahi
maua
mau
e
taime
^wahoro i te puaahoro-fenua”. Ua
oia ia‘u
ô nei,
e mea
e:
“eiaha
oe
e
na
peapea;
i
aravahi tauà i te faahoro
i te pereoo ” I No reira ua haere maua na
nia i te mau mouà, na roto i te mau faaa-
pu vine e ua tapiri maua i pihaiiho i te
tahi oire rahi tei reira te tahi “usine ato¬
mique”; aita ïa i faatiahia ia haere i rei¬
te hiti
ra; na
noa maua
i te haere. E te
haamata nei teie oire i te
tupu: te hamaniraa i te mau fare apî. la tae maua i te
paroita no St Ambroise, ua farerei maua
i te orometua, o te hoè ïatamaiti paniola. I te reira pô mahana maa, e paraparauraa
ia
au
ta matou i roto i te fare pureraa
i te peu
matarohia i te reira
aita ! E
mataeinaa,
e
mau
taata
rara e
porotetani eiaha ratou ia
eiaha ratou ia
I teie ahiahi
ôraa arahu
e
ua
ua
e
ia farereihia.
ore
haere
maua
farerei atoa
i te hoè
maua
i te
reira
pa
paroita. Ua faaterehia te mau ohi¬
mai tei matauhia : paraparauraa, aro¬
ha, faatereraa i te huru o te fenua, to. ta¬
huru, to tatou oraraa i ô nei e i te
hopeà ua faaitehia te mau hohoà.
tou
pae.
Te Bibilia
ia
na
Arbousset i
pupuhia
Koringo orometua.
I te montre
no
SAUVE
Vernier,
o
tapapa maua i te oire
(Gard) tei reira te teina no
Charlie Vernier, o’na te oro¬
ua
metua i reira.
E
ahuru,
maua
faaea
ua
tae
ua
O te tahi ïa bibilia
rahi
na
i te hora
maua
i te fare
hia ia‘u te tahi tauhaa i taua
e ua
pupu¬
paroita
tahiti,
reo
e
ra.
bibilia
ARROUSSET orometua, oia hoi
te orometua matamua
faatupuraa
parau no
roa no
te Totaiete
Paris tei tae mai i
te fenua Tahiti i te matahiti 1863. Ua pa-
pqi Arbousset i to’na i‘oa i roto i teie
bibilia. Ua
nehenehe
tatou
mauruuru
roa
paatoa
tei
no
roaa
roa vau
Betty 20, F’aatupiia 50, Avivi 10, 'Fcdio 100,
MAURUURU ROA.
i taua taoà
mai. E taoà ïa
to Tahiti.
( Te vaî atura )
Faaararaa : No te l'ahi o te feia api
tei taavae i te VEA, te faaarahiaFu nei
ratou e : mai te mea e aita ta rato.i Veà
i tae, a faaite mai i te reira i te faatere¬
raa o te VEA. E faaafarohia ïa.
te
pu-
e
80 kms. Ua parau atu vau ia M, Vernier
e
! ua haere roa oe i mua i teie nei
i
oraraa,
ohipa, e mea tapiri te
mea tapiri te mau pa¬
roita otare. I Farani l’â, e mea atea e
mea atea roa. E tapapa te orometua i
te
o
tiaturi e
mea
ohipa
e
fatata ta ratou
\
olre
tahiti te
orometua
mau
mea
ohipa. Eiaha tatou
na
Prenez
Nous
garde
recevons
aux
citations !
de Mr Henri Vernier la
note suivante: “Fort
surpris de la façon
dont le Journal Catholique “Le Semeur”
fait ses citations, je vous prie de bien vou¬
loir insérer dans votre prochain numéro
la rectification suivante :
“MS"^ MAZE^, Evêque d’Ascalon, Vicaire
apostolique de Tahiti écrit dans le Jour¬
nal catholique “Le Semeur” de Mars-Avril
1957 à la page 7:’’ Le rédacteur du jour¬
nal catholique n’ignore rien de Maheanuu.
S’il a demandé des pasteurs protestants
français, il l’a fait pour faire plaisir à l’Ad¬
ministration française d’alors qui facilita
“si même elle ne provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée législative” (Ch.
Vernier, p.
169).
Lisons le texte
intégral de M'' Charles
Vernier : “La Reine Pômare soucieuse de
l’avenir de son église, y avait elle même
souvent songé (à faire venir des pasteurs
français ). De son côté, une administration
à vues plus élevées, ayant compris les in¬
convénients de la situation de l’Eglise Ta¬
hitienne au point de vue de l’influence
française, désira donner satisfaction à ses
aspirations profondes; aussi facilita-t-elle,
si même elle ne la provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée Territoriale (Tahi¬
tiens d’hier et d’aujourd’hui P. 180, en
vente à la Mission).
-
voir la suite page 4, colonne 3
-
VEA
4
La liberté
dit ; “ Si vous voulez être réellement libres,
qui tue!
( suite de la page 1, colonne
La
liberté
de la presse
S)
salit et tue
quand elle permet de répandre une lit¬
térature pornographique ou mensongère.
La liberté intellectuelle
aveugle et tue
quand elle permet de développer et d’utiser
la' “ science
sans
POROTETANI
conscience ” et de
garde de ne pas mettre Dieu à la
porte de vos vies et de vos institutions”.
prenez
Car “ si le Fils dé Dieu vous affranchit,
vous
serez
réellement libres ”
(Jean 8/36)
LES EGISES PROTESTANTES DU CA¬
MEROUN DEVIENNENT AUTONOMES
;
Le dimanche 10 Mars les Eglises évan-
dictature.
individuelle est nuisible
du Centenaire à Douala, ainsi que par
d’autres manifestations auxquelles parti¬
quand elle encourage l’égoïsme et les in¬
cipèrent les pasteurs Charles Westphal,
vice-président de la Société des Missions
et de la Fédération protestante de France,
et Paul Conord, secrétaire général de l’E¬
glise Réformée de France, ainsi que M.
Etienne Jung, président du directoire de
l’Eglise de la Confession d’Augsbourg.
Avant de visiter Yaoundé pour prendre
contact avec les autorités politiques du
territoire, ainsi que différentes stations
missionnaires, les représentants de la Mis¬
sion française prirent également, part au
synode général de l’Eglise évangélique du
La
en
réalité à
liberté
une
térêts particuliers au détriment de l’inté¬
rêt communautaire et de l’équilibre so¬
cial.
La liberté dans les affaires
appauvrit
pays quand elle livre la vie économi¬
que aux grands capitalistes.
La liberté des 21 ans est anti-pédago¬
un
gique quand elle livre un adolescent à ses
passions, dilapidant ses biens, compro¬
mettant
sa
santé.
Mais...!
La liberté de presse
édifie quand elle
révèle le beau et le bien, dénonce les er¬
reurs de toutes sortes, élève les relations
humaines.
Cameroun tenu les 11 et 12 mars, et aux
délibérations du Conseil des Eglises évan¬
gélique et baptiste.
(S.Œ.P.I. Genève)
La liberté intellectuelle instruit et vivi¬
quand elle fait reculer fignorance se
met au service du progrès et de la vérité.
La liberté politique est constructive
quand elle habitue le citoyen au respect
de fopinion d’autrui, quand elle permet
à chacun de prendre sa responsabilité
dans la conduite du pays, quand elle as¬
sure une juste représentation de toutes
fie
Trois autres
motion.
perfectionner des doctrines et des instru¬ gélique et baj^tiste du Cameroun ont fêté
ments de meurtre et d’exploitation de
leur accession à l’autonomie par rapport
l’homme par l’homme.
à la Société des Missions Evangéliques de
La liberté politique conduit à l’escla¬ Paris, dont elles
dépendaient jusqu’alors.
vage quand livrant un peuple insuffisam¬ L’évènement fut marqué par une cérémo¬
ment éclairé aux mains d’arrivistes, elle
nie solennelle qui se déroula au temple
le livre
temps une motion qui regrette les expé¬
riences atomiques prévues par le gouver¬
nement britannique avec une faible ma¬
jorité et nombre d’abstentions. L’arche¬
vêque de Canterbury s’est opposé a cette
Nouvelles Scolaires: Comme
nous
motions
ont
été
la suite à des majorités mas¬
sives. La première attire l’attention sur •
les grands dangers que font courir à l’hu¬
manité les radiations atomiques, la secon¬
de demande au gouvernement britanni- »
que et soviétique d’arriver à un accord
sur le contrôle de l’énergie nucléaire et
adoptées
par
la troisième demande à la sous-commis¬
sion de rONU
lérer
ses
définitive
siégeant à Londres d’accé¬
travaux
en vue
des moyens
de l’interdiction
de
destruction
massive.
Pas sérieux: Le savant français Paul
Berthold révèle que les indigènes de Ta¬
hiti et îles voisines sont pai'fois atteints
des maladies de peau jusqu’ici inconnues
et incurables. Les expériences nucléaires
entreprises dans ces régions seraient di¬
rectement responsables de la contamina¬
tion!
(d après “REFORME”)
Savez-vous que...
Un chauffard, qui conduisait enétatTêsur une route couverte de verglas,
briété
avait fauché
un
groupe
de passants. Bilan:
mort, quatre blessés graves. Il vient
d’êti'e condamne à mort par un tribunal
du Kazakhstan (Union soviétique) et sera
un
le
dans notre précédent numéro.
Monsieur Ki Sang, instituteur de nos éco¬
disions
fusillé.
(Réforme)
parti en France. Il est actuellement
au stage de St Cloud en compagnie des
stagiaires envoyés jjar le territoire. Nous
les est
garde aux citations!
(Suite de la 8° page, 8° colonne)
Prenez
remercions l’Assemblée ’ferritoriale d’a¬
voir voté depuis une bourse pour ce stage,
Il n’est pas besoin d’être grand clerc
qui soulagera feffort financier de nos
Eglises. Cette bourse n’est pas spéciale pour comprendre ce qui découle log^uement des textes, et il eut été beal||^p
aux Ecoles protestantes, il en a été accor¬
quand elle développe les personnalités au dé une aux écoles catholiques.
plus exact de la part de Mrg
bénéfice de toute la société.
L’Association des parents d’élèves des dire : C’est pour satisfaire aux aspii^^Wns
La liberté des 21 ans est émancipatrice
écoles libres protestantes vient d’être profondes de l’Eglise Tahitienne que le
quand elle conduit l’adolescent à la stature créée. Nous ferons prochainement paraî¬ Gouvernementfrançaisd’alors encouragea
la demande de l’Assemblée Législative.
d’un homme fait par fexercice de sou tre un article sur ce sujet.
11 est vraiment bien “ gros ” qu’on puisse
propre jugement et fépreuve de ses pro¬
écrire que Maheanuu pasteur et dirigant
pres possibilités.
de fEglise Protestante ait demandé des.
Alors...!
missionnaires -protestants pour “ faire
Sérieux : Le Conseil chrétien du .lapon
plaisir” à l’administration catholique de
La liberté tue ou fait vivre selon qu’elle
a décidé le 6 Mars dernier de protester
l’Epoque!!
à nouveau contre les essais de bombes
nous éloigne de Dieu et du prochain ou
H. VERNIER
au contraire qu’elle nous en rapproche.
atomiques et à hydrogène. Les protestants
IL N’Y A PAS DE VRAIE LIBERTE SANS japonais se joignent ainsi aux protestants
N.D.L.R. dans Le “Vea” de ME nous
DIEU ! Il n’y a pas de presse libre, d’in¬ allemands et au synode général de fEglise avions
déjà dit que nous ne jugions pas
telligence libre, de nation libre, d’individu des Pays-Bas qui avaient déjà protesté nécessaire de répondre aux arguments
libre, il n’y pas de propriété libre, pas de au cours.de ce mois.
légers ” du Semeur (Mars-Avril).
Le Conseil des Eglises britanniques a
jeunesse hbre sans Dieu I Aux peuples
Imprimerie Elie F. Juventin - 4, rue Gom* Destremeau- - Papeete.
jeunes et aux hommes jeunes l’évangile adopté au cours de sa session de prin¬
ce
sein des Assemblées.
La liberté individuelle est enrichissante
les tendances
au
MAZM^Ke
...
“
7 e 57
O
12))TTee
TIUNU i957.
3) Te MELO NO TE EKALESIA, o te hoè
teifanau i te fanauraa-Varua (loa¬
ne 3/5, oh.
2/38) Aita oia i pee faahou i
ta te tino, i ta te Varua râ
(Rom. 8/4) E
au oia i te hoè “ farii
repo " faufaa-ore,
ua î rà i te Varua Maitai
(Kor. II 4/7). O
les travailleurs à
te Varua
les
te
no
tohuraa
no
Penetekose,
ua
tupu
te faufaa tahito
(Oh.
mau
anae,
mau
e
i roto ia’na tei riro
mure-ore;
o
te
“tarahu
no
ei faufaa
te
Varua”
tamarii
(Ohip. 2/38-39). 0 te (Kor. 21/22) e aore rà te tapao no te Varua
mahana ïa teitohuhia e lopla (Oh. 2/17-21 /. (Kor II
5/5) ta te Atua i tuu i roto-i to
jtatou ààn.
VARUA no te Penetekose, o te ^
RUA NO lESU (Kor. II 3/17). Aita lesu i
4) E mea hotii te Ekalesia i te mau huero
vaiiho i te Ekalesia ei otare (loane 14/18), no te Vanta Maitai
(Kor. I 12/7... ) Ua homau
^
tono mai rà oiai tonà Varna
No reira te faatere
ekalesia,
na
noa
(Gai. 4/6).
nei â lesu i tana
roto l'â i te hoè faatereraa
(oh. 16/7). Te parahinoa nei â lesu
roà te V. M. i te ITEi te
i te
tahi, i te PARAU
tahi, i te MANA i te tahi, i te FAA¬
ROO i te tahi
; no
reira
ua rau
te
mau
huru
Troto ia tatou, na l'oto ïa i tona Varua
taleni ta te Varua i horoa i te Ekalesia
“Na tâua Varua hoè râ i ohipa i tauamau
(Mat. 28/2 Ov. h.).
mea’toa, i te opere-maiteraa i ta te taata
varua
tau
no
NO TE VARUA
te Ekalesia,
: o
o
te TAU lA
te Ekalesia ïa te amui-
•aa no a’tu
te mauhoiitemainoailesu
oia. i E
teie neimo
râ
e
le
no
e
tou i to tatou
rave
toroà “ite”
te Varna Maitai
na
roto
ta¬
i te
(Oh. 1/8). Te Eka¬
lesia, o te taata ïa tei bapetizohia e te Va¬
rua Maitai (Oh. 2/38). Mai te mea ua parauhia te puta a te mau oliipa i te puta
a te mau ohipa na te “mau aposetolo”,
mana no
nehenehe atoa ia parau
atoa i ta’na i hinaaro”
(Kor. I 12/11).
te hiroà faaroo
a
te
mau
paihia
aposetolo,
e: “te faaroo nei
Maitai, i te Ekalesia mo‘a
au
ua pa-
i te Varua
taatoa ra, i te
AMUIRAA O TE FEIA MO‘A... “ Eaha te
tumu i riro ai te Ekalesia ei hoè? No te
Varua ïa
tei
no
faariro
lesu tei
parahi i roto ia’na
ia’na ei
“77NO
NO
e
lESU”
mau
qui tue !
La liberté est chère
mes;
Il
n’est que
au cœur
des hom¬
d’observer les enfants
daoi, leur attitude à l’égard des parents,
l’égard de leurs patrons,
sujets à l’égard de leur roi, la fem¬
me à
l’égard de l’homme et(%.. Et il est
bon qu’il en soit ainsi. Un enfant, ün.
cifoyen, un peuple qui n’aspireraient pas
à
liberté, qui ne demanderaient pas
leur part de responsabilité, seraient "a ja¬
mais mineurs, sans personnalité et sans
grandeur.
Mais il y a une
de revendiquer la
façon de convoiter et
liberté et l’indépen¬
dance qui mène à la nioi't. La liberté
peut tuer, comme la lumière peut aveu¬
gler ! Il en est de la liberté comme de
l’immense statue
4) Te amui-hoè-raa no le mau Ekalesia
i te ao nei, o te amui-varua-raa: I roto i
i te “puta a te (Kor. I 12/27) (Kor. / 72/73).
ohipa na te VARUA MAITAI”. Na te
5) Na roto i to te Varua Maitai ua haaVarua i haapaari i te Ekalesia (Oh. 9/31) vi te Ekalesia i te mau Varna iino atoa:
na’na i haamaramarama (oh. 15/28) na’na ua haavî oia i te Varua no teie
nei ào
i maiti i te taata (oh. 13/2) na’na i aratai
(IKor. I 2/12),' i te Varua faatîtî(Rom. 8/15),
(oh. 16/7), na’na ihaamau i te mau toroà e i te Varua haavare (Tim. I 4/1). E tià i
(Oh. 6/6,20/28); Ua riro te Ekalesia e te te Ekalesia ia ani i te tauturu no te Va¬
Varua no lesu ei HOE ia au i te Apok. rua Maitai no te
paruru ia’na i te mau
22/17 tei faaau i te V. M. i te tane faaipo- hape i te mau faahemaraa, no te mea te
ipo apî e tei faaau i te Ekalesia i te vahiné aro noa nei â te “Varua-aneti-Mesia”
faaipoipo apî.
(loane I 4/1-3).
e
La liberté
ïa taata
* Varna Maitai
i te mau
i te i horoàhia
taata’toa
râ apoi ta
ua
Directeur-Gérant.
(Kor II 13/13)
no
raton
TARA— J. Adnei,
El IA OUTOU ATOA TE AU A TE VARüA MAITAI RA. AMENE’
Ill^l te- 13),
oia lîoi na horoàhia mai te Varaa
Atua i te
taata faaroo atoa. Aita
toto
HOÈ-AHURU
Hoo i te matahiti boè:
I te mahana
mau
Matahiti
HIHI 6
-
te
TE
dressée
à
l’entrée du
port de New-York ( la statue de la liber¬
té, précisément ).
Le flambeau quelle
tient à la main accueille dans la nuit tout
bateau
qui rentre
au
port, le guidant vers
pays libre, sans dommage et sans
crainte. Mais il n’est pas rare aussi que,
des oiseaux de mer, attirés par la lumiè¬
un
ce flambeau, ne s’y jet¬
retombent morts dans les flots.
Est-il besoin d’expliquer cette parabole ?
Combien d’être, de peuples aveuglés par
leur désir de liberté absolue, convoitant
les droits sans discerner les charges,
re
puissante de
tent et
ne
quittent une maison paternelle pour des
mirages de liberté, désertent un foyer
pour une union soi-disant libre, l’enie une
patrie pour une autre qu’ils croient plus
libre !
Vive la liberté ! Oui, mais pas
la liberté
qui tue I
(voir la suite
page
4
-
colonne 1
V E A
2
Tere
faatupuraa
i Matuita
parau
rahi i te
tono i te hoè auvaha
i te
paroita e te man hoa o te HaaFaaroo i te mau fenua Matuita.
ia PARAITA Pni
raa
i te orometua
e
TEHAVARU i te hoè tei-e i reira
reihaere i te
mau
porotetani
pupu
o
no
Matuita.
ia H. VERNIER Pni
mau
ia TEIHOTU
e
or.,
melo
te Tuhaa IV
no
te A.R. i te
e
â te
ei afai atu ia ratou i te mau
faaitoitoraa o te A.R.. Te hoè tumu fauteie tere, o te afairaa ïa i na
haapü-Evanelia o TISSOT mâ ei monoraa i te paroita otare no UA-POU, i
mûri aè i te poheraa hitimahuta rahi no
taeae
Mahai
te
or, e
Arpo
revaraa no
no
e :
Ua
ia tono-oioi-hia
haapiihia
raua i te aua
roto i na matahiti
mona na
hià i Arue
no na
piti. E huaai
orometua
pipi i Heree
maha i tuu-
matahiti haapaariraa e
no roto mai i te
KEKELA, te hoè no te itiRu
o
Tissot
o
haapii Evanelia tei tonohia mai i Matuita
70 matahiti i maii’i aenei.
a
Reva’tura matou
14
no
i te
ine
na
nia ia Vaitere i te
febuare, mai te tapae rii poto noa
mau
motu
te
no
Takapoto, Takaroa tei ine-
avariraa
matou i Ua-Pou i te
pârau, tapae atura
rnahana paè 22 iio
Febuare. Ua tiaimai te
mau
e
no
HA-
to HAKUTI ia
to tatou taeae hoi o Tioüetini
KAHETAU, HAKAMATI
matou
hoa
e
(taeae matau-maitai-hia e to Matuita !). Ua
faariihia matou i tahatai
na
himene ei haaimaitairaa i
feia tei haere
roto i te
reo
te Atua “ te
pahi ”. Ua faanehenehe
paatoa te taata i te ahu mâ tei au no te
pureraa; o matou nei râ ua mâoaoa rii
matou no te mea, ua pou atu matou i taha¬
tai mai nia’tu te poti mai to matou ahu
no nia mai i te pahi. Ua fariihia mai ma¬
tou e te mau hoa, e au paha i te 200 e
tiahapa o tei apee ia matou i te fare-puréraa. I reira i haapaohia’i te pureraa e
na
te
te haamauraa ia Tissot.
O te huru ïa
tei
no
tupu i te mau motu
ana‘e
o
no
te reira, na roto
mauruurii
Noa’tu to outou noho
vai
ora
taatiraa
noa nei
te huero
ra, o
ora
te Parau
te Evanelia. Ua
i,te
noa
te vai
o
tia’i ia tatou ia haamaitai i te Atua,
mau
taimc rii
e rave
(I Pet. 1/4). Ua tono
mau
matou i te
no
rave i rotopu ia tatou.
vahi atoa i farerei haere ai
mau
taeae,
ua
riro te
mau
fa¬
rereiraa ei oaoaraa, e te mau pureraa
pure
E
i
amui ai matou ei tiaturiraa rahi i
te Atua tei ite mai
i ô nei,
e
tei tiai ia tatou.
rahi tei ani maite
rave
e, a
faaea mai
haere mai i rotopu ia matou.
Oia mau, e mea tia roa te
parahi i ro¬
topu ia outou na, peneia'e te vaira te mahana e tupu ai, i teie nei râ te ite nei
matou e, aita ta matou ohipa i riro ei mea
mamoe
itoito mau, te au
poroiraa hopea ia outou ei faaoti-
raa:
Ua-Pou, no NukuHiva, to Hiva-oa, to Tahuata, to Fatu-Hiva,
to Ua-Huka, e outou atoa tei riro ei hiôraa ora i roto i to
matou mata, ia vai
mau
hoa here
no
maite â outou i roto i to matou
ia tatou
o
te
o
mau
aau.
te nohoraa tei faataaê
fifi
e rave
maite â i x’oto i to outou
noa hia mai ia outou na.
A
ueue
i te hiuu'o
ora
outou ia toaruaru.
ohipa ihaa-
te
no
pa'ohia nâ ratou.
Te imi atoa nei oia i te
Te
tautui’u ei
mau
haere i tei taa ê ia outou
rave
mau
nei oia i te
taatiraa
e
na.
te faaravairaa
au no
taatihia’i tatou te tahi
te tahi i to tatou Fatu
o
lesu-Mesia.
H. Vernier
Parau rii apî no
Matuita mâ ; n
OMOA
(Fatu-Hiva); Ua tomohia te fare^
Mati, o Ziori^P
te nana iti i
te pae opani; ua orero te taeae o Marama
Tiaiho. Ua pupu oia i te taviri ia Tionepureraa i Omoa i te 23 no
to’na ioa. Ua putuputu mai
tffîî tauturu-orometua, auvaha
raa
rahi, ia vai
aau
tei horoa
E 77 matahiti
to’na;
eiaha
te Apoo-
Titifa
te hoè tumu raau
o
rahi teie tei haamau i te
nelia i
Haapatoraa Eva¬
te taata
V/I.
rave rahi
tei tae mai i te hunaraa. II Kor.
Hanaiapa nei. E
S
TIONETINI
Te tere
Kôringo i Farani
o
(Tuatiraa
I Montélimar
:
no
te Vea
Ua tae
no
au
Me)
i Montélimar
poipoii te horaiva. Ua'farerei maua
M. Charles Vernier; ua oaoa vau i te
farereiraa i teie nei metua ta‘u i matau
i te
o
maitai;
ua
i roto i te
mea
aua
e
e ua maoro roa vau
haapiiraa
ua feaa rii te tahi pae no te
hoè noa iho matahiti e te afa to‘u
pipi
mea e
pipi:
ite outou
a M. Vernier no te
i te tau i faaineinehia’i au no te
e:
i roto i te
i roto i te ô ta
no
Rahi. Ua horoa oia i te taviri ia
Ropati te tamuta, na’na i iriti i te fare
pureraa. Ua tae paatoa mai te mau haapa*oraa-faaroo.
PARAU OTO (Hanaiapa) : Ua pohe Tuitui Tauira Teriitehau i te 10 no Eperera»
nelia, ua faahotu ana‘e ïa i te huero. No
reira te parau atoa nei matou e, ia haamaitaihia te ioa o te Fatu. E teie hoi ta
Te
mau
Te ani nei oia i te Atua, ia riro te mau
i tonohia’tu ei feia maitatai e ei tia‘i
faufaa ore, e ta outou mau pure e ta ou¬
tou mau reo arue i te poi'oraa i te Eva¬
matou
te A.R. i te
no
ora
ohipa i
roa
o
outou
vea
matou i te hotu
Ua-Pou, Atuona, Puamau, Hakuti
e i te tahi atu â mau vahi, te vai ra te
hoturaa no te huero i ueuehia nè reira
I te
te tu¬
ïa tei ueue-haerete ora oia hoi
noâ. I
ta’na
o
no
te huero i ueuehia
raa no
no
maheahea tei vaiiho i
atu te Tomite Tamau
e
farei’ei-haere-raa i te
ua
no
liui-tupuna
mau
ere e
Apatoerau. Taua mau tapa‘o haamana'o-
te Atua i horoa mai ia outou na.
toru,
nia i te rai
i te
e
Vaitere mai te
tahi motu i te talii atu, i tupu ai to matou
e
tere-haere
Matuita. E ere
i na hepetoma
te
o
tae noa’tu i te tahi motu i te pae
Noa’tu te atea
te farereiraa matamua
te'
o
taime atoa
mau
tapea maite i roto
te tuhaa ino ore tei tuuhia
to outou
e
haa ïa
mai i teie nei tau i Atuona, Puamau, Ta-
e
haapii i te ü‘4-apî,
te Atua. A
a
i to outou aau,
mai
huata
raa
■
te Parau
mono
e
rolii i te
a
mui tamau outou i te
matamua
parau
ohipa tei l avehia
mau
hia oia hoi
Taio-
Tissot i Ua-Pou.
o
roa.
turaa
P. VERNIER
orometua, ei tapa‘o ora e te vai e tae roa
i
hae. No reira te Tomite Tamau i faàoti
ai
mauruuru
Hoa’tu te hanahana i te Atua, na roto
mau fare putupu-
i te faatia haereraa i te
rave-ohipa ia noho i rotopu ia outou na.
e
etâeta tei taati ia tatou, te
te atea, e
e
lesu Mesia te Faatere.
atearaa ia matou, le vai nei l’â te
faatupuraa Evanelia i Matuita ia
farereihaere i tei parahi moemoe noa i
no
teie. Ua riro te Evanelia ei taamuraa
i lîoroa’tu ia ratou maori râ
hoè tere
faa rahi
mau
Aita’tu hoi ta matou
Tomite Ta-
no
Matuita-
hanahana tei tahoè ia tatou ei fetii hoè
o
I teie matahiti, ua tono te
i te tahi atu â
mua
ia fare-
e
no
varavara-haere, taipiti e taitoru hoi, e
oaoa l'ahi tei tupu i te farerei-haei’e-raa
ia ratou inaha hoi o te farereiraa mata¬
ta to te A.R.A. tono-
ra
rahi
e rave
vahi rii i farerei,
haere ai matou i te mau hoa rii tei nohoe
mau
paoraa
Tei taua matahiti
motu
Taioliae, Hakapa, Vaipae, Atu-
Hanaiapa, Puâmau, Vaitahu, Omoa,
ona,
te farerei-haere
no
mau
to Ua-Pou
Mai te matahiti 1952 aita te A.R.A. i
P OR O T E T A N I
e
Ekalesia;
e
te ture
no
te
aua
toru matahiti i roto i te Ekalesia
aua pipi.
nehenehe ia haere i roto i te
Teie râ
no
te mea ua hi‘o M. Vernier e
POROTETANI
VEA
e
parahi
ua
hou
au i roto i ta’na haapiîraa
ôraa i roto i te Ekalesia, hoè
to‘u
ahuru ma-maha matahiti
reira parau
teie parau
ô
ua
1938.
hiti
mua
E te haamana‘o nei
reira atoa te
haere
e
te
i te apooraa rahi; aita
i patoihia, ua manuia roa: E
i roto i te aua pipi i te mata¬
vau
i
tuu oia i
ua
ü‘i-apî
noa
Jiaapiiraa
ia
au
na
te taata’toa, eiaha
e
toru mahana i roto i te
e
Ua
faaitehia
maua
e
te
te Ekalesia
o
fenua. E te
mea
hoè tamahine
afa-tahiti,
raa
orometua tahiti to ô
e
e
i
matou
i
roto
matahiti i
opuahia
te aua pipi, e mea
ohie
atoa na te
Peretiteni te faatereraa n,o te mea
ite mata ratou e ua farerei ratou i te
mau
e ua
huru
tere,
e
mea
te hoè taata tei tamau noa i te
no
nier i nenei
itoito
noa
ra
ia M"'' Vernier, te
farerei atoa vau i to
vau
e ua
ratou tuahine
matahiapo ia Jeanne; te
vai
taatoaraa
noa ra
te
o
te
reo
tahiti,
aita hoè vahi huru è, aita e mutumuturaa i te parau, I te mau ahiahi ua himenoa
tahi
matou i te
himene
mau
himene tahiti te
mau
puta tahito roa, aita’toa
i ite rùaitai. Ta matou teie
1
i
oaoaraa
E
roa.
I te
mai i
Sf Ambroise
no
O
maua
huira. Ua mana‘o
e
riro
hora
râ,
e
paha
maua
aore
e mea
râ
vau
i faatere i te oroà
huru tere;
70 kms i te hora
30 kms i te
40 kms. 1 to
e
e
maua
haere
ua
i te tahi
teré
maua
mau
e
taime
ô mai oia ia‘u
ô
nei,
e mea
puaahoro-fenua”. Ua
e :
“eiaha
oe
e
na
peapea;
i
aravahi tauà i te faahoro
i te pereoo ” ! No reira ua haere maua na
nia i te mau mouà, na roto i te mau faaa-
pu vine e ua tapiri maua i pihaiiho Tte
tahi oire rahi tei reira te tahi “usine ato¬
mique”; aita ïa i faatiahia ia haere i rei¬
ra; na te
hiti
noa maua
i te haere. E te
haamata nei teie oire i te
tupu: te hamaniraa i te mau fare apî. la tae maua i te
paroita no St Ambroise, ua farerei maua
r te orometua, o te hoè ïatamaiti paniola. I te reira pô mahana maa, e paraparauraa
orometua. Na’na i
paroita atea roa, te ta¬
hi e 50 kms te atea, te tahi e 30. E mea
rave ata te ohipa. Eiaha tatou e tiatui'i e
te mau orometua tahiti te mea ohipa
haapa‘o i te
au
ta matou i roto i te fare pureraa
i te peu
mau
roa’tu i roto i to ratou
fatata ta ratou
mataeinaa,
rara e
matarohia i te reira
pae.
Te
oraraa,
aita ! E
ohipa, e mea tapiri te
tapiri te mau pa¬
e mea
e
eiaha ratou ia
ua
e ua
haere
maua
farerei atoa
i te
has, faatereraa i te huru o te fenua, to ta¬
huru, to tatou oraraa i ô nei e i te
tou
faaitehia te
Te Bibilia
ia
mau
hohoà.
na
Arbousset i
pupuhia
Koringo orometua.
Ite monire
no
tapapa maua i te oire
(Gard) tei reira te teina no
SAUVE
Vernier,
o
ua
Charlie Vernier, o’na te
metua i reira.
E.ua tae
ahuru,
maua
faaea
ua
i te fare
O te tahi ia bibilia
na
reo
oro¬
i te
hora
e ua
pupu¬
maua
hia ia‘u te tahi tauhaa î taua
rahi
paroita
tahiti,
e
ra.
bibilia
ARBOUSSET orometua, oia hoi
te orometua matamua
roa no
te Totaiete
faatupuraa
parau no Paris tei tae mai i
te fenua Tahiti i te matahiti 1863. Ua pa-
pai Arbousset i to’na i‘oa i roto i teie
bibilia. Ua
nehenehe
tatou
mauruuru
roa
paatoa
mou
e
to Pueu.
tauturu i te Veô
10, Hauritoa 20, Moaba 25, Tamahau
20, Victor Teai 50, Mauri Parua 10, Alexis
10, Maxime sO. Orofara : Teta 50^. Papeete;
Louise Solomona 10, (de Tipaerui) 50,
Marthe Guilloux 50, Faatu Tumahai 10,
Henri Tumahai 50, Mlle Béguin 40. Pirae:
Oehae 10. Papeete : Teamo 50, Tinirau 10,
Itea V. 20, Teriitna v. 50, M"’“ Ahnne 50.
Makatea: Teare Tauotahe 5, Tehinu 5,
Huria Nina 5, Raihei 30, Mereaki 25, Tama Parua 30,
Faatau Henu 25, Faatau
Menu 10, Fion Kokoa 10, Faa 10, Fr.
Tiatia 20, Homai 10, Tua 10, A Sin 25,
Kapena 50, Manava 65, Simone Putoa 120,
Buchin 100, Teipo 20, Tutehau Hiro 110,
J. Merehau 20, Eüa Patere 20, Tautu
Aru 10, j. Barff 10, Tehui .50, Tciho v. 20,
Bettv 20, Faatupua 50, Avivi 10, 'fcibo 100,
MAURUUmt ROA.
Faaararaa : No te rahi o' te feia api
tei taavae i te VEA,,te faaarahia’tu nei
ratou e: mai te mea e aita ta ratou Veà
i tae, a faaite mai i te reira i te faatere¬
raa o te VEA. E faaafarohia ïa.
tei
no
roaa
Prenez
i te hoè
maua
paroita. Ua faaterehia te mau ohi¬
mai tei matauhia : paraparauraa, aro-
ua
te tuhaa moni a to Fitü e
to Tautira
reti
ia farereihia.
ore
feira
hopeà
e
E
I teie ahiahi
pa
TAUNOA
Papeete: A. Gooding 20. Makatea: Afe-
tapapa te orometua i te
porotetani eiaha ratou ia pu-
roa.
ôraa arahu
y,
ia
i te tahi mataeinaa.
e
kms. Ua parau atu vau ia M, Vernier
“A ! ua haere roa oe i mua i teie nei
i te faahoro i te
pure¬
na maua
euphari. Té orometua
tumu râ, ua reva ïa
E ohipa rahi ta teie
te
o
i te pereqo
i roto ia‘u iho e ;
e
i te
taata
maua
nia
i te haere
paroita
mau
to
i te tahi oire atea
na
taata
to‘u taeraa
St Amhroise. Te haamataraa teie
tere
mau
atea
maa
tere. Ua
te
na
roita otare. I Farani râ, e mea atea e
ineine
maua
mea oaoa
mea
poipoi mahana
tere. Ua haere
papa:
;
Montélimar,
ua
hapono i to’na
ua haapa‘o maua
Na M. Vernier te aoraa e
mau
f te oire
amui
ua
paraparauraa
poipoi aè
raa.
mea
utuafare.
jiei,
pureraa. Ua faaitehia te
Tahiti nei ta Henri Ver¬
ta’na i
e
fare
te
teie hohoà ia mataitai.
I
Ua farerei atoa
to Maroe
no
Nouméa, Moorea, Tahiti, te fare pureraa
i Paofai, Raiatea etc... E mea nehenehe
haapiiraa.
mau
mootua
e
Ua pee roa
te haa-
no
no to tatou
roa’tu tei reira te
oaoa
AUFAURAA
i te aroha
Millaud. E taote to’na hoa. I to’na faaroo-
e
no
paraparau
au
pa'ôraa porotetani, te huru
i te taime
te
ua
tahiti, te huru
tirara’tu ai; e haere râ e toru tapiri i te fare
te haapiiraa ei faaineineraa; e
mau hohoà no
ohie
aroha;
piti atoa. Ua faaite
3
roa vau
i taua taoà
mai. E taoà ïa
to Tahiti.
(Tè-vaî atura )
na
Nous
garde
recevons
aux
citations!
de Mr Henri Vernier la
note suivante: “Fort
surpris de la façon
dont le Journal Catholique “Le Semeur”
fait ses citations, je vous prie de bien vou¬
loir insérer dans votre prochain numéro
la rectification suivante :
“M**^ MAZE'/, Evêqued’Ascalon, Vicaire
apostolique de Tahiti écrit dans le Jour¬
nal catholique “Le Semeur” de Mars-Avril
1957 à la page 7:’’ Le rédacteur du jour¬
nal catholique n’ignore rien de Maheanuu.
S’il' a demandé des pasteurs protestants
français, il l’a tait pour faire plaisir à l’Ad¬
ministration française d’alors qui facilita
“si même elle ne provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée législative” (Ch.
Vernier, p.
169).
Lisons le texte intégral de M"^ Charles
Vernier : “ La Reine Poraare soucieuse de
l’avenir de son église, y'avait elle même
souvent songé (à faire venir des pasteurs
français ). De son côté, une administration
à
vues
plus élevées, ayant compris les in¬
convénients de la situation de l’Eglise Ta¬
hitienne au point de vue de l’influence
française, désira donner satisfaction à ses
aspirations profondes; aussi facilita-t-elle,
la provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée Territoriale (Tahi¬
tiens d’hier et d’apjourd’hui P. 180, en
vente à la Mission^
voir la suite page 4, colonne S si même elle ne
-
V E A
4
La liberté
dit : “ Si vous voulez être réellement libres,
qui tue!
liberté
de
la presse
salit et tpe
quand elle permet de répandre une littéi'ature pornographique ou mensongère.
La liberté intellectuelle aveugle et tue
quapd elle permet de développer et d’utiser
la
“science
sans
conscience” et de
perfectionner des doctrines et des instru¬
ments de meurtre et d'exploitation de
l’homme par l’homme.
La liberté politique conduit à l’escla¬
vage quand livrant un peuple insufïisamment éclairé aux mains d’arrivistes,
le livre en réalité à une dictature.
La
liberté
individuelle
elle
nuisible
est
quand elle encourage l’égoïsme et les in¬
particuliers au détriment de l’inté¬
rêt communautaire et de réquilil)re so¬
térêts
cial.
La lil)erté dans les affaires
appauvrit
pays quand elle livre la vie économi¬
que aux grands capitalistes.
La liberté des 21 ans est anti-pédago¬
un
gique quand elle livre un adolescent à ses
passions, dilapidant ses biens, compro¬
mettant
sa
garde de ne pas mettre Dieu à la
porte de vos vies et de vos institutions”.
prenez
( suite de la page 1, colonne S)
La
PO RO TE T A N I
santé.
Mais...!
La liberté de presse édifie quand elle
révèle le beau et le bien, dénonce les er¬
reurs de toutes sortes, élève les relations
humaines.
La liberté intellectuelle instruit et vivi¬
fie quand elle fait reculer l’ignorance se
met au service du progrès et de la vérité.,
La liberté politique est constructive
quand elle habitue le citoyen au respect
de l’opinion d’autrui, quand elle permet
à chacun de prendre sa responsabilité
dans la conduite du pays, quand elle as¬
sure une juste représentation de toutes
les tendances au sein des Assemblées.
La liberté individuelle est enrichissante
quand elle développe les personnalités
au
bénéfice de toute la société.
Car “ si le Fils de Dieu vous affranchit,
serez réellement libres ” (Jean 8/36)
vous
LES EGISES PROTESTANTES DU CA¬
MEROUN DEVIENNENT AUTONOMES
;
Le dimanche 10 Mars les
Eglises évan¬
gélique et bap^tiste du Cameroun ont fêté
leur accession à l’autonomie par rapport
à la Société des Missions Evangéliques de
Paris, dont elles dépendaient jusqu’alors.
L’évènement fut marqué par une cérémo¬
nie solennelle qui se déroula au temple
du Centenaire à Douala, ainsi que par
d’autres manifestations auxquelles parti¬
cipèrent les pasteurs Charles Westphal,
vice-président de la Société des Missions
et de la Fédération protestante de France,
et Paul Conord, secrétaire général de l’E¬
glise Réformée de France, ainsi que M.
Etienne Jung, président du directoire de
l’Eglise de la Confession d’Augsbourg.
Avant de visiter Yaoundé pour prendre
contact avec les autorités politiques du
territoire, ainsi que différentes stations
missionnaires, les représentants de la Mis¬
sion française prirent également part au
synode général de l’Eglise évangélique du
Cameroun tenu les 11 et 12 mars, et aux
délibérations du Conseil des Eglises évan¬
gélique et baptiste.
(S.Œ.P.I. Genève)
temps une motjon qui regrette les expé¬
riences atoiriiqües prévues par le gouver-,
nement britannique avec une faible ma¬
jorité et nombre d’abstentions. L’arche¬
vêque de Canterbury s’est opposé a cette
motion.
Trois autres
adoptées
par
motiôns
ont
été
la suite à des majorités mas¬
sives. La première attire l’attention sur
les grands dangers que font courir à l’hu-’
inanité les radiations atomiques, la secon¬
de demande au gouvernement britanni¬
que et soviétique d’arriver à un accord*
sur le contrôle de
l’énergie nucléaire et
la troisième demande à la sous-commis¬
sion de rONU siégeant à Londres d’accé¬
lérer ses travaux en vue de l’interdiction
définitive des moyens de destruction
massive.
Pas sérieùx : Le savant- français Paul
Berthold révèle que les indigènes de Ta¬
hiti et îles voisines sont parfois atteints
des maladies de peau jusqu’ici inconnues
et incurables. Ees
expériences nucléaires
entreprises dans ces régions seraient di¬
rectement responsables de la contamina¬
tion!
(d’après “REFORME”)
H
•
Savez-vous que...
Un chauffard, qui conduisait en état d’é¬
briété sur une route couverte de verglas,
avait fauché un groupe de passants. Bilan:
mort, quatre blessés graves. 11 vient
d’être condamne à mort par un tribunal
du Kazakhstan (Union soviétique) et sera
fusillé.
un
Nouveiles Scolaires : Comme nous le
disions dans notre précédent numéro.
Monsieur Ki Sang, instituteur de nos éco^
les est parti en France. Il est actuellement
(Réforme)
stage de St Cloud en compagnie des
stagiaires envoyés par le territoire. Nous
au
remercions l’Assemblée Territoriale d’a¬
voir voté depuis une bourse pour ce stage,
,
Prenez garde aux citations!
(Suite de la 5® page, S® colonne)
11 n’est pas besoin d’être grand clerc
qui soulagera l’effort financier de nos
Eglises. Cette bourse n’est pas spéciale pour comprendre ce qui découle logiquaj^
aux Ecoles
protestantes, il en a été accor¬ ment des textes, et il eut été beaucouf^R'
dé une aux écoles catholiques.
plus exact de la part de Mrg MAZET de
L’Association des parents d’élèves des dire : C’est pour satisfaire aux aspirations
écoles libres protestantes vient d’être profondes de l’Eglise Tahitienne que le
créée. Nous ferons prochainement paraî¬
Gouvernementfrançais d’alors encouragea
tre un article sur ce sujet.
la demande de l’Assemblée Législative.
Il est vraiment bien “gros ” qu’on puisse
écrire
que Maheanuu pasteur et dirigant
 propos
de l’Eglise Protestante ait demandé des
Sérieux : Le Conseil chrétien du Japon missionnaires protestants pour “faire
a décidé le 6 Mars dernier de
protester plaisir” à l’administration catholique de
ce
...
La liberté des 21
est
émancipatrice
quand elle conduit l’adolescent à la stature
d’un homrhe fait par l’exercice de son
propre jugement et l’épreuve de ses pro¬
pres possibilités.
ans
Alors...!
La liberté tue
fait vivre selon
des expériences atomiques:
qu’elle
éloigne de Dieu et du prochain ou à nouveau contre les essais de bombes
au contraire qu’elle nous en
rapproche.. atomiques età hydrogène. Les protestants
IL N’Y A PAS DE VRAIE LIBERTE SANS japonais se joignent ainsi aux
protestants
DIEU ! Il n’y a pas de presse libre, d’in¬ allemands et au synode général de l’Eglise
telligence libre, de nation libre, d’individu des Pays-Bas qui avaient déjà protesté
libre, il n’y pas de propriété libre, pas de au cours de ce mois.
Le Conseil des Eglises britanniques a
jeunesse libre sans Dieu ! Aux peuples
jeunes et aux hommes jeunes l’évangile adopté au cours de sa session de prin¬
nous
ou
l’Epoque!!
H. VERNIER
N.D.L.R. dans Le “Vea” de ME nous
déjà dit que nous ne jugions pas
répondre aux arguments
“légers” du Semeur (Mars-Avril).
avions
nécessaire de
Imprimerie EUe F. Juventin
-
1, rue Com‘ Destremeau
-
Papeet*.
Fait partie de Vea Porotetani 1957