EPM_Vea Porotetani_195706.pdf
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1e 57
O
TE
Matahiti
'yt'
Hoo i te matahiti lioè: HOE-AHURU TARA— J. Adnet,
El IA OÜTOU ATOA TE AU A TE
TE VÂRÜÂ MÂITÂI E TE EKÂLESIÂ:
3) Te MELO NO TE EKALESIA, o te hoè
te
tohuraa no te faufaa tahito (Oh.
mau
3/5, oh. 2/38) Aita oia i pee faahou i
ne
ta te
La liberté est chère
au cœur des hom¬
faufaa-ore,
Il n’est que d’ohserver les enfants
dans leur attitude à l’égard des parents,
(Kor. II 4/7). O
les travailleurs à l’égard de leurs patrons,
tino, i ta te Varua râ (Rom. 8/4) E
2/1 - 13), oia hoi ua horoàhia mai te Varua
au
oia i te hoè “farii repo”
no^ Atua i te mau taata faaroo atoa. Aita
ua
î râ i te Varua Maitai
teip|rua
Maitai i horoàhia i te mau aposetofo
i te
taata’toa râ e i ta
VARUA MAITAl RA. AMENE”.
(Kor II 13/13)
La liberté qui tue !
ïa taata teifanau i te fanauraa-Variia (loa¬
I te mahana no te Penetekose, ua tupu
Directeur-Gérant.
mes.
vaiiho i te Ekalesia ei otare (loane 14/18),
sujets à l’égard de leur roi, la fem¬
à l’égard de l’homme etc... Et il est
(Kor. 21/22) e aore râ te tapao no te Varua hon qu’il en soit ainsi. Un enfant, un
(Kor II 5/5) tà te Atua i tuu i roto i to citoyen, un peuple qui n’aspireraient pas
à la liberté, qui ne demanderaient pas
tatou ààu.
leur part de responsabilité, seraient à ja¬
4) Emea hotu te Ekalesia i temauhuero
no te Varua Maitai (Kor. I
12/7...) Ua ho- mais mineurs, sans personnalité et sans
üa tono mai rà oia i tona Varua (Gai. 4/6).
roà teV. M. i te ITEi te tahi, i te PARAU
grandeur.
No reira te faatere noa nei â lesu i tana
roto râ i te hoè faatereraa
i te tahi, i te MANA i te tahi, i te FAA¬
ROO i te tahi ; no reira ua rau te mau huru
(oh. 16/7). Te parahi noa nei â lesu
taleni ta te Varua i horoa i te Ekalesia
convoiter et
revendiquer la liberté et l’indépen¬
dance qui mène à la mort. La liberté
peut tuer, comme la lumière peut aveu¬
anae,
mau
ra|É||| mau
tamarii (Ohip.
2/38-39). O te
ïa teitohuhia
loela (Oh. 2/17-21).
mamna
e
1) Te VARUA no te Penetekose, o te VA¬
RUA NO lESU (Kor. II 3/17). Aita lesu i
ekalesia,
varua
na
te Varua
i roto ia’na tei riro
ei faufaa
les
te “ tarahu
te Varua”
me
mure-ore ;
o
no
Mais il 'y a une façon de
de
i roto ia tatou, na roto ïa i tona Varua
“Naiaua Varua hoè râ i ohipa i tauamau
(Mat. 28/2 Ov. h.).
2) Te tan no te Ekalesia, o te TAU IA
mea’toa, i te opere-maiteraa i ta te taata
gler ! Il
atoa i ta’na i hinaaro”
l’immense statue
NO TE VARUA : o te Ekalesia ïa te amui-
te mau ite no lesu i teie nei ao e
tae’jyia’tu e hoi mai ai oia. E rave râ tara?^
4) Te amui-hoè-raa
i te
ao
(Kor. I 12/11).
te mau Ekalesia
no
nei, o te amni-variià-raa: I roto i
te hiroà faaroo a te mau aposetolo, ua pa-
en
est de la liberté comme de
dressée à l’entrée du
port de New-York ( la statue de la liber¬
té,
précisément ). Le flambeau qu’elle
tient à la main accueille dans la nuit tout
toi^Bio
tatou toroà “ite” na roto i te paihia e: “te faaroo n|i au i te Varua bateau qui rentre au port, le guidant uers
m^^no te Varua Maitai
Maitai, i te Ekalesia mo‘a taatoa fa, i te
(Oh. 1/8). Te Eka¬
lesia, o te taata ïa tei hapetizohia e te Va¬
Maitai (Oh. 2/38).
Mai te mea ua paputa a te mau ohipa i te puta
a te maû ohipa na te “mau aposetolo”,
e nehenehe atoa ia parau i te “puta a te
mau ohipa na te VARUA MAITAI”. Na te
Varua i haapaari i te Ekalesia (Oh. 9/31)
na’na i haamaramarama (oh. 15/28) na’na
i maiti i te taata (oh. 13/2) na’na i aratai
(oh. 16/7), na’na ihaamau i te mau toroà
(Oh. 6/6,20/28); Ua riro te Ekalesia e te
Varua no lesu ei HOE ia au i te Apok.
22/17 tei faaau i te V. M. i te tane faaipoipo apî e tei faaau i te Ekalesia i te vahiné
faaipoipo api.
rua
rauhia te
pays libre, sans dommage et sans
crainte. Mais il n’est pas rare aussi que
des oiseaux de mer, attirés par la lumiè¬
un
AMUIRAA O TE FEIA MO‘A...
“ Eaha te
tumu i riro ai te Ekalesia ei hoè? No te
Varua ïa no lesu tei
tei
faariro
ia’na ei
re
“TINO
tent et ne retombent morts
NO
lESU”
(Kor. I 12/27) (Kor. I 12113).
5) Na roto i to te Varua Maitai ua haavî te Ekalesia i te
ua
haavî
mau
Varua iino atoa:
oia i te Varua
no
teie nei
ao
(IKor. I 2/12), ite Varua faatîtî(Rom. 8/15),
e i te Varua haavare (Tim. I
4/1). E tià i
te Ekalesia ia ani i te tauturu
rua Maitai
no
te Va¬
te paruru
ia’na i te mau
hape i te mau faahemaraa, no te mca te
aro
noa
no
nei
â te
(loane I 4/1-3).
puissante de ce flambeau, ne s’y jet¬
parahi i roto ia’na e
“Varua-aneti-Mesia”
dans les flots.
Est-il besoin d’expliquer cette pai-abole ?
Combien d’être, de peuples aveuglés par
leur désir de liberté absolue, convoitant
les droits sans discerner les
charges,
quittent une maison paternelle pour des
mirages de liberté, désertent un foyer
pour une union soi-disant libre, renie une
patrie pour une autre qu’ils croient plus
libre !
Vive la liberté ! Oui, mais pas la liberté
quij tue I
(voir la suite page 4 - colonne 1
2
VEA
Tere
faatupuraa parau i Matuita
Mai te matalîiti 1952 aita te A.R.A. i
tono i te hoè auvaha no te farerei-haere
i te
paroita e te mau hoa o te HaaFaaroo i te mau fenua Matuita.
inau
paoraa
Tei taua matahiti ra ta to te A.R. A. tonoia PARAITA Pni
raa
i te orometua
e
o
POROTETANI
rahi i te mau motu e rave rahi no Matuitato Ua-Pou
Taiohae, Hakapa, Vaipae, AtuHanaiapa, Puamau, Vaitahu, Omoa,
ona,
e
i te tahi atu â
mau
vahi rii i farerei,
haere ai matou i te mau hoa rii tei noho-
te Parau
i to outou aau, te tuhaa ino ore tei tuuhia
teie. Ua riro te Evanelia ei taamuraa
mua
l’eihaere i te
hanahana tei tahoè ia tatou ei fetii hoè
pupu
porotetani no
o
Matuita.
I teie
matahiti, ua tono te Tomite Ta-
ia H. VERNIER Pni no te Tuhaa IV
mau
ia TEIHOTÜ or., melo no te A.R. i te
hoè tere faatupuraa Evanelia i Matuita ia
e
farereihaere i
te atea,
tei
parahi moemoe noa i
ei afai atu ia ratou i te
e
mau
faaitoitoraa o te A.R.. Te hoè tumu faufaa rahi
no
teie tere, o te afairaa ïa i na
taeae haapii-Evanelia o TISSOT mâ ei mo-
i
paroita otare no UA-POU, i
mûri aè i te poheraa hitimahuta rahi no
noraa
Mahai
te
or, e
te rèvaraa no Amo
no
Taio-
hae. No reira te Tomite Tamau i faaoti
ai
ia tono-oioi-hia
o/fissot i Ua-Ppu.
haapiihia raua i te aua pipi i Here-
e ;
Ua
mona
na
roto i na matahiti e maha i tuu-
hia i Arue
matahiti
haapaariraa e
piti. E huaai o Tissot no roto mai i te
orometua
no
o
na
KEKELA, te hoè no te mau
haapü Evanelia tei tonohia mai i Matuita
a
Reva’tura matou
na
nia ia Vaitere i te
14 no febuare, mai te tapae rii poto noa
i te mau motu Takapoto, Takaroa tei ineine
te
no
avariraa
pârau, tapae atura
paè 22 no
matou i Ua-Pou i te mahana
Febuare. Ua tiaimai te
mau
hoa
no
HA-
KAHETAU, HAKAMATI e to HAKUTI ia
matou
to tatou
e
taeae
hoi o Tionetini
(taeae matau-maitai-hia e to Matuita !). Ua
faariihia matou i tahataj na roto i te reo
himene ei haaimaitairaa i
te Atua “te
feia tei haere na te pahi ”. Ua faanehenehe
paatoa te taata i te ahu mâ tei au no te
pureraa; o matou nei râ ua mâoaoa rii
matou no te mea, ua pou atu matou i tahatai mai nia’tu te poti mai to matou ahu
no nia mai i te pahi. Ua fariihia mai ma¬
tou e te mau hoa, e au paha i te 200 e
tiahapa o tei apee ia matou i te fare-pureraa. I reira i haapaohia'i ,te pureraa e
te haamauraa ia Tissot.
O te huru ïa no te farereiraa matamua
tei tupu i
te mau motu no Matuita. E ere
reira, na roto i na hepetoma
tere-haere o Vaitere mai te
tahi motu i te tahi atu, i tupu ai to matou
o
ie
toru,
ua
ana‘e
e
farerei-haere-raa i te mau taime rii e rave
e
lesu Mesia te Faatere.
mauruui'u
roa.
to outou
e
haa ïa
te
o
ere
roto
hui-tupuna o te tu¬
maheahea tei vaiiho i
mau
e
nia i te rai no outou (I Pet. 1/4). Ua tono
atu te Tomite Tamau no te A.R. i te mau,
Te ani nei oia i te Atua, ia riro te mau
i tonohia’tu ei feia maitatai e ei tia'i
matamua
i horoa’tu ia ratou maori râ o te mauruuru
e
mai
te Atua. A tapea maite i
a
rave-ohipa ia noho i rotopu ia outou na.
Aita’tu hoi ta matou e parau
Noa’tu to outou noho
atearaa ia matou, le vai nei râ te taatiraa
vea
mamoe itoito mau, te au
â te mau ohipa tei ravehia e P. VERNIER
note ohipa i haa-
pa'ohia na ratou.
etaeta tei taati ia tatou, te vai ora noa nei
Te imi atoa nei oia i te mau tauturu ei
haere i tei taa ê ia outou na.
mono
orometua, ei tapa‘o ora e te vai e tae roa
mai i teie nei tau i AtuoiKi, Puamau, Ta-
i te mau taatiraa p taatihia’i tatou te tahi
huata e tae noa’tu i te tahi motu i te pae
e
Te rave nei oia i te au no te faaravairaa
te tahi i to tatou Fatu o lesu-Mesia.
i Apatoerau. Taua mau tapa‘o haamana‘oraa
hia oia
te Evanelia.
raa
H. Vernier
te huero ora ïa tei ueue-haerehoi te Parau no te ora oia hoi
ra, o
Parau rii ap! no Hiatuita mâ ;
Ua ite noa matou i te hotu
te huero i ueuehia
no
o
te
vai
ora
OMOA (Fatu-Hiva):
noâ. I
Ua-Pou, Atuona, Puamau, Hakuti
e i te tahi atu â mau vahi, te vai ra te
hoturaa
no
te huero i ueuehia
reira
no
tia’i ia tâtou ia haamaitai i te Atua, no
ta’na ohipa i rave i rotopu ia tatou.
e
I te
mau
matou i te
70 matahiti i mairi aenei.
turaa a rohi i te haapü i te U‘i-apî, amui-
mui tamau outou i te mau taime atoa no
varavara-haere, taipiti e taitoru hoi, e
oaoa rahi tei
tupu i te farerei-haere-raa
ia ratou inaha hoi o te farereiraa mata¬
TEHAVARU i te hoè tere i reira e ia faremau
Hoa’tu te hanahana i te Atua, na roto
i te faatia haereraa i te mau fare putupu-
vahi atoa i farerei haere ai
taeae, ua riro te mau fa¬
rereiraa ei oaoaraa, e te mau pureraa i
pure
mau
amui ai matou ei tiaturiraa rahi i
te Atua tei ite mai
e tei tiai ia tatou.
E rave rahi tei ani maite e, a faaea mai
i ô nei, haere mai i
Oia mau,
rotopu ia matou.
e mea tia roa
te parahi i ro¬
topu ia outou na, peneia‘e te vai ra te ma¬
e
tupu ai, i teie nei râ te ite nei
hana
matou e, aita ta matou
ohipa i riro ei mea
faufaa ore, e ta outou mau pure e ta ou¬
tou mau reo arue i te pororaa i te Eva¬
nelia,
ua
JHia
te pae opani; ua orero te
raa :
Te mau hoa here no Ua-Pou, no Nuku-
Hiva, tü Hiva-oa, to Tahuata, to Fatu-Hiva,
riro ei hiôraa ora i roto i to
matou mata, ia vai
to Ua-Huka, e outou atoa tei
maite â outou i roto i to matou aau.
Noa’tu te atea o te nohoraa tei faataaê
ia tatou o te mau fifi e rave rahi, ia vai
maite â i roto i to outou aau tei horoa
noa hia mai ia outou na.
A
ueue
i te huero
ora
i roto i te ô ta
te Atua i horoa mai ia outou na,
roa outou ia toaruaru.
eiaha
Ua horoa oia i te taviri ia Titifa
raa Rahi.
Ropati te tamuta, na’na i iriti i te fare
pureraa. Ua tae paatoa mai te mau haapa‘oi’aa-faaroo.
PARAU OTO (Hanaiapa): Ua polie Tuitui Tauira Teriitehau i te 10 no Eperera,
E 77 matahiti to’na; o te
hoè tumu raau
rahi teie tei haamau «i te Haapa'oraa Eva¬
nelia i Hanaiapa nei. E rave rahi te taata
tei tae mai i te hunaraa. II Kor. V/I.
TIONETINX^
faahotu ana'e ïa i te huero. No
poroiraa hopea ia outou ei faaoti-
i
taeae o M^Sna
Tiaiho. Ua pupu oia i te taviri ia Tiroetini tauturu-orometua, auvaha no te Apoo-
Te tere
reira te parau atoa nei matou e, ia haamaitaihia te ioa o te Fatu. E teie hoi ta
matou
Ua tomohia t^jfere
pureraa i Omoa i te 23 no Mati, o
to’na ioa. Ua putuputu mai te nana ni
o
Koringo i FaratiP
(Tuatiraa no te Vea no Me)
I Montélimar : Ua tae au i Montélimar
i te
poipoi i te ho'ra iva. Ua farerei maua
M. Charles Vernier; ua oaoa vau i te
farereiraa i teie nei metua ta‘u i matau
o
maitai:
ua
i roto i te
ite outou
e ua maoro
haapiiraa a M. Vernier no te
i te tau i faaineinehia’i
anea
e:
aua
pipi ua feaa rii te tahi pae
mea e
roa vau
au
no
te
no te
hoè noa iho matahiti e te afa to‘u
i roto i te Ekalesia; e te ture no te aua
pipi: e toru matahiti i roto i te Ekalesia
nehenehe ia haere i roto i te aua pipi.
e
Teie râ
no
te
mea
ua
hi‘o M. Vernier
e
!
i
VEA
e
paralii au i roto i ta’na haapiiraa
ua
hou to‘u
ôraa i roto
i te
Ekalesia, hoè
ahuru ma-maha matahiti ua tuu oia i
te
reira parau
faaitehia
maua
te
aroha;
ua
3
paraparau
te Ekalesia
tahiti, te huru no te haapa'oraa porotetani, te huru no to tatou
o
fenua. E te
hiti
Millaud. E taote to’na hoa. I to’na faaroo-
1938.
E te haamana‘o nei
haere
e
ia na
au
U‘i-apî e te taata’toa, eiaha
noa
toru mahana i roto i te
e
haapiiraa e tirara’tu ai; e haere râ e toru
matahiti i te haapiiraa ei faaineineraa; e
i te taime opuahia no te aua
pipi, e mea
ohie
te
mau
tere, e mea ohie atoa na te
Peretiteni te faatereraa no te mea
e na
ite mata ratou e ua farerei ratou i te
huru no te hoè taata tei tamau
mau
i te
noa
itoito
noa
ra
e
mau
e
farerei atoa
ua
vau
i to
oaoa
mootua
e
no
orometua tahiti to ô nei, ua amui
i
i
roto
hohoà
no
te
fare
paraparauraa
pureraa. Ua faaitehia te
Tahiti nei ta Henri Ver¬
nier i neneie, ta’na i hapono
i to’na papa:
Nouméa, Moorea, Tahiti, te fare pureraa
i Paofai, Raiatea etc... E mea nehenehe
E
roa.
mea oaoa
na
te mau taata paroita
teie hohoà ia mataitai.
poipoi aè ua haapa‘o maua i te pure¬
raa.
TAUNOA
Na M. Vernier te
i faatere i te oroà
Ua pee roa te
tuhaa moni a to Fitii e
to Maroe e to Tautira
e
to Pueu.
roa’tu tei reira te
afa-tahiti,
tapiri i te fare
I
ia M™' Vernier, te
vau
e
matou
haapiiraa.
Ua farerei atoa
mea
hoè tamahine
raa
AUFAURAA
piti atoa. Ua faaite au i te aroha
e
i mua i te apooraa rahi; aita
teie parau i patoihia, ua manuia roa. E
ua ô vau i roto i te aua
pipi i te mata¬
reira atoa te
,
Ua
POROTETANI
aoraa e
na
maua
euphari. Te orometua
Te mau tauturu i te Veô
Papeete: A. Gooding 20. Makatea: Afereti 10, Hauritoa 20, Moaba 25, Tamahau
20, Victor Teai 50, Mauri Parua 10, Alexis
10, Maxime sO, Orofara : Teta 50. Papeete :
Lonise Solomona 10, (de Tipaerui) 50,
Marthe Guilloux 50, Faatu Tiimahai 10,
Henri Tumahai 50, Mlle Béguin 40. Pirae:
Oehae 10. Papeete : Teamo 50, Tinirau 10,
Itea V. 20, Teriitua v. 50, M"*° Ahnne 50.
Makatea : Teare Tauotalie 5, Tehinu 5,
Huria Nina 5, Raihei 30, Mereaki 25, Tama Parua 30,
Faatau Henu 25, Faatau
Menu 10, Fion Kokoa 10, Faa 10, Fr.
Tiatia 20, Homai 10, Tua 10, A Sin 25,
raton tuahine
matahiapo ia Jeanne; te
tumu râ, ua reva ïa
vai
taatoaraa
E
Kapena 50, Manava65, Simone Putoa l20,
Buchin 100, Teipo 20, Tutehau Hiro 110,
hi
J. Merehau 20, Elia Patere 20, Tautu
Aru 10, j. Bartf 10, Tehni 50, Tciho v. 20,
noa
ra
te
o
te
reo
tahiti,
aita hoè vahi huru è, aita e mutumutui te parau, I te mau ahiahi ua hime-
raa
ne
matou i te
noa
talîi
himene tahiti te
mau
himene puta tahito roa, aita’toa
mau
ti ite maitai. Ta matou teie oaoaraa i
'tuafare.
i te tahi mataeinaa.
ohipa rahi ta teie orometua. Na’na i
haapa‘o' i te mau paroita atea roa, te ta¬
e
rave
te
50 kms te atea, te tahi e 30. E mea
ata te
mau
roa’tu i
ohipa. Eiaha tatou e tiaturi e
orometua tahiti te mea ohipa
roto i
mea fatata
\
to ratou
oraraa,
aita ! E
ta ratou ohipa, e mea tapiri te
mataeinaa, e mea tapiri te mau pa¬
roita otare. I Farani l’â, e mea atea e e
mea atea roa. E tapapa te orometua i te
mau
olre no St Ambroise ;
I te
mai i
poipoi mahana
Montélimar,
tere. Ua haere
o
ua
i te tahi oire atea
maua
tere
maua
huira. Ua mana‘o
vau
nia
i te pereoo
i roto ia‘u iho e ;
na
riro paha maua i te haere e 30
hora e
râ,
aore
e mea
râ
e
huru tere;
70 kms i te hora
kms i te
40 kms. I to maua tere
e
haere
ua
maua
e
i te tahi mau taime e
80 kms. Ua parau atu vau ia M, Vernier
e
! ua haere roa oe i mua i teie nei
i
^wahoro i te puaahoro-fenua”. Ua na
oia ia‘u
ô nei,
e mea
e:
“eiaha
oe
e peapea;
i
aravahi tauà i te faahoro
i te pereoo ” I No
reira ua haere maua na
nia i te mau mouà, na roto i te mau faaa-
pu vine e ua tapiri maua i pihaiiho i te
tahi oire rahi tei reira te tahi “usine ato¬
mique”; aita ïa i faatiahia ia haere i rei¬
te hiti
ra; na
noa maua
i te haere. E te
haamata nei teie oire i te tupu:
te hamaniraa i te mau fare apî. la tae maua i te
paroita no St Ambroise, ua farerei maua
i te orometua, o te hoè ïatamaiti paniola. I te reira pô mahana maa, e paraparauraa
ia
mau
au
ta matou i roto i te fare pureraa
i te peu
matarohia i te reira pae.
taata
rara e
porotetani eiaha ratou ia pueiaha ratou ia ore ia farereihia.
I teie ahiahi ua haere
St Ambroise. Te haamataraa teie o te
tere. Ua
e
to‘u taeraa
ineine to maua
maa
ôraa arahu
reira
e
ua
maua
farerei atoa
i te hoè
maua
i te
paroita. Ua faaterehia te mau ohi¬
matauhia : paraparauraa, aro¬
pa mai tei
ha, faatereraa i te huru o te fenua, to. ta¬
huru, to tatou oraraa i ô nei e i te
hopeà ua faaitehia te mau hohoà.
tou
Te Bibilia
ia
na
Arbousset i pupuhia
Koringo orometua.
I te montre
tapapa maua i te oire
(Gard) tei reira te teina no
Vernier, o Charlie Vernier, o’na te oro¬
no
ua
SAUVE
metua i reira.
E
ua
tae
maua
i te hora
ahuru, ua faaea maua i te fare e ua pupu¬
hia ia‘u te tahi tauhaa i taua
O te tahi ïa bibilia
rahi
na
paroita ra.
tahiti, e bibilia
reo
ARROUSSET orometua, oia hoi
te orometua matamua roa no te Totaiete
faatupuraa parau no Paris tei tae mai i
te fenua Tahiti i te matahiti 1863. Ua pa-
pqi Arbousset i to’na i‘oa i roto i teie
bibilia. Ua mauruuru
roa vau
i taua taoà
nehenehe roa tei roaa mai. E taoà ïa na
tatou paatoa no to
Tahiti.
( Te vaî atura )
Betty 20, F’aatupiia 50, Avivi 10, 'Fcdio 100,
MAURUURU ROA.
Faaararaa : No te l'ahi o te feia api
tei taavae i te VEA, te faaarahiaFu nei
ratou e : mai te mea e aita ta rato.i Veà
i tae, a faaite mai i te reira i te faatere¬
raa o te VEA. E faaafarohia ïa.
Prenez garde aux citations !
Nous recevons de Mr Henri Vernier la
note suivante: “Fort
surpris de la façon
dont le Journal Catholique “Le Semeur”
fait ses citations, je vous prie de bien vou¬
loir insérer dans votre prochain numéro
la rectification suivante :
“MS"^ MAZE^, Evêque d’Ascalon, Vicaire
apostolique de Tahiti écrit dans le Jour¬
nal catholique “Le Semeur” de Mars-Avril
1957 à la page 7:’’ Le rédacteur du jour¬
nal catholique n’ignore rien de Maheanuu.
S’il a demandé des pasteurs protestants
français, il l’a fait pour faire plaisir à l’Ad¬
ministration française d’alors qui facilita
“si même elle ne provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée législative” (Ch.
Vernier, p.
169).
Lisons le texte
intégral de M'' Charles
Vernier : “La Reine Pômare soucieuse de
l’avenir de son église, y avait elle même
souvent songé (à faire venir des pasteurs
français ). De son côté, une administration
à vues plus élevées, ayant compris les in¬
convénients de la situation de l’Eglise Ta¬
hitienne au point de vue de l’influence
française, désira donner satisfaction à ses
aspirations profondes; aussi facilita-t-elle,
si même elle ne la provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée Territoriale (Tahi¬
tiens d’hier et d’aujourd’hui P. 180, en
vente à la Mission).
-
voir la suite page 4, colonne 3 -
POROTETANI
VEA
4
La liberté
dit ; “ Si vous voulez être réellement libres,
qui tue!
( suite de la page 1, colonne S)
La
liberté
de la presse
salit et tue
quand elle permet de répandre une lit¬
térature pornographique ou mensongère.
garde de ne pas mettre Dieu à la
porte de vos vies et de vos institutions”.
prenez
Car “ si le Fils dé Dieu vous affranchit,
vous
serez
réellement libres ” (Jean 8/36)
motion.
aveugle et tue
LES EGISES PROTESTANTES DU CA¬
quand elle permet de développer et d’uti-
MEROUN DEVIENNENT AUTONOMES ;
La liberté intellectuelle
ser
la' “ science sans conscience ” et de
Le dimanche 10 Mars les Eglises évan-
perfectionner des doctrines et des instru¬ gélique et baj^tiste du Cameroun ont fêté
ments de meurtre et d’exploitation de
leur accession à l’autonomie par rapport
l’homme par l’homme.
à la Société des Missions Evangéliques de
La liberté politique conduit à l’escla¬ Paris, dont elles
dépendaient jusqu’alors.
vage quand livrant un peuple insuffisam¬ L’évènement fut marqué par une cérémo¬
ment éclairé aux mains d’arrivistes, elle
nie solennelle qui se déroula au temple
le livre
La
en
réalité à une dictature.
liberté
individuelle
est
nuisible
quand elle encourage l’égoïsme et les in¬
térêts particuliers au détriment de l’inté¬
rêt communautaire et de l’équilibre so¬
cial.
La liberté dans les affaires
appauvrit
pays quand elle livre la vie économi¬
que aux grands capitalistes.
La liberté des 21 ans est anti-pédago¬
un
gique quand elle livre un adolescent à ses
passions, dilapidant ses biens, compro¬
mettant sa santé.
Mais...!
La liberté de presse
édifie quand elle
révèle le beau et le bien, dénonce les er¬
reurs de toutes sortes, élève les relations
humaines.
du Centenaire à Douala, ainsi que par
d’autres manifestations auxquelles parti¬
cipèrent les pasteurs Charles Westphal,
vice-président de la Société des Missions
et de la Fédération protestante de France,
et Paul Conord, secrétaire général de l’E¬
glise Réformée de France, ainsi que M.
Etienne Jung, président du directoire de
l’Eglise de la Confession d’Augsbourg.
Avant de visiter Yaoundé pour prendre
contact avec les autorités politiques du
territoire, ainsi que différentes stations
missionnaires, les représentants de la Mis¬
sion française prirent également, part au
synode général de l’Eglise évangélique du
Cameroun tenu les 11 et 12 mars, et aux
délibérations du Conseil des Eglises évan¬
gélique et baptiste.
(S.Œ.P.I. Genève)
La liberté intellectuelle instruit et vivi¬
quand elle fait reculer fignorance se
met au service du progrès et de la vérité.
La liberté politique est constructive
quand elle habitue le citoyen au respect
de fopinion d’autrui, quand elle permet
à chacun de prendre sa responsabilité
dans la conduite du pays, quand elle as¬
sure une juste représentation de toutes
fie
temps une motion qui regrette les expé¬
riences atomiques prévues par le gouver¬
nement britannique avec une faible ma¬
jorité et nombre d’abstentions. L’arche¬
vêque de Canterbury s’est opposé a cette
Nouvelles Scolaires: Comme nous le
disions
dans
notre
précédent numéro.
Monsieur Ki Sang, instituteur de nos éco¬
les est parti en France. Il est actuellement
Trois autres
motions
ont
été
adoptées par la suite à des majorités mas¬
sives. La première attire l’attention sur •
les grands dangers que font courir à l’hu¬
manité les radiations atomiques, la secon¬
de demande au gouvernement britanni- »
que et soviétique d’arriver à un accord
sur le contrôle de l’énergie nucléaire et
la troisième demande à la sous-commis¬
sion de rONU siégeant à Londres d’accé¬
lérer ses travaux en vue de l’interdiction
définitive
des moyens
de
destruction
massive.
Pas sérieux: Le savant français Paul
Berthold révèle que les indigènes de Ta¬
hiti et îles voisines sont pai'fois atteints
des maladies de peau jusqu’ici inconnues
et incurables. Les expériences nucléaires
entreprises dans ces régions seraient di¬
rectement responsables de la contamina¬
tion!
(d après “REFORME”)
Savez-vous que...
Un chauffard, qui conduisait enétatTêbriété sur
une
route couverte de verglas,
avait fauché un groupe de passants. Bilan:
mort, quatre blessés graves. Il vient
d’êti'e condamne à mort par un tribunal
du Kazakhstan (Union soviétique) et sera
un
fusillé.
(Réforme)
stage de St Cloud en compagnie des
stagiaires envoyés jjar le territoire. Nous
au
Prenez garde aux citations!
(Suite de la 8° page, 8° colonne)
remercions l’Assemblée ’ferritoriale d’a¬
voir voté depuis une bourse pour ce stage,
Il n’est pas besoin d’être grand clerc
qui soulagera feffort financier de nos
Eglises. Cette bourse n’est pas spéciale pour comprendre ce qui découle log^ueLa liberté individuelle est enrichissante aux Ecoles
protestantes, il en a été accor¬ ment des textes, et il eut été beal||^p
quand elle développe les personnalités au dé une aux écoles catholiques.
plus exact de la part de Mrg
bénéfice de toute la société.
L’Association des parents d’élèves des dire : C’est pour satisfaire aux aspii^^Wns
La liberté des 21 ans est émancipatrice
écoles libres protestantes vient d’être profondes de l’Eglise Tahitienne que le
quand elle conduit l’adolescent à la stature créée. Nous ferons prochainement paraî¬ Gouvernementfrançaisd’alors encouragea
la demande de l’Assemblée Législative.
d’un homme fait par fexercice de sou tre un article sur ce sujet.
11 est vraiment bien “ gros ” qu’on puisse
propre jugement et fépreuve de ses pro¬
écrire que Maheanuu pasteur et dirigant
pres possibilités.
de fEglise Protestante ait demandé des.
Alors...!
missionnaires -protestants pour “ faire
Sérieux : Le Conseil chrétien du .lapon
plaisir” à l’administration catholique de
La liberté tue ou fait vivre selon qu’elle
a décidé le 6 Mars dernier de protester
l’Epoque!!
à nouveau contre les essais de bombes
nous éloigne de Dieu et du prochain ou
H. VERNIER
au contraire qu’elle nous en rapproche.
atomiques et à hydrogène. Les protestants
IL N’Y A PAS DE VRAIE LIBERTE SANS japonais se joignent ainsi aux protestants
N.D.L.R. dans Le “Vea” de ME nous
DIEU ! Il n’y a pas de presse libre, d’in¬ allemands et au synode général de fEglise avions
déjà dit que nous ne jugions pas
telligence libre, de nation libre, d’individu des Pays-Bas qui avaient déjà protesté nécessaire de répondre aux arguments
libre, il n’y pas de propriété libre, pas de au cours.de ce mois.
légers ” du Semeur (Mars-Avril).
Le Conseil des Eglises britanniques a
jeunesse hbre sans Dieu I Aux peuples
Imprimerie Elie F. Juventin - 4, rue Gom* Destremeau- - Papeete.
jeunes et aux hommes jeunes l’évangile adopté au cours de sa session de prin¬
ce
les tendances au sein des Assemblées.
MAZM^Ke
...
“
7 e 57
O
12))TTee
TIUNU i957.
El IA OUTOU ATOA TE AU A TE VARüA MAITAI RA. AMENE’
(Kor II 13/13)
3) Te MELO NO TE EKALESIA, o te hoè
(loa¬
ne 3/5, oh.
2/38) Aita oia i pee faahou i
ta te tino, i ta te Varua râ
(Rom. 8/4) E
au oia i te hoè “ farii
repo " faufaa-ore,
ua î rà i te Varua Maitai
(Kor. II 4/7). O
les travailleurs à l’égard de leurs patrons,
te Varua
ei faufaa
les
Varua”
me
tohuraa no te faufaa tahito (Oh.
no
mau
* Varna Maitai
i te mau
i te i horoàhia
taata’toa
râ apoi ta
anae,
mau
raton mau tamarii
e
(Ohip. 2/38-39). 0 te
mahana ïa teitohuhia e lopla (Oh. 2/17-21 /.
VARUA no te Penetekose, o te ^
i roto ia’na tei riro
mure-ore;
o
te
“tarahu
vaiiho i te Ekalesia ei otare (loane 14/18),
tono mai rà oiai tonà Varna (Gai. 4/6).
no
te
(Kor. 21/22) e aore rà te tapao no te Varua
(Kor II 5/5) ta te Atua i tuu i roto-i to
jtatou ààn.
RUA NO lESU (Kor. II 3/17). Aita lesu i
^
4) E mea hotii te Ekalesia i te mau huero
no te Vanta Maitai (Kor. I
12/7... ) Ua ho-
No reira te faatere noa nei â lesu i tana
roà te V. M. i te ITEi te tahi, i te PARAU
i te tahi, i te MANA i te tahi, i te FAA¬
ekalesia,
roto l'â i te hoè faatereraa
ROO i te tahi ; no reira ua rau te mau huru
(oh. 16/7). Te parahinoa nei â lesu
Troto ia tatou, na l'oto ïa i tona Varua
taleni ta te Varua i horoa i te Ekalesia
“Na tâua Varua hoè râ i ohipa i tauamau
(Mat. 28/2 Ov. h.).
mea’toa, i te opere-maiteraa i ta te taata
ua
varua
na
tau no te Ekalesia,
o
te TAU lA
NO TE VARUA : o te Ekalesia ïa te amui-
atoa i ta’na i hinaaro”
no
e
tou i to tatou
rave
toroà “ite”
na
roto
ta¬
i te
mana no te Varna Maitai
(Oh. 1/8). Te Eka¬
lesia, o te taata ïa tei bapetizohia e te Va¬
rua Maitai (Oh. 2/38). Mai te mea ua parauhia te puta a te mau oliipa i te puta
a te mau ohipa na te “mau aposetolo”,
(Kor. I 12/11).
4) Te amui-hoè-raa no le mau Ekalesia
i te ao nei, o te amui-varua-raa: I roto i
•aa no a’tu
te mauhoiitemainoailesu
oia. i E
teie neimo
râ
e te hiroà faaroo
le
La liberté qui tue !
ïa taata teifanau i te fanauraa-Varua
Ill^l te- 13),
oia lîoi na horoàhia mai te Varaa
Atua i te
taata faaroo atoa. Aita
toto
HOÈ-AHURU TARA— J. Adnei, Directeur-Gérant.
Hoo i te matahiti boè:
I te mahana no te Penetekose, ua tupu
mau
Matahiti
HIHI 6
-
te
TE
a
te mau aposetolo, ua pa-
paihia
e: “te faaroo nei au i te Varua
Maitai, i te Ekalesia mo‘a taatoa ra, i te
AMUIRAA O TE FEIA MO‘A...
“ Eaha te
tumu i riro ai te Ekalesia ei hoè? No te
La liberté est chère
mes;
Il
n’est que
au cœur
des hom¬
d’observer les enfants
daoi, leur attitude à l’égard des parents,
sujets à l’égard de leur roi, la fem¬
à l’égard de l’homme et(%.. Et il est
bon qu’il en soit ainsi. Un enfant, ün.
cifoyen, un peuple qui n’aspireraient pas
à
liberté, qui ne demanderaient pas
leur part de responsabilité, seraient "a ja¬
mais mineurs, sans personnalité et sans
grandeur.
Mais il y a une façon de convoiter et
de revendiquer la liberté et l’indépen¬
dance
qui mène à la nioi't. La liberté
peut tuer, comme la lumière peut aveu¬
gler ! Il en est de la liberté comme de
l’immense statue
dressée
à
l’entrée du
port de New-York ( la statue de la liber¬
té, précisément ).
Le flambeau quelle
tient à la main accueille dans la nuit tout
bateau
qui rentre au port, le guidant vers
pays libre, sans dommage et sans
crainte. Mais il n’est pas rare aussi que,
des oiseaux de mer, attirés par la lumiè¬
un
Varua ïa no lesu tei
parahi i roto ia’na e
re
tei
“77NO
lESU”
tent et ne retombent morts dans les flots.
(Kor. I 12/27) (Kor. / 72/73).
ohipa na te VARUA MAITAI”. Na te
5) Na roto i to te Varua Maitai ua haaVarua i haapaari i te Ekalesia (Oh. 9/31) vi te Ekalesia i te mau Varna iino atoa:
na’na i haamaramarama (oh. 15/28) na’na ua haavî oia i te Varua no teie
nei ào
i maiti i te taata (oh. 13/2) na’na i aratai
(IKor. I 2/12),' i te Varua faatîtî(Rom. 8/15),
(oh. 16/7), na’na ihaamau i te mau toroà e i te Varua haavare (Tim. I 4/1). E tià i
(Oh. 6/6,20/28); Ua riro te Ekalesia e te te Ekalesia ia ani i te tauturu no te Va¬
Varua no lesu ei HOE ia au i te Apok. rua Maitai no te
paruru ia’na i te mau
22/17 tei faaau i te V. M. i te tane faaipo- hape i te mau faahemaraa, no te mea te
ipo apî e tei faaau i te Ekalesia i te vahiné aro noa nei â te “Varua-aneti-Mesia”
faaipoipo apî.
(loane I 4/1-3).
Est-il besoin d’expliquer cette parabole ?
Combien d’être, de peuples aveuglés par
leur désir de liberté absolue, convoitant
les droits sans discerner les charges,
e
nehenehe atoa ia parau i te “puta a te
mau
faariro
ia’na ei
NO
puissante de ce flambeau, ne s’y jet¬
quittent une maison paternelle pour des
mirages de liberté, désertent un foyer
pour une union soi-disant libre, l’enie une
patrie pour une autre qu’ils croient plus
libre !
Vive la liberté ! Oui, mais pas la liberté
qui tue I
(voir la suite page 4 - colonne 1
V E A
2
Tere
faatupuraa
i Matuita
parau
rahi i te mau motu e rave rahi no Matuitato Ua-Pou
ona,
Mai te matahiti 1952 aita te A.R.A. i
e
tono i te hoè auvaha no te farerei-haere
i te
paroita e te man hoa o te HaaFaaroo i te mau fenua Matuita.
mau
paoraa
Tei taua matahiti ra ta to te A.R.A. tonoraa
ia PARAITA Pni
i te orometua
e
o
mau
pupu
porotetani
no
ia TEIHOTU or., melo no te A.R. i te
hoè tere faatupuraa Evanelia i Matuita ia
parahi moemoe noa i
paroita otare no UA-POU, i
mûri aè i te poheraa hitimahuta rahi no
raa
Ua haapiihia raua i te aua pipi i Heremona na roto i na matahiti e maha i tuu-
hià i Arue
no na
matahiti haapaariraa e
piti. E huaai o Tissot
orometua
o
no
roto mai i te
KEKELA, te hoè
no
te itiRu
a
70 matahiti i maii’i aenei.
Reva’tura matou
na
nia ia Vaitere i te
14 no febuare, mai te tapae rii
poto noa
i te mau motu Takapoto, Takaroa tei ineine
te
no
avariraa
pârau, tapae atura
paè 22 iio
matou i Ua-Pou i te rnahana
Febuare. Ua tiaimai te
mau
hoa no HA-
KAHETAU, HAKAMATI e to HAKUTI ia
matou
e
to tatou
taeae
hoi o Tioüetini
(taeae matau-maitai-hia e to Matuita !). Ua
faariihia matou i tahatai na roto i te reo
himene ei haaimaitairaa i
te Atua “ te
feia tei haere na te pahi ”. Ua faanehenehe
paatoa te taata i te ahu mâ tei au no te
pureraa; o matou nei râ ua mâoaoa rii
matou no te mea, ua pou atu matou i taha¬
tai mai nia’tu te poti mai to matou ahu
no nia mai i te pahi. Ua fariihia mai ma¬
tou e te mau hoa, e au paha i te 200 e
tiahapa o tei apee ia matou i te fare-puréraa. I reira i haapaohia’i te pureraa e
te haamauraa ia Tissot.
O te huru ïa no te farereiraa matamua
tei tupu i te mau motu no Matuita.
E ere
ana‘e o te reira, na roto i na hepetoma
no
te
ora
o
tia’i ia tatou ia haamaitai i te Atua,
I te
mau
vahi atoa i farerei haere ai
mau
taeae,
ua
riro te mau fa¬
rereiraa ei oaoaraa, e te mau pureraa
pure
i
amui ai matou ei tiaturiraa rahi i
te Atua tei ite mai
e tei tiai ia tatou.
E rave rahi tei ani maite e, a faaea mai
i ô nei,
haere mai i rotopu ia matou.
Oia mau, e mea tia roa te parahi i ro¬
topu ia outou na, peneia'e te vaira te mae tupu ai, i teie nei râ te ite nei
matou e, aita ta matou ohipa i riro ei mea
faufaa ore, e ta outou mau pure e ta ou¬
tou mau reo arue i te poi'oraa i te Eva¬
nelia, ua faahotu ana‘e ïa i te huero. No
reira te parau atoa nei matou e, ia haahana
maitaihia te ioa
o
e
maheahea tei vaiiho i
Te ani nei oia i te Atua, ia riro te mau
vea
i tonohia’tu ei feia maitatai
mamoe itoito mau, te au no te
e
ei tia‘i
ohipa ihaa-
pa'ohia nâ ratou.
Te imi atoa nei oia i te mau tautui’u ei
mono
haere i tei taa ê ia outou na.
Te rave nei oia i te au no te faaravairaa
i te mau taatiraa e taatihia’i tatou te tahi
e
te tahi i to tatou Fatu o lesu-Mesia.
H. Vernier
Parau rii apî no Matuita mâ ;
matou poroiraa hopea
ia outou ei faaoti-
raa:
Te mau hoa here no Ua-Pou, no Nuku-
Hiva, to Hiva-oa, to Tahuata, to Fatu-Hiva,
tei riro ei hiôraa ora i roto i to
matou mata, ia vai
to Ua-Huka, e outou atoa
maite â outou i roto i to matou aau.
Noa’tu te atea o te nohoraa tei faataaê
ia tatou o te mau fifi e rave rahi, ia vai
maite â i x’oto i to outou aau tei horoa
noa hia mai ia outou na.
A ueue i te hiuu'o
ora
outou ia toaruaru.
n
OMOA (Fatu-Hiva);
i roto i te ô ta
eiaha
Ua tomohia te fare^
Ziori^P
pureraa i Omoa i te 23 no Mati, o
to’na ioa. Ua putuputu mai te nana
iti i
taeae o Marama
Tiaiho. Ua pupu oia i te taviri ia Tionetffîî tauturu-orometua, auvaha no te Apooraa Rahi. Ua horoa oia i te taviri ia Titifa
te pae opani; ua orero te
Ropati te tamuta, na’na i iriti i te fare
pureraa. Ua tae paatoa mai te mau haapa*oraa-faaroo.
PARAU OTO (Hanaiapa) : Ua pohe Tuitui Tauira Teriitehau i te 10 no Eperera»
E 77 matahiti to’na; o te hoè tumu raau
rahi teie tei haamau i te Haapatoraa Eva¬
nelia i Hanaiapa nei. E rave rahi te taata
tei tae mai i te hunaraa. II Kor.
V/I.
S
TIONETINI
Te tere o
te Fatu. E teie hoi ta
roa
o
no
ohipa i rave i rotopu ia tatou.
matou i te
liui-tupuna o te tu¬
mau
ora
Ua-Pou, Atuona, Puamau, Hakuti
e i te tahi atu â mau vahi, te vai ra te
hoturaa no te huero i ueuehia nè reira
ta’na
te' ere
o
atu te Tomite Tamau no te A.R. i te mau
noâ. I
e
to outou
roto
oia hoi
te vai
farei’ei-haere-raa i te mau taimc rii e rave
ua
taime atoa no
nia i te rai no outou (I Pet. 1/4). Ua tono
i,te noa matou i te hotu
te Atua i horoa mai ia outou na.
toru,
tere-haere
te Parau
Vaitere mai te
tahi motu i te talii atu, i tupu ai to matou
e
mau
te Atua. A tapea maite i
te huero ora ïa tei ueue-haere-
te huero i ueuehia
raa no
a
rave-ohipa ia noho i rotopu ia outou na.
Noa’tu to outou noho
roa.
te Evanelia. Ua
■
haapii Evanelia tei tonohia mai i Matuita
ra, o
hia oia hoi
te revaraa no Arpo no Taiohae. No reira te Tomite Tamau i faàoti
or, e
Tissot i Ua-Pou.
mauruuru
e
haa ïa
matamua
huata e tae noa’tu i te tahi motu i te pae
i Apatoerau. Taua mau tapa‘o haamana'o-
i te
o
lesu Mesia te Faatere.
orometua, ei tapa‘o ora e te vai e tae roa
mai i teie nei tau i Atuona, Puamau, Ta-
teie tere, o te afairaa ïa i na
ia tono-oioi-hia
e
â te mau ohipa tei l avehia e P. VERNIER
taeae haapü-Evanelia o TISSOT mâ ei mo-
e :
teie. Ua riro te Evanelia ei taamuraa
mai
etâeta tei taati ia tatou, te vai ora noa nei
ei afai atu ia ratou i te mau
faaitoitoraa o te A.R.. Te hoè tumu fau-
ai
mui tamau outou i te
i to outou aau, te tuhaa ino ore tei tuuhia
atearaa ia matou, le vai nei l’â te taatiraa
te atea, e
Mahai
turaa a rolii i te haapii i te ü‘4-apî,
varavara-haere, taipiti e taitoru hoi, e
oaoa l'ahi tei tupu i te farerei-haei’e-raa
ia ratou inaha hoi o te farereiraa mata¬
e
e
noraa
vahi rii i farerei,
i lîoroa’tu ia ratou maori râ o te mauruurii
ia H. VERNIER Pni no te Tuhaa IV
no
mau
Aita’tu hoi ta matou e parau
I teie matahiti, ua tono te Tomite Ta-
faa rahi
i te tahi atu â
Hoa’tu te hanahana i te Atua, na roto
i te faatia haereraa i te mau fare putupu-
te Parau
o
farereihaere i tei
Hanaiapa, Puâmau, Vaitahu, Omoa,
hanahana tei tahoè ia tatou ei fetii hoè
Matuita.
mau
Taioliae, Hakapa, Vaipae, Atu-
haere ai matou i te mau hoa rii tei noho-
mua
TEHAVARU i te hoè tei-e i reira e ia farereihaere i te
P OR O T E T A N I
Kôringo i Farani
(Tuatiraa no te Vea no Me)
I Montélimar : Ua tae au i Montélimar
poipoii te horaiva. Ua'farerei maua
M. Charles Vernier; ua oaoa vau i te
farereiraa i teie nei metua ta‘u i matau
i te
o
maitai;
ua
i roto i te
ite outou
e ua maoro roa vau
haapiiraa a M. Vernier no te
i te tau i faaineinehia’i
mea
e:
aua
pipi ua feaa rii te tahi
mea e
au
no
te
pae no te
hoè noa iho matahiti e te afa to‘u
i roto i te
Ekalesia;
e
te ture no te
aua
pipi: e toru matahiti i roto i te Ekalesia
e nehenehe ia haere i roto i te aua pipi.
Teie râ no te
mea
ua
hi‘o M. Vernier
e
POROTETANI
VEA
e
parahi au i roto i ta’na haapiîraa
Ua
to‘u
maua
ua
hou
ôraa i roto
i te Ekalesia, hoè
ahuru ma-maha matahiti ua tuu oia i
te
reira parau
i mua i te apooraa rahi; aita
teie parau i patoihia, ua manuia roa: E
ua ô vau i roto i te aua
pipi i te mata¬
1938.
hiti
E te haamana‘o nei
reira atoa te
haere
e
ia na
au
ü‘i-apî e te taata’toa, eiaha
noa
toru mahana i roto i te
e
faaitehia
e
te
ua
paraparau
tahiti, te huru no te haa-
pa'ôraa porotetani, te huru no to tatou
fenua. E te
mea
hoè tamahine
afa-tahiti,
e
mootua
no
raa
e
e
orometua tahiti to ô jiei, ua amui
i
i
roto
fare
te
paraparauraa
matahiti i te haapiiraa ei faaineineraa; e
mau
i te taime
opuahia no te aua pipi, e mea
nier i nenei e ta’na i hapono i to’na papa:
ohie
Nouméa, Moorea, Tahiti, te fare pureraa
i Paofai, Raiatea etc... E mea nehenehe
te
mau
Peretiteni
tere,
e
mea
atoa
na
te
te faatereraa n,o te mea
ite mata ratou e ua farerei ratou i te
e ua
huru no te hoè taata tei tamau noa i te
itoito
noa
ra
ia M"'' Vernier, te
vau
e ua
farerei atoa
vau
i to
ratou tuahine
matahiapo ia Jeanne; te
vai
taatoaraa
noa ra
te
o
te
reo
tahiti,
aita hoè vahi huru è, aita e mutumuturaa i te parau, I te mau ahiahi ua himenoa
matou i te
himene tahiti te
mau
tahi mau himene puta tahito roa, aita’toa
i ite rùaitai. Ta matou teie
1
oaoaraa i
I te
mai i
no
Sf Ambroise ;
poipoi mahana
maa to‘u
taeraa
ineine
maua
maua
tere
maua
to
i te tahi oire atea
huira. Ua mana‘o
i te pereqo
i roto ia‘u iho e ;
na
vau
nia
riro paha maua i te haere e 30
hora e
râ,
aore
e mea
râ
e
70 kms i te hora
kms i te
40 kms. 1 to maua teré
huru tere;
e
ua
haere
maua
e
i te tahi mau taime e
kms. Ua parau atu vau ia M, Vernier
“A ! ua haere roa oe i mua i teie nei
i te faahoro i te puaahoro-fenua”.
Ua na
ô mai oia ia‘u e : “eiaha oe e peapea; i
ô nei,
e mea
aravahi tauà i te faahoro
i te pereoo ” ! No
reira ua haere maua na
nia i te mau mouà, na roto i te mau faaapu vine e ua tapiri maua i pihaiiho Tte
tahi oire rahi tei reira te tahi “usine ato¬
mique”; aita ïa i faatiahia ia haere i rei¬
ra; na te
hiti noa maua i te haere. E te
haamata nei teie oire i te tupu:
te hamaniraa i te mau fare apî. la tae maua i te
paroita no St Ambroise, ua farerei maua
r te orometua, o te hoè ïatamaiti paniola. I te reira pô mahana maa, e paraparauraa
au
ta matou i roto i te fare pureraa
i te peu
euphari. Té orometua
haapa‘o i te mau paroita atea roa, te ta¬
hi
e
rave
te
50 kms te atea, te
tahi e 30. E mea
ata te
mau
ohipa. Eiaha tatou e tiatui'i e
orometua tahiti te mea ohipa
roa’tu i roto i to ratou
oraraa,
aita ! E
ratou ohipa, e mea tapiri te
mataeinaa,
e mea
tapiri te mau pa¬
rara e
matarohia i te reira pae.
e
eiaha ratou ia ore ia farereihia.
I teie ahiahi
ôraa arahu
haere maua i te hoè
ua
e ua
farerei atoa
maua
i te
feira paroita.
Ua faaterehia te mau ohi¬
pa mai tei matauhia : paraparauraa, arohas, faatereraa i te huru o te fenua, to ta¬
huru, to tatou oraraa i ô nei e i te
tou
hopeà ua faaitehia te mau hohoà.
Te Bibilia
ia
na
Arbousset i pupuhia
Koringo orometua.
Ite monire
no
tuhaa moni a to Fitü e
e
to Pueu.
Te mou tauturu i te Veô
Papeete: A. Gooding 20. Makatea: Afereti
10, Hauritoa 20, Moaba 25, Tamahau
20, Victor Teai 50, Mauri Parua 10, Alexis
10, Maxime sO. Orofara : Teta 50^. Papeete;
Louise Solomona 10, (de Tipaerui) 50,
Marthe Guilloux 50, Faatu Tumahai 10,
Henri Tumahai 50, Mlle Béguin 40. Pirae:
Oehae 10. Papeete : Teamo 50, Tinirau 10,
Itea V. 20, Teriitna v. 50, M"’“ Ahnne 50.
Makatea: Teare Tauotahe 5, Tehinu 5,
Huria Nina 5, Raihei 30, Mereaki 25, Tama Parua 30,
Faatau Henu 25, Faatau
Menu 10, Fion Kokoa 10, Faa 10, Fr.
Tiatia 20, Homai 10, Tua 10, A Sin 25,
Kapena 50, Manava 65, Simone Putoa 120,
Buchin 100, Teipo 20, Tutehau Hiro 110,
J. Merehau 20, Eüa Patere 20, Tautu
Aru 10, j. Barff 10, Tehui .50, Tciho v. 20,
Bettv 20, Faatupua 50, Avivi 10, 'fcibo 100,
MAURUUmt ROA.
Faaararaa : No te rahi o' te feia api
tei taavae i te VEA,,te faaarahia’tu nei
ratou e: mai te mea e aita ta ratou Veà
i tae, a faaite mai i te reira i te faatere¬
raa o te VEA. E faaafarohia ïa.
atea roa. E tapapa te
orometua i te
mau taata porotetani eiaha ratou ia pu-
mea
ua
SAUVE (Gard)
tapapa maua i te oire
tei reira te teina no
Vernier, o Charlie Vernier, o’na te oro¬
metua i reira.
E.ua tae maua i te hora
Prenez garde aux citations!
Nous recevons de Mr Henri Vernier la
note suivante: “Fort
surpris de la façon
dont le Journal Catholique “Le Semeur”
fait ses citations, je vous prie de bien vou¬
loir insérer dans votre prochain numéro
la rectification suivante :
“M**^ MAZE'/, Evêqued’Ascalon, Vicaire
apostolique de Tahiti écrit dans le Jour¬
nal catholique “Le Semeur” de Mars-Avril
1957 à la page 7:’’ Le rédacteur du jour¬
nal catholique n’ignore rien de Maheanuu.
S’il' a demandé des pasteurs protestants
français, il l’a tait pour faire plaisir à l’Ad¬
ministration française d’alors qui facilita
“si même elle ne provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée législative” (Ch.
ahuru, ua faaea maua i te fare e ua pupu¬
Vernier, p.
hia ia‘u te tahi tauhaa î taua
Lisons le texte intégral de M"^ Charles
Vernier : “ La Reine Poraare soucieuse de
l’avenir de son église, y'avait elle même
souvent songé (à faire venir des pasteurs
O te tahi ia bibilia
rahi
na
paroita ra.
tahiti, e bibilia
reo
ARBOUSSET orometua, oia hoi
169).
te orometua matamua roa no te Totaiete
français ). De son côté, une administration
faatupuraa parau no Paris tei tae mai i
à vues plus élevées, ayant
te fenua Tahiti i te matahiti 1863. Ua pa-
pai Arbousset i to’na i‘oa i roto i teie
bibilia. Ua mauruuru
roa vau
i taua taoà
nehenehe roa tei roaa mai. E taoà ïa na
tatou paatoa no to
y,
ia
na maua
tumu râ, ua reva ïa i te tahi mataeinaa.
E ohipa rahi ta teie orometua. Na’na i
St Amhroise. Te haamataraa teie o te
tere. Ua
e
ua
aoraa e
roita otare. I Farani râ, e mea atea e
Montélimar,
tere. Ua haere
O
Na M. Vernier te
i faatere i te oroà
mau
f te oire
te mau taata paroita
na
poipoi aè ua haapa‘o maua i te pure¬
raa.
mea fatata ta
utuafare.
Tahiti nei ta Henri Ver¬
no
teie hohoà ia mataitai.
I
Ua farerei atoa
hohoà
E mea oaoa
roa.
haapiiraa.
mau
Ua pee roa te
to Maroe e to Tautira
Millaud. E taote to’na hoa. I to’na faaroomatou
TAUNOA
roa’tu tei reira te
oaoa
Jiaapiiraa e tirara’tu ai; e haere râ e toru tapiri i te fare pureraa. Ua faaitehia te
ohie
AUFAURAA
piti atoa. Ua faaite au i te aroha
te Ekalesia
o
aroha;
3
Tahiti.
(Tè-vaî atura )
compris les in¬
convénients de la situation de l’Eglise Ta¬
hitienne au point de vue de l’influence
française, désira donner satisfaction à ses
aspirations profondes; aussi facilita-t-elle,
la provoqua pas la de¬
mande de l’Assemblée Territoriale (Tahi¬
tiens d’hier et d’apjourd’hui P. 180, en
vente à la Mission^
voir la suite page 4, colonne S si même elle ne
-
V E A
4
La liberté
dit : “ Si vous voulez être réellement libres,
qui tue!
( suite de la page 1, colonne S)
La
liberté
de
la presse
salit et tpe
quand elle permet de répandre une littéi'ature pornographique ou mensongère.
La liberté intellectuelle aveugle et tue
quapd elle permet de développer et d’utiser
la
“science
sans
conscience” et de
perfectionner des doctrines et des instru¬
ments de meurtre et d'exploitation de
l’homme par l’homme.
La liberté politique conduit à l’escla¬
vage quand livrant un peuple insufïisamment éclairé aux mains d’arrivistes, elle
le livre en réalité à une dictature.
La
liberté
individuelle
est
nuisible
quand elle encourage l’égoïsme et les in¬
térêts particuliers au détriment de l’inté¬
rêt communautaire et de réquilil)re so¬
cial.
La lil)erté dans les affaires
appauvrit
pays quand elle livre la vie économi¬
que aux grands capitalistes.
La liberté des 21 ans est anti-pédago¬
un
gique quand elle livre un adolescent à ses
passions, dilapidant ses biens, compro¬
mettant
sa
santé.
Mais...!
La liberté de presse édifie quand elle
révèle le beau et le bien, dénonce les er¬
reurs de toutes sortes, élève les relations
humaines.
La liberté intellectuelle instruit et vivi¬
fie
PO RO TE T A N I
garde de ne pas mettre Dieu à la
porte de vos vies et de vos institutions”.
prenez
Car “ si le Fils de Dieu vous affranchit,
serez réellement libres ” (Jean 8/36)
vous
temps une motjon qui regrette les expé¬
riences atoiriiqües prévues par le gouver-,
nement britannique avec une faible ma¬
jorité et nombre d’abstentions. L’arche¬
vêque de Canterbury s’est opposé a cette
motion.
Trois autres
motiôns
ont
été
LES EGISES PROTESTANTES DU CA¬
adoptées par la suite à des majorités mas¬
MEROUN DEVIENNENT AUTONOMES ;
sives. La première attire l’attention sur
les grands dangers que font courir à l’hu-’
inanité les radiations atomiques, la secon¬
de demande au gouvernement britanni¬
Le dimanche 10 Mars les Eglises évan¬
gélique et bap^tiste du Cameroun ont fêté
leur accession à l’autonomie par rapport
à la Société des Missions Evangéliques de
Paris, dont elles dépendaient jusqu’alors.
L’évènement fut marqué par une cérémo¬
nie solennelle qui se déroula au temple
du Centenaire à Douala, ainsi que par
d’autres manifestations auxquelles parti¬
cipèrent les pasteurs Charles Westphal,
vice-président de la Société des Missions
et de la Fédération protestante de France,
et Paul Conord, secrétaire général de l’E¬
glise Réformée de France, ainsi que M.
Etienne Jung, président du directoire de
l’Eglise de la Confession d’Augsbourg.
Avant de visiter Yaoundé pour prendre
contact avec les autorités politiques du
territoire, ainsi que différentes stations
missionnaires, les représentants de la Mis¬
sion française prirent également part au
synode général de l’Eglise évangélique du
Cameroun tenu les 11 et 12 mars, et aux
délibérations du Conseil des Eglises évan¬
gélique et baptiste.
(S.Œ.P.I. Genève)
et soviétique d’arriver à un accord*
le contrôle de l’énergie nucléaire et
la troisième demande à la sous-commis¬
sion de rONU siégeant à Londres d’accé¬
que
sur
lérer ses travaux en vue de l’interdiction
définitive des moyens de destruction
massive.
Pas sérieùx : Le savant- français Paul
Berthold révèle que les indigènes de Ta¬
hiti et îles voisines sont parfois atteints
des maladies de peau jusqu’ici inconnues
et incurables. Ees
expériences nucléaires
entreprises dans ces régions seraient di¬
rectement responsables de la contamina¬
tion!
(d’après “REFORME”)
Savez-vous que...
H
•
Un chauffard, qui conduisait en état d’é¬
briété sur une route couverte de verglas,
avait fauché un groupe de passants. Bilan:
mort, quatre blessés graves. 11 vient
d’être condamne à mort par un tribunal
du Kazakhstan (Union soviétique) et sera
fusillé.
un
Nouveiles Scolaires : Comme nous le
quand elle fait reculer l’ignorance se disions dans notre
précédent numéro.
met au service du progrès et de la vérité.,
Monsieur Ki Sang, instituteur de nos éco^
La liberté politique est constructive
(Réforme)
les est parti en France. Il est actuellement
quand elle habitue le citoyen au respect au
stage de St Cloud en compagnie des
de l’opinion d’autrui, quand elle permet
stagiaires
envoyés par le territoire. Nous
à chacun de prendre sa responsabilité
Prenez garde aux citations!
remercions l’Assemblée Territoriale d’a¬
dans la conduite du pays, quand elle as¬
(Suite de la 5® page, S® colonne)
voir voté depuis une bourse pour ce stage,
sure une juste représentation de toutes
11 n’est pas besoin d’être grand clerc
ce qui soulagera l’effort financier de nos
les tendances au sein des Assemblées.
pour
comprendre ce qui découle logiquaj^
Eglises.
Cette
bourse
n’est
pas spéciale
La liberté individuelle est enrichissante
aux Ecoles
protestantes, il en a été accor¬ ment des textes, et il eut été beaucouf^R'
quand elle développe les personnalités au dé une aux écoles
plus exact de la part de Mrg MAZET de
catholiques.
bénéfice de toute la société.
L’Association des parents d’élèves des dire : C’est pour satisfaire aux aspirations
La liberté des 21 ans est émancipatrice
écoles libres protestantes vient d’être profondes de l’Eglise Tahitienne que le
quand elle conduit l’adolescent à la stature créée. Nous ferons prochainement paraî¬ Gouvernementfrançais d’alors encouragea
d’un homrhe fait par l’exercice de son tre un article sur ce
la demande de l’Assemblée Législative.
sujet.
propre jugement et l’épreuve de ses pro¬
Il est vraiment bien “gros ” qu’on puisse
pres possibilités.
écrire
que Maheanuu pasteur et dirigant
 propos
de l’Eglise Protestante ait demandé des
Alors...!
Sérieux : Le Conseil chrétien du Japon missionnaires protestants pour “faire
La liberté tue ou fait vivre selon qu’elle a décidé le 6 Mars dernier de
protester plaisir” à l’administration catholique de
nous éloigne de Dieu et du prochain ou
à nouveau contre les essais de bombes
l’Epoque!!
H. VERNIER
au contraire qu’elle nous en
rapproche.. atomiques età hydrogène. Les protestants
IL N’Y A PAS DE VRAIE LIBERTE SANS japonais se joignent ainsi aux
protestants
N.D.L.R. dans Le “Vea” de ME nous
DIEU ! Il n’y a pas de presse libre, d’in¬ allemands et au synode général de l’Eglise
avions déjà dit que nous ne jugions pas
telligence libre, de nation libre, d’individu des Pays-Bas qui avaient déjà protesté nécessaire de
répondre aux arguments
libre, il n’y pas de propriété libre, pas de au cours de ce mois.
“légers”
du
Semeur
(Mars-Avril).
Le Conseil des Eglises britanniques a
jeunesse libre sans Dieu ! Aux peuples
jeunes et aux hommes jeunes l’évangile adopté au cours de sa session de prin¬
Imprimerie EUe F. Juventin - 1, rue Com‘ Destremeau - Papeet*.
,
...
des expériences atomiques:
Fait partie de Vea Porotetani 1957