EPM_Vea Porotetani_195611.pdf
- Texte
-
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i956.
Ki-Sang
Porotetani
onzon,
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EyJ
S(«l
(I
;
Hoo i te matahiti hoè:
Momniij
PLUS A ME
M. Adnet,
Hoè-ahüru tara.
Direcleur-Gérant
TANT PLUS
(devise des Huguenots de la
FRAPPER ON S'AMUSE,
i L se d; el
«
ei Fayarl
DE MARTEAUX ON Y
USE
».
Réforme).
•andepie]
rail
2de
siii'l
'ciiil
Atua
«
Fille aînée de
l’Eglise, la France est
La pensée ré¬
formée lui doit une part de ses origines et
l’histoire du Protestantisme une de ses épo¬
aussi
une
nation orotestanie.
2) FATRAA: (reo farani: protester, con¬
papaihia i roto i te vea sanito no Nofesser, témoigner). Ahiri
pées ».
1956 e: “E ere roa te Etalesia Sangile
ua riro noa te Haapaoraa porotetani ei
« Si “l’Institution Chrétienne" de Ccdvin
i te haapaoraa porotetani. Aita roa’tu
56
est
un despremiers édifices de cette doctrine,
EIGNELl ia taiohia te Ekalesia Sanito i rotopu haapaoraa patoi-Katolika, aita oia i hotu,
aita oia i riro ei Ekalesia rahi mai te arac’est aussi an des premiers monuments de
ahiraa Ekalesia teifaarue atu ite haaiouméa j
Iraa Katolika mai te patoi atu (protes- tai i te ora i te feifi no roto mai i te mau notre langue, un de ceux où s’est manifes¬
i te reira. E ere te Ekalesia Sanito
haapa‘oraa’toa e no roto mai i te etene- tée sa force et sa rigueur. Si la guerre des
Haapaoraa porotetani”.
raa. Eere hoi te manao patoi noa i te mea
Cévennes appartient au martyrologne Uni¬
01
ita roa tatou i patoi i taua manao tià
e:
hotu. 'feie râ te tahi auraa tumu no te
versel de la Réforme, elle s’inscrit aussi
ms pari E ere lioi te Haapaoraa sanito e te haareo “porotetani”; fabraa, pororaa {pro¬
dans les grandes luttes que la France a
ne fautcKd-aa moromoni i te Haapaoraa porotetester = témoigner pour). Eaha ta te haa¬
menées pendant des siècles, pour que triom¬
:as très prii. Te hinaaro noa nei rà tatou i te haapaoraa porotetani i fa‘i, eaha ta’na i porophe, dans sa chair et dans son esprit, la
pureetsapu i te tumu i ore ai e nehenehe ia haere? 0 te evanelia ïa a lesu Mesia, mai
liberté de conscience ».
Linal adiÈt'iri ia l'aua ei haapaoraa porotetani.
André CHAMSON
tei haapiihia mai î roto i te Bibilia e i
.se j, cou
reira ànaè. No to’na patoi i te mau pape
(de l’Académie française)
nctiomr
taero e te anoi no te mau haapiiraa hape,
;sa fanii’E AURAA NO TE REO POROTETANI:
ua hoi te haapaoraa porotetani i te apooations a
a imuaraa i,teie nei haapiiraa, a haamace.
piliaa no te Evanelia mau oialioi Originalité
l&O tatou i na auraa tumu e piti no te reo pape
lesu,
ta’na
iho mau haapiiraa, ta’na mau
en face des confessions catholique
Filles à
porotetani” (protestant),
ohipa,
ta’na
mau ture. Ua hopoi te haa¬
service i
romaine, mormone, et "sanito".
paoraa porotetani i te lamepa tei tuuhia
xbâtimei 1) PÂTOIRAA: (reo farani : refus) Ua
i raro aè i te farii i nia roa, ia maramailüi etaeta te mau aito no te tau no te
au chani
Nous lisons avec intérêt dans le jour¬
îformatio i te mau haapiiraa e i te mau l'ama to teie nei ao atoa.
nal “ sanito ” de ce mois les définitions sui¬
tei ore e au i te Evanelia tei ite faaAita e fîfi ia ore te haapa'oraa sanito e
îlàicités
vantes : « Les chrétiens se divisent actuel¬
loubia e raton. No to te Bibilia haamoete haapa‘oraa mormoni ia riro eihaapa'oJules Fe
lement en trois groupes 1 - les “ successio(liia e te Ekalesia Katolika hou te 16 o raa porotetani, ia haapa‘o rà raua i teBihil; ces di
nistes”, qui croient succéder en pouvoir
e tenetere, ua ô maite mai te mau haalia ei Parau a te Atua e aita’tu!
liivaa ànoi i roto i te Ekalesia e ua taiva
depuis le jour des Apôtres (l’Egli.se GathoAita e nehenehe i na haapa'oraa sanito
1^01 r...
’oS oia. I taua anotau ra, e rave rahi te
lique). 2 — Les “ Réformistes ” qui croient
e te mormoni ia amui i te mau Ekalesia
ibre est ?tt faaroo tei turori to ratou faaroo i to
que l’Egise de Jésus-Christ est entrée en,
o te Reforomatio no to raua tiàturiraa i
riON. Citetou hioraa i te boboa ino roa o te Eka- te hoè “ heheuraa
api ” ei niu no to ratou apostasie, nécessitant une réforme (l’Egli¬
a l’occas esia mai te avae e tae noa’tu i te upoo.
se protestante). 3 — Les “ Restaurationisfaaroo, oia hoi “te puta a Moromona”e
ié à tous te mahana i iritihia’i te Bibilia i te reo
“te mau puta fafau”. la tamata te hui-faates”, qui croient que l’Eglise de Jésus) te nunaa e i haaparareliia’i te Parau a te
roo keritetiano i te faaravai i te Bibilia na
Christ est entrée en apostasie, nécessitant
Mua i te^mau utuafare atoa, aita te feia
roto i te mau haapiiraa no mûri ae, ua
liti ne c(
une restauration divine, dont nous faisons
hapeïa i teie reo no te Apokalupo (22/18) partie. Nous ne sommes ni catholiques ni
évri
r
^
faaoromai
faahou.
vrier,
patoi ratou i te mea tia-ore na roto i tei na ô mai e : “ia taati noa mai te tahi
f rance.
ratou hinaaro i te faahoi i te faaroo
protestants ».
taata i te tahi parau e i teie nei mau parau,
i to’na vairaa mau. 0 te tahi ïa
voir la suite page 4, colonne 1 (Tai’o atu te tuàtiraa i te api 2 - anairaa 1)
TT^^uraa no te reo “porotetani”.
■i
a
des Eglises de la Réforme
-
lia
POROTETANI
VEA
2
le Allia e
papa‘iliia i roto i leie iiei Inika”. Aita te
/ iiosetolo iho i papai roa i te maii
parai; atoa ta raton i ite no lesu (loane
21i2âj. l'a l'aaea râ raton i le papai no le
niea e iia ravai e iia lavai roa ta raton i
pajiai ei ora no te taala ia taiohia.
la '1 a.toi talon i te man liaapiiraa moimoni iaij)c, te na reira nei tatou nn lo taton
hi‘opoàraa i tana man haajiiiraa rà na roto
i te haapiirniî hibilia. Te iarii nei taton i
te man baapiiraa mormoni tei an i te Bibilia, te patoi nei râ laton i te man baapii¬
raa mormoni Inirn ran o lei oi’e e an i te
iiibiÜa. rioa’tn e na papabhia tana man
pareil ra i roto i te pnta a Ivlormona. E
cre roa li^'i te piita a Mormona i ti' hoè
pnta mana. Noa’tn te itoito rahi o te aito
O âlorm ;na, e l'aito laata ïa to’na faito, c
paran 'aata ta’na paran tei ore e lia ia t'ai-
hi'opoaraa i te Ul-apï.
Tere
laati niai ia’iia i ’e mati polie
i
inaii
loliia i te tan'an a te .Vtna.
e
nelienehe ia
lesia mai le l'aahoi
tamua roa,
ia’na i to’na vairaa ma-
i te tan no te Ekalesia mata-
liiaiio. E tià râ ia mairi i na
nioniioni i
na
haapa'oraa
faaroo api, nô te mea, na
faa-
apî raton i te Biiiilia iho na roto i le boè
“lielieuraa api”, tei ore â itaeite hanereraa o to’na mataliiti e
tei ban ae lo’na
mana i lo. le Bibilia iho.
O na tnnin rurahi teie e lià’i ia faalaaè
pa])nhia te ]iaapa‘oraa ])oroteiani e na haa])a‘oraa
mormoni e le sanito.
liaainâ i tnpn i Makatca
mairi aenei! tla taparahi-pohe-
Paran riaria e te
hia te hoè taurearea na
to’na iho man tanà
ANOIHIA
E TE INUPiAA-AVA. Ua faarne aenei tana
man taurearea ra i te ohipa U‘i-Apî e na
faaârahia raton e te orometna. E mai reira
mai, teie te ohipa ta raton i maiti e i rave
ei ohipa mailai roa: te inu-ava e te pere;
e ohipa tnmu roa. I teie nei na tô te hara
e ua fanaii mai i te polie. E riro anei teie
ei orometna no te faaite e, e ohipa ino
maii te inn-ava e te pere? la marô te taata,
e tnpn â, eita e ore.
1 ROTO I
TE PERERAA TEI
Samuela
or.
nei tatou i te tahi pae feia
tei marô no te rave i te patana naina
Te maere
mana
noa'ln te
jialoiraa no ta raton orometna.
ia tù te hara?
E liai atoa’nei raton
sahati U‘i-
raii-rcva.
4) Te faatereraa i te Apooraa
le U‘i-Apî.
5i Te
man
aparaparanraa
Tomite na
i nia iho ite
bibilia.
Ua liinaaro te U‘i-apî Makatea i te tapea
na auvaha Papeete, eiaha raua ia hoi.
tahi
i
man
paran
faaitoito !
o
te
e
Marurai
U‘i-Apî
Peretiteni U‘i-Apî no Papeete
rana
o
te Peretiteni-mono no
Papeari. O te Tomite U‘i-Apî no te A.R.
hi'opoà-
tei tono atn ia raua no tana tere
raa ra.
no
tere.
o
Court
maramarama
Marurai i te hnrn
apî. E rave rahi tei
i te fenna ua
te Peretiteni U‘i-Apî
man no
te ohipa U‘i-
ei tura no
U'i-apî. Ua haapii-maite-hia te man ta¬
re, te man himene ; te man hautiraa U‘iapî, na roto i te hoè ava‘e taatoa te maoro, ma te faaea-ore. E mea oaoa no te
taata. Ua faaotihia teie tere na roto i te hoè
taurna rahi U‘i-Apî i Moerai. Ua hope mai
to Auti e to Avera. E oroà hanahana roa
e te tnra e te mâ. Ua riro atoa teie tere
ei amuiraa i te U‘i-Apî Tahiti e te U‘i-Apî
Rurntu. la faatupu te Atua i teie huero i
tannhia e na auvaha na roto i to raua tere
nei, i ô
fi
■au
Ua
i ino,
lienelî'
pntapnta te tapoi tare, aita râ e i
aita’toa i pêpè; e mea hnrn é
peu ; ahiri i roaa hoè hora te inaoi
leie ùa, na ino roa ïa te man fare..
(paru P
:i
te fl
[man t
Monfpelêêer I f© 3/10/56
ilamari
1 le 17 no Setepa, ua haere m;
i te 1
Uliarpier i Clay (Doubs) no te tahi ij henelii
raa orometna. Ua 50 orometna tei pi
p'aveà I
pulii mai, te tahi pae no te tnhaa l'I la i te t
ni, te tahi pae no te tnhaa Suisse. Uaf
Eial
terehia leie putuputuraa e te tahi oronij ■eà”. ’
Marite. Te paran rahi tei hiohia : “Te ’ I; ohip
1
te faaiteraa i te mana no
no
taata i te
li i te
ticiiia’
teie nei ao i mua
mataliiti 1960”. E mea tia ia
i nia i te mana o
la talon mau rnruraa
[mau P
Paiie
roi
huru iij
Tiurai i mairi aenei ua tomo-
hia te fare putuputuraa “SALEMA” i
AREA i RAPA. Ua amui na amuiraa e piti
no tana oroà ra. Ua tomohia te fare i te
hora 10. Ua ruru na Amuiraa i nia i te
te orometna e te diakono làaterc e te Mntoi e te Tavana. I te taime
himeneraa na horoa mai te Diakono i te
taviri i roto i te rima no te orometna. Na
TAUMATA mono-orometua te a'oraa: Sa-
avaè i te
haere]
faaitoito!
faaiteraa i te Evanelia i te tan e
nei i
mua
Setepa, na amni au i ri
Tomite no te Satanro ninaniu tei
I te 25
te
ia taton. A
foron
no
i BIENNE
(Suisse)
na
mnri ia Chanj
oia te tahi mero faatere i roto
i te
toiif
PapE
toohitu raton...
...
I te 29
no
Setepa,
haere mail
ua
no
(lharpier i MOUTIEK.,paroitafatata i (1
e faaroo i te faatairaa npaupa i rotol
fare-pure. E 80 taata faatai, no te .fa
Holane mai. Te fira amuihia i tel
E mea nelienehe mau; a tahi to‘u it|
i teie huru...
I teie sahati 30
no
Setepa, ua
taej
feia faatere Ui-Api i Court j
Na Philippe Roulet orometua faaterl
te Ui-Api i haapao i te mau ohipa ail
pupu
te Sahati. Ua
e
ite
ia
ha ma
tei ai
; feia
te hoe
Saiema
mahora,
teie
:a
t|
...
i Rurntu.
no
111
ji e roi
meneti te maoro mai te huero nioa te r
hi o te topata; e hurn rarahi atn â te
haere mai e pnpu i
i‘oa ia riro atoa raton
to raton
I te 5
eie
j-au m
(Heleyetio) I te 1519/56:
ia tae matou i court
“
!i i tei
ri atoa taton te mau orometna na
Na roto i to’na haaatiraa
vanvan
FargI
■Î8 tere o KOIIUGO or. i
Te hurn
haapotoraa no te man lata i tae
Rnrutii mai i mnri ae i to rana
Teie te
mai
para
'ereer
..
Ua farerei atoahia te
I
Rnriitu
:
raloj
r»
pier, i té mahana i tae mai ai mato i
hauti U‘i-A.pî : massues, pa- ‘l’are, e na pape toetoe paari tei tu])
3) Te man
teie
mau
Taumata mono-orometua.
...
te
Te hoturaa o te hara
i te avaè i
2) Te man ohipa tumn no te
Apî.
Aita râ i faatiâhia. A
•
]iaranliia le haapa'oraa ])orotetani i te hoè faaroo api no
te mea e: o le Evanelia to’na nin. Ua faaapî te Piéfm-omatio i te liolioà no leEkaAila’Loa
) Te hutiraa reva, faaterehia i te sahati.
i t
)ii
la
tnaroi.
Api no Makatea e na auvaha e piti no Pa¬
peete. Ua rahi roa te man liimene U‘i-Apî
tei roaa mai i te U‘i-Apî Makatea. A taa’i
te reira te vai nei na ohipa fanfaa rahi roa :
1
pie nif
roita-i rapae no
I te
farereihia te pnpu U‘i
I Makatea: Ua
76/2. la oti le pnreraa, ua reva tejj
te faariiraa i te pae I
ahiahi ua haapa'ohia te aufauraa|
lamo
hora 8
ua
faaiteh'ia te hohoa
feruriraa..
roun
o|
hora 5.
haamata ta ratou
i te ahiahi mahana maa i te
cinerJ
Hôè tamaiti ereere no Ca
tei amui atoa mai:
to’na toroà
mau
no
te
e
orometna
Ui-Api i Camerouij
Daniel Soné to’na ioa; o te 2 teie o
maiti
ereere
ta‘u i farerei. I
reiraa i te tahi; e raatira note man
reurs
i
Togo. E
mea
t^
Glay to‘ii I
faahiahia mau
H
t|!|i
Ipaoi
ihiti
tel
i reva
te pae
1
iifaiiraal
Fard
?/56:
;i, i ô r,
matoil
i
tel
tii])i
te
moa
i
itu â te I
ta râ
l
e
hiu'u ê
te
maoi
Iai i ta tatou mau tamarii no Tahiti ia
teie mau toroà ia ratou ia tere na
nau fenua rarahi no te taarahi atu râ
a
tamarii ereere, no te mea e
•au mau iho â. Te mana‘o puai nei râ
I e roaa atoa i te tamarii tahiti teie hui teie tau ia faaitoito ratou. E mea maiia ite atoa te mau diakono i teie mau
■;;u ia faaitoitohia te ohipa Ui-Api, ia
la mai te mau orometua e te mau diakoIci au roa no te tau i mua nei eî mono
! feia
paari. tei tâtata te taime e ore e
lenehe faahou ai ia rave i te ohipa no
eie mau
tamarii
tei |)
tuhaa i'
isse. .Ua
oror.K
“Tel
a
tia ia 1
mua
I
na roi
Ua
huru iifl
e
e
i ro|
au
tei
mu
maa
mea
paroita atoa e i te paroita Metua
Papeete...
(Te vai atura.. .)
‘ororaa na te roruraa Orometna
e te mm Diakono
Papeete e le mm Mataeinaa Tahiti
I
no
maii
ere
fatata i
(|
i roto
no
lia
te,ff
i
te
li to‘u it
te
te nmaj
Atfvaha
Apooraa Rahi Fenua.
tae
li i Court
la
faateri
ohipa al
lU mau 0
hora 5.
)a
cineni
ere no
Ci
’e mau orometua e te mau Apooraa
ikono no na paroita porotetani e 21 e
i Tahiti nei, tei. putuputu i Tiarei i te
e i te 21 no Novema 1956 no ta ratou
’ururaa matahiti ;
te
î
o
pae o te faaroo e
te Hau i Oteania nei;
haapiiraa i te
i te
la haamana ratou ma te tahoè, i te poaa i mûri nei i te Apooraa Rahi Fenua;
io te tahi
pariraa au-ore i parihia’i te
Îaapiiraa a te Hau e pariraa
inaha aita
e papu
patoiraa ia
uniu
no
taua
ra;
mau
ïa roto atoa i to te
rururaa
lia-faahou-hia i Tahiti nei te hoè mau
rometua
i-haapiiraa katoiika api na roto i te
iameroui
:uru o te
Apooraa Kahi Fenua.
teie O ti
e laahaamanao faahop atu nei te ruila3'to‘u I la i te Apooraa Rahi Tenua e : o te
te mau El Ipaoraa poroletai.; tei iiau aè i te rahi
ia
mau
IV
fehiti mâ nei
:
i te feia-mana farani, tei naô e : «
e
Na te
paoraa
...
porotetani i iriti mai
orometua
mau
E Ilaa-
ia matou no roto mai i te eteneraa.
faaroo maitai to matou. Ua faatupu
oia i roto i to matou mau aau i te
Te aufauraa
here ia
nei ma¬
tamarii i
tou ia
haapiihia ta matou mau
te
farani. Aita râ matou i hinaaro ia
reo
riro te
haapiiraa i te reo farani ei tauiraa
i te faaroo..
.
faaotiraa
taua
».
ra
Te vai
e
nei â
mai i teie nei.
Te faataaè nei te rururaa ia’na
iho i
I teie nei avaè, ua
haa
te
reo
raa o
tafetafetaraa i te
haapii
ruraa
roo
o
te mau orometua
a te tlau. Te faaite papu nei te ru¬
i to’na tiàturiraa i te haapiiraa o te
Hau, ia
i to’na faaturaraa i ta’na iho
au
ture, oia hoi : aita oia
mau
i faahepo i te
te faaroo e aita atoa i patoi. Te
tiàmâraa o te mananao o te mau tamarii ta’na i haapii. Te
farii nei râ oia i te mau fare haapiiraa tei
amohia e te faaroo. E mata na te Apoo¬
paeau o
faatura nei râ pia i te
raa
Rahi Fenua i te faataa i te faufaa c au
no
te faaravai i te mau
i te
te
mau
fare haapiiraa e
haapii no te Hau. Mai
faaliepohia te haapiiraa, e tiâ i
orometua
mea ua
te hui-mana ia horoà
tia’i te
mai i te
mau
raveà
faaheporaa.
Te faahaamanao atu nei te rururaa i te
Apooraa Rahi Fenua i te tumu o to’na
mana
ia
au
i te Parau
a
farani
faarahi-rii-hia te tu¬
te faaô i te pororaa no
.
Apooraa Rahi
haapararehia taua pororaa ra i
rururaa
ETnua, ia
no
diakono i te
utuafare atoà. I tè avaè i
tuu-faahou-hia te faito tià.
roto i te mau
mua
râ,
e
Adresse du Sosigrès des Pasteurs
et Diacres de Tahiti et
saux
Papeete
représe^ilcxnfs éSus du peuple
Terriforîaïe».
îahâîlera à Piiisscimblée
ra-
i te mau pariraa i parihia’i te haapii¬
te Elau e te tahi pae, tei riro ei faa-
pae
Taunoa
Parau faaite a te Vea.
mana noa
tae roa
no
te tuhaa a te paroita no Tiai’ei,
Ua pee roa
Farani. No reira, te hinaaro papu
te Atua oia hoi
paruruhia e ia liaamaitaihia te aià i te
pae o te tino eiaha râ i te reira anaè, i te
pae atoà râ o te varua. Eiaha te fifi o te
mau raveà tino ia faataupupu i te ohipa
ia
a
mûri aè i to ratou feruriraa i te huru
1, ua
faaapî faahou atu nei te
rururaa i te parau i faaotihia e te Apooraa
iriti-ture o te fenua i te matahiti 1860,
ta’na i faâtae t te Arii vahiné o Pômare
No reira, te
e
i te ton
la
mai te
mau
ia CharJ
I
teie
haerel
to!
i
noa e na
aita te huero i
ichia” (leremia 4/3). Te aroha nei au i
li i te
i
vaiiho
ohipa. “Eitaihoâ te fenua e faahotu
ï
ana no
D
e
i te uputa o te hoe tau api te ore e
lenehe ia faataupupu noa, ia imihia râ
laveà e ia faaitoitoihia^eiaha e haamauâ
a i te taime o tê tamarii i te mea faufaaa. Eiaha atoa e parau noa e : “aita e
l'eà”. E roaa te raveà na roto i te rave
lia
a:
eiaha
;
aniariianae eferuri. Ua tae tatou i
r
hi
te tino. Tei te feia Metua
ta te faatupu i te manao paieti i roto i
mai
te tahi
te faatupuraa
parau a te Atua mai teie mau taniaereere te huru. Eiaha outou e inoino
i i teie mau parau no te mai'amarama
rnau
ere
tamarii ereere. A faaitoito atoa
paru paru o
fare.,
a
mau
ratou maramarama no
)metua.
i
eie
3
POROTETANI
VEA
moè atu ai te maitai varua o te nunaa.
Te tiàturi nei te rururaa i te mau auo te Apooraa Rahi Fenua, i to ratou
paari, i to ratou manao here aià e ora’i
te nunaa, mai te ani i te Atua ia tauturu
valia
mai oia ia ratou e ia haamaramarama mai
ia ratou no to ratou toroà teimaha rahi
e amo nei.
Papaihia i Tiarei i te 21 no Novema 1956.
etdiacresreprésentants desparoisses protestantes de Tahiti et Pa¬
peete, réunis au district de Tiarei les 20
21 NovemJire 1956 pour leur congrès an¬
nuel, après' avoir discuté de la situation
de l’enseignement privé et de l’enseigne¬
ment pulilic dans le Territoire des Eltablissements français de l’Océanie, ont voté à
Funanimité l’adresse suivante aux repré^sentants élus du pays à l’Assemhlée
Les Pasteurs
21
Territoriale:
les attaques inconsidérées por¬
l’enseignement public dans le
territoire, attaques dont la responsabilité
est confuse et dont l’inspiration est con¬
traire à la position protestante dans ces
problèmes.
Opposé aux projets d’implantation nou¬
velle d’écoles privées catholiques à Tahiti,
ouvrant la voie à de nouvelles demandes
Emu par
tées contre
de subventions
du Territoire aux dites
écoles.
Le congrès rapelle respectueusement aux
représentants du Territoire que le Protes¬
tantisme est à Tahiti “ La religion de la
majorité des français”.
En conséquence, le congrès renouvelle
la déclaration adressée en 1860 à la Reine
Pômare IV et aux Autorités françaises par
l’Assemblée Législative d’alors”... Ce sont
les ministres protestants qui nous ont re¬
barbarie ; notre re¬
ligion est bonne ; elle nous a inspiré de
l’amour pour la France qui nous protège.
tirés de notre état de
enfants
apprennent la langue française, mais nous
Nous désirons ardemment que nos
faatiàhia e te Tomita Tainau
Apooraa Rahi no te mau Ekalesia
Tahiti o tei faatae i te Peretiteni o te Apoo¬
Taiohia
no
raa
e
te
Rahi Fenua.
Peretiteni
no
te Tomite Tamau.
ADNET orometua.
Te
mau
fsaufuru i te VEA:
Papeete : Mataoro 10. Tetua 10. M® Chassagnol 10. —
Mauruuru.
ne
voulons pas que,
lorsqu’ils apprennent
français, ce ne soit que dans le but
changer de religion...”. La valeur
cette déclaration reste inchangée.
le
de
de
Congrès se désolidarise catégorique¬
attaques partisanes dont est l’ob¬
jet l’Enseignement public et qui sont un
affront déloj'al â la ré))utation des mai- .
très laïques. Le Congrès profite de l’occa¬
sion qui lui est donnée pour dire son ae—
Le
ment des
VEA
4
POROTETANl
voii
Par latradition que vous enseignez ;
réduisez à néant la Parole de Dieu ’
“
enseignement public fidèle
à son principe de neutralité, ni religieux
ni anti-religieux, respectant, la liberté de
conscience des enfants qui lui sont con¬
fiés, et laissant la place au témoignage des
écoles privées, considérées comme fœuvre d’une Eglise. Il revient, en effet, aux
pouvoirs publics de donner au pa3^s le
nombre suflisant cfécoles laïques et de
maîtres pour permettre à tous ceux qui
le désirent de bénéficier de l’instruction
gratuite, d’ailleurs obligatoire.
Le congrès réatlirme la vocation des Au¬
torités temporelles selon la Parole de Dieu,
qui est de sauvegarder le patrimoine non
seulement matériel mais aussi spirituel du
peuple dont elles ont la charge. Les difïicultés de la conjoncture économique ne
peuvent en aucun cas leur faire oublier
l’aspect spirituel de leur responsabilité.
Le congrès fait confiance aux reiirésentants élus du peuple tahitien, à leur sa¬
gesse, à leur dévouement à fintérêt géné¬
ral, et demande à Dieu de les éclairer et
de les encourager dans leur lourde tâche.
cord
avec un
le 21 Novembre
Fait à Tiarei
Lu et approuvé par
manente du Conseil
ses
Tahitiennes
spirituels, mais sans aucun droit à la
prédominance, en dépit de son nombre
puissance temporelle, en dépit
prétention à finfaillibilité et à l’exclusiuité d’Eglise du Christ sur la terre. Il}"
a beau temps que le terme de protestant
signifie autre chose que “ s’opposer ”, “ re¬
fuser” mais signifie d’ahord “confesser”
la loi évangélique, “protester’’ de sa foi.
Et c’est par rapport au contenu de leur
foi qu’il faut définir les Eglises protes¬
et de sa
(Marc 7/13).
de
tantes.
*
«
*
,
retour à l’Ecriture
sainte, la Rible étant la seule révélation
divine qui fait droit. Les Eglises de la
Réforme n’ont pas été autre chose que
finstrument d’une restauration divine”,
elles qui ont rendu au monde la “ Parole
de Dieu ” ( la Bihle ), étouffée alors par
l’ignorance ou finfidélité de fEglise. Et,
ceci nous le précisons devant fidée mor¬
mone et sanito qu’il y aurait une autre
La Réforme est un
^
^
IK
Eglises jn’otestantes ne se prêchent pa:
Les
“hoi^,^
de salut”, cou
d’elles-mêm'À J
elles-mêmes. Elles ne disent pas:
de l’Eglise protestante, pas
me d’autres Eglises le disent
Mais les Eglises de laRéfoi'me
chrétiens, à quelque confession
invitent
qu’ils a]^"
partiennent, à une
plus grande fidélité
DieJ
protestanteJ
l’Ecriture Sainte, seule parole de
“Réformée, mais toujoiu's se réformant]
telle est la devise des Eglises
c’est à dire toujours
de f Ecriture sainte,
soumises au critèii
prête à s’humilier
manquements, mais intransigeante sü
règles claires de la foi telles qu’ellej
sont énoncées dans la Bible. Telle ncn
la à f
semble être f originalité
i in
ses
les
de la position piJ
testante en face des confessions catholl
que, romaine, mormone et sanito.
in
niaii
ovem
Résolution cancernant la situatiol
laquelle l’Eglise du Christ dût
des Protestants Espagnols.
réformer: Il n’y a qu’une restauration
bible, par
1956.
la Commission Per¬
Supérieur des Egli¬
qui a transmis à qui de
droit.
de la Commission :
Pasteur J. Adnet
Le Président
se
divine valable,
pai'ce
qu’il n’y a qu’une
révélation valable, il n’y a qu’une bible
chrétienne. Et nous ne pouvons admettre,
comme le demande les instructions “sanitos” que
la Bible, le livre
“Révélations” soient
autorisés à être posés sur
le Saint Sacrement. C’est
fauteur de farticle cité
les
de Mormon et
les seuls livres
la table 23ortant
avec raison que
{srécise que les
L’assemblée européenne de
l’Alliancerj
mondiale, réunis à Emdem du
à exprimer aux pril
testants d’Espagne sa très vive .syiinjathl
fraternelle. Elle ne peut oublier les dill
formée
au
21 août 1956, tient
para'
qu’ils rencontrent et les mesui\ radie
vexatoires dont ils sont l’objet. Elle deman lia rot
de à Dieu de consoler ceux qui sont aiiij Ai ta ir
ipiiraa
Originalifé des Eglises de la Réforme
sanitos ne sont pas des protestants. Les affligés souvent brimés, et de les fortifij aa i t
dans l’Espérance.
sanitos et les mormons ne sont pas des pro¬
*( suïie de la page 1, colonne 3 )
L’assemblée réformée européenne col |), 110 t
testants jjarce qu’ils placent à côté et au
|)a tei i
sidère avec beaucoup de catholiques ri
Il est impossible de contester aux “Saaanan
même rang que la Bible d’autres livres
nitos” le titre de “Restaurationistes” qu’ils
mains qui font dit loyalement'en clive]
linea
e
qu’ils appellent lesrévélations, parce qu’ils
se donnent à eux-mêmes. Chacun n’est-il
e ere
pays, c[ue finjustice commise contre
placent à coté de la Parole de Dieu des pa¬
pas libre de se définir? Ce qui éveille notre
roles humaines, qui, si excellentes soient- jjrotestantisme espagnol est inadmissiblj p-radi(
attention et appelle des remarques est plu¬
Comment admettre, en effet, que dl Ife tur
elles, ne sont que pâleurs à côté du soleil
tôt le rapport qu’établit farticle cité entre
temples aient été saccagés ou fermés ; qj e inau
du pur évangile.
les confessions catholique romaine, pro¬
testante et
“sanito”.
de l’Eglise
valable, mais convient
l’Eglise ortodoxe qui se dit aussi
Laissons de
côté la définition
romaine qui est
autant à
“catholique” et
“apostolique”.
Eglises issues de la
l’Eglise protestante,
terme qui prête à confusion, en particulier
quand on foppose à l’Eglise catholique)
serait passable si elle n’était par trop néga¬
tive. Réformer l’Eglise! Certes! Mais pas
réformer l’Eglise catholique. Depuis que
définition des “
Réforme ” ( et non de
La
les papes
ont excommunié
les Réforma¬
et fermé les yeux sur leurs aver¬
tissements, ceux-ci ont cessé de se défi¬
teurs
nir par
rapport à fEglise romaine. L’Eglise
romaine est une
parmi les autres,
confession chrétienne
riche, certes, de trésors
confisquées; que toulj |raa, o
^protestantes soient interdit] i O te
des bibles aient été
*
*■
cultés
*
les écoles
complètent” que le témoignage évangélique soit reiil rote ta
d’autres révéla¬ impossible, alors qu’il ne veut être c(f [manai
centenaires, fEglise ca¬ sacré qu’au service de Jésus-Christ?
re ai
L’Assemblée réformée européenne
tholique romaine, elle, pense pouvoir le
te m
faire avec la tradition. Ne dit-elle j^as en peut croire que fEglise romaine n’ait i
iroraa
clair:, “L’Ecriture n’est pas, ne peut pas cime liossibilité d’intervenir pour cjue i
e Ap
êti'e la règle suprême de la foi ; cette règle,
^paraissent ces entraves, alors cjne dl haau
c’est la tradition” (R. P. Pinard de la Boul- bien des nations, soit de constitution
roto
laye : l’héritage de .lésus, I. p. 16)? Sans que, soit de majo^-ité protestante, fEg|
voir que la tradition qu’elle retient n’est romaine non seulement jouit d’une libef Apoo
qu’un choix arbitraire dans les décisions religieuse complète — y compris la libe| tou e
souvent contradictoires des conciles œcu¬ d’ensèignemeut — mais aussi réclame i
méniques ou dans les écrits souvent incon¬ aide matérielle pour ses écoles coiill
e
ciliables des Pères de fEglise, fEglise ro¬ sionnelles”.(N.D.L.R. “CommeàTahitj
pa
maine diminue l’importance de f Ecriture
[u ha
Imprimerie Elic F. Jurentin
1, rue Corn* Destremeau - Pap
et tombe sous f avertissement du Christ :
Si les Mormons
et Sanitos “
la révélation biblique par
tions jaas encore
-
Fait partie de Vea Porotetani 1956