EPM_Vea Porotetani_195611.pdf
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i956.
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Porotetani
S(«l
Hoo i te matahiti hoè:
onzon,
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(I
Momniij
PLUS A ME
M. Adnet,
Hoè-ahüru tara.
Direcleur-Gérant
FRAPPER ON S'AMUSE, TANT PLUS
i L se d; el
«
ei Fayarl
DE MARTEAUX ON Y
USE ».
(devise des Huguenots de la Réforme).
•andepie]
siii'l
2de 'ciiil
rail
Atua
«
Fille aînée de
l’Eglise, la France est
La pensée ré¬
formée lui doit une part de ses origines et
l’histoire du Protestantisme une de ses épo¬
aussi une nation orotestanie.
2) FATRAA: (reo farani: protester, con¬
papaihia i roto i te vea sanito no Nofesser, témoigner). Ahiri
pées ».
1956 e: “E ere roa te Etalesia Sangile
ua riro noa te Haapaoraa porotetani ei
« Si “l’Institution Chrétienne" de Ccdvin
i te haapaoraa porotetani. Aita roa’tu
56
est
un despremiers édifices de cette doctrine,
EIGNELl ia taiohia te Ekalesia Sanito i rotopu haapaoraa patoi-Katolika, aita oia i hotu,
aita oia i riro ei Ekalesia rahi mai te arac’est aussi an des premiers monuments de
ahiraa Ekalesia teifaarue atu ite haaiouméa j
Iraa Katolika mai te patoi atu (protes- tai i te ora i te feifi no roto mai i te mau notre langue, un de ceux où s’est manifes¬
i te reira. E ere te Ekalesia Sanito
haapa‘oraa’toa e no roto mai i te etene- tée sa force et sa rigueur. Si la guerre des
Haapaoraa porotetani”.
raa. Eere hoi te manao patoi noa i te mea
Cévennes appartient au martyrologne Uni¬
01
ita roa tatou i patoi i taua manao tià
e:
hotu. 'feie râ te tahi auraa tumu no te
versel de la Réforme, elle s’inscrit aussi
ms pari E ere lioi te Haapaoraa sanito e te haareo “porotetani”; fabraa, pororaa {pro¬
dans les grandes luttes que la France a
ne fautcKd-aa moromoni i te Haapaoraa porotetester = témoigner pour). Eaha ta te haa¬
menées pendant des siècles, pour que triom¬
:as très prii. Te hinaaro noa nei rà tatou i te haapaoraa porotetani i fa‘i, eaha ta’na i porophe, dans sa chair et dans son esprit, la
pureetsapu i te tumu i ore ai e nehenehe ia haere? 0 te evanelia ïa a lesu Mesia, mai
liberté de conscience ».
Linal adiÈt'iri ia l'aua ei haapaoraa porotetani.
André CHAMSON
tei haapiihia mai î roto i te Bibilia e i
.se j, cou
reira ànaè. No to’na patoi i te mau pape
(de l’Académie française)
nctiomr
taero e te anoi no te mau haapiiraa hape,
;sa fanii’E AURAA NO TE REO POROTETANI:
ua hoi te haapaoraa porotetani i te apooations a
a imuaraa i,teie nei haapiiraa, a haamace.
piliaa no te Evanelia mau oialioi Originalité
l&O tatou i na auraa tumu e piti no te reo pape
lesu,
ta’na
iho mau haapiiraa, ta’na mau
en face des confessions catholique
Filles à
porotetani” (protestant),
ohipa,
ta’na
mau ture. Ua hopoi te haa¬
service i
romaine, mormone, et "sanito".
paoraa porotetani i te lamepa tei tuuhia
xbâtimei 1) PÂTOIRAA: (reo farani : refus) Ua
i raro aè i te farii i nia roa, ia maramailüi etaeta te mau aito no te tau no te
au chani
Nous lisons avec intérêt dans le jour¬
îformatio i te mau haapiiraa e i te mau l'ama to teie nei ao atoa.
nal “ sanito ” de ce mois les définitions sui¬
tei ore e au i te Evanelia tei ite faaAita e fîfi ia ore te haapa'oraa sanito e
îlàicités
vantes : « Les chrétiens se divisent actuel¬
loubia e raton. No to te Bibilia haamoete haapa‘oraa mormoni ia riro eihaapa'oJules Fe
lement en trois groupes 1 - les “ successio(liia e te Ekalesia Katolika hou te 16 o raa porotetani, ia haapa‘o rà raua i teBihil; ces di
nistes”, qui croient succéder en pouvoir
e tenetere, ua ô maite mai te mau haalia ei Parau a te Atua e aita’tu!
liivaa ànoi i roto i te Ekalesia e ua taiva
depuis le jour des Apôtres (l’Egli.se GathoAita e nehenehe i na haapa'oraa sanito
1^01 r...
’oS oia. I taua anotau ra, e rave rahi te
lique). 2 — Les “ Réformistes ” qui croient
e te mormoni ia amui i te mau Ekalesia
ibre est ?tt faaroo tei turori to ratou faaroo i to
que l’Egise de Jésus-Christ est entrée en,
o te Reforomatio no to raua tiàturiraa i
riON. Citetou hioraa i te boboa ino roa o te Eka- te hoè “ heheuraa
api ” ei niu no to ratou apostasie, nécessitant une réforme (l’Egli¬
a l’occas esia mai te avae e tae noa’tu i te upoo.
se protestante). 3 — Les “ Restaurationisfaaroo, oia hoi “te puta a Moromona”e
ié à tous te mahana i iritihia’i te Bibilia i te reo
“te mau puta fafau”. la tamata te hui-faates”, qui croient que l’Eglise de Jésus) te nunaa e i haaparareliia’i te Parau a te
roo keritetiano i te faaravai i te Bibilia na
Christ est entrée en apostasie, nécessitant
Mua i te^mau utuafare atoa, aita te feia
roto i te mau haapiiraa no mûri ae, ua
liti ne c(
une restauration divine, dont nous faisons
hapeïa i teie reo no te Apokalupo (22/18) partie. Nous ne sommes ni catholiques ni
évri
r
^
faaoromai
faahou.
vrier,
patoi ratou i te mea tia-ore na roto i tei na ô mai e : “ia taati noa mai te tahi
f rance.
ratou hinaaro i te faahoi i te faaroo
protestants ».
taata i te tahi parau e i teie nei mau parau,
i to’na vairaa mau. 0 te tahi ïa
voir la suite page 4, colonne 1 (Tai’o atu te tuàtiraa i te api 2 - anairaa 1)
TT^^uraa no te reo “porotetani”.
■i
a
des Eglises de la Réforme
-
lia
POROTETANI
VEA
2
le Allia e
Tere hi'opoaraa i te Ul-apï.
laati niai ia’iia i ’e mati polie
papa‘iliia i roto i leie iiei Inika”. Aita te
/ iiosetolo iho i papai roa i te maii
parai; atoa ta raton i ite no lesu (loane
21i2âj. l'a l'aaea râ raton i le papai no le
niea e iia ravai e iia lavai roa ta raton i
pajiai ei ora no te taala ia taiohia.
la '1 a.toi talon i te man liaapiiraa moimoni iaij)c, te na reira nei tatou nn lo taton
hi‘opoàraa i tana man haajiiiraa rà na roto
i te haapiirniî hibilia. Te iarii nei taton i
te man baapiiraa mormoni tei an i te Bibilia, te patoi nei râ laton i te man baapii¬
raa mormoni Inirn ran o lei oi’e e an i te
iiibiÜa. rioa’tn e na papabhia tana man
pareil ra i roto i te pnta a Ivlormona. E
cre roa li^'i te piita a Mormona i ti' hoè
pnta mana. Noa’tn te itoito rahi o te aito
O âlorm ;na, e l'aito laata ïa to’na faito, c
paran 'aata ta’na paran tei ore e lia ia t'aii
inaii
loliia i te tan'an a te .Vtna.
•
]iaranliia le haapa'oraa ])orotetani i te hoè faaroo api no
te mea e: o le Evanelia to’na nin. Ua faaapî te Piéfm-omatio i te liolioà no leEkaAila’Loa e nelienehe ia
lesia mai le l'aahoi
tamua roa,
ia’na i to’na vairaa ma-
i te tan no te Ekalesia mata-
liiaiio. E tià râ ia mairi i na
haapa'oraa
nioniioni i na faaroo api, nô te mea, na faa-
apî raton i te Biiiilia iho na roto i le boè
“lielieuraa api”, tei ore â itaeite hanereraa o to’na mataliiti e
tei ban ae lo’na
mana i lo. le Bibilia iho.
O na tnnin rurahi teie e lià’i ia faalaaè
pa])nhia te ]iaapa‘oraa ])oroteiani e na haa])a‘oraa mormoni e le sanito.
Te hutiraa reva, faaterehia i te sahati.
2) Te man ohipa tumn no te sahati U‘iApî.
3) Te man hauti U‘i-A.pî : massues, pa1)
raii-rcva.
4) Te faatereraa i te Apooraa Tomite na
le U‘i-Apî.
5i Te man aparaparanraa i nia iho ite
tahi
man
paran bibilia.
Ua liinaaro te U‘i-apî Makatea i te tapea
auvaha Papeete, eiaha raua ia hoi.
Aita râ i faatiâhia. A faaitoito !
i
na
Ua farerei atoahia te
I
Rnriitu
o
U‘i-Apî
te Peretiteni U‘i-Apî no Papeete
e
Marurai
rana
o
te Peretiteni-mono no
Papeari. O te Tomite U‘i-Apî no te A.R.
tei tono atn ia raua no tana tere hi'opoàraa ra.
haapotoraa no te man lata i tae
mai no Rnrutii mai i mnri ae i to rana
Teie te
tere.
Paran riaria e te liaainâ i tnpn i Makatca
tla taparahi-pohehia te hoè taurearea na to’na iho man tanà
1 ROTO I TE PERERAA TEI ANOIHIA
E TE INUPiAA-AVA. Ua faarne aenei tana
man taurearea ra i te ohipa U‘i-Apî e na
faaârahia raton e te orometna. E mai reira
mai, teie te ohipa ta raton i maiti e i rave
ei ohipa mailai roa: te inu-ava e te pere;
e ohipa tnmu roa. I teie nei na tô te hara
e ua fanaii mai i te polie. E riro anei teie
ei orometna no te faaite e, e ohipa ino
maii te inn-ava e te pere? la marô te taata,
e tnpn â, eita e ore.
Samuela
or.
nei tatou i te tahi pae feia
mana tei marô no te rave i te patana naina
Te maere
noa'ln te jialoiraa no
ta raton orometna.
tù te hara?
E liai atoa’nei raton ia
aufauraa|
fenna ua
U‘i-Apî
o Marurai i te hnrn man no te ohipa U‘iapî. E rave rahi tei haere mai e pnpu i
maramarama te Peretiteni
i‘oa ia riro atoa raton ei tura no
to raton
U'i-apî. Ua haapii-maite-hia te man ta¬
te man himene ; te man hautiraa U‘iapî, na roto i te hoè ava‘e taatoa te maoro, ma te faaea-ore. E mea oaoa no te
taata. Ua faaotihia teie tere na roto i te hoè
taurna rahi U‘i-Apî i Moerai. Ua hope mai
to Auti e to Avera. E oroà hanahana roa
e te tnra e te mâ. Ua riro atoa teie tere
ei amuiraa i te U‘i-Apî Tahiti e te U‘i-Apî
Rurntu. la faatupu te Atua i teie huero i
tannhia e na auvaha na roto i to raua tere
i t
teie
mau
Taumata mono-orometua.
:
raloj
para
'ereer
■Î8 tere o KOIIUGO or. i FargI
Court (Heleyetio) I te
...
!i i tei
eie
111
j-au m
1519/56:
ia tae matou i court nei, i
“
ji e roi
ô
fi teie
pier, i té mahana i tae mai ai mato i
‘l’are, e na pape toetoe paari tei tu])
:a
■au
meneti te maoro mai te huero nioa te r
hi o te topata; e hurn rarahi atn â te
ite
ia
Ua
ha ma
tei ai
; feia
i ino,
lienelî'
t|
pntapnta te tapoi tare, aita râ e i
aita’toa i pêpè; e mea hnrn é
peu ; ahiri i roaa hoè hora te inaoi
leie ùa, na ino roa ïa te man fare..
(paru P
:i
te fl
[man t
Monfpelêêer I f© 3/10/56
ilamari
1 le 17 no Setepa, ua haere m;
i te 1
Uliarpier i Clay (Doubs) no te tahi ij henelii
raa orometna. Ua 50 orometna tei pi
p'aveà I
pulii mai, te tahi pae no te tnhaa l'I la i te t
ni, te tahi pae no te tnhaa Suisse. Uaf
Eial
terehia leie putuputuraa e te tahi oronij ■eà”. ’
Marite. Te paran rahi tei hiohia : “Te ’ I; ohip
..
Te hurn no te faaiteraa i te mana no 1 li i te
ticiiia’
i nia i te mana o teie nei ao i mua
[mau P
taata i te mataliiti 1960”. E mea tia ia
la talon mau rnruraa avaè i
Paiie
te huru iij
faaiteraa i te Evanelia i te tan e haere]
nei i mua ia taton.
A faaitoito!
foron
Setepa, na amni au i ri
te Tomite no te Satanro ninaniu tei
I te 25 no
i BIENNE
(Suisse) na mnri ia Chanj
oia te tahi mero faatere i roto
i te toiif
PapE
toohitu raton...
...
I te 29 no
Setepa, ua haere mail
no
(lharpier i MOUTIEK.,paroitafatata i (1
e faaroo i te faatairaa npaupa i rotol
fare-pure. E 80 taata faatai, no te .fa
Holane mai. Te fira amuihia i tel
E mea nelienehe mau; a tahi to‘u it|
i teie huru...
...
i Rurntu.
)ii
la
r»
ri atoa taton te mau orometna na roi
Na roto i to’na haaatiraa i te
vanvan
tejj pie nif
i te pae I
tnaroi.
Api no Makatea e na auvaha e piti no Pa¬
peete. Ua rahi roa te man liimene U‘i-Apî
tei roaa mai i te U‘i-Apî Makatea. A taa’i
te reira te vai nei na ohipa fanfaa rahi roa :
re,
i te avaè i mairi aenei!
roita-i rapae no te faariiraa
I te ahiahi ua haapa'ohia te
farereihia te pnpu U‘i
I Makatea: Ua
te
Te hoturaa o te hara
lamo 76/2. la oti le pnreraa, ua reva
I teie sahati 30 no Setepa, ua taej
feia faatere Ui-Api i Court j
Philippe Roulet orometua faaterl
te Ui-Api i haapao i te mau ohipa ail
te hoe pupu
Na
Saiema
te Sahati. Ua haamata ta ratou mau o|
I te 5
no
Tiurai i mairi aenei ua tomo-
hia te fare putuputuraa “SALEMA” i
AREA i RAPA. Ua amui na amuiraa e piti
no tana oroà ra. Ua tomohia te fare i te
hora 10. Ua ruru na Amuiraa i nia i te
te orometna e te diakono làaterc e te Mntoi e te Tavana. I te taime
himeneraa na horoa mai te Diakono i te
taviri i roto i te rima no te orometna. Na
TAUMATA mono-orometua te a'oraa: Samahora,
e
i te ahiahi mahana maa i te
hora 8
ua
feruriraa..
roun
cinerJ
Hôè tamaiti ereere no Ca
tei amui atoa mai:
to’na toroà
hora 5.
faaiteh'ia te hohoa
no
te
e orometna
Ui-Api i Camerouij
Daniel Soné to’na ioa; o te 2 teie o
t^
maiti ereere ta‘u i farerei. I Glay to‘ii I
reiraa i te tahi; e raatira note man H
reurs
i Togo. E mea faahiahia mau
Ipaoi
t|!|i ihiti
i reva
tel
te pae 1
iifaiiraal
eie mau tamarii ereere. A faaitoito atoa
Iai i ta tatou mau tamarii no Tahiti ia
teie mau toroà ia ratou ia tere na
fenua rarahi no te taarahi atu râ
a
nau
)metua.
i Fard
?/56:
;i, i ô r,
i matoil
tel
tii])i
moa te i
itu â te I
ta râ e l
hiu'u ê
te
maoi
a
fare.,
ratou maramarama no
te faatupuraa
parau a te Atua mai teie mau taniaereere te huru. Eiaha outou e inoino
i i teie mau parau no te mai'amarama
tamarii ereere, no te mea e
•au mau iho â. Te mana‘o puai nei râ
I e roaa atoa i te tamarii tahiti teie hui teie tau ia faaitoito ratou. E mea maiia ite atoa te mau diakono i teie mau
■;;u ia faaitoitohia te ohipa Ui-Api, ia
la mai te mau orometua e te mau diakoIci au roa no te tau i mua nei eî mono
! feia
paari. tei tâtata te taime e ore e
lenehe faahou ai ia rave i te ohipa no
eie mau
paru paru o te
tino. Tei te feia Metua
ta te faatupu i te manao paieti i roto i
tamarii ; eiaha e vaiiho noa e na
aniariianae eferuri. Ua tae tatou i teie
rnau
mai
ere
te tahi r
tei |)
lia
tuhaa i'
isse. .Ua
hi oror.K
“Tel
a:
D
i
a
tia ia 1
mua I
na roi
e
huru iifl
e
haerel
to!
i
i ro|
au
mu
tei
ia CharJ
i te ton
I
ï
ohipa. “Eitaihoâ te fenua e faahotu
li i te maa mai te mea aita te huero i
ana no
Ua
i te uputa o te hoe tau api te ore e
lenehe ia faataupupu noa, ia imihia râ
laveà e ia faaitoitoihia^eiaha e haamauâ
a i te taime o tê tamarii i te mea faufaaa. Eiaha atoa e parau noa e : “aita e
l'eà”. E roaa te raveà na roto i te rave
ichia” (leremia 4/3). Te
‘ororaa na te roruraa Orometna
e te mm Diakono
Papeete e le mm Mataeinaa Tahiti
I
no
ere
maii
fatata i
te
te nmaj
Atfvaha
Apooraa Rahi Fenua.
(| ’e
i roto
la
aroha nei au i
paroita atoa e i te paroita Metua
Papeete...
(Te vai atura.. .)
mau
no
te,ff
lia
i
te
li to‘u it
mau orometua e te mau Apooraa
ikono no na paroita porotetani e 21 e
i Tahiti nei, tei. putuputu i Tiarei i te
e i te 21 no Novema 1956 no ta ratou
’ururaa matahiti ;
mûri aè i to ratou feruriraa i te huru
1, ua tae
li i Court
la
faateri
ohipa al
lU mau 0
hora 5.
)a
cineni
ere no
Ci
te haapiiraa i te pae o te faaroo e i te
î o te Hau i Oteania nei;
la haamana ratou ma te tahoè, i te poaa i mûri nei i te Apooraa Rahi Fenua;
io te tahi pariraa au-ore i parihia’i te
Îaapiiraa a te Hau e pariraa
inaha aita
e papu
patoiraa ia
uniu
no
taua
mau
ra;
ïa roto atoa i to te rururaa
lia-faahou-hia i Tahiti nei te hoè mau
rometua
i-haapiiraa katoiika api na roto i te
iameroui
:uru o te
Apooraa Kahi Fenua.
teie O ti
e laahaamanao faahop atu nei te ruila3'to‘u I la i te Apooraa Rahi Tenua e : o te
te mau El Ipaoraa poroletai.; tei iiau aè i te rahi
ia mau
fehiti mâ nei :
3
POROTETANI
VEA
faaapî faahou atu nei te
rururaa i te parau i faaotihia e te Apooraa
iriti-ture o te fenua i te matahiti 1860,
ta’na i faâtae t te Arii vahiné o Pômare
Te aufauraa no Taunoa
No reira, te
IV e i te feia-mana farani, tei naô e : «
...
Na te mau orometua porotetani i iriti mai
ia matou no roto mai i te eteneraa. E Ilaa-
paoraa faaroo maitai to matou. Ua faatupu
oia i roto i to matou mau aau i te here ia
Ua pee roa te tuhaa a te paroita no Tiai’ei,
Parau faaite a te Vea.
I teie nei avaè, ua faarahi-rii-hia te tu¬
haa reo farani
te
rururaa
te
ta matou mau tamarii i
farani. Aita râ matou i hinaaro ia
reo
riro te haapiiraa i te reo farani ei tauiraa
i te faaroo..
.
».
mua
faaotiraa ra
e tae roa mai i
pae i te mau pariraa i parihia’i te haapii¬
raa o te Elau e te tahi pae, tei riro ei faatafetafetaraa i te roo o te mau orometua
haapii a te tlau. Te faaite papu nei te ru¬
ruraa i to’na tiàturiraa i te haapiiraa o te
Hau, ia au i to’na faaturaraa i ta’na iho
mau ture, oia hoi : aita oia i faahepo i te
paeau o te faaroo e aita atoa i patoi. Te
faatura nei râ pia i te tiàmâraa o te ma-
.
Apooraa Rahi
râ, e tuu-faahou-hia te faito tià.
Adresse du Sosigrès des Pasteurs
et Diacres de Tahiti et Papeete
Te vai mana noa nei â
teie nei.
Te faataaè nei te rururaa ia’na iho i ra-
taua
te faaô i te pororaa no
ETnua, ia haapararehia taua pororaa ra i
roto i te mau utuafare atoà. I tè avaè i
Farani. No reira, te hinaaro papu nei ma¬
tou ia haapiihia
no
diakono i te
saux
représe^ilcxnfs éSus du peuple
îahâîlera à Piiisscimblée Terriforîaïe».
Les Pasteurs etdiacresreprésentants des-
paroisses protestantes de Tahiti et Pa¬
peete, réunis au district de Tiarei les 20
21
21 NovemJire 1956 pour leur congrès
an¬
de la situation
de l’enseignement privé et de l’enseigne¬
ment pulilic dans le Territoire des Eltablissements français de l’Océanie, ont voté à
nuel, après' avoir discuté
Funanimité l’adresse suivante aux repréTe
^sentants élus du pays à l’Assemhlée
farii nei râ oia i te mau fare haapiiraa tei
Territoriale:
amohia e te faaroo. E mata na te Apoo¬
Emu par les attaques inconsidérées por¬
raa Rahi Fenua i te faataa i te faufaa c au
tées contre l’enseignement public dans le
no te faaravai i te mau fare haapiiraa e
territoire, attaques dont la responsabilité
i te mau orometua haapii no te Hau. Mai
est confuse et dont l’inspiration est con¬
te mea ua faaliepohia te haapiiraa, e tiâ i
traire à la position protestante dans ces
te hui-mana ia horoà mai i te mau raveà
problèmes.
e tia’i te faaheporaa.
Opposé aux projets d’implantation nou¬
Te faahaamanao atu nei te rururaa i te
velle d’écoles privées catholiques à Tahiti,
Apooraa Rahi Fenua i te tumu o to’na ouvrant la voie à de nouvelles demandes
mana ia au i te Parau a te Atua oia hoi
de subventions du Territoire aux dites
ia paruruhia e ia liaamaitaihia te aià i te
écoles.
pae o te tino eiaha râ i te reira anaè, i te
Le congrès rapelle respectueusement aux
pae atoà râ o te varua. Eiaha te fifi o te
représentants du Territoire que le Protes¬
mau raveà tino ia faataupupu i te ohipa
tantisme est à Tahiti “ La religion de la
a moè atu ai te maitai varua o te nunaa.
majorité des français”.
Te tiàturi nei te rururaa i te mau auEn conséquence, le congrès renouvelle
valia o te Apooraa Rahi Fenua, i to ratou
la déclaration adressée en 1860 à la Reine
paari, i to ratou manao here aià e ora’i Pômare IV et aux Autorités françaises par
te nunaa, mai te ani i te Atua ia tauturu
l’Assemblée Législative d’alors”... Ce sont
mai oia ia ratou e ia haamaramarama mai
les ministres protestants qui nous ont re¬
ia ratou no to ratou toroà teimaha rahi
nanao o
e
amo
te mau tamarii ta’na i haapii.
tirés de notre état de barbarie ;
nei.
Papaihia i Tiarei i te 21 no Novema 1956.
notre re¬
ligion est bonne ; elle nous a inspiré de
l’amour pour la France qui nous protège.
Nous désirons ardemment que nos enfants
te Tomita Tainau
no te Apooraa Rahi no te mau Ekalesia
Tahiti o tei faatae i te Peretiteni o te Apoo¬
Taiohia e faatiàhia e
raa
Rahi Fenua.
Peretiteni
no
te Tomite Tamau.
ADNET orometua.
Te
mau
fsaufuru i te VEA:
Papeete : Mataoro 10. Tetua 10. M® Chassagnol 10. —
Mauruuru.
apprennent la langue française, mais nous
ne voulons pas que, lorsqu’ils apprennent
le français, ce ne soit que dans le but
changer de religion...”. La valeur
cette déclaration reste inchangée.
de
de
Le Congrès se désolidarise catégorique¬
ment des attaques partisanes dont est
l’ob¬
jet l’Enseignement public et qui sont un
affront déloj'al â la ré))utation des mai- .
très laïques. Le Congrès profite de l’occa¬
sion qui lui est donnée pour dire son ae—
VEA
4
POROTETANl
voii
Par latradition que vous enseignez ;
^
réduisez à néant la Parole de Dieu ’ ^
“
cord avec un enseignement public fidèle
à
son
principe de neutralité, ni religieux
ni anti-religieux, respectant, la
liberté de
conscience des enfants qui lui sont con¬
fiés, et laissant la place au témoignage des
écoles privées, considérées comme fœu-
effet, aux
pouvoirs publics de donner au pa3^s le
nombre suflisant cfécoles laïques et de
maîtres pour permettre à tous ceux qui
le désirent de bénéficier de l’instruction
gratuite, d’ailleurs obligatoire.
vre
d’une Eglise. Il revient, en
vocation des Au¬
de Dieu,
qui est de sauvegarder le patrimoine non
seulement matériel mais aussi spirituel du
peuple dont elles ont la charge. Les difïicultés de la conjoncture économique ne
peuvent en aucun cas leur faire oublier
l’aspect spirituel de leur responsabilité.
spirituels, mais sans aucun droit à la
prédominance, en dépit de son nombre
puissance temporelle, en dépit
de prétention à finfaillibilité et à l’exclusiuité d’Eglise du Christ sur la terre. Il}"
a beau temps que le terme de protestant
signifie autre chose que “ s’opposer ”, “ re¬
fuser” mais signifie d’ahord “confesser”
la loi évangélique, “protester’’ de sa foi.
Et c’est par rapport au contenu de leur
foi qu’il faut définir les Eglises protes¬
et de sa
tantes.
*
Le congrès réatlirme la
torités temporelles selon la Parole
confiance aux reiirésenpeuple tahitien, à leur sa¬
Le congrès fait
tants élus du
fintérêt géné¬
et
gesse, à leur dévouement à
ral, et demande à Dieu de les éclairer
de les encourager dans leur lourde
tâche.
Fait à Tiarei
le 21 Novembre 1956.
Commission Per¬
Egli¬
de
Lu et approuvé par la
manente du Conseil Supérieur des
ses Tahitiennes qui a transmis à qui
droit.
Le Président
de la Commission :
Adnet
Pasteur J.
Originalifé des Eglises de la Réforme
*( suïie de la page 1, colonne 3 )
*
«
,
La Réforme est un retour à l’Ecriture
IK
(Marc 7/13).
Les Eglises
jn’otestantes ne se prêchent pa:
“hoi^,^
de salut”, cou
d’elles-mêm'À J
elles-mêmes. Elles ne disent pas:
de l’Eglise protestante, pas
me d’autres Eglises le disent
Mais les Eglises de laRéfoi'me
chrétiens, à quelque confession
invitent
qu’ils a]^"
partiennent, à une plus grande fidélité
l’Ecriture Sainte, seule parole de DieJ
“Réformée, mais toujoiu's se réformant]
telle est la devise des Eglises protestanteJ
c’est à dire toujours soumises au critèii
de f Ecriture sainte, prête à s’humilier
Rible étant la seule révélation
ses manquements, mais intransigeante sü
qui fait droit. Les Eglises de la les
règles claires de la foi telles qu’ellej
Réforme n’ont pas été autre chose que
sont énoncées dans la Bible. Telle ncn
finstrument d’une restauration divine”,
semble être f originalité de la position piJ
elles qui ont rendu au monde la “ Parole
testante en face des confessions catholl
de Dieu ” ( la Bihle ), étouffée alors par
que, romaine, mormone et sanito.
l’ignorance ou finfidélité de fEglise. Et,
ceci nous le précisons devant fidée mor¬
mone et sanito qu’il y aurait une autre
Résolution cancernant
sainte, la
divine
bible, par laquelle l’Eglise du Christ
se
dût
pai'ce qu’il n’y a
qu’une
révélation valable, il n’y a qu’une bible
chrétienne. Et nous ne pouvons admettre,
comme le demande les instructions “sani-
niaii
ovem
la situatiol
des Protestants
réformer: Il n’y a qu’une restauration
divine valable,
la à f
i in in
Espagnols.
L’assemblée européenne de
formée
au
l’Alliancerj
mondiale, réunis à Emdem du
21 août 1956, tient à exprimer aux
pril
très vive .syiinjathl
tos” que la Bible, le livre de Mormon et
fraternelle. Elle ne peut oublier les dill
para'
les “Révélations” soient les seuls livres
radie
cultés qu’ils rencontrent et les mesui\
autorisés à être posés sur la table 23ortant
lia
rot
vexatoires dont ils sont l’objet. Elle deman
le Saint Sacrement. C’est avec raison que
Ai
ta
ir
de à Dieu de consoler ceux qui sont aiiij
fauteur de farticle cité {srécise que les
ipiiraa
sanitos ne sont pas des protestants. Les affligés souvent brimés, et de les fortifij
sanitos et les mormons ne sont pas des pro¬
testants d’Espagne sa
aa
dans l’Espérance.
i t
L’assemblée réformée européenne col |), 110 t
qu’ils placent à côté et au
|)a tei i
sidère avec beaucoup de catholiques ri
Il est impossible de contester aux “Saaanan
même rang que la Bible d’autres livres
nitos” le titre de “Restaurationistes” qu’ils
mains qui font dit loyalement'en clive]
linea
e
qu’ils appellent lesrévélations, parce qu’ils
se donnent à eux-mêmes. Chacun n’est-il
e ere
pays, c[ue finjustice commise contre
placent à coté de la Parole de Dieu des pa¬
pas libre de se définir? Ce qui éveille notre
roles humaines, qui, si excellentes soient- jjrotestantisme espagnol est inadmissiblj p-radi(
attention et appelle des remarques est plu¬
Comment admettre, en effet, que dl Ife tur
elles, ne sont que pâleurs à côté du soleil
tôt le rapport qu’établit farticle cité entre
temples aient été saccagés ou fermés ; qj e inau
du pur évangile.
les confessions catholique romaine, pro¬
des bibles aient été confisquées; que toulj
|raa, o
testante et “sanito”.
les écoles ^protestantes soient interdit] i O te
Laissons de côté la définition de l’Eglise
Si les Mormons et Sanitos “ complètent”
que le témoignage évangélique soit reiil rote ta
romaine qui est valable, mais convient
la révélation biblique par d’autres révéla¬ impossible, alors qu’il ne veut être c(f [manai
autant à l’Eglise ortodoxe qui se dit aussi
tions jaas encore centenaires, fEglise ca¬ sacré qu’au service de Jésus-Christ?
re ai
“catholique” et “apostolique”.
L’Assemblée réformée européenne
tholique
romaine,
elle,
pense
pouvoir
le
te m
La définition des “ Eglises issues de la
faire avec la tradition. Ne dit-elle j^as en peut croire que fEglise romaine n’ait i
iroraa
Réforme ” ( et non de l’Eglise protestante,
clair:, “L’Ecriture n’est pas, ne peut pas cime liossibilité d’intervenir pour cjue i
e Ap
terme qui prête à confusion, en particulier
êti'e la règle suprême de la foi ; cette règle,
^paraissent ces entraves, alors cjne dl haau
quand on foppose à l’Eglise catholique) c’est la tradition” (R. P. Pinard de la Boul- bien des nations, soit de constitution
serait passable si elle n’était par trop néga¬
roto
laye : l’héritage de .lésus, I. p. 16)? Sans que, soit de majo^-ité protestante, fEg|
tive. Réformer l’Eglise! Certes! Mais pas
voir que la tradition qu’elle retient n’est romaine non seulement jouit d’une libef Apoo
réformer l’Eglise catholique. Depuis que
qu’un choix arbitraire dans les décisions religieuse complète — y compris la libe| tou e
les papes ont excommunié les Réforma¬
souvent contradictoires des conciles œcu¬ d’ensèignemeut — mais aussi réclame i
teurs et fermé les yeux sur leurs aver¬
méniques ou dans les écrits souvent incon¬ aide matérielle pour ses écoles coiill
tissements, ceux-ci ont cessé de se défi¬
e
ciliables des Pères de fEglise, fEglise ro¬ sionnelles”.(N.D.L.R. “CommeàTahitj
pa
nir par rapport à fEglise romaine. L’Eglise
maine diminue l’importance de f Ecriture
[u ha
romaine est une confession chrétienne
Imprimerie Elic F. Jurentin
1, rue Corn* Destremeau - Pap
et tombe sous f avertissement du Christ :
parmi les autres, riche, certes, de trésors
testants jjarce
*
*■
*
-
Fait partie de Vea Porotetani 1956