EPM_Vea Porotetani_19560304.pdf
- Texte
-
Ie 56
O
TE
Matahiti
HIHl 3
MATI-EPERERA
iratiou
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4.
jû
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MinislL
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bord eil
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Hoo i te matahiti hoè: ÜOK-AHViw
‘•Te
—
M. Prciss, Directeur-Gérant.
nei te Mesia, te ora nei to‘u faaora. Ahiri aita,
ora
raa, e no
TARA.
eaha’tara te faufaabio to‘u
te mau rohirohiraa. E mea faufaa-ore ïa î Te ora nei râ te Fatu, ua tia
ora-
t'aahou”.
Lutero
d’un d'J
hef du ■
La N=‘''l
“
r alcool j
ut civil'
Evanelia
ant des Pororaa
n'ès le îr
mai te hoè lata
;
no
.
L
na
na
i roto i te
te hoè taeae Po-
papai
Ua poro te orometua Adiveuite e: Te
e iteahia ia’na te ioa Dimanche i roto
niaisoi
te'Bibilia,
e
aufauhiâna’na 10.000 farane.
apî na te Betania ei
iementiiatianianiraa i te feia Porotetaiii. O ta ra-
e
Comit E
)u
ere
teie te peu
teie ravea, mai to ratou à ôraa
mal
j'aaapu, tei marari.noa i te mau
rometua porotetani na roto i te rohirohi
te pororaa i te Evanelia no lesu.
roto ite
de
ou
Teie ihoâ ta ratou ainu tei ore roa i rave-
che. El
3a
e
soi;
era
te mau Aposetolo no lesu.
i roto i te “Lame|3a
Te taio nei tatou
mtrôler
lede laipî” no Titema 1905 i ta’na palionoraa i
Elle s’;®’ orometua Betania matamua tei tamata
cer de É faaamahamaha i te nana i Huahine. Teie
acassanjg
la
)que
un^
gérés,
[
,g
parau oe
ito Huahine, mai te mea
f^aite mai i te irava i
j
^ ^g gjjjjpatei parau mai e, ua faarirohia te mahana matamua no te hepetoma
nfalv^^ll^
haapuraa
•‘Te ite
Sabati, ei mono i te Mahana Hitu, e
Lue
i ta’u Hamonia i taua taata ra.
te peu no
est
enflMe tamarii!)
;itons
e
e
te
te MAHANA HITU ei
oe e, ua haapiihiato
nei ratou i te Parau
mau
te ioa
lesu,
no
e
ua
ite atoa
e,
te milioniraa. Ealia
i
oe
ore
i afai atu ai
i te parau maitai no te MAHANA HITU
i reira ra? Aita anei oe i aroha ia ratou?
O te
e
mau
pipi maohi
anae na
lesu ta
oe
aroha mai ? ”
“
Te
papai atura Paulo i to Borna : “Oia
ïa, i titau maite na hoi ia parau vau i te
Evanelia i te mau vahi nore i ite i te ioa
le Mesia ra, oi
au i nia i
( Borna 15/20 ).
Eaha, aita anei to oe aoao i patiatiahia
no
ta vetahi
e
ra
atu
au
patu noa hoi
nia
i teie nei Parau
na
Paulo
e :
i nia i ta vetahi è
ra
Oi patu noa
niu? E ere
anei te
ohipa ta oe e rave noa nei, maori
patu i nia i ta vetahi e ra niu ?... A
feruri maitai i te parau na Paulo ei opani
i tia taua paraparauraa. ”
ra
te
vau
ia
oe, e
tia anei ia
oe
toute
ija inei, e tei haapii mai e, e ora te taata
isie etlj^g Mahana Hitu?
lésirer ai
È riro paba, ei te mahana e pahono
fin que
liai ai oe i teie nei uiraa. e pahono atoa
Pierre
au i ta oe. “ Mataio 21/23-27. A imi, e ia
na
te Momoni
E fare nehenehe ta te Momoni
e
Patiq, i nia i te aivi, ei faaiteraa,
atoa nei ratou i nia i te niu
te imi nei â ratou i te
mau
c
faaite mai. ”
Sommes^nous sauvés? Oui
no
:
patu nei
e te patu
vetahi ê. E
vahi afaafa ei
uputa tomqraa. Te vahi
maere râ, to ratou
riariai te Katolikai oreai ratou i unie mai
ai i te Katolika. E
pouri rahi to te Protetani faatupu noa raa i te amahamaha i
rotopu ia ratou iho.
m
non?
Nombreux sont les chrétiens
qui ne sont
sûrs de leur salut, et cette incertitude
est souvent honteusement exploitée par
ceux qui font la cliasse aux adeptes. Or
nous
pouvons être sûrs de notre salut,
sans pour cela changer de religion ni nous
pas
faire
rebaptjser chez d’autres.
Un de
amis,
prêtre, m'à avoué
au sujet de son
salut en me disant: “Nul ne peut être
sûr de son salut, à moins de présomp¬
un
jour
mes
son
un
inquiétude
tion”.
Il est vrai que nous sei'ions des orgueil¬
leux si nops prétendions être sûrs de no¬
tre salut par le mérite de nos œuvres.
Mais la Bihle
dit clairement que
nul
peut mériter le pardon de Dieu et son
salut. On ne marchande pas avec Dieu.
Nombreux sont les chrétiens qui s’ima¬
ginent pourtant pouvoir faire leur salut
nous
ne
par des dons, ou en se liant aux nom¬
breux moyens que leur propose ou im¬
pose leur Eglise. Ils se donnent beaucoup
de peine pour rien puisqu’à la fin du
compte ils ne sont même pas sûrs d’être
sauvés.
pas sûrs d’être,sau¬
l’Evangile n’est plus l’Evangile,
il n'est plus la Bonne Nouvelle du Salut.
Jésus a dit : “ En vérité, en vérité, je
vous dis que celui qui entend ma parolo
et qui croit en Celui qui m’a envoyé, c
la vie éternelle, et ne vient pas en juge¬
ment, mais il est passé de la mort à la vie!’.
Si
Pororaa Evanelia
i
.T8| faaite mai i te irava i roto i te Evane-
,ea, a
maro
te Fatu, e ei
no
te tamarii e.” (I teie nei
te tauihia nei te Hamonia ei tino moni
d’ini[0-^0 farane. E mea ataata rahi te peu rii
rdonné,! “E ui atoa
tei haere
te rahi noa nei â te Etene i roto
i teie nei ao i teie. nei à. Ua 10 e ua 100
oe
pgtp !â,
de
te Atua
o
faatupu i te
Ekalesia
ora’i.”
papu nei
oe,
e
Tahiti mâ nei
a
ia
mai ei
roa
mau
faatia i te parau no
parau :
joie; “'Ua
taeae mai
mau
mai te fenua
te
Bora-Bora. Teie ta’na i
E hoa, te mauiui nei to’u aau, ia ite
i te
au
nous ne sommes
vés, alors
Jésus dit: “il a la vie éternelle”, et il
dit pas “ il aura peut-être la vie éter¬
ne
nelle,
ce
n’est pas sûr... 1”.
(voir la suite page 5
-
colonne 8)
I
PO RO T E T A N I
V E A
Eiaha
to
oe ra
Lev.
Te Poa
I
no
18/21.
te Atua i roto i te mau pure.
Te pure, a te mau tupuna i
—
Tahiti
E pure
pouri ia !
Ua pure ratou no te miau mea atoa,
noa’tu e ohipa ino roa, e aore ra e ohipa
nei i nuitaa ihora
:
inaitai. Aita ratou i ite i
te faataaraa i
te pure tei ore e au ia pu-
te pure e au e
rehia.
II
Te pure
—
i to tatou anotau ma-
ramarama :
E
pouri te tahi mau pure, e e mea
mea
te tahi mau pure.
maramarama
Teie te hoè
mau
i roto- i te mau
te
mâ,
poui
e ma
2) Te i‘oa
te autaeaeraa.
mea
omuaraa no
Ei reira te i‘oa
roraa.
no
te Atua
c
haa-
viiviihia’i.
E
pure
rà ia fariihia te
mea maramarama
i roto i te aau, e ia faaotihia te tue-
popo ma te oaoa, te hau e te mâ no
te taatoa. Ei reira te i‘oa no te Atua e
raa
iho'a’i.
])olitita:
:E mea j)ouri ia titauhia te pure ei oniuaraa, c ia ore roa te hinàaro no te Atua
j haapa'ohia i mûri a‘e. E tahitohitoliia
te.i‘oa no te Atua i\a roto i te mau faaarèpurepuraa i te mana'o e te aau taata.
E mea nehenehe rà te pure ei taututùraa .i te mail paeau politita i te imiraa
i te pae
.
-:
i tcvmaitai
no
féniriraa tia,
mau
mana
no
raton,
aroha i nia
tamaiti
te Metua haavare, te
e
te
ino?
Mai te
mea
bapetizohia ratou, éaha
ratou i Iiaapiihia’i i te
ua
no
te Atua, e no
lesu,
e
tae
von
e no
te Vania
mai i teie maha-
na? Aita anei te mau orometua
tani i iriti i te parau no lesu na
porote-
l'eo
roj:^ i te
Tahiti, ia faaroo to Tahiti iÿha e ia
ora
te fenua?
mea
haamau i te
bapetizoraa na roto i te i‘oa no te Atua
Betania, te Tamaiti Betania e te VaruaMaitai Betania, aita’toa i le i‘oa no te Toru-Tahi Momiini, Katolika, Porotetani.
Noa’tu
e
taata
paari tei utuhihia, noa’tu
ana‘e
ilio ia
aiu iti tei pipihia, e feia paruparu
tatou. Te aiu o te arataihia i jiiliai
lesu
na
taî,
roto i te tauturu no te Varua-Mai-
e aore ra
te taata paari o te tiaturi
i taua Varna ra, e ora
ia! Aita’tuaie
bapetizoraa, maori râ
té
no
:
“ üa aroha
te Atua ia tatou e ta tatou mau
ti
tamarii,
Tamai¬
ia lesu, ia faaroo tatou ia’na e ia
tae, roa i te horoa mai i ta’na
ra
ora
auraa
tatou”.
tei
vau
bapetizohia i to ratou vai-apî-roa-raa,
inaha, hoè à huru to ratou ino ! E te tahi
pae
aore
feia-
tei bapetizohia i to ratou apîraa, e
i to ratou
paariiaa, ua riro ïa ei
paieti tei tiaturi ia lexii ci faaora no
ra
te
mau
maroraa-mana'o
ratou.
Ei hau! Ei hau! Oia mau!
bliipà pai-àu-tia
e
i te hoè nunaa i
te aroha ei faatiamaraa
ta’na
mau
hara.
Na roto i te faaafaroraiK' te mana‘o
e
hau ai ! Na roto i to’na oreroraa i mua i
te A. R. no te fenua, ua aiii te. Tayana-Rahi ia tuuhia te hau i ropu i te mau pupn
papaihia
:
no Titema ua haponohia h()
Tomite Politita e 3,
majorité catholique est écrasante.
forts,
le décret organisant le ConA‘ei:j0 ^
“Est-ce un signe de faiblesse?” Demande-t-il. Et pourquoi user de 2 poids et de périeur des Eglises Tahitiennes. ( IJj
semble être
Conférence Missionnaire.
Pourquoi demander la liber¬
té pour les Catholiques dans les pays
non-catholiques, et refuser cette liberté
aux non-catholiques dans les pays catholi¬
ques ?”
Voici la réponse catholique : La Vérité
passe avant la Liberté. L’Eglise Catholi¬
que Romaine possède la vérité et ne peut
tolérer l’erreur. L’erreur n’a pas droit à
2 mesures?
la liberté.
1884).
témoignage rendu par M|
qui a une grande afi'c!
pour son collègue : “ Votre séjoii[
Europe, 'écrit-il, a donc porté d’excej
Voici le
déric Vernier
fruits. Dans
un
état
en
majorité catholique,
l’Eglise demandera qu’on refuse toute
existence légale à l’erreiu'... Là où l’hos¬
tilité du gouvernement, ou le nombre des
dissidents (Protestants etc) ne permet¬
2
loin de
ans
n’eussiez-vous obtenu
,
que
^
le
décret!. ^
.
Protestantisme français”.
J
i
Pendant
son
séjour en
^
'l| ' , !
concernant, que vous auriez bien
de notre Mission et; en général, de
i->
“Dans
vos
Te
pi@
ne
j
:
'
h rance, eL
tlia I
.
^
gré son refus, les Tahitens nommej q
Viénot membre
du Conseil GénénLd.
têteC^^^,
vient d’être établi. Il passe en
une très forte majorité.
Chapelle baptiste vient d’être fer¬
mée pour la même raison.
Le Légion d’Honneiir lui est décL
tent pas l’application intégrale de ce prin¬
Selon une version officielle, les collèges
avec la mention suivante: “
^^harlei^gcipe, l’Eglise Romaine demandera pour
et écoles protestants ne sont pas interdits,
not. Membre du Conseil Colonial
soi les plus grandes concessions possi
mais seulement fermés provisoirement !
blés, se résignant à la “convivance” là où hiti. Directeur des écoles lTançais|Q
Depuis 1939.
digènes. Président du Conseil
elle aurait seule le droit de vivre”. (R.P.
Or dans les Ecoles Publiques l’ensei¬
des Eglises Protestantes de Tahiti, I
Cavalli, S.J. dans (livilta Cattolica).
gnement religieux catholique romain est
1/2 de services gratuits et exceptioijj^^ |
a beaucoup contribué a
obligatoire. ( Voir Tahiti avant l’arrivée
faire pré
^
de la Mission Protestante française). Un
l’inlluence française en Océanie’’..
CHARLES VÏENOT
•'
3 huri
élève protestant n’a pas le droit de man¬
“Le retour de Viénot à Tahiti, ée»
( 4'™' article )
^ ctd. U J
quer le catéchismes sous i^eine d’inculpa¬
Vernier à la Direction, fut un jour d
tion des parents d’avoir empêché l’exer¬
En 1879 le gouvernement demande à
pour les Tahitiens”.
I te
cice du saint ministère du prêtre. Comme
M' Viénot d’onvrir une Ecole dInterprètes.
Ceci ne nous étonne pas, car
Viu^^p^^
en Italie les protestants payent les impôts
En effet, malgré les subventions très im¬
une
grande connaissance des Tah^q^g
pour que leurs enfants soient obligés d’être portantes allouées par l’administration il a
beaucoup de prudence, et
^
endoctrinés dans la religion romaine.
aux
autres Ecoles les bons interprètes
il les aime;
Une
,
Sup^
[ I
al
,
.
^
TT
manquent.
En
!vo
Amérique du Sud: En Colombie,
méthodique, ouvertement di¬
rigée j)ar le clergé romain avec la com¬
plicité du gouvernement, pour éliminer
la campagne
protestants, a eu comme résultats la
destruction de la 46'™' chapelle et la mort
les
.de 7 personnes.
avec
succès
instituteurs, des pasteurs,
des secrétaires et des élèves-interprêles.
et fournit des
En 1881 M' Viénot obtient la construc¬
tion du presbytère par le gouvernement.
avons
1
TX •
“Faites-vous aimer, disait-il,
L’école Normale fonctionne
Nous
'
terminé le dernier article
(voir Veà P. de février 1956) en parlant
laffifau
pline viendra ensuite. Ce n’est pas A ar
gogique an point de vue européen
pisl”
Les indigènes détestent ceuj^^^^f'
|te oh
craignent!”
( à suivre ) 6 e te
Imprimerie Elle F. JtiTentia
>
1,
ryc
Corn* I)c*tre»«^
«j
Fait partie de Vea Porotetani 1956