EPM_Vea Porotetani_195601.pdf
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C»Tg:.<ga6*wtMt.<gJ3ja^
z/
Te 56
o
1)Te
Hoo i te mntahili hoê: Hoê-ahuru tara.
Te Ekalesia no iesu
te imiraa ïa
o
te feriiru'aa i
e
te
l^u tare e te mau haapaoraa ei ravea e
paralii ai te hui-raatira i te vahi hoè nia
e
te maitai.
îûpu
tlo l'eira e, tia roa i te hukfaarpo,
ia
ite i to l'atou mana‘o, ia
te" tia. E ara raton ia
au
te
mau
maiti-
iraâ i te hinaaro o te Atua. Aita roa te Atua
hinaaro ia parahi tatou ma te hamaniino te tahi i te tahi, ia parahi rà tatou ma
^u' maite.
4-^
huru o te mau taaineineraa
leurs joies/L’année 1955 est épuisée et nous
taata
entamerons, si Dieu nous l’accorde, l’an¬
repo ana‘e tei faarepo. Te patoi etaeta nei te hui-faaroo i taua mauhaa
ino
aau
K,
ra.
B). Te tino
i to te Atua hinaaro, e tia roa
ra.
i te Ekale¬
maite i te huru no taua ti¬
E ati te hui-raatira ia maiti
r^atou
pae ana‘e, e ei taata vahavaha i te Atua,
e ei tumu no te amahamaha e no te mau
turoriraa.
paeau politita
oia hoi :
faatereraà ei
tapu-faraoa, e aore ra, e Jaaerehia oe
te Paradaiso.
Te faarepo-noa-rqa
i te roo no te ta-
^pae, ma Le paheruraa î fo raiou orai, e te tuatapapa-noa-raa i'ta raton mau
1) Ei taata auraro i te Atua ia riro te
mea
afaro
e
te tia. la aura-
ro
oia i te Atua e ia lesu-Mesia, e aura¬
ro
atoa ïa oia i te
nua.
mau
ture tia
no
née 1956.
Une fin, un commencement!
Comme l’année défunte, notre vie terres¬
“
sia ia hiopoa
no
chargées, chacune de leurs peines et de
—
tre aura.sa fin, îiu jour que Dieu seul sait.
ia maitihia.
No te mea, e riro te taata maitihia ei
auvaha no te taatoa, e ei taata mana i au
Te faahapa hua nei te Ekalesia te mau
iaaineinei’aa iino tei ravehia e te tahi mau
e
e au
No reira, teie te huru o te taata te au
taparuraa i te feia maiti na roto
te faainui'aa, te faatamaaraa, e na roto
te tahi atu mau hooraa e petaraa. E mau
)(îu pio taua mau peu ra. Ei tapa‘o faaite
; i Aita te
parau-tia i ravai ei ainu.
æ) Te faahepoheporaa e te faariaria i te
^a maiti na roto i te reo e : la ore oe ia
naiti i to tatou pae,. e faaerehia oe i ta
A Dieu... Au Revoir...
Une à une les journées de 19.55 ont passé,
mau
ia maitihia:
i te mau femia e rave rahi,
1955
faainoraa, na roto râ i te faa-
i te maitiraa'
:
M. Preiss, Directeur-Gérant,
turaraa te tahi pae i te tahi pae. la tura
te parau, e tura atoa ïa te ohipa. 0 te
to i te
i te hoè taata tei riro ei auvaha no te hoè
î^o reira teie te manah) uo te Ekalesia
i nia i te mau ohipa maitiraa :
;
hape e te huna-noa-raa i ta raton mau pal’au maitatai. E ere teie te i^eu tura e te
parau-tia, oia hoi te pari-noa-raa ia vetahi
ê eitapoiraa ito te feia pari iho huru ino.
la tupu noa’tu te maroraa, eialia na ro¬
te mau
^^upa politita ma te afaro, ma te paari e
te
fft
^ELECTSOHS : C’est de Jésus-Christ quelle monde a besoin, il meurt de son absence.
Te na o mai nei lesu : “ O vau te A e te O, te matamehai e te faahopea- • • e tei ia’u te
taviri o te pohee to h|ide”. Apok. 1/11, 18.
S Eita e nehenehe i te Ekalesia ia haai^e i te ohipa politita tia. Te ohipa po-
1
HIHI 1,
Porotetam
e te mau maitiraa politita
te hau
Matahiti
TENÜARE i956
ifd
ïitita,
te
te fe-
Ei taata here i te taata tupu.
2) Ei taata itoito e te vî-ore i te mau
pupu-taata tei imi noa i to ratou iho mai¬
tai, ma te haapa‘o-ore i te maitai-amui
no te nunaa. Ei aito patoi etaeta i te mau
atoa tei riro noa ei turoriraa uo te
u‘i-apî e te taata paari. Ei taata tei faaite
i te mau mana‘o paari ma te mata‘u-ore
i te feia pouri e te feia tahoo.
3) Ei taata rohirohi-ore tei horoa i to’na
puai taatoa ei maitai no to nunaa.
peu
Taio i te tuàtiraa i t»apt 2, cmairoM i.
Notre vie s’en
A'a
])ienfôt, et nous nous
envolons “ chante le Psalmiste ( Ps. 90/10)
“Notre vie n’est
qu’une vapeur parais¬
puis disparaissante ” a écrit.Jac¬
ques aux fidèles de son temps.
La fin s’ap23roche pour tous. .Jérémie
nous interroge : “ Que ferez-vous à la fin ?”
( Jér. 5/31 ). Que fei’ex-vous, chers lecteurs,
à la fin quand commencera l’autre étape,
après le sombre passage qui fait peur aux
hommes, surtout à ceuxqui marchent dans
les ténèbres et ne savent pas où ils vont?
Pourraient-ils parler autrement que .Job
dans sa détresse: “Avant que je m’en aille
pour ne plus revenir dans le pays de l’obs¬
curité et de l’ombre de la mort” (Job.
10/21)?
Que ferons-nous à la fin? Lé Chrétien,
regarde eii avant avec confiance. La mort
même est pour lui un gain puisqu’il sera
sante...
,
avec le
toute
Christ. Etre avec le Christ résume
son
espérance.
A travers toute l’année, notre journal
parlé de Jésus Christ, “Notre Unique
Espérance”, notre Sauveur, notre Ami!,
notre Bon Berger, notre Guide et notre
Seigneur qui vient.
a
En Lui nous avons toute chose, avec Lui
nous
pouvons vous
dire : A Dieu, et AÛ'
revoir, ici-bas ou dans l’au-delà.
VEA
2
POROTETANl
4) Ei taata haapae ia’iia ilio. Rita oia
e titan i to’na iho maitai c i to to’na pae fclü, 0 i to’na pae politita e i to’na pae liaa-
raa
pô: Ua tano anei, e aita anei! E liaa])a‘o râ oia i te mau ])arau atoa i a‘ohia
e te orometna i te pô hopea no te ma-
Te tere no na Auvaha no te U‘i-Apî
pa‘oraa-faaroo.
tahiti.
VeaPorotetaniinaauvahaS^gj j,
e
piti no te ni ia raua i te huru no to i’aiiaJn-faa]
E horoa râ oia i to’na maramarama e
to’na puai ei maitai no te taatoa. —
oia e titan i te toroa ei faahanahanaraa
ia’na iho e ei imiraa moni, ei taviniraa
haehaa râ i te fenna e i te taata-tupu.
Eita
mai te pa¬
i te taria e i te aau.
A faataa na tatou i na pateraaa ôe 12
E riro taua mau
teraa ôe, ei tupairaa
Parau
ra
Kerisetiano i te Rupuraa Rahi i Parisé e o
ïa i te
Ua farereite
pahonoraa:[3 g pj
V.P. “ Eaha te huru no fo orna tere na niaikjjj}^ ,
na te Atua i te tuiraa pô :
itepahi?
fgi4
Pateraa 1. A haamaitai oe i te Atua,
Pahonoraa: “ Ua faarue maua ia Papeeteï'‘i-apî
5) Ei taata maramarama tei haa])ii-mai- eiaha hoè mea la’na i horoa mai i te ma¬ i te 21 no Tiunu na nia i te pahi ra
olhijja i
te-liia no te man l'eiairiraa hohonii. 0 vai
tahiti 1955 ia haamoehia : te maa, teutuaTahitien. E tere maitai roa.
ïi|iiinui
hoi te taata maramarama tei maiti i ,le
fare nietua, te utuafare tamarii, te mau
Y
.P.
“Eaha
te
auraa
no
to
oiaia
reo:Eliirufa
hoè taofe tei ore i haapii-hia, no te rapaau
oaoaraa maitatai...
tere maitai roa?”
|pi e i
i t(;’na mai? K maiti râ oia i te hoè taote
Pateraa 2. A haamaitai i te Atua tei
P: Ua mania te miti. Ua mauruuru mauapàrahiaravihi.
Iloè â ïn hurn i te pae politita,
faaora, tei haamahanahana, tei faaitoito
i te maa e i te huru no to maua parahiraa^raa
Eita e maraa i te taata maau, noa’tii to’na
ia oe i roto i te mau ati...
Ua au maite maua e te mau ihitai, na rot(^ fare
mana‘o maitai. E riro oioi oia i te araPateraa 3. A tatarahapa i te mau ohi¬
i te tautururaa i ta raton ohipa. Ua ravja’apan
tai-haere-noa-hia e te tahi pae feia mara¬
pa au-ore atoa ta oe i rave i te matahiti
maua i te ohijia tuati, e aita hoè taata npau fe
marama tei imi noa i ta i-atou ilio.
1955 e tei ore â i faaafarohia e oe...
te pahi tei vahavaha ia maua, noa’tu
“
Paraii mau, eita te taata hinaarohia e
Pateraa 4. A faatitiaifaro i te mau ohi¬
maua tiâraa faaroo.
j
rppu
te luii-Faaroo e au i te talii pae. Eita roa
pa iino ta oe i rave : faahau i te mau peaY .P. “O vai te mau horopatete ta oruafr E, ii
te l'eia opnaraa ino e te feia mataro i te
pea, faaore i te riri e te amahamaha, fâaane, n
R?’
annn pinepine
mau ])eu tia-ore no teie nei ao e hinaaro
hoi i te moni tarahuhia e aore râ tei amui te taata ])arau-tia ei faatere i ilia iho ia
moè-hia, l'aahoi i te mau lauhaa eiâhia, P: O te mau tamarii “Scouts” l'a tei haeiJtpae a
i te rururaa rahi i Uanada, e i te tuati vajeloupi
faaafaro i te mau liaavareraa e te mau
raton. Noa’tu !
hamani-ino-raa...
hine o M"'’ Anker, Misionare vahiné i K;(ïau ra;
A ara ! E maiti te taata i tei au i to’na
ledoni mâ, e te tahi atu mau hoa taata tÿ|i l'ei
Pateraa 5. A fariu mai i te Fatu, ia
iho huru. E maiti te taata ino i te taata
faarirohia
oe
ei
taata
api
i
te
matahiti
apî...
hiti. Ua amui-talîi maton i te mau pnreïpu r£
ino... e e maiti te taata maitai i te taata
Pateraa
6.
A
faaitoito,
eiaha
oe
e
iaaraa reo farani e reo tahiti, e i te mau hailiniau
maitai, ia au i to’na huru.
tiraa...
M ^ ^
A ara ! Eiaha e tiaturi noa i te mau ore- repp i te matahiti 1956 na roto i te inuava, te taiata e te mau arearearaa liairiY.P. “ Eaha teie mau peu hauti?
—m
roraa e i te mau vea, a tiaturi râ tatou i
iri...
te hoturaa no te ohipa: E mea maitai anei,
P: Eiaha oe e peapea, aita matou i
Pateraa 7. A ara, eiaha atoa e anoi i te
e e mea ino anei? Tei te hurn o te maitii te tahi mau peu iino te matarohia e i?^rloiiîc
mau peu iino i te liepetoma-pureraa e i
laa.
talîi pae ei faatupuraa i te roo ino no
te mau ohipa o te faaroo...
hiti i nia i te mau pahi. E mau hautir;^|
Pateraa 8. Eiaha oe e parau noa mai
oaoa e te mâ anae ta matou i rave, oia hoi"”
ta te feia maamaa e : “ Ua oti ta te Varna,
12 pateraa i te pô
himene, paoà, apa-rima, etc. ei faainein
a haapa'o tatou i ta te tino ! ”.
raa i le mau tamarii “Scouts”.
-•
Pateraa 9. A pupu i to tino e to varua
n
Hopea i955... Omuaraa 1956
Y.P. “Ua nafea ta outou huapaoraa,
atoa i te rima no te Fatu, to oe eà e to
'l'e jnatehia nei te ôe i te tuiraa pô : 12
oe faaora, noa’tu e tino apî e noa’tu e ti¬
te mau pureraa?”
Alooj
])aleraa ! Ei faaite e : Ua reva te mata- no paari to oe...
P: Na maua i faatere i te mau purerafakonc
hiti tahito, e ua tae mai te matahiti api.
Pateraa 10. 1 te mau mahana atoa no
reo tahiti i te mau sabati e i te mau purji, *Taa
E ))arau ai te man vaha atoa e: “la ora te matahiti 1956, a tuu i ta oe ohipa, e to
raa fetii, et na M"'’ Anker i faatere i te pire. Fa
na i te matahiti api”.
utuafare-fetii i raro a‘e i te niana faatere
reraa reo farani.
jitohis
E mana‘o rahi to te taata no taua pate- no te Varua-Maitai. I reira oe e maitai
Y.P. “Eaha te tahi mau ohipa apî i tura.
roa’i...
raa ôc ra. E parau â te tahi pae e: “E
orua i ite?”
Pateraa 11. Eiaha e tiaturi noa i te mau
mea maitai roa to matou matahiti, no te
P: Te peu no te bapetizoraa i te feia’tc
faufaa o te tino nei, e mo‘u ana‘e raton.
mea, ua tano te faatupuaraa i nia i te lie¬
tei tae api i te reni rahi i ropu i te pa^ jSab'
E haaputupntu râ i te taoa varua e tia i
ra mau’’. E parau atoa te tahi pae e: “E
i nia e te paei raro no teie neiao (Eqii^.pp.^
te vairaa e a mûri noa’tu..,
mea hape ta matou, aita te orometna i
Pateraa 12. A ara, a pure ! la ore oe ia
teur). Ua arearea roa. Ua hurihia matoqp^iari
haapa'o i te hora mau ”.
roto i te hoè hapuraa-miti. Aita e faahJmaih
riro i te faahema, e ia vai ineine noa oe
Ua haapa‘o noa taua feia ra i te huru
no te fâraa’tu i mua i te haavaraa hopea.
rehereraa, aita e hioraa i te huru o te
O te pateraa ôe no te
farepureraa i te
la haapa‘0 maitai tatou i teie nei mau
ta, noa’tu to raton tiaraa' e te huru o huiraa
hora 12 i te tuiraa pô, ei parau rahi na
fàa vi
pateraa na te Atua, i reira tatou e ora’i. raton ahu...
raton. Aita râ raton i haapa'o itateAtua
A mure noa tu ai te tau, e e liee noa’i to
Y.P. “ Aita anei orua i inoinoi teie peufil- 4/1
pateraa ôe na roto i te Parau a te Atua tatou oraraa nei, te vai nei ra to tatou
P: Aita, ua hitimahuta râ, e ua horo nit^i a‘ohia i taua pô ra. Ua topa noa te Pa- aia mau ei haainiraa laui-orc, e parau ai
ua e tapuni... Ua noaa râmaua i te
to tatou vaha e : la ora na tatou i te orarpu i nia i te tahua. Aita e api.
haru e ua taorahia maua i roto i te mi^uahi
mnre-ore !!!
Te taata maramarama râ, eita roa oia e
E mea arearea roa!
Ipoi 9
haapa‘o i te pateraa ôe, patehia i te tui¬
-
tere i Farani. Teie to raiia mau
>---/Sλr
V E A
P. “ Eaha to
orna
mana‘o i te
P O R 0 T E T A N 1
Te
area no
mau
no
te
%nama?”
Ul-apî
Eaha ta tatou e hinaaro?
Te pohe anei?
i Pansf E ohipa faalliahia man: Oia hoi te afai-
Te
la i te man pahi rarahi i nia i te fenna
anvahajj-gj
j-gto i te man afata pfipe, e te
j i-ai’o, ei tnatiraa i na moa-
to
)noraa:J
ppj
Te maa Haapiiraa Sa-
—
bati: Ua
raa Sabati
maite nei i
mauaprahi-noa-hia i roto i te man tare arearahiraaj^ii’aa polie. — Ua farerei atoa matou i
narotôifare hoo Bibilia tei riro ei pu no te
Ua raviaaparareraa i te Bibilia reo Paniola i te
•u
noa
H
rave
i te hinu. I mûri iho,
là, e e mea aravihi i te man ohipa rima.
jB.
>
_
aniui matou i te. pnreraa porotetani
raill*-®^^
i
in
)hia
paniola...
i^ omo atnra maton i roto i te niiti rahi
e
Tf
^ mataro na roto i te Bibilia.
hautird'
(te vai atnra)
lo no
oia hoi;
,
aainein
Mau parau rii apî;
na rofo i te niuniu-reva.
paoraaj
lau
pui\ -Taataparea, e na Henri Vernier i faaFariihia ma te oaoa. Aita vero. Faa-
eia
e
roa
tei
pohe ma te faaroo i te Fatu.
ra.
Parau mahanahana ; E
ao
to
rii. 25 titema Noela pupu Tinito i
Betela
apî. Na U‘i-apî Kerisetiano i haapa‘o Noela-fare-Auri.
Nouméa : E mea maitai tamarii Tahiti.
I fare- mai tahoè Amuiraa himene Ka-
A ara râ. Eiahq e rû i te haere mai, fifi
fare, fifi roa liotela. 00!) tara moni piha.
nito, Momoni, Katolika, Porotetani ei faa-
e vare
Raiaf'ea : (Tevaitoa)
Faatnpuhia hiopoaraa faaapn 5 e 6 Titema. Eiaha ei titanraa moni rê.
nnnaa.
Na
Ei titanraa oraraa maitai
Apooraa Diakono
e
Apooraa
au ino. Faaafaro man amahamaha. Faa-
Ei metua man paruru nnnaa i te
rna, taro, maniota, nmara, nfi. la tqre api-
a^ê i vaho ohipa politita eiaha anoi oliiff^^roo. Tauturn ohipa u‘i-apî,
haapii-
tipili ohipa tino e varna e tia’i ei faafanfaa horoà
na
te
oaoaraa
Atua.
Titema. Na te mau mai iho faatere pa¬
to lesu fanauraa. Na roto teataraa
taata-ora. E mea nehenehe
roa.
Maurn-
A tahi ra ohipa tupu
nrn, mauruuru roa.
i reira mai mua mai à, ei oaoaraa no te
feia mai iho e te mau manihini.
Irava-Tuaroi
No te tau maitiraa.
Maseli
ora
o
o
faali^aitai ueuehia. la ora Eimeo.
te
h'pjpuaî ; ( Taahneia ) Tomohia Faretinrn
i
man ruau.
11/11: “E teitei te oire i te faal’*i|Sabati, Satanro Ninamu. Hope mai Tahaa: (Faaaha) 22 titema itomohia’i
te feia pio-ore, te taahitumuhia nei
(Equi^ika Pnreraa faaotiraahanahana, Oroa te Fare-Pureraa
i te vaha
te paieti-ore”.
matoiii||liari. la haamaitai Atua tupuraa hue- Manarii orometna.api. Tiai haapapuraa. râTeie
te
E
maitai te oire
^
a
feia mai e
( Orofara ) Noela taa-ê fare-pure-raa 24
no
rau no
fenna i faatere. Mea maitai roa faaapn ta-
apî t
.
oto nei taatoa i taua orometna vahiné mai-
tai
tara avae hoè Toiroro Diakono.
ïitohiaman Apooraa Diakono, ia mana,
la
tamahine tei amni i te pae hopea. Na Adnet raua o Philippe Ebb i faatere i te hoè man
haajiiiraa taa-ê. Ua tae atoa te tahi mau rima tauturn e te hoè man raatira pupu.
Ane te nehenehe e te nnanna no teie puhaparaa e! Te man reva tore raunote
mau
paroika, te man haapiiraa, te man himene, te mau hautiraa. Ua hoiie te au!
Te manao nei te mau tamarii e: na poto roa, aitairavai te mau mahana. Ua tatarahapa atoa te mau tamarii tei mairi faatan i te haapiiraa Sabati e tei ore i tae i taua
puhaparaa ra.
i te parau: <3000 e 6000 tara
moni avae. Teie te papuraa: 3200 e 4000
i te pfe.
e
i rapae i te mau
Ua amnihia te man tamarii no te Tuhaa hoè tei mannia i te mau
hiopoàraa.
90 tamaroa tei pnhapa i Arue i te pae matamua no te
hepetoma rnrnraa, e 126
Eiaha
Moorea: (Haapitr) Haapa‘ohia Rnrnraa
pureraJakono Eimeo 23, 24 Noema. Na Korin-
à te rahiiaa o te man ta-
Puhaparaa tamarii i Arue (11-17 no Titema)
rjopn ia Mari te e Enropa? ”
ta orua^.- E, ua tapae matou i Cnraço, motn Ho¬
te
Hoè
noa nei
haapiiraa faaroo.
t(jifvï^. “ Ua manrunrn anei orna i te tere
atnra maton i Martinique e i Gnatnati vijelonpe, na fenna aifaito ia Tahiti i te
ine i
raan e te maa. Aita rea e Porotetataata tffi P reira. — E fenna taaè o Madeire : te
an pnrqipu ra te man maa no te fenna papaa e
nan haibjiMau maa no te fenna tahiti. E fenna
mua.
tin ; te vai
maroa
taatanjiân fenna Marite-Apatoa.
oa’tn
no
paroika. Te tere
mm
bî c i le man ratere, ia ore raton ia ta-
irie,
maha. Ua
mannia i te ; ahiraa o te
reoiHuru tare i Tahiti nei ei tapearaa i te u‘i-
tei haeiipae
Tnlnia
te
e
nuinnraa, paliaraa poro ect. Ahiri teie
i
i roto i te Tu-
haa hoè, te Tuhaa piti,
o|itipa i roto : te man pilia tamaaraa e
ra
faatnpuhia te
hiopoàraa haapii¬
man
îï-eira i te hoè tare nehenehe roa no te
^apeeteï‘i-apî Kerisetiano. E rave rahi te man
li
anei?
Te mau Parau Ora:
j to maton tapaeraa i Crise na
iiiaB)al, oire i te pae tahatai, na ite matou
g
ora
e
.1 O
o
|niraa Apî “Ene-gedi” Fare paari, ra-
^a vitiviti 29 inahana. Irava Pnreraa
eie peu®- 4/10 V. m. Irava tnaroi; I Sam. 23/29
horo ni!^ Himene faahiahia. Mahana raumai.
:
orometna.
mijiuahme: (Fitii) Teritov. pohe fanau,
1
i te
)
i te
hoi 9 Titema. Parau peapea roa. Te
auraa:
Tahiti : ( Papeete) Ua tae mai man nian
aore ra
mea
e
te fenna mai te mea e,’‘na te
feia
Faaa, Punaania, Paea, Papara ei tauturn
pio-ore e te parau-tià e faatere, e ino râ
Ana-Pipi. Haapapuhia fenna e te bulldozer
te fenna i te feia vaha ino e i te taata tei
ei oire nehenehe.
ore
Manrunrn onton paa-
toa. Heremona.
23 Titema faatnpuhia 3 aito nehenehe
itaimehoè: I Siloama, i Betelaapî, i Tannoa. Mea maitai maù matntn
parau tama¬
E
i faatnra i te
ora te
fenna
naa
ma
mau ohipa o te faaroo.
fenna i te feia tei lâatere i te
te aô i te taata, e
tei ore i aôhia
(Maseli 11/14)
e
hia râ te nu-
téi taparu-noa-hia.
V E A
Le Chrétien et la
et le chré¬
tien a le devoir de s’y intéresser. — Mais,
nous
dira-t-on, comment pouvez vous mê¬
ler la
religion à la politique qui empoi¬
relations entre les hommes
d’une même cité, d’une même famille et
sonne
les
souvent de la même religion?.
Il ne faut paS confondre la politique que
nous recommandons avec “ cette sale po¬
litique ” qui dresse des barrières entre
ceux qui sont appelés à vivre ensemble.
Le mot politique vient de “ Polis”, un
mot grec qui signifie : la cité, l’état. Le
rôle de la “ politique ’’ est donc d’orga¬
niser la vie en commun par des ordon¬
nances et
des institutions t[ui facilitent
cette vie.
La politique est l’art de vivre ensem¬
ble les uns pour les autres, et cela n’a
rien de commun avec la “ sale politique”
qui nous oblige à vivre ensemble, les uns
dressés contre les autres,
La
sale politique ”
est l’art de trom¬
per, de mentir, de filouter, de dominer et
d’exploiter, (fest l’art de voir en son pro¬
chain un advei’saire qubl faut attaquer ou
craindre, contre lequel il faut lever le bras
au poing fermé,
qu’il faut suspecter, et
même salir comme cela
arrive si souvent
pendant les campagnes électorales.
(fest la politique de Caïn, la brute faite
homme, qui se débarasse de son frère et
qui dit ; “ Sui.s-je le gardien de mon frè¬
re ”. (fest Sire “MOI” premier servi!.
11 est vrai qu’à ce genre de politique des
insensés osent mélanger la religion et le
nom de Dieu et de Jésus-Christ. Il crient
sur tous les toits les grands mots des va¬
leurs chrétiennes, de
fraternité, de cha¬
rité, de justice, d’ordre et de paix. Mais il
faut que les autres en fassent les frais et
se soumettent à leur orgueil, leurs capri¬
ces, leurs
convoitises, leurs intérêts, leurs
dogmes.
La “ sale
Petit Cathéchisme
Politique
La politique est nécessaire
1> OH O T E T A N 1
8.’
1. Avant tout, ne pratique pas le pas
d’oie: Droite, (iauche. Droite, Cauche!
Ces mots ne signifient rien. Rien.
2. Ne crois pas qu’il safïit de
Religion et jiolitiqqe vont ensemble, car
je ne vois jias comment, sans Dieu et sans
Jésus-Christ, nous pourrions aimer assez
notre ]n'ochain et savoir renoncer à notre
orgueil, à nos convoitises et à tout ce quî
empoisonne la vie en commun,
Ce n’est qu’en Jésus-tihrist que nous
”
pouvons faire la vraie politique pour le
bien- de la cité et du pays, unis les uns
malgré les diflérences d’opi¬
nion, d’instruction ou d’origine,
anx
autres
dj.i
religi()-|
dénigrée au bénéfice de la
officielle des vainqueurs. Malgré les effor
inouis de.s jorêtros (visites et flateries ai
parents protestants) 400 à 500 enfants q
allaient aux écoles Romaines ou qui vag
boudaient, sont mis sous finfluence évai
gélique de l’école protestante.
Monsieur Viénot donne 50. heures
(
par semaine. 4 fois par semainei
rend à PAPAUA où il a ouvert une éco|
cours
se
4. Vote pouriui homme, non pour une
pour récupérer les enfants protestants cal;
étiquette. Si lu connais un candidat hon¬ chisés dans l’école romaine.
nête, pro])re et intelligent, vote pour lui
Cependant la pensée fondamentale ci
sans hésiter. Les étiipiettes se décollent.
Monsieur Vienot n’est pas la lutte conti]
l’honnêteté demeure ctfintelligencetriom¬
les adversaires, mais bien le salut de
phe de la bêtise.
race tahitienne, en essayant de sauver, p?
5. Méfie-toi de ceux qui ont sans cesse
l’éducation chrétienne, la moralité de
dans la bouche la paix, la liberté, la pa¬
!
trie.
et qui sèment la division, utilisent jeunesse féminine.
E
11 écrit: “S’il s’agissait que d’enseignij
la contrainte et trahissent tous les jours
à lire et à écrire, il serait inutile d’eil
le pays à leur profit.
voyer des instituteurs de France. Il y a a| '^
6. Ne soit pas anti-chose etanti-machin,
tre chose à faire, immense et difficile/
mianti-quoique ce soit, mais sois toi-même. l’éducation de la
A
jeunesse!
Aime tous les hommes, mais ne crois pas
Qu’on se souvienne qu’à 10 ans les jeS®’ *
que tu les gagnera à l’Lvangile en adop¬
nés filles se perdent dans la rue, et qu’avi^ffîoi'o
tant leur catéchisme politique.
7. Ne cultive pas les haines historiques. grande peine on peut en arracher quepjl4.
ques unes à cette dégradation générale. ! ',1 te
Vis dans le présent et songe à l’avenir.
C’est là ce que je considère comme paa, lu
N’aboie pas avec les chiens.
9. La vraie Démocratie est un idéal, non point capital de notre travail, en y jc4toa i,
gnant FEcole Normale d’instituteurs iiuk
une réalité. Travaille à la réaliser dans la
gènes. Tant que Tahiti n’aura pas de j
justice, la vérité, la liberté.
nés filles morales qui puissent devenir
10. Que ces trois mots soient pour toi
vraies épouses, puis des mères de famill;
non des mots, mais ta chair et ton sang.
il ne faut pas se faire illusion, il n’y a rie 4
11. Les partis ont été inventés pour à attendre du
pays.
..
retarder l’avènement d’une société frater¬
nelle.
12. LeLhrétienn’a d’autrepartique celui
de Jésus-Christ. Oi-Jésus-Chrit a dit: “Ai¬
les uns les autres”, mais il a
chassé les vendeurs du Temple et fustigé
les hypocrites et les dominateurs.
mez-vous
ensemble les uns contre les autres tandis
'
“marcher”
pour avancer. Les crabes aussi marchent.
3. Méfie-toi des mots! Méfie-toi dès laïus.
Aux mots préfère les choses, aux paroles:
les actes, aux étiq'.iettes: les hommes.
(Suite )
que la vraie politique est l’art de vivra
ensemble les uns pour les autres. Ceci en
sintéressé.
témoignage était précieux à une ép
ment
politique ” est fart de vivre
voyant en son prochain un frère qu’il faut
essayer de comprendre, qu’il faut aimer,
vers lequel il faut tendre la main ouverte,
qu’il faut respecter, aider, protéger, sou¬
tenir ou relever, (fest fart d’être patient,
humble, loyal, honnête, charitable et dé¬
Ce
que où le Protestantisme: “La religion
vaincus ” était suspectée et systématique
C’est là la plaie, c’est là qu’il faut
appp®®‘^-
f IL 'I
quer le bandeau.”
L’activité débordante de M. et Mme Vi)
A) !
not, qui habitent l’école pour mieux si^tua i
veiller la jeunesse qui leur est confiée,
cjrcîhi e
rapidement interrompue par undépart fc|
p
cé en France. En effet fétat de Mme VL
'pohe
not exige leur voyage, mais M. et Mme Vf
not laissent leurs enfants
comme gage
leur retour à Tahiti.
Dans le dernier Vea de Nov. Déc. 1955,
En revenant ils
ne
{te ma.
retrouvent plus
disions que finauguration de la nou¬
velle Ecole avait eu lieu le 1" septepihre
vaut leur fils Robert, mort pendant
1860, en présence du Commandant Comte
La l'”'’ distribution des prix à FEcefoà p(
“Viénot” en 1867 à un succès considéiftià, ai
ble. Des lettres de 1869 relatent d’autii |2. T
beaux succès de l’Ecole, l^liisieurs élèifite ta
sont admis dans l’Administration.
g ^
ce moment là que Monsieur Viénot se
j {g
confier des fonctions pastorales, en
jg
de ses charges d’éducateur. Ceci le décip-.
nous
de la Roncière. Voici ce que ditàcetteocca-
sion le Chef de la Colonie: “L’honnne qui
a eu cëtte initiative et qui, en quelques
mois a pu ouvrir les portes de cette Eçole,
est à la hauteur de la mission qu’il a en¬
treprise, mission, chacun le sait, pleine de
dillicultés et d’abnégation.
■Elevée
sous une
intluence chrétienne,
disciplinée parles soins intelligents et assi¬
dus d’un hommes dévoué, la jeunesse don¬
nera des pasteurs fidèles, des instituteurs
instruits, des chefs intelligents, des familles
honnêtes et laborieuses.”
sence des
fif®
parents d’une fièvre cérébrak’tupu i:
C’est^
pj^j
faire a ses trais un rapide voyage m
France pour recevoir la consécration
torale à Orléans.
'*
a
^
,
à suivre
Ipiprimeric Elic.F, Juvewliii - i, rue Coin*-DestPemeau *»
j®
-| te tai
Papcer
Fait partie de Vea Porotetani 1956